Drake Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 Ingen som vet nåt om röret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 22, 2007 Author Share Posted November 22, 2007 Jag kan gräva fram vad jag beställde...eller, förresten, jag fick aldrig artikelnummer utan bara benämningar: Gearbox yoke Type 9 Tube yoke Universal joints Sierra diff yoke (flange) Volvo diff yoke Faxa eller ring eller kanske maila och fråga om hjälp, firman är faktiskt hjälpsam. De kan säkert också rekommendera rör, men jag skulle säga att ett sömlöst, svetsbart rör funkar bra. Gärna en kvalitet liknande den man bygger bärarmar av. Frakten på vår beställning hamnade på cirka 1300kr om jag minns rätt, då var vi 6 st som delade på allt, ganska mycket prylar alltså. Priserna varierar förstås beroende på pundkursen i första hand. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 Kanske man kan ta rör från england också? Jag behöver bara ca 25 cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 Hej Tack Gustaf för informationen, jag får ta och tala med grabbarna på firman, tur att man är slängd i engelska så att man kan hänga med i tugget. Drake, det verkar inte som en bra idé att skeppa ett stålrör från england då frakten oftast debiteras per kilo, om vi inte begär bårfrakt men då tar det väl ett par månader att få dem hem. Missförstå mig rätt men det måste ju finnas firmor i Sverige som kan förse dig med rätt stålrör utan att vi andra skall vara med och betala frakt för en stålbit. finns det inte en i bromma som heter sveakardan eller något liknande? Kolla med dem om rör så kan vi ta dessa andra delar från england som är svåra att få tag i här. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 Problemet är oftast att få tag i korta bitar av specialrör. Jag behöver inte 6 meter kardan :prop: så jag får väl leta på firmor typ Svea men dom är tyvärr skitdyra. Om jag skulle lämna in min bakre och min främre yoke för byte av bakre kors och ditsvetsning av rör så skulle det kosta 4000:-!!! Tror inte att frakten på 25 cm rör blir så stor och den mellanskillnaden står jag gärna för. Min erfarenhet att ALLT blir billigare att importera än att köpa från Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 22, 2007 Share Posted November 22, 2007 när jag kortade kardanen på en bmw.. ,kortade bilen 400mm,, i alla fall kardanen var i original tjockare på mitten än i ändarna... då gick jag på skroten och fick en original kardan från en volvo tror jag stack av en lämplig bit rör och pressade in ändarna.. punkta upp den i en svarf för att kolla rakheten med indikatorklocka.. svetsade sedan 1/4 i taget och sedan mitt i mot.. svarvade av överskottet... hade inga märkbara vib fast jag host körde över 180 vid något enstaka tillfälle host.. som sagt kanske en beg kardan/röret från en, kan vara lösningen.det röret borde ju vara lämpligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted December 26, 2007 Share Posted December 26, 2007 Blir det nått grupp köp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 27, 2007 Share Posted December 27, 2007 (edited) Yeah, lets komma till skott! Borjar med en lista pa vad jag behover: Framre yoke till en T5 Chevrolet Bakre medbringar-yoke till en Sierra 2 ror-yokar till 3-tums ror 2 Knutkors Grova modellen Ca 25 cm 3-tums ror Fyll pa listan sa ser vi om det ar nan ide att gora ett gruppkop. :thumbsup: Ursakta avsaknad av prickar, jag sitter med ett arabiskt tangentbord i Egypen. Edited December 27, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 27, 2007 Share Posted December 27, 2007 Nan frivillig att kontakta firman i england? Min engelska duger nog men det kanske finns nat superproffs pa engelska darute? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 27, 2007 Share Posted December 27, 2007 Hej Måste tyvärr dra mig ur detta gruppköp den här gången, hade en kompis som bor i London som tog med sig en julklapp till mig från England då han kom hem för julen - de kardan delar jag behövde. Han sa däremot att killarna på den firman är toppen att ha och göra med och fattar direkt vad man vill ha och har bra priser. Tror han betalade runt £45 för Gearbox yoke, 2 st tube yoke och en bakre yoke till Sierra + 2 knutkors till desamma, allt för 2" rör då jag kan använda röret från Sierran. Ledsen för detta men jag kunde inte tacka nej till Julklappen eller att få det med privat kurir post hem till dörren för en kopp fika. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Some guys have all the luck! :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted December 30, 2007 Share Posted December 30, 2007 Det jag kan tänkas behöva är: Gearbox yoke = GBP £9.75 ( A ) Typ-9 låda - delen du sticker in i växellådan Tube yoke to suit 3.0" O/D tube = £6.56 (2 st behövs) ( B ) - delen du svetsar fast i själva kardanröret Diff flange yoke = £7.55 ( C ) 7.5" diff Sierra - delen du skruvar fast på bakaxeln Heavy duty UJ kits = £8.30ea (2 st behövs) ( D ) - själva knutkorset, alltså delen som binder ihop bitarna ovan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 31, 2007 Share Posted December 31, 2007 Då är vi två! :thumbsup: Hur tänker du göra med röret? Nån mer??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Super7: Tror det är lika bra vi beställer var för sig eftersom det bara verkar bli vi två och dessutom så bor vi ju så långt från varandra. Fick pris på en färdigsvetsad och balanserad kardan med 3" rör och HD-knutar. 125 pund + 49 för frakten. Inget att bråka om va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 Hej Stefan Har kusiner i Stockholm så det kan lösa sig smidigt. Hur snart har du tänkt beställa? // Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 3, 2008 Share Posted January 3, 2008 (edited) Efter helgen, då jag mätt upp allting. Dom behöver bara måttet mellan medbringaren och packboxen i lådan. Maila mig om du vill att jag ska beställa åt dig också. Edited January 3, 2008 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Jaha. Jag tar bumpar en tre år gammal tråd för att fråga om någon kommer ihåg från vilken firma vi beställde kardanprylarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Det står ju i inlägg 5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Ja det gör det ju....tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts