Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått lite problem med placeringen av min turbo. Hur har Ni löst det eller är det nån som kan komma med förslag? :wacko:

post-1180-1173692790_thumb.jpgpost-1180-1173692811_thumb.jpg

Posted

Jag kanske kommer sätta min utanför, men lider av exakt samma problem.

Men du kanske borde sattsa på ett mindre avgashus iaf.. det ser lite omodärnt ut? =)

post-485-1173709609_thumb.jpg

Posted

Turbon måste ju inte sitta brevid motorn. Kanske går det att hitta lite plats ovanför sprängkåpen eller kanske framför motorn.

Jag tror inte heller den blir någe kul att köra med den höfläkten :)

Posted

Stora turbos ser bra ut på bild. Har en kompis som är likadan. Hans turbo kommer från en lastbil den också. Han bygger V8 på 5 och något liter...

Bygg om till ensits och använd fotutrymmet på passagerarsidan.

Posted

sätt den ovanpå motorn o gör hål i huven, då kan du utnyttja fartvinden till att pressa igenom luft innan du fått igång turbon

d.v.s den första halvtimmen. helt meningslöst att använda den annars.

Posted

det är så här att en stor turbo tar lång tid på sig att få upp varvtal som ger överladdning p.g.a. olika orsaker. bl.annat så är det för mycket "fripassage" mellan turbinhjul och hus, mycket av gaserna går förbi vid sidan om utan att köra igång turbon. och likadant på kompressorsidan denh tätar inte heller bra förrän vid höga varvtal.. en stor tröghet ligger också i "massan" det är tungt att få igång, större friktion i lager och tätytor, visst finns det kullagrat men det gör det i mindre aggregat också.

kör du t.ex. i landsväg 90km/h och ska göra en omkörning så får du växla ner till 3:an och hålla fullgas en stund innan du får respons och det tröttnar du snart på. du kan ju också sätta en bränslenossel mellan motor och turbu ihop med tändstift så kan du ge bränsle och tvinga igång turbon genom mer avgaser.

ska du däremot köra rattlåsracing så kan du stå på startplattan o varva upp den en halv minut så du har laddtryck uppe.

till vanlig körning finns mycket bättre alternativ.

Posted

Men en sak som är bra med stora aggregat är att du får ett lågt avgasmotryck som i sin tur leder till många fördelar om du ska plocka ut mycket ur motorn. Mycke helldre ett förstort en ett förlitet. Men sen har jag ingen anin hur en seven reagerar men kommer försöka ta red på de med tiden :D

jag%20i%20bil.JPG

Posted

En sån långbänk B30 hade jag i P1800 och sålde till norrland ihop med turbogrejor. turbokam. skärringspackningar m.m. m.m. m.m.. vissst som jag sa ska du köra strippen så är det bra med stor turbo. men inte på gatan eller bana. ska du ha så stor snurra så förmodar jag att effektuttaget blir högt och vridet, ja det kan ställa till det för dig. men man blir aldrig vis förrän man provat själv. :thumbup:

Posted

på stripp är det solklart att man ska ha stor turbo, men jag kan lova att det är iaf KUL på både gata och bana med stor turbo :)

så är det nöjjesfaktor man är ute efter så är det helt personligt vad man ska ha. är det snabba varvtider som gäller behövs en ngt mindre såklart.

(turbon jag postade skall ej användas(ca 900hk), utan jag var ironisk... tror trådstartaren är det också, så ja hängde på ;))

Posted

visst är det kul. jag började bygga Turbomotorer 1980. så lite har man hunnit med. och då körde jag även Dutton och Ginett med Turbo som var mina kamraters bilar, och de vägde mellan 560 och 640kilo. man är väl lite försiktigare nu när ålder stigit.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...