Rikard Larsson Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Har ett litet miniprojekt innan bygget av sjuan tar fart. Vill ha ett smidigt sätt att ta mig till verkstaden och köpte en elvinsch med ganska krallig motor som jag tänkte att sätta på min cykel. När vinschen var "original" snurrade trumman där det normalt finns wire ca 30 v/minut. Satte ett kugghjul på änden och monterade lite provisoriskt vid bakhjulet. En kort kedja mellan vinschen och bakhjulet och ett bilbatteri hängande under ramen... Hej vad det inte gick.... 10 km/h på högsta växeln enligt cykeldatorn. En tröst är att motorn inte belastades alls. Den drar ca 7 A obelastad och drygt 100 A maxbelastad. Vid 10 km/h drog den 15 A. Så där finns potential. Har dock funderat lite och kommit fram till att sätta motorn med friktionsdrift direkt på bakdäcket, som en gammal knallert (fast de hade motorn fram). Min fundering är vad själva rullen som ska gå emot däcket ska vara gjord av. Hårt gummi känns spontant vettigt, men det kanske slirar om det blir blött? Metall med lite skåror sliter kanske upp däcket? Någon som haft/har en knallert eller som vet vad de hade? Quote
Michael Th Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 limma grov smärgeldup på en gummirulle...kanske.. :blink: klämde på en Bendini påhängs motor... den hade en liten gummi rulle typ diameter 40-50 mm..fast den var konkav(eller om det heter konvex) ja ja den passade mot däcket i alla fall.. gummit var som om det var en blandning av fin grus och gummi... sedan kläms motorn mot däcket av tyngdlagen :D :racesmile: Quote
Rikard Larsson Posted September 12, 2006 Author Posted September 12, 2006 Kan ju låna en Amazon-gummibussning. Tar nog ett tag innan jag behöver dem... Ska prova med gummi först, håller inte det får det bli metall. Eller kanske glasfiberspackel? Quote
Michael Th Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 om du slipar på glasfiber spackel blir det rysligt slätt... så det går bort... man får nog kallt räkna med en viss förslitning på drivrullen...iofs kan man förmodligen öka livslängden, genom en fjäder som trycker rullen/motorn mot hjulet, och att man cyklar upp fordonet till driving speed innan applicering av kraft källan :D :racesmile: Quote
Sören Posted September 13, 2006 Posted September 13, 2006 Kul projekt! Locost! :racesmile: Ska bli intressant att föja. Lycka till! :) Quote
Rikard Larsson Posted September 13, 2006 Author Posted September 13, 2006 Med glasfiber tänkte jag en grov yta, som det blir ibland när man spacklar med Plastic Padding glasfiberspackel, innan man har slipat. Men det kanske slipas ner av däcket, och då blir det ju blankt och fint :) Blir antagligen mer gjort på lördag (sambon på jobbet) :P Gör en farlig sak nu och lovar att fotografera... Quote
Rikard Larsson Posted September 13, 2006 Author Posted September 13, 2006 Det sitter ett kugghjul monterat på motorns axel, kan ju faktiskt prova med det som rulle först, så man får en uppfattning om utväxling och hur bra det funkar med en tandad rulle. Får nog tvätta bort fettet på kugghjulet först bara :) Quote
Rikard Larsson Posted September 18, 2006 Author Posted September 18, 2006 (edited) Så, har kommit lite längre i min testfas. Kugghjulet på axeln ut var alldeles för litet, men jag upptäckte att en 12 mm hylsa från hylsnyckelsatsen passade perfekt på kugghjulet... Svetsade på en M5 mutter på axelns ände och satte en skruv för att hålla fast hylsan. Kom upp i nästan 15 km/h helt utan att trampa själv, det tar sig. Men jag måste ha en större rulle. En helblank hylsa funkade, så rullen ska vara av metall har jag kommit fram till. Ska nog svetsa på 5-6 plattjärn på axeln så att de bildar en stjärna och sen köra fattigmanssvarvning med motorn igång och vinkelslipen så att ytterkanten på "stjärnan" blir lagom stor för att trycka på ett 50 mm rör och svetsa fast. Kanske lite svårt att se men motorn sitter i en ledad infästning på ramen så den kan vinklas upp och ner. Vinkeljärnet som sticker ut bakåt är för att motorn ska tryckas mot däcket, hävstångseffekten. Ska byta till en kraftig fjäder. Handbromsen bak ha fått bli kopplingshandtag, det är därför det sticker ut en bit vajer på närbilden. När man trycker in handtaget lyfter motorn från däcket, så man kan cykla utan att dra runt motorn om den inte är på. Det gula handtaget mitt på ena bilden är strömbrytaren som följde med vinschen, ska bytas till relä... Har även kommit fram till att det nog blir att trampa lite hela tiden, men att få hjälp av motorn, den drar väldigt mycket ström om den jobbar utan assistans. Mätaren på bilden går till 30 A, den bottnade ganska enkelt, speciellt från stillastående. Edited September 18, 2006 by Rikard Larsson Quote
Sören Posted September 19, 2006 Posted September 19, 2006 Det blir bara bättre och bättre! Kul projekt! Vinkeljärnet är ju också stänkskärm, varför inte kombinera ett smäckrare järn med en fjäder? :) :) :) Quote
Olla Posted September 19, 2006 Posted September 19, 2006 Min cykel funkar fint när jag trampar på pedalerna, först den ena sen den andra sen kommer du framåt... :prop: :prop: Quote
Rikard Larsson Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Nu jäklar! Var i verkstaden igår och svetsade dit ett 50 mm rör istället för hylsan på 15 mm. Hösta noteringen är numera 35 km/h. Fast då trampade jag lite. Utan tramp låg jag mellan 20 och 25 km/h beroende på vinden. Har satt dit en fjäder nu också, så det charmiga vinkeljärnet är borta. Ska nog ut och testa på riktigt ikväll. Turen hem är ca 13 km, hoppas batteriet orkar i 30 minuter... Quote
Rikard Larsson Posted September 28, 2006 Author Posted September 28, 2006 Jaha, säg den lycka som varar... I stark motvind så snittade jag 25 km/h med lätthet. Gled om ett par stackare på cykelbanan utan ansträngning... Efter 7 km motvind tänkte jag prova hur snabbt det gick i medvind. Så jag vände på steken, kopplade i motorn och började trampa som en ja, galning... Höll jämna steg (tramp?) med bilarna på 50-vägen som går parllellt :) När jag sen vände tillbaka i motvinden kände jag att det luktade bränt... Japp, elmotorn var slut som artist. Tror inte det berodde på övervarvning, den luktade säkert bränt redan innan, kände det väl bara inte förrän jag stannade. Motorn går fortfarande men den drar löjligt mycket ström, även utan belstning. Oh well, det var kul så länge det varade. Fungerade riktigt bra tills det slutade fungera. Så jag ger inte upp, har beställt en ny motor som är gjord för eldrivna fordon. Den nya motorn är på 750 watt, så det ska väl vara fan om den inte funkar! Quote
Rikard Larsson Posted November 9, 2006 Author Posted November 9, 2006 (edited) Såja, ett par veckor efter beställingen kom motorn. Så nu ska det jäklar bli fart på järnhästen igen! Den väger strax under 10 kg och verkar allmänt kraftig. (det är en 30 cm linjal som ligger där...) Edited November 9, 2006 by Rikard Larsson Quote
Drake Posted November 9, 2006 Posted November 9, 2006 Vet inte om dom är för klena, men vet några som har byggt båtsnurror genom att byta ut bensinmotorn i en utombordare mot en 24Volts vindrutetorkarmotor. Dom är ju ialla fall byggda för kontinuerlig drift. Quote
Rikard Larsson Posted November 10, 2006 Author Posted November 10, 2006 Klarar inte 750 watt, 10 kg motor speciellt avsedd för eldrivna mopeder att driva min cykel då skiter jag nog i det... Det var ju nån snäll pappa som fixade en "sjua" till sina barn, med vinrutetorkarmotor. I och för sig från en bil men i alla fall: LÄNK Quote
Arrowsmith Posted November 10, 2006 Posted November 10, 2006 var köpte du den elmotorn och vad kostar en sådan? Har letat efter en liknande till ett annat projekt... Quote
Rikard Larsson Posted November 10, 2006 Author Posted November 10, 2006 Köpte den på min ny kärlek Ebay. Otroligt billigt dessutom, 361 kr... Sen tillkom frakt med ca 300. Och såklart skulle tullen ha sitt, så slutnotan blev en liten bit under 1000. Men den är helt oanvänd :). Motsvarande Bosch skulle kosta typ 7000 :blink: . Enda nackdelen är att den är på 24 V, jag hoppas den klarar sig tillräckligt på 12 så det räcker med ett batteri. Men känner jag mig rätt slutar det ändå med att jag kör den på 24 volt, mer fart :D Quote
Rikard Larsson Posted November 17, 2006 Author Posted November 17, 2006 (edited) Såja, inledande test av nya motorn är klart, och det föll väl ut. Den är tystare, starkare, drar mindre ström och går svalare. Allt detta på 12V, så den kan knappast belastas så mycket. Utklassning kan man säga... Tyvärr var det blött ute när jag testade så det slirade en del i starten mellan metallrullen och däcket. Kan inte spänna fjädern mycket mer då det i princip blir omöjligt att koppla ur. Har en idé om hur motorn ska spänna sig sjäv, se bifogad bild. Edited November 20, 2006 by Rikard Larsson Quote
pacman Posted November 18, 2006 Posted November 18, 2006 Ehh, om motorn går som pilen visar så går väl hjulet medurs? :blink: Backande cykel i 30 km/h...... :lol: Quote
Sören Posted November 19, 2006 Posted November 19, 2006 Nja, nu är det ju så att på denna eminenta knallert snurrar både drivhjulet och cykelhjulet åt samma håll! Det är lite som Uno Lamms orunda kugghjul från gamla avsomnade Tekniskt Magasin på TV. Vete f-n hur det fungerar. :blink: Quote
Rikard Larsson Posted November 19, 2006 Author Posted November 19, 2006 :icon_oops: Lite snabbt ritat av mig... Jaja, ni förstår säkert principen... Quote
pacman Posted November 20, 2006 Posted November 20, 2006 Om cykelhjulet skall snurra åt det håll som pilen visar, vilket jag tror är rätt håll, så får du nog motsatt effekt på motorn dvs. du kommer inte att få självspänning av drivrullen. Med din princip så vill motorhjulet resa sig bakåt och inte trycka framåt. Om cykelhjulet var drivande och motorhjulet var t. ex en generator så skulle det nog funka. Quote
Rikard Larsson Posted November 20, 2006 Author Posted November 20, 2006 Bilden ändrad så att hjulet och motorn sammarbetar lite bättre... Angående om cykeln backar eller kör framåt beror på var framhjulet är ;) Quote
Rikard Larsson Posted November 23, 2006 Author Posted November 23, 2006 (edited) Var tvungen att ta en liten film... Högerklicka och "spara mål som". Edited November 23, 2006 by Rikard Larsson Quote
AlfaRonny Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 :thumbup: :thumbup: :thumbup: Men nu vill man ju se den i verklig action också, gärna på någon lämplig flygraka ;) Quote
Rikard Larsson Posted November 23, 2006 Author Posted November 23, 2006 Får ha med en filmare nästa gång och göra ett acc-test. Kanske ett sånt där populärt 100-150 km/h... :D Quote
Drake Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 (edited) Har du nåt gasreglage? Pröva det här: http://www.mft.nu/reglage/omreglage.htm http://www.mft.nu/reglage/reglage.htm Skulla vara häftigt med en radiostyrd hoj! Edited November 23, 2006 by Drake Quote
Rikard Larsson Posted November 23, 2006 Author Posted November 23, 2006 Mitt fartreglage nu är digitalt (av eller på) och består av en vingmutter på batteriet och en gaffelkabelsko. Det är därför man hör att det sprakar till på videon :whistling: . Har funderat över fartreglage, problemet är att det då ska tåla kanske 50 A. Dyrt. Dessutom så lär det bli mest fullgas ändå. Men en riktig strömbrytare eller relä får man väl kosta på sig. Två parallellkopplade 40A relä bör tåla belastningen. Quote
Rikard Larsson Posted December 4, 2006 Author Posted December 4, 2006 Uppdatering: Har kopplat in relä nu (två parallellkopplade 40A) så nu är cykeln väldigt lättkörd, bara att trycka på knappen så åker man. Flertalet kompisar har provat den och även om man väl är idiotförklarad så har alla faktiskt visat viss förståelse när de väl sitter där och åker. Har även fixat greppet mellan däcket och metallrullen. Klistrade på grepptejp (sån man har på trappsteg) så nu slirar det knappt alls. Den accelererar mycket fortare och även om jag inte provat den i regn så funkar den bra på fuktig vägbana i alla fall. Så om inte tejpen slits för jäkligt så är det lösningen. :thumbsup: Quote
Rikard Larsson Posted December 11, 2006 Author Posted December 11, 2006 Uppdatering igen! Filmklipp på accelerationen från styrfart till maxfart. Filmat på plan mark och tämligen vindstilla. Lite svårt att se på filmen kanske men amperemätaren är på 30A. Den bottnar kraftigt i början på klippen (när jag börjar gasa) och lugnar ner sig till ca 25 A när jag kommer upp i toppfarten. Detta är naturligtvis utan assistans av pedalerna... Filmklipp 5,3MB divx (högerklicka, spara mål som). Nu efter helgen så har det hänt ganska mycket faktiskt. Har byggt en något överdimensionerad pakethållare i 25mm fyrkantsrör (hade lite över...) med nytt motorfäste och hylla för batteriet. Dessutom är den "klädd" i en packväska för cyklar. Så nu syns inte något alls av installationen (nästan). Motorn sitter numera fast i en "pendel" som jag funderade på i något inlägg ovan. Ingen fjäder behöver längre spänna motorn mot hjulet utan den spänner sig själv. Ju högre belastning desto mer spänner motorn sig, ända tills den tar emot pakethållaren. Det är justerat så att pendeln tar emot stoppet precis när den är som lägst och på så sätt trycker mest mot däcket. Nu återstår det mest lite färg på pakethållaren och nån snygg installation av ampere- och voltmätare och lite mer fundering på vad jag ska ha för batteri. Kör nu med ett vanligt bilbatteri och de är ju inte gjorda för att laddas ur djupt. Blir nog två blyaccar, en på var sida för viktfördelningens skull. Lite mer bilder. Quote
Rikard Larsson Posted December 15, 2006 Author Posted December 15, 2006 Efter att ha kört en del med cykeln är det bara att konstatera att den funkar utmärkt! Skitkul att glida om folk på cykelbanan utan att trampa :D Men jag har även märkt att 20 kilo bilbatteri på vänstra sidan gör cykeln lite ostadig i låga farter och när man kör nerför trottoarkanter och liknande. Så jag har bestämt mig för två mindre (tja...) blyaccar på 12 V 38 Ah. De ska seriekopplas till 24 V och i stället för relä så ska jag köra med fartreglage (PWM MOFET om nån bryr sig..). Har beställt komponenter till fartreglaget, får se om det funkar bra. Tanken är att jag fortfarande ska ligga i ca 25 km/h men att det ska gå att gasa lite mer ibland :whistling: . Med fullgas hela tiden så lär varken batteri eller motor hålla så länge... Återkommer när det börjar likna något. Quote
Sören Posted December 16, 2006 Posted December 16, 2006 Nu börjar det se proffsigt ut! Batterierna är ju ett problem. Hinner de ladda fullt mellan gångerna du använder cykeln? Quote
Rikard Larsson Posted December 16, 2006 Author Posted December 16, 2006 Proffsigt och proffsigt... Men tack! :D Har en batteriladdare som lämnar max 10 A. Den börjar på 10 A och sen går det neråt ju mer laddat batteriet blir. Men 8 timmar räcker till ett tomt bilbatteri i alla fall. Oftast blir det laddning på kvällen så är det klart på morgonen. OT: Laddaren är en trestegs automatisk som jag köpte för 20 kr på en loppmarknad. Hade inte en tanke på att den skulle fungera, men jag gillade ringkärnan. Oh well, den fungerade :). Quote
Rikard Larsson Posted August 13, 2007 Author Posted August 13, 2007 Har faktiskt använt cykeln ganska mycket nu, och den fungerar kanon. En nackdel är att jag måste byta halktejpen på rullen lite för ofta, efter ca 10 mil, så jag fundrar på kedjedrift på något sätt. Snittar 22 knyck utan att trampa och kom ca 4 mil på en laddning, fast nu har jag dödat bilbatteriet jag använt. Man ska ju inte ladda ur bilbatteri helt, vilket jag har gjort. Men det har fungerat ett tag och det fungerar fortfarande, dock så är det nog bara halva kapaciteten kvar. Så jakten började på blyaccar, helst två för viktfördelningens skull. Ibland ska man ha tur, jag fick 2 st på 12V / 45 Ah gratis :). Högre kapacitet än jag först tänkt men som sagt gratis. Men de är ganska tunga, typ 15 kg st. Så med de två batterierna plus motorn är jag uppe i ca 40 kg extravikt. Cykeln är lite ostadig eftersom all vikt är långt bak och ganska högt upp. Det känns som bakhjulet tar lite väl mycket stryk när man kör ner för trottoarkanter osv. Funderade lite på att sätta ett batteri fram, men kom inte fram till något bra. Som vanligt ploppade det upp en ännu konstigare idé. Först kom idéen med en cykelkärra för batterierna, två sekunder senare kom idéen med att ha en cykelkärra som puttar på, alltså både motor och batteri på släp. Ju mer jag tänkte på det desto bättre verkar den. Fördelar: Cykeln blir helt original. Inget syns. Extra lastkapacitet. Enkelt att fixa kedjedrift och ändå behålla möjligheten att trampa. Cykeln blir stadigare och mindre belastad. Nackdelar: Måste byggas... Enligt sambon är det nördigt med cykelkärra. Inte lika smidigt att cykla med släp. Vad säger ni om min idé? Tror jag måste prova och utvärdera detta. Quote
Michael Th Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 trike...kombinera din kärra med cykeln.. Quote
Arrowsmith Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 Trike röstar jag för ! Jag byggde mej en trike med horisontalaxlad gräsklipparmotor av en puch dakota när jag var 12-13 år men funderar allvarligt på att göra om bragden vid tillfälle, om än kanske med lite argare motor och bättre ram.... Quote
Toffe Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 Trike verkar vettigt :) risk för nördfaktor om de blir lite för mycke invalidcykel alternativt skippa tramporna helt å sätta batterierna där på var sida istället mvh. Toffe Quote
Rikard Larsson Posted August 13, 2007 Author Posted August 13, 2007 Nja, skippar nog trike... Tanken är att cykeln ska se original ut, eftersom farbror blå inte gillar cyklar med motor på... Annars är tanken med att ta bort pedalerna bra, det är de som är i vägen för vettig batteriplacering. Quote
Toffe Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 Man ska inte reta farbror blå dom blir bara avunsjuka på så fina skapelser som våra hembyggen är :515: Quote
Rikard Larsson Posted August 14, 2007 Author Posted August 14, 2007 Fick detta som PM, men jag lägger det i tråden för allmän beskådan. "Idén är bra och fullt genomförbar. Du måste bara ta ställning till en nackdel, övriga nackdelar du räkant upp spelar nog inte så stor roll: Det är alltid problem med skjutande drivning det är stor risk att du helt enkelt kör omkull. Dragande kärra ok, skjutande Nej....! Men i övrigt BYGG!!!!!!!!!!! Kul!!!" Jag funderade lite på detta innan men tänkte att eftersom man styr med framhjulet borde det funka. Det är klart, i extrema situationer som 180°-svängar när vinkeln mellan kärran och cykeln är kanske närmre 90° trycker kärran i sidan på cykeln, kanske inte så bra. Men jag tror det kan funka i normala svängar och på raksträckor. Bäst vore att ha ledpunkten mellan kärran och cykeln så lågt som möjligt, typ vid baknavet, så man inte välter så lätt om kärran trycker på i fel läge. Quote
Arrowsmith Posted August 14, 2007 Posted August 14, 2007 Jag tror i ärlighetens namn också att en skjutande kärra är en källa till problem. jag tror den blir stirrig och svårkörd med skjutande kraft som går genom en led. Drift på fram/bak hjulet och batterierna monterade under navcentrum bak borde vara mest lättkört kan man tycka... Quote
Michael Th Posted August 29, 2007 Posted August 29, 2007 man blir aldrig förvånad.... då jag bor nära en flygflotilj... en kille som jobbar där har utrustat sin cykel med en ....jetmotor.. nypris 25 000kr.. iofs en modelmotor... 122 newton dragkraft 32000 varv han har monterat den på pakethållaren och driver den med miljödisel.. 60kmt på HALV gas... han har inte vågat köra fortare... låter som.... fan... man tror det är ett flygplan nära... en bild på eländet... don´t try this att home.. :lol: Quote
AlfaRonny Posted August 29, 2007 Posted August 29, 2007 Tufft!!! Fast motorfästet såg ju inte överdrivet kraftigt ut.. Vore ju inte så roligt med en Jetlåga rakt upp i ars... Quote
Morty Posted August 29, 2007 Posted August 29, 2007 Risken är väl större med en Jetlåga ut ur ars..... Inget för mig!!!! Mvh Magnus Quote
Snåleric Posted August 29, 2007 Posted August 29, 2007 Härligt bygge rikard! Häftigt med jetmotorer! :D 122 Nm låter inte särskilt mycket, det går nog att putta cykeln med det dubbla, måste vara seg acceleration. Quote
Rikard Larsson Posted August 30, 2007 Author Posted August 30, 2007 Jahapp, då blev man brädad igen ;) Michael Th, jag vill se en film på cykeln, med ljud! Min elvariant kommer jag snart uppdatera med de nya batterierna, ska bara flytta till nya verkstaden först. Men jag har skippat idén med påskjutande vagn efter era smarta inlägg och lite tankeverksamhet. Kommer att ha batterierna så långt fram som möjligt utan att hälarna tar i. Nu sitter bilbatteriets tyngdpunkt bakom bakaxeln, så cyklen har lätt för att tippa snett bakåt när den står stilla. Men med ett batteri på var sida och längre fram blir det förhoppningsvis stabilare. Quote
Michael Th Posted August 30, 2007 Posted August 30, 2007 tyvär... bilden är tagen av en kompis med hans mobil... hade ingen kamera med mig.... skall kolla om han har video snutt... har för mig han sa det... får återkomma... Quote
Rikard Larsson Posted September 13, 2007 Author Posted September 13, 2007 Mycket riktigt, som jag skrev i ett inlägg ovan så slutade det med full spänning på motorn (24 volt). Fartreglaget jag hade byggt för ändamålet funkade såklart inte när jag väl skulle testa det, funkade hemma men överlevde inte transporten. Det var bara gjort på lödfri experimentplatta så det blev väl något glapp, ville hellre prova cykeln än felsöka så jag kopplade med startkablar mellan batterierna och motorn istället... Körde först på 12 V som vanligt upp till ca 25 km/h, flyttade sen (i farten) ena startkabeln så att batteri nummer två kopplades in. Elmotorer är verkligen proportionerliga, för cykeln accelerarade då igen, precis som från stillastående, fast från 25 till 45 km/h. Hej vad det gick! Var såklart tvungen att prova 24 V från stillastående sen också. Det tog inte många sekunder innan man var uppe i 45! Skitkul! Tyvärr kan jag inte köra på detta då motorn drog ca 60 A i 45 km/h och den är specad till 44 A kontinuerligt. Den blev lite väl varm. Men med ett mellanting så kan jag nog snitta drygt 30 i alla fall, bara jag får rätt på fartreglaget. Quote
Rikard Larsson Posted September 14, 2007 Author Posted September 14, 2007 Löste problemet med att halktejpen slets ut genom att skruva fast en remsa durkplåt i aluminium istället. Funkar kanon men jag ska nog slipa ner vårtorna lite eller få tag i risgrynsplåt. Det låter nämligen lite jämfört med helt slät rulle som var helt tyst. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.