Jump to content

Oljekylare


Stefan Berglund

Recommended Posts

sitter liknande sådan på b230fk motorn och min gamla nissan 200sx s13..

på 200an kunde den inte kyla tillräckligt när man hade vässad motor och körde en del varv på banan. men en vanlig luftkyld kunde lätt få ner tempen.

den på bilden ser ut att vara något större än på nissanen.

Link to comment
Share on other sites

Ahaa.. Jo, jag har sett att det sitter en värmeväxlare på min motor med, men det verkar snäppet vassare med en sån där. Min är bara som en liten dosa. Klippena är iallafall ifrån Bilsports projekt "Muppen" nr 13/2004, en nissan 200 motor på 800 Bilsporthästar. Undrar om det finns sådanadära på hydroscand förresten ? Vi har ju lite rabatt där...

Det där med oljan tyckte iallafall jag var intressant, min motor kommer ju bli lite trimmad samtidigt som den såklart bara kommer köras på sommaren. Lite dumt att köra på en olja som är anpassad för året runt bruk då kanske? Hade själv ingen aning om att det låg till på det viset.

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

Man lär sig så länge man lever (eller har lever?).

Smart med en vattenkyld oljekylare, mycket lättare att placera i en 7:a! :)

Jonte, har Hydroscand en sån?

Link to comment
Share on other sites

Nopp, Hydroscand har dom inte i sitt sortiment. De värmeväxlare som "muppen" har och som är på bilderna är av märket Hydac. Och den minsta varianten kostar ca 1400:- + moms. Ska förmodligen köra med en sådan i min bil. Kopplas i serie med kylvattnet, och ska följa vattentempen linjärt med 10 graders skillnad.

Link to comment
Share on other sites

VAG har ju vattenmantlade oljekyl orginal (som du ansluter till kylsystemet på motorn)

skulle precis skriva det.. efter att jag gjort oljebyte på min SKODA oktavia-00

en 4 kantig ``burk ´´ 4-5 cm hög sittande mellan filter och motor.. iofs är detta ingen high performance motor.. :lol: men VAG brukar ju se till att grejerna håller.. säkert hyfsat locost.

Link to comment
Share on other sites

skulle precis skriva det.. efter att jag gjort oljebyte på min SKODA oktavia-00

en 4 kantig ``burk ´´ 4-5 cm hög sittande mellan filter och motor.. iofs är detta ingen high performance motor.. :lol: men VAG brukar ju se till att grejerna håller.. säkert hyfsat locost.

Och en sådan sak är ju anpassad för motorolja också. Sitter även på min XM V6 och på en Pegout 205 GTI motor jag har i garaget. Passar bolt on i där oljefiltret ska sitta och sedan skruvas oljefiltret i vämre växlaren. Vill minnas att jag sett liknande prylar hos någon återförsäljare

Link to comment
Share on other sites

De har funnits på golfar i ca 15 år och köp en på en skrot vetja. det är dålig åtgång på såna så priserna brukar vara bra.

jag köpte en på returbilen för 25:- när jag var i malmö häromåret. det finns som sagt att välja på VW bilar nissan o Volvo som exempel. man bör nog göra ren dem riktigt de kan ju bli täppta i kylkanaler precis som bilkylaren

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Jag kommer att sätta in en mersakylare, E200, i mitt bygge! Nertill på denna kylare verkar det vara en integrerad oljekylare! Någon som vet något om detta? Är mina misstanjar korrekta?

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer, många automatväxlade bilar har en oljekylare integrerad med den vanliga kylaren för att kyla oljan i automatlådan. Oljan kan bli rejält varm, speciellt om man drar t.ex. en husvagn.

Link to comment
Share on other sites

prova..en smidig lösning..skulle det inte räcka, så har du förhoppningsvis gjort slangarna så långa,

så du kan sträcka dom under vatten kylaren och montera en oljekylare framför..

trial and error.. bara prova på tills det lirar

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi inte bli för smarta :)

Att använda kylslingan som är till för automatolja är inte så smart. Kyler den för mycket så åker man omkring med för låg oljetemp = Inte bra, men det går att lösa med att använda en termostat. Kyler den för lite så kommer man ändå behöva köpa ännu en oljekylare.

Med en olje/kylvätske värmeväxlare så slipper man använda termostat då kylsystemet "alltid" har en. Problemet som kan komma är att om man idag ligger på gränsen (som man kanske inte vet om) med kylningen av motorn så kan kylvätsketemperaturen bli för hög och man behöver större/effektivare kylare.

Link to comment
Share on other sites

Att använda kylslingan som är till för automatolja är inte så smart. Kyler den för mycket så åker man omkring med för låg oljetemp = Inte bra

förklara hur du har skillnad mellan en slinga i kylaren som är omgärdat av kylvätska.. den har ju motortemp... om du använder en ``värmeväxlare´´ så cirkulerar ju kylvätska i den oxå som har motortemp... hmm jag dumm eller??

i en automat vill man ju inte har för het eller kall olja...

förklara skilnaden tack. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

förklara hur du har skillnad mellan en slinga i kylaren som är omgärdat av kylvätska.. den har ju motortemp... om du använder en ``värmeväxlare´´ så cirkulerar ju kylvätska i den oxå som har motortemp... hmm jag dumm eller??

i en automat vill man ju inte har för het eller kall olja...

förklara skilnaden tack. :unsure:

Dom kylare jag sett har haft oljekylningen med egna kylflänsar mot luften och inte mot kylvätskekanalerna. Då du ligger och åker ***km/h så kommer fartvinden då kyla oljan, har du för högt flöde på oljan som skickas in i kylaren och den är effektiv så kommer oljan få för låg temperatur.

Kortfattat om oljetemp.

För varm: Oljan mister sin bärande förmåga, oljan koksar.

För kall: Oljan blir mer trögflytande (olje pumpen får jobba hårdare för att få ut olja över allt)

Skulle själv välja att ha lite för kall olja än för varm om jag va tvungen, kan inte komma på några direkta jätte nackdelar med att åka på en olja som håller 80-90 grader, men det kanske någon annan kan, långt ifrån expert på oljor och deras egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Behöver man verkligen oljekylare har någon mätt upp tempen på oljan?

Jag tror nog att det är lite bling också med oljekylare (luftkylda) dock inte de nämda som är anti-bling.

Dessutom så tillsätter man ju mer värme till kylvattnet och det är nog problem att få den att funka utan att koka.

Link to comment
Share on other sites

Nyare moderna syntetoljor klarar höga temperaturer. 140 grader är inga problem. om ni nu har termostat på oljan så kan den inte gå för kall. samt skyndar man på uppvärmningstiden hur skulle det se ut på höst och vinter? nu snackar jag luftkylda ( det finns fläktkylda också)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...