Jump to content

Varning För Julas Kapskivor!


Rikard Larsson
 Share

Recommended Posts

Körde med Julas billiga kapskivor och efter två snitt enligt bilden var det inte mycket kvar... Blir de dyrare nästa gång, i själva verket är de säkert billigare!

Jag fick byta skivor stup i kvarten. Köpte ett 10-pack :doh: men det kommer inte vara länge.

post-714-1161992078.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tips! Använd tunna kapskivor avsedda för ädelstål (rostfritt mm). Kronenflex (t=1.2 mm) heter de jag köper.

Visserligen slits de lite fortare än vanliga skivor, men vilka fina snitt det blir! Skär som varm kniv i smör. Brukar betala 22:-/st hos lokala järnhandlar´n men det är de värda.

Link to comment
Share on other sites

julas skivor krävre högt varvtal och att man itne trycker det minsta. då håller de grymt länge!

dyrare kapskivor klarar av att kapa med högre hastighet men kör man lugnt me de billigare håller det på ett ung lika länge

Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt nöjd med rustas kapskivor faktiskt, 5 pack, minns ej priset.

Dom är lite grövre, men funkar väldigt bra att slipa i sidled med om man ska försöka forma något.

Dom tillsammans med några tunna och flapdisks är allt man behöver =)

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat en del olika skivor i mitt tidigare jobb och de som har varit "outstanding" är Tyrolit. De höll minst 3-4 gånger längre än andra proffsskivor. Man hade nog lite tur också eftersom man fick med sig ett större antal i jobbytet :hypocrite: ...

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat en del olika skivor i mitt tidigare jobb och de som har varit "outstanding" är Tyrolit. De höll minst 3-4 gånger längre än andra proffsskivor. Man hade nog lite tur också eftersom man fick med sig ett större antal i jobbytet :hypocrite: ...

Mvh

Magnus

håller med... norton el. tyrolit är mycket bra, dock lite dyrare än julas

Link to comment
Share on other sites

Det är så man undrar om du fått kapskivor för sten som blivit felettiketterade. Jag har för mig att sådana inte funkar så bra på stål.

stenskivor splittras om man försöker använda dem på stål. le iallfall tål de inte ett skit

men som sagt gäller att låta skivan arbeta av sin egenvikt och att aldrig trycka

tunnplåt ska man skära på översidan och inte skäre den rakt emot som man klipper... visst fort går det att skära på det viset men jäklans va det tar på skivorna.

sedan gäller det att man har tillräkligt hög periferihastighet på skivorna. när det bara är 50% av storleken på skivorna så slits de ytterligare fortare då hastigheten har sjunkit avsevärt och skivan kan inte arbeta rätt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...