Jump to content

Panhard + Uniballs


Recommended Posts

Hur stora uniballs behöver man till ett panhardstag ? Tänkte jag skulle beställa idag då jag fått ett mycket fördelaktigt pris på momentum tror jag. Tänkte mig m16 till bärarmarna till bakaxeln (bussningar på axeln), ska man ta mässing(eller kanske det var brons) eller teflon ? De verkar inte ha några dammskydd på momentum, finns det att köpa på något annat ställe till m16, m12 ?

Fick m16 skf för 270:- (teflon) 290:- (mässing el. brons), det är väl ett bra pris, eller går det att få tag i billigare någon annanstans ?

/Steffe i Borlänge

edit igen...: Kanske bara är dumt att ha uniballs överhuvudtaget ? I "boken" så har de väl inga ?

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Jo, det hade jag tänkt. Läste om att bakvagnen kunde låsa sig om man måttat lite fel. Börjar nästan fundera på att ha gummibussningar i båda ändarna ändå. Är det eg. så dåligt ? Det blir ju iallafall mycket billigare. Uniballsena + svetsmutter blir ju nästan 400:-/led, när man kanske klarar sig på en 40 spänn eller mindre om man kör på amazon "trådrullar". Om det blir kasst så kan man ju byta sen. Vad tycker ni ? Får man ha gummibussningar i båda ändarna ? Även på panhardstaget ?

/Steffe

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Tack! Precis vad jag ville veta! :notworthy: Det får nog bli gummibussningar till att börja med, kanske smart att få ihop bilen så fort som möjligt innan man tröttnar ur. Det tar ju lite tid att skramla ihop pengar...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vad är rekomenderat att använda för att få länkarmarna (bak) justerbara?

Vanlig gängstång är väl av 8.8 järn och kanske inte lämplig till jstering till länkarmarna?

Vad bör man använda för dimension, M14, M16?

Det är väl rekomenderat att ha 25*3 rör till länkarmar (bakaxel) blir då inte förskruvningen/justeringen den "svaga länken" i en sådan länkarm?

Vad finns det för regler/rekomendationer om detta?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Är det ingen som sitter på lite information om hur man bör dimentionera justeringen på länkarmarna?

Jag har 25x3 mm rör och det ger 19 mm invändigt, det blir inte så mycket kvar om man ska ha en svetsända i röret.

Vad har nu använt för svetsändar och vilken dimention på gängorna.

Om man gängar direkt i röret blir väl godstjockleken i röret lite klen, eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...