Jump to content

Digital Hastighetsmätare..


Acke

Recommended Posts

Jag tänkte köpa denna mätaren...

http://www.branfordbike.com/computer/comp5.html

I sverige kostar den 849:- (www.w-motoracing.se)

medans köper man från USA så kostar den

ca: 350:- (with a 33 inch cable)

eller

edit ca: 465:- med frakt från USA (with a 76 inch cable)

givet tillkommer frakt i sverige och eventuell tull... ( om man inte kan smussla dom förbi tullen.. :) )

Men halva priset är ganska bra tycker ja så jag kommer beställa en till mig iaf..

men jag tänkte kolla om någon mer är intresserad ??? :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Är det inte mer eller mindre praxis att tullen struntar i det om värdet är under 1000kr?? :rolleyes: , men har för mig att chansen är bättre under tusenlappen....

Har man tur så kan ibland firmorna skriva ner värdet till hälften (eller mer...), dock inte alla firmor som gör sånt, men värt att fråga.

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

jag tror att du kan sätta på både framhjul, bakhjul eller kardan om man vill...

vad gäller tullen så har jag en polare som köpt ett 30tal saker via firmor i usa och alla har gått me på att packa om till "privat" paket istället för orginalkartong... :)

Link to comment
Share on other sites

FYI. Det tillkommer 25% moms också. Tullen är på 3,5% på bildelar, och det läggs även moms på frakten. Allt enligt en kompis som köpte en båge till Miatan fån USA nyligen.

Link to comment
Share on other sites

jepps.. men det är därför man ber dom skicka det så det ser "privat" ut..

mao, bara vanlig brun kartong...

som sagt så har kompisen köpt över 30 saker från USA å ja tror att alla klarat sig igenom.. ja skall kolla me han igen...

Link to comment
Share on other sites

fick svar av kompisen ang hans paket...

av ca 40 kolli, 1 borta (säljaren skickade nytt), 2 fastnat i Tullen, och resten rakt igenom... Du får plocka hem ett värde på €45 från ett Icke EU-land, alltså ca $50 dollar utan att behöva tulla...

Tullsatsen e ca 4.5% och momsen e 25%..

Sen tar alltid förtullaren ut en avgift på det..

så risken att fastna ser inte ut att vara allt för stor.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. "lysande".. :) ( gissa om man e bakis när man skrattar åt sådant ?? :rolleyes: )

jag tänkte att vi väntar tills på måndag så vi vet hur många som vill ha..

då tar jag å mailar å kollar om man kan få lite grupprabatt å om dom kan paketere det så det ser mer "privat" ut... :)

Link to comment
Share on other sites

Vart ifrån köper du då? Om jag ska vara ärlig så har jag inte en spänn i plånboken nu och lär inte ha det på 2 månader, så jag beställer i så fall hem det till min egna USA adress så slipper jag det mesta :D Annars vore det kanske nått om hela Locost clubben satsade på att skaffa en sån adress som jag har då kan man ju göra riktigt stora gruppköp och sedan skicka hem det med en båt. Mer info finns här:

www.myus.com

Link to comment
Share on other sites

nummerskylts........ finns på Dalhems www.dalhems.com ( kolla här.. hemsidan.. )

Humanoid: jag tänkte ta det från www.branfordbike.com men jag skall surfa runt å se om jag hittar ett bättre pris någonannanstans innan jag beställer...

Ang, adressen i USA så ser det ut att vara en väldigt praktisk sak... Nästan alla saker jag velat bjuda på på ebay.com har varit "Will ship to United States only." :(

så det det lät som ett bra förslag.. har du haft några problem med det och hur mycket har du skickat via dom ???

Link to comment
Share on other sites

Ang, adressen i USA så ser det ut att vara en väldigt praktisk sak...  Nästan alla saker jag velat bjuda på på ebay.com har varit "Will ship to United States only."  :(

så det det lät som ett bra förslag..  har du haft några problem med det och hur mycket har du skickat via dom ???

Har aldrig haft några problem med dom, jag är ju importör av elgitarrer (framför allt) så jag skickar ganska mycket via den adressen. Det är billig frakt jämfört med att skicka direkt från försäljaren. En annan fördel är att man kan bestämma värdet på godset själv, importerade nyligen en gitarr med ett marknadsvärde på ca 20 000:-, och jag skrev att den var värd 300:- :),

Nackdelen är att de skickar bara ut via USPS (United States Postal Service), vilket är deras motsvarighet till vårat Posten en gång i månaden. Och det är just via denna som man har störst chans att slippa tull och moms. Om man inte skickar via DHL (som jag alltid gör) och skriver att det är en Gåva och frakten är runt 500-600 så bör det vara lugnt. och för 600 spänn fraktar man ju ca 10 kg så det lär ju vara lugnt om man ska köpa lite hastighetsmätare B)

Link to comment
Share on other sites

Måste avvakta min order, en kompis ringde precis från Florida och jag ska se om han kan ta hem en den vägen till mig först då har jag den i mitten på nästa vecka och kan tala om för er andra hur den verkar fungera och är kvalitetsmässigt.

Om han inte får tag på den så vill jag fortfarande beställa en med lång sladd

Fortfarande billigt även om man åker dit för tullkostnader...

Link to comment
Share on other sites

På de allra flesta mätare av detta slag finns en odo-meter(mätarställning) som inte kan nollas utan att hålla in en liten knapp på baksidan i ett antal sekunder.det står dock inte i SFRO´S

handbok att det behövs.Bara att felvisningen är under 10%,och att mätaren kan avläsas i mörker.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vill bara visa min lösning på mätar problemet.

Min lösning heter Mychron3+.

Scuttlen är ny gjuten ( i Thells plastfabrik:-)).

Johan.

Fin Scuttle!

Vad är det för chassi?

Letar efter någon som gjort en Scuttle i plast till Dala7 chassi och som har kvar formen!

Vill i så fall Låna/Hyra eller om det går att förmedla en gjutning? :D

Link to comment
Share on other sites

Hittade Mychron3+

http://www.aimsports.com/index.html

Ja tycker den är ganska sexig... :-b Kolla på den italienska siten så finns det flera som säljer dessa i europa. 165 pund tog de på ett av ställena såg jag... det är nog ganska prisvärt...

Sen finns det en större variant också.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Frågan är väl bara vad MyChron inklusive alla givare kommer att gå lös på... Gissar att de £165 bara gäller själva displayen och då skall man ha givare etc också!

Jag är klart mest intresserad av DigiDash. B)

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt Mychron3+ fick betala strax över 5000 kr från England.

För det fick jag Hast mät,rpm,temp,laptimer m sändare,shiftlight med givare till dessa.

165 £ är nog för den simplaste versionen , finns många.

Den man såg på länken är betydligt dyrare.

Johan

Link to comment
Share on other sites

MYCHRON 3 PLUS (GEARBOX)

MYCHRON3 Plus Technical Features: Wide display with optional backlight. RPM graphical and numerical view. Configurable RPM scaling. Lap Times - Split times showing best split. Speed Kph or Mph unit of measure Gear number with Configurable shift lights. Temperature: Two inputs for thermocouple sensors, available as EGT, H2O or CHT. With two sets of Max/Min LED allarms supplied with one sensor of your choice. Fahrenheit or Celsius configurable unit of measure. Fast USB data download to your PC and Race Studio2 analysis software, with optional download cable. Race Studio 2 Software. Infrared or magnetic lap timing system. Configurable number of split times. 512 kbytes memory, to record up to 315 laps of maximum and minimum values per lap. Real time on display data review and play back in the pits. Total engine time hour counter. Water resistant. YOU CAN HAVE ONE OF THE FOLLOWING TEMPERATURE SENSOR: EXHAUST GAS THERMOCOUPLE (EGT), WATER (H20)5MM OR 10MM THREAD , CYLINDER HEAD THERMOCOUPLE (CHT). PLEASE ADVISE US OF THE SENSOR YOU REQUIRE WHEN ORDERING. IF YOU WOULD LIKE THE INFARED BEACON PLEASE ADD £20.00 .YOU ONLY GET ONE SENSOR EITHER THE MAGNETIC SENSOR OR INFARED SENSOR.

Part No : AIM 4

£280.00

Billigare från USA men det fick bli från England.

Nackdelar den har ingen belysning , det trodde jag när jag beställde,får fixa lampor som lyser på den.

Den drivs av 6st AAA batterier , men den finns omformare 12 till 9 volt så det löser sig.

Johan

Link to comment
Share on other sites

Ingen belysning var ju trist max. Man kanske skulle bygga en egen med display från nån gammal notebook... Jag snackade med en kompis som bygger egen programmerbar scenljusstyrning med en liten vga-display, så man kan ju få lite tekniskt support. :) Jaja.. det blir väl inte så, men det hade varit fräckt! Man hade ju fått det precis som man vill ha det iaf... :) efter ett år eller nåt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att om du vill ha en EGT-mätare som du kan lita på så kommer nog bara själva mätproben att kosta 1500:- och dessa håller inte ens speciellt länge. Läste något på STCS om att det bildas något som jag tror kallades "grönröta" i själva spetsen som gjorde att de inte visade rätt.

Skall försöka hitta dessa inläggen...

Link to comment
Share on other sites

Nä.. vad säger ni ???

Är det några som är intresserade av att köpa hastighetsmätaren ??

ca: 350:- (with a 33 inch cable)

eller

ca: 421:- (with a 76 inch cable) (utan frakt å ev. tull )

panoram.jpg

superswift, tommy, pixbo är ni fortfarande intresserade ???

och Humanoid.. skulle du kunna ta det när du skickar över några gitarrer ????

Link to comment
Share on other sites

Ähh, kan vara värt att testa.

I värsta fall får jag väl sätta den på trampcykeln...

Sätt upp mig för en

421:- (with a 76 inch cable)

Hade en diskussion med Trendab idag om att byta hela styrsystemet för att kunna ha knacksensor och reglerbart laddtryck etc så 421:- gör nog varken från eller till....

Hur vill du ha pengarna?

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte köpa denna mätaren...

http://www.branfordbike.com/computer/comp5.html

I sverige kostar den 849:- (www.w-motoracing.se)

medans köper man från USA så kostar den

ca: 350:- (with a 33 inch cable)

eller

ca: 421:- (with a 76 inch cable)

givet tillkommer frakt och eventuell tull...  ( om man inte kan smussla dom förbi tullen..  :) )

Men halva priset är ganska bra tycker ja så jag kommer beställa en till mig iaf..

men jag tänkte kolla om någon mer är intresserad ??? :D

Jag är intresserad av den med längre kablage till, har du funderat på hållare också?

/swedsew

Link to comment
Share on other sites

tjo... ja har kollat lite nu å det ser ut som om dom hamnar på 465,20:- med frakt till sverige (30$ för frakten)

det är då med den långa kabeln som jag förmodar att alla vill ha !?!? ( någon som vill ha kort får säga till..)

detta är inte spikat ännu då jag mailade å frågade om dom kan ta ur dom ur orginalkartongen och packa om dom så vi slipper tull + om dom kunde skriva ner värdet...

dom som jag ser vill beställa är:

superswift

pixbo

swedsew

tommy

jag själv

någon mer eller någon som vill hoppa av ???

får jag ett positivt svar ang packningen och värdet så beställer jag isf i slutet av veckan... :D

jag lägger isf ut pengarna sålänge så kan ni sätta in på mit konto isf..

Ps. glömde att frakten inom sverige tillkommer, men den bör inte gå på många 10:or..

Link to comment
Share on other sites

hm.... inte färdig på ett tag men det känns som om man måste köpa sig lite kul saker, kan ju alltid använda den där man skall ha den under tiden (cykel) hehe

sätt upp mig på en med lång kabel

Hämtar hos dig Acke så kanske man kan kolla bygget på samma gång :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag fick svar idag, och det löd såhär...

Hi Marcus!

I can comply with all of your requests except the reduction in price.

Just let me know!

Carolyn

Så ompackningen m.m är ok, men ingen rabbat..

jag lägger ut pengar sålänge så löser vi det när dom kommit hit.... :)

Link to comment
Share on other sites

Suveränt!

Då ser vi fram emot en hel svit med bilder på olika placeringar av mätaren från alla som beställer sedan i en ny tråd...

Ska även bli intressant och jämföra siffrorna med min nuvarande mätare :whip: och se hur mycket det diffar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...