Stefan Berglund Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 (edited) Hur stora uniballs behöver man till ett panhardstag ? Tänkte jag skulle beställa idag då jag fått ett mycket fördelaktigt pris på momentum tror jag. Tänkte mig m16 till bärarmarna till bakaxeln (bussningar på axeln), ska man ta mässing(eller kanske det var brons) eller teflon ? De verkar inte ha några dammskydd på momentum, finns det att köpa på något annat ställe till m16, m12 ? Fick m16 skf för 270:- (teflon) 290:- (mässing el. brons), det är väl ett bra pris, eller går det att få tag i billigare någon annanstans ? /Steffe i Borlänge edit igen...: Kanske bara är dumt att ha uniballs överhuvudtaget ? I "boken" så har de väl inga ? Edited February 28, 2007 by Stefan Berglund Quote
Thomas Posted February 28, 2007 Posted February 28, 2007 ha gummibussning i alla fall i en ände, det spar på ryckkrafterna som kan utmatta materialet, sedan tar gummit bort transmissionsljud. Quote
Stefan Berglund Posted February 28, 2007 Author Posted February 28, 2007 (edited) Jo, det hade jag tänkt. Läste om att bakvagnen kunde låsa sig om man måttat lite fel. Börjar nästan fundera på att ha gummibussningar i båda ändarna ändå. Är det eg. så dåligt ? Det blir ju iallafall mycket billigare. Uniballsena + svetsmutter blir ju nästan 400:-/led, när man kanske klarar sig på en 40 spänn eller mindre om man kör på amazon "trådrullar". Om det blir kasst så kan man ju byta sen. Vad tycker ni ? Får man ha gummibussningar i båda ändarna ? Även på panhardstaget ? /Steffe Edited February 28, 2007 by Stefan Berglund Quote
therealpinto Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Det är en alldeles utmärkt lösning med gummi (eller polyuretan)-bussningar i hela bakvagnen. Det kan vara klokt att ändå göra ena änden justerbar så man kan rikta in bakaxeln. /Gustaf Quote
Stefan Berglund Posted March 1, 2007 Author Posted March 1, 2007 Tack! Precis vad jag ville veta! :notworthy: Det får nog bli gummibussningar till att börja med, kanske smart att få ihop bilen så fort som möjligt innan man tröttnar ur. Det tar ju lite tid att skramla ihop pengar... Quote
galizi Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Kolla om dom här skulle kunna användas. Vet inte vad som skiljer SKF´s mot dessa, verkar finnas modeller som är billigare vilketfall. http://www.wiberger.se/templates/laenkhuvuden-ga.htm Quote
Arrowsmith Posted March 1, 2007 Posted March 1, 2007 Ang. Fluro vs SKF Wiberger säljer länkhuvuden från Fluro om de inte bytt leverantör på senare tid. Jag har erfarenheter av Fluro länkhuvuden jag delgivit tidigare... sök och ni ska finna... Quote
kler Posted March 3, 2008 Posted March 3, 2008 Vad är rekomenderat att använda för att få länkarmarna (bak) justerbara? Vanlig gängstång är väl av 8.8 järn och kanske inte lämplig till jstering till länkarmarna? Vad bör man använda för dimension, M14, M16? Det är väl rekomenderat att ha 25*3 rör till länkarmar (bakaxel) blir då inte förskruvningen/justeringen den "svaga länken" i en sådan länkarm? Vad finns det för regler/rekomendationer om detta? Quote
kler Posted October 20, 2008 Posted October 20, 2008 Är det ingen som sitter på lite information om hur man bör dimentionera justeringen på länkarmarna? Jag har 25x3 mm rör och det ger 19 mm invändigt, det blir inte så mycket kvar om man ska ha en svetsända i röret. Vad har nu använt för svetsändar och vilken dimention på gängorna. Om man gängar direkt i röret blir väl godstjockleken i röret lite klen, eller? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.