Jump to content

Tigsvetsning


Drake
 Share

Recommended Posts

Har fått hem min Scandtig 160 och måste säga att det är skithäftigt med en HF-tig men undrar lite hur man får till de snygga svetsarna som man ser proffsen göra. Vägrar tro att det handlar om träning. :prop:

Nåja. Men vad ska man ha för elektodtjocklek, utstick, srömstyrka, gasmängd, gaskåpa m.m.

Det följde med en hel del prylar och mina svetsar är redan betydligt bättre än mina migsvetsar (har gjort en del brytprov och alla bitarna gick av utanför svetsen även om dom inte var så vackra så det borde vara starkt nog) men tycker att dom ibland blir lite breda och insjunkna, som om det inte blir tillräckligt med tillsatsmaterial fast jag matar på som fan. Kanske att jag värmer för mycket? Men det verkar ju hålla ändå så det kanske duger?

Jag kommer att köra en hel del i 40x40x3 och undrar om nån kan ge mej några tips på vägen.

Skulle kunna lägga ut några bilder men vill inte riskera att nån lustigkurre för över dom till eran humortråd :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Övning ger färdighet även på detta området.

Klipp upp en massa bitar i den tjocklek du vill öva på och svetsa ihop. Genom att titta på baksidan av svetsen ser du i stort hur du har sammanfogat bitarna och om du har lagt tillräckligt med tillsats, lagom fogbredd, svetstempo och igenombränning.

Prova olika strömstyrkor så ser du snabbt vilken du bör ligga på.

Jag har själv inte Tigat mycket svart, men däremot mycket rostfritt. Rostfria rör svetsar man bäst med stödgas för att få en bra inbränning även från insidan. Gassvetsen är min absoluta favorit för svarta rör, finns inget bättre (personlig åsikt), inte snabb men grymt starka och säkra fogar.

Lycka till!

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Problemet är snarare att det bränner igenom för bra, dvs. att svetsen "sjunker ner" och blir rätt tjock på undersidan. Tycker dessutom att det går väldigt mycket gas. 14 l/m stod det i nån manual. Har brännt 35 bar på lite testbitar men det kostar väl att stå på topp! Vad har gashylsediametern för påverkan?

Hur får man det där snygga mönstret som är så typiskt för tig, måste man använda pulse-funktionen då eller?

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Jo det är lite knepigt att få till det med tigen.

Man brukar räkna ungefär 30 amp/mm plåttjocklek.

Storleken på gashylsan, brukar det funka med 4*elektroddiametern.

14l/min är på tok för mycket, du bör nog klara dig med 6-10, nånstans beroende

på fogtyp samt gashylsa.

En 2 mm plåt, stumfog ska du kunna få genombränning utan spaltöppning, 3 och uppåt

kan du ju göra en liten v-fog eller kör med spalt.

Puls funktionen är bra när du kör på tunnplåt, eftersom den pulsar får du låg värme.

/Emil

(en hot rodder som smygit sig in hit...)

Link to comment
Share on other sites

OK, tackar!

Tyckte det gick mycket gas. Har mest svetsat med mig och då sticker ju svetsen upp ganska mycket så det kanske är normalt att den sjunker in med tig eller?

Skickar med en bild så kanske nån kan säga om det verkar bra eller?

Link to comment
Share on other sites

jag vet ju inte material tjockleken, men tycker det ser ut som du fasat av röret... om tjockleken är 2 mm behöver man inte det om man svetsar med tig... då är det bara att smälta ihop och ev tillföra lite tillsats material..sen e ju det fina med tig svetsning, att om man gör det rätt behöver man inte slipa på svetsarna.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tycker det ser rätt ok ut.

Blir lite att fylla igen när du fogar fyrkantsprofiler sådär pga

radien på rören.

Ser kanske ut som du haft lite för hög ström på ena fogen, vilket har gjort

att du har fått köra ganska fort.

Syns på "bågen" som blir där du har tillfört material.

Tipset jag kan ge är att köra på relativt låg ström och ta det lugnt, istället för att

köra på högre stöm och tvingas svetsa fortare.

De bästa är ju att få sånna fogar som du svetsat på bilderna strukna.

Vad kör du med för tillsats material ?

Link to comment
Share on other sites

Håller med "Emil" om att du bör ta det lite lugnare och att tillföra lite mer tillsats för att få lite mer material..

Jag brukar vilja se stålet "ge med sig" lite innan man går vidare, och att man väntar en liten stund så tillsatsen smälter innan man svetsar vidare :blink: :blink:

fattar knappt själv vad jag menar :racesmile:

det sitter i ryggmärgen tror jag så det är ganska svårt att förklara..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Problemet är snarare att det bränner igenom för bra, dvs. att svetsen "sjunker ner" och blir rätt tjock på undersidan. Tycker dessutom att det går väldigt mycket gas. 14 l/m stod det i nån manual. Har brännt 35 bar på lite testbitar men det kostar väl att stå på topp! Vad har gashylsediametern för påverkan?

Hur får man det där snygga mönstret som är så typiskt för tig, måste man använda pulse-funktionen då eller?

Antar att du menar mönstret som liknar 10öringar som ligger på en linje, Det framträder då man doppar tillsats i smältpölen. Jag har precis börjat tigga, tränat en massa men får det inte riktigt snyggt men men övning övning övning :) Jag hittade en DVD film som jag kollade på, även om den är från en tillverkare av svetsar så va den ganska informativ.. har inte namnet på den just nu.

Mvh Jocke

Link to comment
Share on other sites

I såfall har jag svetsat 2000 timmar för nu kan jag! B) Ibland!!! :icon_oops: Tog inte så lång tid faktiskt att få till snygga svetsar, problemet är att få till det varje gång och i varje läge. Det är nog där dom 2000 timmarna kommer in, men att man är nogrann och gör rent och ser till att ha bra stöd när man svetsar är nog viktigast.

Kolla in Ron Covells film om Tig-svetsning. Billigaste stället jag hittat heter thepiratebay. Skitbra site faktiskt, helt gratis mysko nog!

Vet inte hur dom tjänar pengar men det är väl nåt elektroniskt som gör att Ron ändå får sina pengar. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Tror att leveranstiden var ca 1 timme för mej. Tänk om man kunde handla delar från England på samma sätt! Kanske ska tipsa Darren. :P

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...