Antas Posted February 10, 2012 Share Posted February 10, 2012 (edited) Rätt åt Fjollträskarna! Tror dock att temperaturen mera ligger åt det amatörmässiga hållet dvs över -30c. Nu får dom känna på normaltillvaron för oss befriade, iofs bara någon dag. Nåja, Luleå vann sol-ligan så vi kan väl tävla denna sommar i den grenen. Jag har hos SMHI beställt "Fjollträsktemperatur" till cealms besök i Luleå på måndag. Här är vi mycket omtänksamma och ansvarsfulla för att se till att utlänningar från de oländiga regionerna söder om Dalälven ska ha en chans till överlevnad men dock tillräckligt låg temperatur för att de ska förstå vilket härdat och tåligt folkslag som bebor de centrala regionerna. Antas Nöjd. Skadeglädjen är den sanna glädjen! Edited February 10, 2012 by Antas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 10, 2012 Author Share Posted February 10, 2012 Antas: -- normaltillvaron för oss befriade, iofs bara någon dag. --- Du har helt rätt jag kommer ju upp om någon dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 10, 2012 Author Share Posted February 10, 2012 Kolla vilken upphämtning! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 (edited) Cealm - du behöver inte tveka inför din utlandsresa, temperaturen i Luleå är kl 10:39:55 -1,8c. SMHI tog min anmaning ad notam och vred upp termostaten över Konungarikets befriade område. Energikostnaden för temperaturhöjningen får Fjollträskarna stå för trots att vi här är rikligt försedda med malm, stål, el, skog och turister. Antas Flyktingmottagare (?) för flyktingar från Assarstorp. Edited February 11, 2012 by Antas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 11, 2012 Author Share Posted February 11, 2012 (edited) Tar med passet. Hur är det visum. Edited February 11, 2012 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Jag har full kontroll över korruptionen (=behöver inget visum), fixar dej förbi alla inpasseringsköer - du går genom VIP-ingången. SMHI blir ännu mer lyhörda kl 13:13 -0,6c. Är det överlevnadsbart för dej? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 11, 2012 Author Share Posted February 11, 2012 Jodå jag har inget större problem med kylan mer än att det blir mer jobb att elda och bära ved. Men noll till 10 minus är helt ok. "knäppa jacken gränsen" för mig ligger på minus 7 eller 8. Du har verkligen gjort allt för att jag känner mig välkommen. Det skall bli roligt att se hur "rörhögen" ser ut IRL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 13, 2012 Author Share Posted February 13, 2012 Snart på väg. Ser att flyget är försenat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 SAS måste ta sats eftersom det är uppför till Luleå. Antas Ser ner (endast geografiskt!) på boende söder om Dalälven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 13, 2012 Author Share Posted February 13, 2012 Tack Antas för upphämtning vid Kallax, transport till din bilfabrik, och grundlig produktionsgenomgång. Det är en fin bil du. Jag vet för jag har sett den IRL (In Real Life). Tack också för transporten till Boden.. Sitter på femte våningen på hotell Bodensia och tittar ut på den fina utsikten? Hälsa Agneta och tacka henne än en gång för den goda maten och fikat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 Tack Cealm för ditt besök i Konungarikets utpost i norr. Tänk att både du och jag existerar analogt och inte bara digitalt. Det skulle vara bra om det bodde flera bilfabrikörer i dessa centrala regioner så att man kan utbyta och bryta idéer och tips med varandra. Forumet är bra men verkligheten är bättre. Det var ett sant nöje och förmån att se dej som besökare i vår enkla boning med tillhörande verkstad! Antas Bilfabrikör. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 13, 2012 Share Posted February 13, 2012 :thumbsup: Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 15, 2012 Author Share Posted February 15, 2012 (edited) Kallax Airport och snart på väg hemåt igen. Får se Antas när nästa hemma hos besök kan ske? Kanske blir det du i Assartorp? Edited February 15, 2012 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted February 15, 2012 Share Posted February 15, 2012 var snäll och vrid om klimatkranarna till normalläge igen, nu vill jag att snön ska smälta bort här i sydbotten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 15, 2012 Share Posted February 15, 2012 Nix, här ska minsann inga termostater ställas om för Sydbotten! Väljer man att bo i de oländiga trakterna söder om Dalälven ska befolkningen liiiida! För dej Stigge kan jag ta ett snack med SMHI och höra om dom kan ordna en lokal värmebölja över din fastighet, du är ju väl förtrogen och tränad i de meteorologiska förhållandena här i Norrbotten och ska besparas det lidande som övriga bör känna på. Antas Väderbeställare hos SMHI. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted February 15, 2012 Share Posted February 15, 2012 Jag tvingades faktiskt köra en vända med en av mina snöslungor i morse. Trodde inte det skulle behövas så här långt söderut. Första skottningen för vintern, och jag hoppas det blir den sista. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 25, 2012 Author Share Posted February 25, 2012 (edited) Just nu håller jag på att utveckla två produkter. 1 en speciell cykelpump som kan vara intressant för Sveriges samtliga kommuner, landsting och privata tex bostadsbolag mm (och för mig). Prototyptillverkning pågår. 2 Färdigtillverka en utrustningsprototyp för halkbekämpning av Gång- och cykelvägar (GC-vägar). Kan vara intressant för alla i Sverige som har på sin lott att röja snö och is, tex kommuner, landsting men i stor grad även fastighetsbolag. Konstruktionen är löjligt enkel och robust. Utöver att kunna hantera halkan direkt så kommer den att förlänga intervallen mellan två på varandra följande sandning. Är det tex packad hal snö eller islager med eller utan vatten på så rullar bara sande bort i ordinär halkbekämpning men med "redskapet" så fastnar sanden och håller sig kvar. Allt byggs mede standard detaljer. Nu är väl säsongen klar hoppas jag så för Arbogas del får jag nog vänta till årsslutet för fält prov. Men egna fältprov går bra att göra i Assartorp för hela gården är is. Avsikten är att motera redskapet på en redskapsbärare av typen Holder storlek. Minskad sand åtgång, minskt antal timmar som behöver läggas på GC-vägar för att erhålla god framkomplighet och säkerhet plus sist men inte minst mindre sand att sopa upp och behandla när våren tagit över. Vinst i alla led. Jag har inte sett någon liknade produkt någonstan (än). Sedan kommer problemet att få någon tillverkare att nappa samt att få några helst många att köpa produkten. Eller så blir det bara jag som har en för att behandla Assartorps infart som tillika är min egen GC-väg. Edited February 25, 2012 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 26, 2012 Author Share Posted February 26, 2012 Nu har jag utfört fullskaleprov på produkten. Den fungerar. Provet visar att det inte behövs fjädrande skär men jag tog vad jag hade. För hemmabruk dvs hos mig kommer fjädringen till sin rätt för det går båda att hantera is och snö samt grus. Skall produkten användas mer ”kommersiellt” då är det "fasta skär" som gäller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amoz Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Nu har jag utfört fullskaleprov på produkten. Den fungerar. Provet visar att det inte behövs fjädrande skär men jag tog vad jag hade. För hemmabruk dvs hos mig kommer fjädringen till sin rätt för det går båda att hantera is och snö samt grus. Skall produkten användas mer ”kommersiellt” då är det "fasta skär" som gäller. Vi har en grusväg på ca 200 meter, kan du komma förbi och skotta lite, utvärdera produkten i Örebro också? =) Har säkert kommit en cm idag.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Amoz: Du bor ju lite avsides kontra Assartorp. Kan du inte stuva in grusvägen i bilen och komma över så kan vi prova på plats här? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amoz Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Cealm: Kan du inte stuva in grusvägen i bilen och komma över så kan vi prova på plats här? Jovisst, skall skyffla in den i Micran, så kan vi ju göra ett försök :) Låter som en trevlig uppfinning, kan man få se ett smygfoto? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Amoz: -- smygfoto --- Nej, det går inte. Jag har inte tagit några smygfoton. Kanske någon "maskin-paparazzi" som gjort det. Kommer resonera vidare kring detta med Driftavdelningen i Arboga kommun för ett "större fullskalaprov". Hoppas det inte blir förrän mot slutet av året. Jag vill inte ha någon kostsam snö nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Grattis på 55-årsdagen tillönskar jag dej från den kultiverade regionen i Konungarikets centrala region. Du har nu nått den hedervärda åldern att du får tilltala mej med "DU". Eftersom söndagen i dessa regioner är vilodag så skickar jag denna gratulation på den närmast efterföljande arbetsdagen oss bilfabrikörer emellan. Antas Samlare av hedervärda år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Gratulerar Cealm :notworthy: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baging Posted February 27, 2012 Share Posted February 27, 2012 Instämmer i kören! Grattis!! :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 28, 2012 Author Share Posted February 28, 2012 Tack skall DU ha Antas. Tack också Thomas och Baging Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Ett sent grattis västerifrån! :racesmile: Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 28, 2012 Author Share Posted February 28, 2012 Tack Kilkenny Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Grattis Calle :thumbsup: Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 28, 2012 Author Share Posted February 28, 2012 Tack r Anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Oj....Grattis Calle!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 29, 2012 Author Share Posted February 29, 2012 Tack skall du ha Jocke4U. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted February 29, 2012 Share Posted February 29, 2012 Grattis Grattis i efterskott Kalle. :thumbup: Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 29, 2012 Author Share Posted February 29, 2012 Tack Tabac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 Åkte ut en sväng till SBP och kolllade CO halten på CealmSeven. Jag kom ner till dryga 8, godkänt är 4,5 vid tomgång. Bilen kollas bara på tomgång. Förgasaren är en Pierburg. Bilen går jättebra med sin B230 som gått dryga 30.000 mil. Jag tror inte jag når till 4,5 med bara klassikerna "massor med K-sprit". Det vill nog till mer åtgärder. Är det svårt att fixa förgasaren så jag kommer igenom i år, jag tror ni förstår att det blir två skruvningar, en före och en efter SBP som återställare. Det är inget problem för mig att åka till SBP göra om CO provet flera gånger och om det ser bra ut då kör vi kompletta besiktningen, annars får jag åka hem och skruva mera. Men var skall jag skruva på förgasaren? Eller så låter jag denna förgasare vara och sätter på en annan förgasare åker ut och provar och ser vad den ligger på för CO halt. Det var en idé. Med slutsiffra 2, hur kul är det, så har jag till sista April på mig. Bilen måste vara körbar 1, 5 och 12 maj på gata. Jag kan besikta sent så 30 dagars perioden täcker dessa datum. Som sagt tar tacksamt emot tips och länkar där andra kan ha beskrivit hur man gör. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Om dom endast kollar vid tomgång så är det bara att justera luftskruvarna. Men jag hade för mig att dom mäter vid förhöjd tomgång, typ vid 2000 varv?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 Drake: Bara tomgång. Hon kollade i regeldatabasen. Då är det att: - 1 hitta luftskruven / skruvarna - 2 markera läget på dem just nu - 3 skruva (ut eller in?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 K-sprit = Etanol = billigare än K-sprit ---> Finns i slangen på macken. Do it! :thumbsup: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 In! Förmodligen. Mät med en vaccum-mätare på insuget, när du har högst vaccum (eller varvtal) så står dom rätt. Men när jag har besiktigat så har dom alltid mätt vid förhöjd tomgång, oavsett besiktningsstation. Dessutom å står det i protokollet att co-halten är mätt vid förhöjd tomgång. Men Arboga är ju Arboga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 (edited) skruva in för det är bränsleskruvar.Och ändrar nog bara på tomgång på den förgasaren. äldre ändrade hela registret Edited March 24, 2012 by Thomas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 Drake: Om du läser inlägg 1338 noga så upptäcker du fördelar med just denna SBP station. Jag får ta av huven ock ta ett kort på förgasaren så vi kan reda ut vad det finns för skruvar att skruva på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 (edited) Går din choke tillbaka fullt så reglagearmen på förgasaren ligger mot stoppklack? ÅÅÅhhhhhhh mitt 6000 inlägg Edited March 24, 2012 by Thomas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 24, 2012 Author Share Posted March 24, 2012 Har ingen choke. Men skall kolla om något möjligen kärvar. Grattis, då är vi båda i 6000-klubben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 https://www.flashback.org/t576980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 2012-04-01 klockan 17:45 Obs! Inget aprilskämt eller fotomontage snön är både äkta och onödig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Och mörkt verkar det också vara! Här i Rikets mitt är det dagsljus omkring 04:30, klockan är nu 18:25 och solen skiner. Antas Inte ljusskygg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Antas: Vad roligt att ni har som vanligt dvs sol, varmt, ljust och fint. Vi andra som normalt lever i mörker och kyla vi hankar oss fram så gott det går. Det är inte lätt men vi ger aldrig upp och vi klarar påfrestningarna för det mesta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 Motion erbjudes i lung och idyllisk lantlig miljö. Volymträning, 10m3. Ytterligare 10m3 volymträning kan erbjuds när den första är avslutad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Motion erbjudes i lung och idyllisk lantlig miljö. Volymträning, 10m3. Ytterligare 10m3 volymträning kan erbjuds när den första är avslutad. Ryskt ordspråk Hugg veden själv så värmer den dig två gånger kenneth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Det förutsätter att han inte har en köpt/hemtillverkad vedklyv förståss! Antas Fjärrvärmekonsument. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts