Stefan Berglund Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Ett litet tips/fundering. Skulle det här vara nått att ha i en seven? Satt å läste i en tidning igår, fanns en massa smarta grejor om olja för trimmade "sommarmotorer" också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 såna oljekylare är bra t.ex. Volvo hade liknande på t.ex. P1800 och 164 fast i runt utförande men med samma funktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 sitter liknande sådan på b230fk motorn och min gamla nissan 200sx s13.. på 200an kunde den inte kyla tillräckligt när man hade vässad motor och körde en del varv på banan. men en vanlig luftkyld kunde lätt få ner tempen. den på bilden ser ut att vara något större än på nissanen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted February 3, 2007 Author Share Posted February 3, 2007 (edited) Ahaa.. Jo, jag har sett att det sitter en värmeväxlare på min motor med, men det verkar snäppet vassare med en sån där. Min är bara som en liten dosa. Klippena är iallafall ifrån Bilsports projekt "Muppen" nr 13/2004, en nissan 200 motor på 800 Bilsporthästar. Undrar om det finns sådanadära på hydroscand förresten ? Vi har ju lite rabatt där... Det där med oljan tyckte iallafall jag var intressant, min motor kommer ju bli lite trimmad samtidigt som den såklart bara kommer köras på sommaren. Lite dumt att köra på en olja som är anpassad för året runt bruk då kanske? Hade själv ingen aning om att det låg till på det viset. Edited February 3, 2007 by Stefan Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 Man lär sig så länge man lever (eller har lever?). Smart med en vattenkyld oljekylare, mycket lättare att placera i en 7:a! :) Jonte, har Hydroscand en sån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 Nopp, Hydroscand har dom inte i sitt sortiment. De värmeväxlare som "muppen" har och som är på bilderna är av märket Hydac. Och den minsta varianten kostar ca 1400:- + moms. Ska förmodligen köra med en sådan i min bil. Kopplas i serie med kylvattnet, och ska följa vattentempen linjärt med 10 graders skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 på bilderna är av märket Hydac. Och den minsta varianten kostar ca 1400:- + moms. har du någon storleksuppgift på nämda produkt?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 Jag tror jag har en sådan värmeväxlare liggade någonstans om jag letar riktigt noga... Finns det något intresse så ska jag speka lite i gömmorna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 VAG har ju vattenmantlade oljekyl orginal (som du ansluter till kylsystemet på motorn) sedan huruvida kyl effekten är på dom låter jag vara osagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 VAG har ju vattenmantlade oljekyl orginal (som du ansluter till kylsystemet på motorn) skulle precis skriva det.. efter att jag gjort oljebyte på min SKODA oktavia-00 en 4 kantig ``burk ´´ 4-5 cm hög sittande mellan filter och motor.. iofs är detta ingen high performance motor.. :lol: men VAG brukar ju se till att grejerna håller.. säkert hyfsat locost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 skulle precis skriva det.. efter att jag gjort oljebyte på min SKODA oktavia-00en 4 kantig ``burk ´´ 4-5 cm hög sittande mellan filter och motor.. iofs är detta ingen high performance motor.. :lol: men VAG brukar ju se till att grejerna håller.. säkert hyfsat locost. Och en sådan sak är ju anpassad för motorolja också. Sitter även på min XM V6 och på en Pegout 205 GTI motor jag har i garaget. Passar bolt on i där oljefiltret ska sitta och sedan skruvas oljefiltret i vämre växlaren. Vill minnas att jag sett liknande prylar hos någon återförsäljare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 Vatten kyld oljekylare är orginal på många nyare motorer så som den Volvo motor 2404t som jag bygger med. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 3, 2007 Share Posted February 3, 2007 De har funnits på golfar i ca 15 år och köp en på en skrot vetja. det är dålig åtgång på såna så priserna brukar vara bra. jag köpte en på returbilen för 25:- när jag var i malmö häromåret. det finns som sagt att välja på VW bilar nissan o Volvo som exempel. man bör nog göra ren dem riktigt de kan ju bli täppta i kylkanaler precis som bilkylaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Hejsan! Jag kommer att sätta in en mersakylare, E200, i mitt bygge! Nertill på denna kylare verkar det vara en integrerad oljekylare! Någon som vet något om detta? Är mina misstanjar korrekta? m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 har oxå en kylare MB 190 -84 kompisen köpte ny då orginalet gett upp han använde aldrig oljekylaren tror det är för ev automat kylning.. då hans var en manuell.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Det stämmer, många automatväxlade bilar har en oljekylare integrerad med den vanliga kylaren för att kyla oljan i automatlådan. Oljan kan bli rejält varm, speciellt om man drar t.ex. en husvagn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Aha! Antar att den kanske inte har tillräcklig kapacitet för att fungera som oljekylare till min Saabmotor!'' m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 prova..en smidig lösning..skulle det inte räcka, så har du förhoppningsvis gjort slangarna så långa, så du kan sträcka dom under vatten kylaren och montera en oljekylare framför.. trial and error.. bara prova på tills det lirar :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T08R Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Nu ska vi inte bli för smarta :) Att använda kylslingan som är till för automatolja är inte så smart. Kyler den för mycket så åker man omkring med för låg oljetemp = Inte bra, men det går att lösa med att använda en termostat. Kyler den för lite så kommer man ändå behöva köpa ännu en oljekylare. Med en olje/kylvätske värmeväxlare så slipper man använda termostat då kylsystemet "alltid" har en. Problemet som kan komma är att om man idag ligger på gränsen (som man kanske inte vet om) med kylningen av motorn så kan kylvätsketemperaturen bli för hög och man behöver större/effektivare kylare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Att använda kylslingan som är till för automatolja är inte så smart. Kyler den för mycket så åker man omkring med för låg oljetemp = Inte bra förklara hur du har skillnad mellan en slinga i kylaren som är omgärdat av kylvätska.. den har ju motortemp... om du använder en ``värmeväxlare´´ så cirkulerar ju kylvätska i den oxå som har motortemp... hmm jag dumm eller?? i en automat vill man ju inte har för het eller kall olja... förklara skilnaden tack. :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Vad händer när man kör på motorolja som är för vam eller för kall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 En thermostat är alltid att föredra på oljesidan. däremot så vet jag inte vilket tryck aut.oljan kommer upp i för det gäller att inte spränga kylaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T08R Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 förklara hur du har skillnad mellan en slinga i kylaren som är omgärdat av kylvätska.. den har ju motortemp... om du använder en ``värmeväxlare´´ så cirkulerar ju kylvätska i den oxå som har motortemp... hmm jag dumm eller??i en automat vill man ju inte har för het eller kall olja... förklara skilnaden tack. :unsure: Dom kylare jag sett har haft oljekylningen med egna kylflänsar mot luften och inte mot kylvätskekanalerna. Då du ligger och åker ***km/h så kommer fartvinden då kyla oljan, har du för högt flöde på oljan som skickas in i kylaren och den är effektiv så kommer oljan få för låg temperatur. Kortfattat om oljetemp. För varm: Oljan mister sin bärande förmåga, oljan koksar. För kall: Oljan blir mer trögflytande (olje pumpen får jobba hårdare för att få ut olja över allt) Skulle själv välja att ha lite för kall olja än för varm om jag va tvungen, kan inte komma på några direkta jätte nackdelar med att åka på en olja som håller 80-90 grader, men det kanske någon annan kan, långt ifrån expert på oljor och deras egenskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ormen Posted February 7, 2007 Share Posted February 7, 2007 Behöver man verkligen oljekylare har någon mätt upp tempen på oljan? Jag tror nog att det är lite bling också med oljekylare (luftkylda) dock inte de nämda som är anti-bling. Dessutom så tillsätter man ju mer värme till kylvattnet och det är nog problem att få den att funka utan att koka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 7, 2007 Share Posted February 7, 2007 för under 100:- kan man köpa mätare,sensor å adapter på biltema så de e ju ingen raketforskning å kontrollera om de behövs eller inte.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 7, 2007 Share Posted February 7, 2007 Nyare moderna syntetoljor klarar höga temperaturer. 140 grader är inga problem. om ni nu har termostat på oljan så kan den inte gå för kall. samt skyndar man på uppvärmningstiden hur skulle det se ut på höst och vinter? nu snackar jag luftkylda ( det finns fläktkylda också) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted February 7, 2007 Share Posted February 7, 2007 Hej! googla på ordet Laminova, här hittar ni den bästa värmeväxlaren olja/vatten.Finns också lite förklaringar om funktion och fördelar tex snabbare uppvärmning av oljan!!! B) mvh erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 peueot (205/405) mfl har en olje/vattenväxlare också.. mellanlägg mellan block och filter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.