esa Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 Jag vet att detta har behandlats flera ggr, men tänkte att ni är ju några som verkar kunna detta . Jag har köpt en motor ifrån en Mustang -88 , 5.0l HO efi utan originaldator. Jag hade en 302 vanmotor tidigare men insuget var ordentligt högt och skulle säkert skymma sikten. Vid letande efter ett lägre insug fick jag tag i en komplett motor. Vad tycker ni är ett lämpligt MS? Jag tänkte använda originalfördelaren. Läste att om du använder MS1 är det enklast att använda en Msd box. Ska man lägga dessa pengar på ett MS2 istället. I första skedet ska allt vara original i motorn , men senare skulle jag kunna tänka mig en remdriven kompressor. Man bör väl också köpa ett relay board oavsett vilket MS man köper? :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 Jag brukar alltid rekommendera ett MSI med 3.0-boxen, och senaste MS-extrakoden. Mest för att jag "kan" den och vet att det funkar bra, samt att man får tillgång till flera trevliga funktioner via just Extrakoden. Nu närmar sig dock Extra-koden till MSII också, och ska man inte ha igång bilen förrän i vår kan det vara värt att satsa på. Å andra sidan är det enkelt att uppgradera ett V3.0 MSI till MSII senare... Relay board tycker jag är lite överflödigt faktiskt. Det är ganska enkelt att bygga motsvarande lösning själv, med "standardprylar" i Sverige. Har du kabelhärvan till EEC-IV finns det adapterkort att köpa så det blir i det närmaste plug'n play för dig, om du kör originaltändning. MSD-boxen är trevlig men inget måste. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Jag slänger in en liten följdfråga här, Går det att köra megasquirt med separata spjällhus för varje cylinder? / Jhonatan, (som drömmer om hemmabyggt slidspjäll...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 om du tänker på MAP sensorn så gör en "kanal" som går mellan alla 4 insugningsrör och ta mätningen där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Svar ja det går utmärkt. Jag själv kör med dellortofuggar som spjäll... Det funkade ännu bättre om man kopplade på ett universal bensinfilter som ett miniplenum före MAP-sensorn. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 En annan variant är att strunta i MAP och bara köra Alpha N (tror jag att det heter) läge med Megasquirten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 tycker inte man får glöma vems faktiskt... fina funktioner, megatune, stöd för bredbandslambda, avgastemp, display mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 6, 2007 Share Posted February 6, 2007 Tror också på vems. Jag var helt inne på det ett tag. Men jag tycker att det är så svårt att hitta infon på deras wiki. Sen är den dyrare, men å andra sidan får man mer funktioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ironpower Posted February 16, 2007 Share Posted February 16, 2007 Satsa på EDIS 8 tändning på mustangmotorn det har jag gjort på min -91 HO 8:a då får du fullt mappbar tändkurva vilket är mycket trevligt om du ska överladda. Jag monterar för övrigt vortech kompressor på den nu i vinter ca 10psi ladd och e85 ska det bli :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 tycker inte man får glöma vems faktiskt... fina funktioner, megatune, stöd för bredbandslambda, avgastemp, display mm. VEMS är säkert bra, men går inte alla dessa funktioner ovan å få i MS oxå? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 17, 2007 Share Posted February 17, 2007 De flesta funktionerna kan man bygga in i MS med mer eller mindre jobb. Den största fördelen med VEMS som jag ser det är nog att bredbandslambdadrivningen ingår som standard, till MS får man ju köpa till den biten. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted March 29, 2007 Share Posted March 29, 2007 Lånar tråden en stund. Jag har ett MS1 2.2 liggande i en låda. Det borde väl kunna funka till min zetec? Eller ska jag köpa modernare grejor när jag ändå beställer från DIY? -ingen överladdning (inget planerat i alla fall) :hypocrite: -separata spjällhus Har också det där reläkortet. Det som ska köpas är bredbandslambda och diverse kablage i första hand. Och eventuellt då ett nytt kort - fast vilket ska jag köpa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 V2.2 funkar gott om du redan har det. Men V3.0 ÄR bättre... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 jag har kört V2.2 sedan flera år utan det minsta strul. Det har allt du behöver för att bli nöjd skulle jag tro. Även bredbandslambda är i många fall fullständig överkurs. Jag upplever att det håller på att bli någon form av "bredbandslambdahysteri" (nytt ord?) lite överallt nu för tiden... Lägg pengarna på att komma ut på vägen och köra, uppgradera senare om du känner att du behöver eller vill det då. Tills dess så duger det förmodligen med V2.2 och smalbandssond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted April 1, 2007 Share Posted April 1, 2007 Tack för tipsen. Jag ska köpa berdbandslambda - så hamnar jag rätt direkt. :unsure: Funkar alla givare som sitter på zetecen eller måste jag investera i sånt också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 4, 2007 Share Posted April 4, 2007 Jag ska montera ett MS1 pcb3 på min saab-motor. Jag tänkte köra wasted spark med två tändspolar som drivs direkt från MS. Ett triggerhjul på vevaxeln (blir väl 36-1) med tillhörande VR-sensor. Vill inte ha EDIS eftersom jag vill ha möjligheten att klippa tändningen. Tyckte jag hade koll på läget ända tills jag började tänka för mycket. Eftersom sensorn sitter på vevaxeln vet ju inte MS om en cylinder är i insug eller avgasfas. Så hur vet MS om det ska spruta in bränsle i cylindern eller inte? Wasted spark innebär ju att man får gnista dubbelt så ofta som man behöver och det är ju ok. Men får man en bränslesquirt dubbelt så ofta också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 4, 2007 Share Posted April 4, 2007 MS sprutar inte sekventiellt, dvs det bryr sig inte om huruvida ventilen är öppen eller inte. Så funkar faktiskt de allra flesta sprut, även fabrikssprut. Fördelen med sekventiellt är mest med stora (riktigt stora) spridare på låga varv - på högre varv hinner man ändå inte få in soppan just när ventilen är öppen. Ska du inte köra EDIS, kan du använda 60-2-trigger som väl är standard på Saab? Angående givare och Zetec, vattentempgivaren kan du använda efter justering av referensmotstånd eller omprogrammering via Easytherm, lufttempgivare kan du ta från Sierra/Scorpio DOHC eller 2.9 (med samma omprogrammering). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 4, 2007 Share Posted April 4, 2007 Aha, så MS sprutar bränsle när insugsventilen är stängd och det "ligger och väntar" och sugs in samtidigt som nästa mängd bränsle kommer när insugsventilen är öppen? Jo, jag kanske kör med SAABs originalhjul (60-2) och vevaxelgivare. Men jag vill gärna se vad som händer och originalhjuler sitter inne i motorn... Kan prova original först, blir det inte bra så kan man köra ett "externt". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted April 4, 2007 Share Posted April 4, 2007 Stigge: Jag har lite värden för omprogramering av Zetec givare om du behöver. har dock inte testat dom än. Enligt vissa så är omprogrameringen mer exakt än att byta motstånd. Men jag vet inte hur det är med det. Du skall använda dig av ett program som heter easytherm. Det finns bra beskrivningar på det på www.msefi.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted April 4, 2007 Share Posted April 4, 2007 Jag beställde nya motstånd, kanske byter jag ut det som ska bytas men det är säkert lika bra att använda easytherm. Sedan blir det en liten tur till Elfa för inköp av lämplig låda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TobbeF Posted April 12, 2007 Share Posted April 12, 2007 Ursäkta en som är novis på detta med MS, kan någon av er kloka berätta vilka typer av motorer det funkar på och hur mycket av orginalpryttlarna jag måste ha kvar, tänker bl a på detta med V/S40 lågtryckaren eller T4 hur mycket av dess burkar måste man ha kvar? Dessa morötter går ju ganska enkelt att få tag på men då brukar det fattas just nycklar, immoburk mm och då förstår jag att man är ganska offside. /Tobbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 12, 2007 Share Posted April 12, 2007 Megasquirt är ett helt fristående motorstyrsystem och därför kan man säga att det fungerar på "alla" motorer. Det varierar lite hur mycket av originaldelar man kan använda men i stort sett alla modernare hyfsat vanliga motorer kan man använda vevaxel- och kamaxelgivarna på. Om inte finns alltid möjligheten att montera dit ett nytt triggerhjul som funkar. Använder man MS behövs inga boxar alls från bilen, så om immobilizer etc. saknas är det inget problem. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.