Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Såja !!!

Nu är det bara resten kvar, kämpa på vintern är inte så lång som man tror .....

Välkommen i "träsket" och lycka till !! :)

Posted

jadu...kul med bilder..he he...(sa den galne gotläningen/blekinge bon..)

välkommen in i cyber locost världen.. :D

  • 1 month later...
Posted (edited)

Hej

Nu blir en annan arboga bo väldigt nyfiken.

När tror du att bilen kommer vara klar för reg.besiktning?

Vem ska göra sfro1 för dig?

Edit: Jag använder förresten b230fk för att få ner effekten.

Mvh Tobias

Edited by Jocke E
Posted

Byggstart i September och 1:a SFRO i November......

Det var snabbt! Då kan vi väl räkna med dig, körklar och besiktad, på träffarna nästa sommar...... ;)

Posted

Gör du första SFRO i nästa vecka och en godkänd 2:a SFRO i November så har du nog

slagit någon sorts rekord i locostsamanhang skulle jag tro...

Posted

Här luktar det byggrekord! :D

Det är en underbar känsla när man kan lägga ner 100% På sin hobby! :notworthy:

Jag själv hade en tid "mellan jobb" som jag ägnade 8-8 på bilbygge.... då går det undan! :P

Posted

Det beror väl lite på vad du har för motorstyrning. Insprut eller förgasare? Jag skulle nog försöka få tag på en passande kabelhärva från skroten. Härvan till själva motorn har ju passande längd även för en 7:a, och alla kontaktdon följer med.

Posted

Så gjorde Jonte i Västerås, så kommer jag att göra. :)

Posted

ang din fråga om GPS som hastigetsmätare så tvivlar jag på att du får igenom den som instrument, GPSen lider av diverse nackdelar så som att mottagningen inte alltid är särskilt bra t.ex i tunnlar och alleér som är riktigt täta = signalbortfall och din hastighet inte går att mäta.

en liten parantes är att i tidigare GPS instrument som användes i nöjjesbåtar osv så var grundkörning förekommande tack vare att signalbehandlingen tar/tog lång tid jämfört med hur fort båten går.

Detta resulterade i att gpsen visade fel position pga att båten går för fort.

Posted

snyggt.. :notworthy:

var för dim på bak kringlorna??

bränsle tank MOON :D ?? eller vad??

:racesmile:

Posted

Lite funderingar om GPS! Jag kan inte tro att en GPS kan användas som en hastighetsmätare. JAg vill minnas att detta ämne har varit uppe till diskussion tidigare i detta forum. Vad jag förstår så mäter de flesta GPS:er hastigheten horisontellt. Det borde medföra att hastigheten som visas när man kör i brantare ned- eller uppförsbackar är för låg och det är som bekant inte tillåtet. I och för sig kan det finnas GPS:er som tar hänsyn till höjd och därmed kan kompensera för detta men vi har även den eftersläpning som finns i uppdateringen, responsen, vilket inte heller borde vara OK!

m :D h

Janne

Posted (edited)
Bränsletanken är en ny tryckluftstank till en lastbil med blank färgsättning.

Vad har du för mått på din tryckluftstank? dvs hur stor diameter har den?

Edited by Magoo
Posted
Sedan blev jag också lite fundersam eftersom HMB Seven krökte sina fästen på bakaxelen

Att jag krökte bärarmsinfästningarna berodde på att jag var ute och lekte och

gjorde en rejäl takeoff innan fästena var färdigtriangulerade... :hypocrite:

Inget att hänga upp sej på "cealm". Det kröker sej inte på det viset annars, det var bara resultatet av min egen dumhet i kombination med lekfullhet och för tillfället obefintlig självdiciplin :eclipsee_steering:

Posted

Würths Limmar och Tätar är bra för att undvika skrammel.

Själv så använde jag blindmuttrar och skruv på hela karossen. Lite overkill kanske men jag skulle rekommendera det på de plåtar som kan behöva komma loss nån gång i framtiden. Tex kardantunnel, torpedväggar mm. För att hålla allt i chack så körde jag med fönstertätningslist. Funkar strålande.

Förresten... Är det en Dala7:a eller en Boe du bygger på?

Posted

Jag köpte en hel rulle tätlist på Kunze i Sthlm då dom reade ut. Det var den platta, vågiga typen ca 1 cm bred med klister på baksidan.

Den komprimerad väldigt bra då blindmuttrarna ger en liten upphöjning på runt 1mm.

Blindmuttrarna köpte jag på Classe i sjön (Ohlson) men var försiktiga dom man lätt drar söder gängorna.

Skruvar och låsbrickor från Ahlsells. Det vart rostfria kupol M4 med insex 2,5mm.

Så här i efterhand skulle jag rekommendera blindmuttrar i stål, men då krävs det en rejäl blindnittång eller helst en elektrisk eller luft för att orka dra. Dom är inte billiga, men bra mycket mer tåliga än aluminium.

Har för mig att Swedol säljer till någorlunda moderat pris i 100 pack.

Men det funkar med alu, bara man är lite lätt på handen.

Posted

denna 2?! cyl ångmaskin... är det något som du byggt själv?? eller??

på -70 talet byggde min far (med min hjälp) en järnväg, smalspårig 285 mm spårvidd. ånglok med vagnar.. senare ett el lok ett bensindrivet lok drivet av en briggs och statton kopplad över en 3 växlad Opel låda.. el loket gick bara att köra med i cirkel med en 220 volts motor.. mycket populärt bland dagis att åka med..

ångloket är demonterat då min far ville bygga nytt med en 2 cyl maskin.. men nu börjar han bli lite gammal och trött (80 år i januari)......

har tyvärr inga digitala bilder här.. :(

Ångbil.. du och jey leno.. :racesmile:

Posted

Jag jobbade pa mitten av 80 talet med en gubbe som bygde en angbil som sag mycket lik ut den du har. nar han gick bort tog Bernt Breding i Forsvik over bilen. Han bygger angbatar och motorer men salde sedan bilen. Ar det har kanske samma bil ?.

Lars H.

Posted
Jag var och hälsade på hos AlfaRonny häromdagen så nu har jag bakskärmar också och ett bra tips på hur en "kardanfångare" kan byggas. Jag hade en idé om hur den skulle se och efter att ha tittat på AlfaRonnys modell kommer jag göra en liknande själv för den var klart enklare då ingen svetsning behöver ske "under-upp". Under-uppsvetsning går bra om ramen är tom men bestyckad ram och inget bra att lyfta med gör att hans metod är oslagbar.

Hur ser den kardanfångaren ut tro?

Posted (edited)

DSC00495%20kopiera.jpg

vet inte om det kanske var denna som menades..

länkad från Ronnys hemsida..

Edited by Michael Th
Posted

Hupp, det där är ju mina gamla fälgar på bilden :prop:

Jag körde med 205 fram och bak när jag reggade in den. Detta ändrades senare med en fälgbreddning bak till 10" så att ett par 245:or fick plats.

Skall du köra med breda bak så fixa det nu, innan SBP.

Posted (edited)

Många äldre bilar bla. Amazon har ju fångband till bakaxeln så dessa borde ju gå att använda. Går säkert att hitta nya hos VolvoLelle. Nästan dina hemtrakter dessutom :)

Edited by AlfaRonny
Posted

de som gäller om man vill köra på strippen skall vara M10 eller M8 i bulten till kardanringen samt materialet i kardanringen/arna måste vara minst 6,3mm x 25 mm och sitta max 150mm från främre korset.

detta är dock info jag hittat på nätet så vill du vara säker så kolla me SHRA eller liknande . :)

Posted

Prata med din SFRO innan du skarvar din rattstång.

Till Westfield tror jag det finns fem varianter som är godkända på olika ställen i landet men underkända på andra. Vår SFRO man (Malmö) kraver pluggsvets och underkänner helsvetsat.

//Kenneth

Posted

Kul när problemen blir lösta, grattis!

Ta gärna bild på den där borrmaskinen, vore intressant att se hur den funkar.

:)

Posted

Det där ser ju fiffigt ut! Var får man tag i sån?

Men en maskin från Rusta borrar väl inte 16mm? Den är väl din, förmodar jag?

:)

Posted

Drillmate, OK! Har noterat för framtida bruk.

1 bil per 3330 invånare tror jag är OK. I alla fall bättre än 1 på 10812 där jag bor utanför Ludvika (Smedjebacken). Men jag jobbar på att förbättra kvoten! :)

Posted
# Jag behöver är en beskrivning, gärna steg för steg, hur man kapar en oljepump på en B230 motor eller det kanske finns någon som har en kapad och klar till salu? Kanske finns det någon som har ett extra oljetråg som redan är kortat.

jag har kortat oljepumpen och är inne på mitt 3:e tråg....

vad är det du undrar om kortningen mer precis?

Posted

Finns lite bilder på mitt första tråg på min hemsida i "byggdagboken" bla. här

där är även bilder på 360 tråget och pumpen som vissa hävdar är bra vid ombyggnad.

Oljepumpen har ju ett pickuprör som du kan korta ända upp till pumphuset i stort sett.

Du måste lämna material nog för att kunna göra en bra svetssöm där om du behåller original pickupen.

Det innebär att du kan korta av röret iallafall 35mm som jag gjorde.

post-151-1164214700.jpg

det är aluminium så du behöver en bågfil och en tigsvets och insexnycklar.

du plockar av hela pumpens bottnen och låter restan sitta kvar. när du lossar så se till att

du håller koll på de lösa delar som kommer ur pumpen med...

se till att pumpbottnen är plan när su monterar tillbaka den så den inte slagit sej av

svetsningen eller något...

Angående oljesumpen så får du läsa lite här nedan efter vad som passar dej bäst.

där finns lite tips att ta åt sej av för att få en fungerande oljesump...

post-151-1164214905.jpg

post-151-1164214934.jpg

post-151-1164214947.jpg

post-151-1164214960.jpg

Posted

Bara jag som tycker att dom vänt luckorna åt fel håll på bild 4? =)

vart kan man köpa lämpliga gångjärn för luckor?.. köpte några små galvade gångjärn med skruvhål å sånt.. inte helt sexiga för ändamålet, men funkar säkert.

Posted

sista bifogade delen - bilden "diagram 4 box baffle"

jo, de måste vara ritade på fel håll... de ska öppna innåt om

det ska bli någon reda med oljehanteringen.

Gångjärn till klaffluckorna i min sump gjorde jag själv med en

tjock ståltråd svetsad längsmed hela överkanten på varje lucka

och som sedan går igenom en fastsvetsad hylsa helt enkelt...

Enklast tänkbara lösning och inga skruvade delar som kan

skrammla loss i sumpen...

(rutan symboliserar hålet bakom luckan)

post-151-1164232311.jpg

Posted
En fundering som ni som kör redan löst. Vad har ni för "fotstöd" till vänsterfoten. Det nämns i SFRO vill jag minnas att vänsterfoten skall kunna avlastas under färd.

Uppskattar om ni har några bilder.

inget.. finns ingen plats..... :(

Posted

Brukar peta in den under kopplingspedalen.... (hängande pedaler)

Posted (edited)

det finns ju antihalk tejp man tex sätter på trappor sådant går ju att klistra dit. och väger inte så mycket.. :racesmile:

ja jag är för trött.. läste dåligt du var ju redan inne på det.. solly.. :doh:

Edited by Michael Th
Posted

Biltema

Halkskyddstejp (29-116)

/UNIVERSAL/TEJPA & TÄTA/

Halkskyddstejp

På rulle. Med limbundna mineralpartiklar. Lämplig på alla ställen där halkrisk föreligger. T.ex. stegar, trappor, båtdäck, båtdurk, skateboards m.m.

Art nr Pris Antal

Svart

Längd: 3 m, bredd: 22 mm. 35-339 14,90 kr

Längd: 5 m, bredd: 50 mm. 29-112 29,90 kr

Vit

Längd: 3 m, bredd: 22 mm. 29-114 14,90 kr

Längd: 5 m, bredd: 50 mm. 29-113 29,90 kr

Gul/svart

Längd: 3 m, bredd: 22 mm. 29-116 14,90 kr

Längd: 5 m, bredd: 50 mm. 29-115 29,90 kr

Posted

när vi var i småland hos Berne så tippsa Jerry om att man kan använda en dubbel banjokoppling, på h cylindern med 2 pressade slangar ifrån, alltså utan att använda fasta ledningar för den fråmre kretsen..sedan finns det en banjobult med integrerad bromsljuskontakt.. dvs både fastsättning av bromsledningen och kontakt i ett nimmt och bra.. :racesmile:

Posted

Halkskydd kan man ordna genom att punktsvetsa på pedalerna.

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...