Ploogen Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Är det någon som har byggt klart en McSorley 7+442 ?? Vilken storlek på fäljarna (däcken) blir syggast ?? :eclipsee_steering: Vad fins det mer som man bör tänka på mad den ramen?? Det blir Ford drivlina! :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Mycket beror ju vad vad du tänkt använda bilen till :eclipsee_steering: Blir det en glass ätarbil, så kan det ju vara snyggt med stora fälgar och en tejprulle runt :P men det är å andra sidan i så praktiskt om den skall användas på nån racing bana emellanåt. Eller så kan man kosta på sig 2 uppsättningar däck. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Jag kör 15" med Yokohama 048:or, stora fälgar i de här sammanhangen. En bra kompromiss utseende/tillgång på däck. 17" är väl mer avsett för glasskiosken, 13" ger lägre ofjädrad vikt... :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 13" är mer rejsing.... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted October 30, 2006 Author Share Posted October 30, 2006 Tack! det käns skönt att ha någon att bolla ider med. :notworthy: Det blir nog mest glass. :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Bygger på 442 chassi. Och till en början blir det glassfälgar(superdtm 17" med ordentlig fälgbana) med glassdäck(billiga japanska). Är det något mer än ofjädrar vikt som är nackdelen med feta fälgar? En sak du bör tänka på är att inte svetsa stagen som går från bakre hörnen av bilen upp till fjäderbenstornet innan du bestämt vart fjädrarna ska hamna. Enligt ritningen vart dom ordentligt ivägen för mig såklart, och saneringsjobbet genererade mycket svett och slipdamm i näsan. Pinnen som går över kardantunneln bak vid ryggen ska man såklart också anpassa efter vart diffen hamnar (samma misstag här, fick kapa och svetsa om högre upp) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Jag tror att en låg-låg profil släpper mera plötsligt, när man kör på gränsen. Men det har jag bara läst.... (fast jag kör 17" med R-däck på min Opel Speedster) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 jag passar på att kidnappa denna tråden ett ögonblick. Jag skall ha 13" fälgar men har ingen aning om lämplig bredd på dom. Ni som har 13" hjul vad har ni för bredd på fälg samt vilken däcksdimention? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 (edited) PÅ min MK indy har jag Fram Däck Kumho Ecsta V70A 175/60 13 Fälg Compomotive 6” Bak Däck Kumho Ecsta V70A 215/55 13 Fälg Compomotive 6” Funkar kanon tycker jag Edited October 30, 2006 by Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 (edited) kan ni lägga till alla måtten typ 175 60 13 :hypocrite: hade tänkt att gjuta upp en laddning skärmar som passar 13" hjul många av skärmarna som säljs är för glass-ätar hjul och behöver spännas in ordentligt vilktet tenderar att se lustigt ut på mndre hjul EDIT: Långsammare än en snigel d e jag :prop: Edited October 30, 2006 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted October 30, 2006 Share Posted October 30, 2006 Jag åker på 7-tumsfälgar runt om och har yokohama A032/48 185/60/13 fram och 205/60/13 bak. Kunde väl kanske haft lite bredare bakfälg men det funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted October 31, 2006 Share Posted October 31, 2006 Jag kör med 205/55-16 Runt om. Dunlop Direzza Hard. På gata är de ganska hala, men på bana får de grymt grepp, då man får upp värmen på dom. Efter ca 10-15min på Falkenberg hade jag en temp på 60-61 grader runt om. Så på bana hade man kunnat ha mjukare gummi. Mina har i sommar rullat 575mil, blandat landsväg och bankörning/stripp. Nu är det kvar 2mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted October 31, 2006 Share Posted October 31, 2006 Bara för att man har en fälg med mindre tun så är det inte automatiskt att man har mindre ofjädrad vikt. Det beror ju å vad fälgen väger. Mina Porsche 15" magnesiumfälgar väger nog mindre än dom festas 13" fälgar på detta forumet. Mina fälgar väger ca 5 kg styck. Vad väger era 13"? En smidd fälg brukar väga mindre en en gjuten. Compomotiv med lösa fälgbanor och ett nav i högkvalitets aluminium är en låg viktare även i större dimensioner. Själv så tycker jag att en 15" eller 16" med lite gummi är snygg på en 7á. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 hm... varför kör man inte stcc bilar på 13" fälgar? =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Hmm, varför kör man inte 17-19tum på formelbilar... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 (edited) Man får inte p.g.a. reglementet men vet inte om man skulle köra med större fälgar om man fick... Vanlig orsak till stora fälgar är för att få plats med stora bromsskivor vilket förmodligen är fallet i STCC. Edited December 11, 2006 by Jocke E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted November 2, 2006 Share Posted November 2, 2006 (edited) Mina 16" väger 6kg st. Ska vara lite lättare och kallas motorsportfälg. Sen angående Formelfälgar, så är reglerna så för att man inte ska få in större bromsar. (F1) Edited November 2, 2006 by Skoterjocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted December 11, 2006 Share Posted December 11, 2006 hm... varför kör man inte stcc bilar på 13" fälgar? =) För att STCC-bilar är stora och tunga vilket ställer krav på större bromsar, och så vidare. På tävlingsbilar är det vanligen så att man sätter dit de minsta fälgarna som går över de bromsar man tycker sig behöva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.