Jump to content

Knallert


Rikard Larsson

Recommended Posts

Har ett litet miniprojekt innan bygget av sjuan tar fart. Vill ha ett smidigt sätt att ta mig till verkstaden och köpte en elvinsch med ganska krallig motor som jag tänkte att sätta på min cykel. När vinschen var "original" snurrade trumman där det normalt finns wire ca 30 v/minut. Satte ett kugghjul på änden och monterade lite provisoriskt vid bakhjulet. En kort kedja mellan vinschen och bakhjulet och ett bilbatteri hängande under ramen... Hej vad det inte gick.... 10 km/h på högsta växeln enligt cykeldatorn. En tröst är att motorn inte belastades alls. Den drar ca 7 A obelastad och drygt 100 A maxbelastad. Vid 10 km/h drog den 15 A. Så där finns potential.

Har dock funderat lite och kommit fram till att sätta motorn med friktionsdrift direkt på bakdäcket, som en gammal knallert (fast de hade motorn fram). Min fundering är vad själva rullen som ska gå emot däcket ska vara gjord av. Hårt gummi känns spontant vettigt, men det kanske slirar om det blir blött? Metall med lite skåror sliter kanske upp däcket? Någon som haft/har en knallert eller som vet vad de hade?

Link to comment
Share on other sites

limma grov smärgeldup på en gummirulle...kanske.. :blink:

klämde på en Bendini påhängs motor... den hade en liten gummi rulle typ diameter 40-50 mm..fast den var konkav(eller om det heter konvex) ja ja den passade mot däcket i alla fall.. gummit var som om det var en blandning av fin grus och gummi...

sedan kläms motorn mot däcket av tyngdlagen :D

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

om du slipar på glasfiber spackel blir det rysligt slätt... så det går bort...

man får nog kallt räkna med en viss förslitning på drivrullen...iofs kan man förmodligen öka livslängden, genom en fjäder som trycker rullen/motorn mot hjulet, och att man cyklar upp fordonet till driving speed innan applicering av kraft källan :D

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Med glasfiber tänkte jag en grov yta, som det blir ibland när man spacklar med Plastic Padding glasfiberspackel, innan man har slipat. Men det kanske slipas ner av däcket, och då blir det ju blankt och fint :)

Blir antagligen mer gjort på lördag (sambon på jobbet) :P

Gör en farlig sak nu och lovar att fotografera...

Link to comment
Share on other sites

Så, har kommit lite längre i min testfas. Kugghjulet på axeln ut var alldeles för litet, men jag upptäckte att en 12 mm hylsa från hylsnyckelsatsen passade perfekt på kugghjulet... Svetsade på en M5 mutter på axelns ände och satte en skruv för att hålla fast hylsan. Kom upp i nästan 15 km/h helt utan att trampa själv, det tar sig.

Men jag måste ha en större rulle. En helblank hylsa funkade, så rullen ska vara av metall har jag kommit fram till. Ska nog svetsa på 5-6 plattjärn på axeln så att de bildar en stjärna och sen köra fattigmanssvarvning med motorn igång och vinkelslipen så att ytterkanten på "stjärnan" blir lagom stor för att trycka på ett 50 mm rör och svetsa fast.

Kanske lite svårt att se men motorn sitter i en ledad infästning på ramen så den kan vinklas upp och ner. Vinkeljärnet som sticker ut bakåt är för att motorn ska tryckas mot däcket, hävstångseffekten. Ska byta till en kraftig fjäder. Handbromsen bak ha fått bli kopplingshandtag, det är därför det sticker ut en bit vajer på närbilden. När man trycker in handtaget lyfter motorn från däcket, så man kan cykla utan att dra runt motorn om den inte är på.

Det gula handtaget mitt på ena bilden är strömbrytaren som följde med vinschen, ska bytas till relä...

Har även kommit fram till att det nog blir att trampa lite hela tiden, men att få hjälp av motorn, den drar väldigt mycket ström om den jobbar utan assistans. Mätaren på bilden går till 30 A, den bottnade ganska enkelt, speciellt från stillastående.

post-714-1158611547.jpg

post-714-1158611557.jpg

post-714-1158611572.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Nu jäklar!

Var i verkstaden igår och svetsade dit ett 50 mm rör istället för hylsan på 15 mm. Hösta noteringen är numera 35 km/h. Fast då trampade jag lite. Utan tramp låg jag mellan 20 och 25 km/h beroende på vinden. Har satt dit en fjäder nu också, så det charmiga vinkeljärnet är borta.

Ska nog ut och testa på riktigt ikväll. Turen hem är ca 13 km, hoppas batteriet orkar i 30 minuter...

Link to comment
Share on other sites

Jaha, säg den lycka som varar...

I stark motvind så snittade jag 25 km/h med lätthet. Gled om ett par stackare på cykelbanan utan ansträngning... Efter 7 km motvind tänkte jag prova hur snabbt det gick i medvind. Så jag vände på steken, kopplade i motorn och började trampa som en ja, galning... Höll jämna steg (tramp?) med bilarna på 50-vägen som går parllellt :) När jag sen vände tillbaka i motvinden kände jag att det luktade bränt... Japp, elmotorn var slut som artist. Tror inte det berodde på övervarvning, den luktade säkert bränt redan innan, kände det väl bara inte förrän jag stannade. Motorn går fortfarande men den drar löjligt mycket ström, även utan belstning. Oh well, det var kul så länge det varade. Fungerade riktigt bra tills det slutade fungera.

Så jag ger inte upp, har beställt en ny motor som är gjord för eldrivna fordon. Den nya motorn är på 750 watt, så det ska väl vara fan om den inte funkar!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Såja, ett par veckor efter beställingen kom motorn. Så nu ska det jäklar bli fart på järnhästen igen! Den väger strax under 10 kg och verkar allmänt kraftig.

(det är en 30 cm linjal som ligger där...)

post-714-1163106129.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om dom är för klena, men vet några som har byggt båtsnurror genom att byta ut bensinmotorn i en utombordare mot en 24Volts vindrutetorkarmotor. Dom är ju ialla fall byggda för kontinuerlig drift.

Link to comment
Share on other sites

Köpte den på min ny kärlek Ebay. Otroligt billigt dessutom, 361 kr... Sen tillkom frakt med ca 300. Och såklart skulle tullen ha sitt, så slutnotan blev en liten bit under 1000. Men den är helt oanvänd :). Motsvarande Bosch skulle kosta typ 7000 :blink: . Enda nackdelen är att den är på 24 V, jag hoppas den klarar sig tillräckligt på 12 så det räcker med ett batteri. Men känner jag mig rätt slutar det ändå med att jag kör den på 24 volt, mer fart :D

Link to comment
Share on other sites

Såja, inledande test av nya motorn är klart, och det föll väl ut. Den är tystare, starkare, drar mindre ström och går svalare. Allt detta på 12V, så den kan knappast belastas så mycket. Utklassning kan man säga... Tyvärr var det blött ute när jag testade så det slirade en del i starten mellan metallrullen och däcket. Kan inte spänna fjädern mycket mer då det i princip blir omöjligt att koppla ur. Har en idé om hur motorn ska spänna sig sjäv, se bifogad bild.

post-714-1163769428.jpg

post-714-1164026834.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Nja, nu är det ju så att på denna eminenta knallert snurrar både drivhjulet och cykelhjulet åt samma håll! Det är lite som Uno Lamms orunda kugghjul från gamla avsomnade Tekniskt Magasin på TV. Vete f-n hur det fungerar. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Om cykelhjulet skall snurra åt det håll som pilen visar, vilket jag tror är rätt håll, så får du nog motsatt effekt på motorn dvs. du kommer inte att få självspänning av drivrullen. Med din princip så vill motorhjulet resa sig bakåt och inte trycka framåt.

Om cykelhjulet var drivande och motorhjulet var t. ex en generator så skulle det nog funka.

Link to comment
Share on other sites

Mitt fartreglage nu är digitalt (av eller på) och består av en vingmutter på batteriet och en gaffelkabelsko. Det är därför man hör att det sprakar till på videon :whistling: . Har funderat över fartreglage, problemet är att det då ska tåla kanske 50 A. Dyrt. Dessutom så lär det bli mest fullgas ändå. Men en riktig strömbrytare eller relä får man väl kosta på sig. Två parallellkopplade 40A relä bör tåla belastningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uppdatering:

Har kopplat in relä nu (två parallellkopplade 40A) så nu är cykeln väldigt lättkörd, bara att trycka på knappen så åker man. Flertalet kompisar har provat den och även om man väl är idiotförklarad så har alla faktiskt visat viss förståelse när de väl sitter där och åker.

Har även fixat greppet mellan däcket och metallrullen. Klistrade på grepptejp (sån man har på trappsteg) så nu slirar det knappt alls. Den accelererar mycket fortare och även om jag inte provat den i regn så funkar den bra på fuktig vägbana i alla fall. Så om inte tejpen slits för jäkligt så är det lösningen.

:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering igen!

Filmklipp på accelerationen från styrfart till maxfart. Filmat på plan mark och tämligen vindstilla. Lite svårt att se på filmen kanske men amperemätaren är på 30A. Den bottnar kraftigt i början på klippen (när jag börjar gasa) och lugnar ner sig till ca 25 A när jag kommer upp i toppfarten. Detta är naturligtvis utan assistans av pedalerna... Filmklipp 5,3MB divx (högerklicka, spara mål som).

Nu efter helgen så har det hänt ganska mycket faktiskt. Har byggt en något överdimensionerad pakethållare i 25mm fyrkantsrör (hade lite över...) med nytt motorfäste och hylla för batteriet. Dessutom är den "klädd" i en packväska för cyklar. Så nu syns inte något alls av installationen (nästan).

post-714-1165832546.jpg

Motorn sitter numera fast i en "pendel" som jag funderade på i något inlägg ovan. Ingen fjäder behöver längre spänna motorn mot hjulet utan den spänner sig själv. Ju högre belastning desto mer spänner motorn sig, ända tills den tar emot pakethållaren. Det är justerat så att pendeln tar emot stoppet precis när den är som lägst och på så sätt trycker mest mot däcket.

post-714-1165833000.jpg

Nu återstår det mest lite färg på pakethållaren och nån snygg installation av ampere- och voltmätare och lite mer fundering på vad jag ska ha för batteri. Kör nu med ett vanligt bilbatteri och de är ju inte gjorda för att laddas ur djupt. Blir nog två blyaccar, en på var sida för viktfördelningens skull.

Lite mer bilder.

post-714-1165833191.jpg

post-714-1165833236.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha kört en del med cykeln är det bara att konstatera att den funkar utmärkt! Skitkul att glida om folk på cykelbanan utan att trampa :D

Men jag har även märkt att 20 kilo bilbatteri på vänstra sidan gör cykeln lite ostadig i låga farter och när man kör nerför trottoarkanter och liknande. Så jag har bestämt mig för två mindre (tja...) blyaccar på 12 V 38 Ah. De ska seriekopplas till 24 V och i stället för relä så ska jag köra med fartreglage (PWM MOFET om nån bryr sig..). Har beställt komponenter till fartreglaget, får se om det funkar bra. Tanken är att jag fortfarande ska ligga i ca 25 km/h men att det ska gå att gasa lite mer ibland :whistling: . Med fullgas hela tiden så lär varken batteri eller motor hålla så länge... Återkommer när det börjar likna något.

Link to comment
Share on other sites

Proffsigt och proffsigt... Men tack! :D

Har en batteriladdare som lämnar max 10 A. Den börjar på 10 A och sen går det neråt ju mer laddat batteriet blir. Men 8 timmar räcker till ett tomt bilbatteri i alla fall. Oftast blir det laddning på kvällen så är det klart på morgonen.

OT: Laddaren är en trestegs automatisk som jag köpte för 20 kr på en loppmarknad. Hade inte en tanke på att den skulle fungera, men jag gillade ringkärnan. Oh well, den fungerade :).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...

Har faktiskt använt cykeln ganska mycket nu, och den fungerar kanon. En nackdel är att jag måste byta halktejpen på rullen lite för ofta, efter ca 10 mil, så jag fundrar på kedjedrift på något sätt. Snittar 22 knyck utan att trampa och kom ca 4 mil på en laddning, fast nu har jag dödat bilbatteriet jag använt. Man ska ju inte ladda ur bilbatteri helt, vilket jag har gjort. Men det har fungerat ett tag och det fungerar fortfarande, dock så är det nog bara halva kapaciteten kvar. Så jakten började på blyaccar, helst två för viktfördelningens skull. Ibland ska man ha tur, jag fick 2 st på 12V / 45 Ah gratis :). Högre kapacitet än jag först tänkt men som sagt gratis. Men de är ganska tunga, typ 15 kg st. Så med de två batterierna plus motorn är jag uppe i ca 40 kg extravikt. Cykeln är lite ostadig eftersom all vikt är långt bak och ganska högt upp. Det känns som bakhjulet tar lite väl mycket stryk när man kör ner för trottoarkanter osv. Funderade lite på att sätta ett batteri fram, men kom inte fram till något bra.

Som vanligt ploppade det upp en ännu konstigare idé. Först kom idéen med en cykelkärra för batterierna, två sekunder senare kom idéen med att ha en cykelkärra som puttar på, alltså både motor och batteri på släp. Ju mer jag tänkte på det desto bättre verkar den.

Fördelar:

Cykeln blir helt original.

Inget syns.

Extra lastkapacitet.

Enkelt att fixa kedjedrift och ändå behålla möjligheten att trampa.

Cykeln blir stadigare och mindre belastad.

Nackdelar:

Måste byggas...

Enligt sambon är det nördigt med cykelkärra.

Inte lika smidigt att cykla med släp.

Vad säger ni om min idé? Tror jag måste prova och utvärdera detta.

Link to comment
Share on other sites

Trike röstar jag för !

Jag byggde mej en trike med horisontalaxlad gräsklipparmotor av en

puch dakota när jag var 12-13 år men funderar allvarligt på att

göra om bragden vid tillfälle, om än kanske med lite argare

motor och bättre ram....

Link to comment
Share on other sites

Trike verkar vettigt :) risk för nördfaktor om de blir lite för mycke invalidcykel

alternativt skippa tramporna helt å sätta batterierna där på var sida istället

mvh.

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Fick detta som PM, men jag lägger det i tråden för allmän beskådan.

"Idén är bra och fullt genomförbar. Du måste bara ta ställning till en nackdel, övriga nackdelar du räkant upp spelar nog inte så stor roll:

Det är alltid problem med skjutande drivning det är stor risk att du helt enkelt kör omkull. Dragande kärra ok, skjutande Nej....!

Men i övrigt BYGG!!!!!!!!!!! Kul!!!"

Jag funderade lite på detta innan men tänkte att eftersom man styr med framhjulet borde det funka. Det är klart, i extrema situationer som 180°-svängar när vinkeln mellan kärran och cykeln är kanske närmre 90° trycker kärran i sidan på cykeln, kanske inte så bra. Men jag tror det kan funka i normala svängar och på raksträckor. Bäst vore att ha ledpunkten mellan kärran och cykeln så lågt som möjligt, typ vid baknavet, så man inte välter så lätt om kärran trycker på i fel läge.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror i ärlighetens namn också att en skjutande kärra är en källa till problem.

jag tror den blir stirrig och svårkörd med skjutande kraft som går genom en led.

Drift på fram/bak hjulet och batterierna monterade under navcentrum bak borde

vara mest lättkört kan man tycka...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

man blir aldrig förvånad....

då jag bor nära en flygflotilj...

en kille som jobbar där har utrustat sin cykel med en ....jetmotor..

nypris 25 000kr..

iofs en modelmotor...

122 newton dragkraft

32000 varv

han har monterat den på pakethållaren och driver den med miljödisel..

60kmt på HALV gas... han har inte vågat köra fortare...

låter som.... fan... man tror det är ett flygplan nära...

en bild på eländet...post-416-1188406313_thumb.jpg

don´t try this att home.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jahapp, då blev man brädad igen ;)

Michael Th, jag vill se en film på cykeln, med ljud!

Min elvariant kommer jag snart uppdatera med de nya batterierna, ska bara flytta till nya verkstaden först. Men jag har skippat idén med påskjutande vagn efter era smarta inlägg och lite tankeverksamhet. Kommer att ha batterierna så långt fram som möjligt utan att hälarna tar i. Nu sitter bilbatteriets tyngdpunkt bakom bakaxeln, så cyklen har lätt för att tippa snett bakåt när den står stilla. Men med ett batteri på var sida och längre fram blir det förhoppningsvis stabilare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mycket riktigt, som jag skrev i ett inlägg ovan så slutade det med full spänning på motorn (24 volt). Fartreglaget jag hade byggt för ändamålet funkade såklart inte när jag väl skulle testa det, funkade hemma men överlevde inte transporten. Det var bara gjort på lödfri experimentplatta så det blev väl något glapp, ville hellre prova cykeln än felsöka så jag kopplade med startkablar mellan batterierna och motorn istället...

Körde först på 12 V som vanligt upp till ca 25 km/h, flyttade sen (i farten) ena startkabeln så att batteri nummer två kopplades in. Elmotorer är verkligen proportionerliga, för cykeln accelerarade då igen, precis som från stillastående, fast från 25 till 45 km/h. Hej vad det gick! Var såklart tvungen att prova 24 V från stillastående sen också. Det tog inte många sekunder innan man var uppe i 45! Skitkul!

Tyvärr kan jag inte köra på detta då motorn drog ca 60 A i 45 km/h och den är specad till 44 A kontinuerligt. Den blev lite väl varm. Men med ett mellanting så kan jag nog snitta drygt 30 i alla fall, bara jag får rätt på fartreglaget.

Link to comment
Share on other sites

Löste problemet med att halktejpen slets ut genom att skruva fast en remsa durkplåt i aluminium istället. Funkar kanon men jag ska nog slipa ner vårtorna lite eller få tag i risgrynsplåt. Det låter nämligen lite jämfört med helt slät rulle som var helt tyst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...