Jump to content

Zink


Gripenland

Recommended Posts

I en annan tråd har det disskuterats förzinkning av chassit. Jag tänkte vi kunde starta en egen tråd om ämnet.

Två typer har disskuterats. Varmförzinkning och el-förzinkning. Dock tycker jag att det känns jobbigt att behöva borra hål i alla rör.

Sen finns det visst en tredje typ, sprutförzinkning. Smält zink sprutas på metallen ungefär som färg. Någon som provat?

Link to comment
Share on other sites

I en annan tråd har det disskuterats förzinkning av chassit. Jag tänkte vi kunde starta en egen tråd om ämnet.

Två typer har disskuterats. Varmförzinkning och el-förzinkning. Dock tycker jag att det känns jobbigt att behöva borra hål i alla rör.

Sen finns det visst en tredje typ, sprutförzinkning. Smält zink sprutas på metallen ungefär som färg. Någon som provat?

Jepp, har testat på avgassystem, blev väl okej.

Det bästa resultatet får man om detaljen är blästrad(fastnar bättre) men det går ändå .

Ytan blir lite grov så det bästa är om man ska lacka efteråt.

Priset är betydligt högre än de andra metoderna men det skulle funka till våra chassien.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Man lämnar in detaljen så gör dom det åt dig.

Verktyget ser ut som en sprutpistol som matas med en tråd av ex . ALU el. zink

och inuti pistolen finns det en ljusbåge som smälter metallen som sen via tryckluft sprutas på .

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Vilket håller bäst? Varmförzinkning eller elförzinkning?

Är det inte lätt hänt att det blir kvar en massa zink kvar i några rör med varmförzinkning?

Link to comment
Share on other sites

Du har minst 25 år rostskydd vid salt väglag ;) så..

Varmförzinkninge bli lite tjockare så det håller längst, titta på lyktstolpar och räcken så får du en uppfattning.

Man måste borra hål för slutna rör men du kan ju alltid fråga om det går ändå.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Men behöver man egentligen lägga ut pengar på att få ett bra rostskydd på bilen? Det är kanske snyggar än tex hammarlack men priset skilljer nog en hel del, Vad kostar det?

Bilen komma inte gå många ggr på en vinter så en bra färg håller nog bort rosten ganska bra änndå får jag för mej, eller har jag fel?

Marcus

Link to comment
Share on other sites

1800 läste ja i en annan tråd..

Acke:

Din bil har ju rullat X ? mil nu sedan den byggdes.....

Hur såg det ut nu under plåtarna och övriga ställen där rosten vill leva livet fritt?

Du har ju strippat ner en hel del och frågan är ju befogad i denna tråden...

Vad var det för målarfärg på ramen och var det någon dold rost där "bakom" som var på "G" ?

Vore bra rent preventivt för oss andra om du ville lägga in en detaljerad redogörelse om siktad rost....

Link to comment
Share on other sites

det lilla jag hittat är på delar där det ser ut att ha "slarvats" med målningen..

lite bilder..

Inne i kardantuneln...

Instrumentbrädehållarflärpstången...

Pedalstället

jag vet dock inte vad det är för färg...

så är ramen helt målad och man ser till att kolla "skador" eller revor i färgen under vintern så lär det funka bra...

jag har inte tagit av några plåtar ännu så jag vet inte hur de ser ut under där..

men då de sitter "silicon-massa" så har jag svårt att tänka mig att de har rostat något...

mer bilder hittar ni givet på

2003-12-20-garage-nerplockning

och

2004-01-29-nerplockning

Link to comment
Share on other sites

enligt bilderna så ser det inte ut att ha varit målat där det var rost.....

Nja... galva ramen känns inte som att jag skulle behövt göra....

funderade på det ett tag men blev skeptisk för risken att det skulle slå sej av värmen....

jag hoppade över det och nu känns det ju som att det skulle varit ganska onödigt att

krabba med även om det iofs. är bra.....

Link to comment
Share on other sites

Om man har det så bra att garaget man ställer in bilen i håller tillräckligt låg luftfuktighet så klarar det sig länge utan något vidare rostskydd. Men är det bara lite för fuktigt så rostar det utav bara den! Det hjälper inte om man inte kör på vintern då. Man ser ju på bilar som bara står hur mycket det kan rosta iallafall. Får det bara fäste nånstans så...

Får jag ihop en bil nångång så vill jag att den ska hålla längre än jag, så det lutar nog åt någon förzinkning för min del.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det verkar vettigt att doppa ner hela ramen och förzinka den, då blir det ju behandlat innuti rören med.

Annars kan man ju ge sig f-n på att nånstans är det lite olyckligt som man inte tänkt på så sprutar det in lite sand och smuts där så blir det liggandes i nån skarv innuti ett rör, det skvätter in lite vatten då och då sen tar det ett tag så har det rostat av :(

Efter en del oplar och saabar så är man rätt trött på rost!

Link to comment
Share on other sites

Målar man med hammarlack på rent stål då släpper den ganska omgående och är känslig mot åverkan.

Förzinka den är ett bra alternativ men det kan bli en del zink kvar i vissa rör, men det ökar ju bara skyddet :D

Pulverlacka är ett bra sätt med (kommer själv att göra detta), man kan lägga det direkt på ren plåt, lite sämre hållbarhet men duger fint till våra ändamål.

Det som man anser vara bäst är att zinka och sedan pulverlacka.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Kommer det in ordentligt skydd inuti rören vid elförzinkning om man borrar små hål överallt? Man vet ju inte om det slår sig med varmförzinkning, det skulle kännas surt om den gjorde det för en om den var rak innan.

Innan detta med förzinkning kom upp hade jag en idé om att man skulle borra ett litet hål överallt där rören ansluter till varandra och sedan ställa den upp och hälla hålrumsvätska genom hela ramen när den var klar. :)

Link to comment
Share on other sites

Även om man borrar hål i varje rör så kan det ändå bli nånstans där zinken inte kommer åt, beror på att ramen hänger på ett sätt när det doppas i badet och den kan inte roteras.

Vid elförzinkning så vet jag inte hur stora detaljer som kan doppas men jag tror inte våra ramar kan få plats .

Varmförzinkning går ju bra , enorma bad som dom har till förfogande.

När dom doppar fackverkkonstruktioner,stora som hus verkar dom inte slå sig speciellt mycket, så våra ramar borde inte heller slå sig men men..

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Även om man borrar hål i varje rör så kan det ändå bli nånstans där zinken inte kommer åt, beror på att ramen hänger på ett sätt när det doppas i badet och den kan inte roteras.

Vid elförzinkning så vet jag inte hur stora detaljer som kan doppas men jag tror inte våra ramar kan få plats .

Varmförzinkning går ju bra , enorma bad som dom har till förfogande.

När dom doppar fackverkkonstruktioner,stora som hus verkar dom inte slå sig speciellt mycket, så våra ramar borde inte heller slå sig  men men..

Caper  ;)

elförsinkning vore väl inte helt fel nån som vet vad sådant kostar för en ram :huh: till hyggligt pris? :huh:

varmförzinkning e ju lite rikabelt om det slår(vrider sej)

även om vissa har fått det att vrida sej åt rätt håll.

Verkar lite gambling någon som har koll???

Link to comment
Share on other sites

om man använder "knutplåtar" borde det väll inte slå sig ??

lite jobbigt att lägga till, men har man inte redan byggt ramen borde det inte vara några problem att lägga till....

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har lagat rost idag, så just nu känns det som det kommer att bli varmförzinkning om jag så ska behöva sätta ramfan i en riktbänk och dra den rätt efteråt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har lagat rost idag, så just nu känns det som det kommer att bli varmförzinkning om jag så ska behöva sätta ramfan i en riktbänk och dra den rätt efteråt! ;)

Finns det något tråkigare än att laga rost på gamla bilar? Jag är beredd att göra som du, knäcka rätt ramen med våld om det behövs efter förzinkningen. Det känns som att det är värt, även om man bara kör med bilen på sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. då ramen e såpass tjockt gods i så borde risken att det ger någon "farlig" rost vara ganska liten tycker jag...

det är ju bara 0.2 plåt i de nyare bilar har jag för mig...

men iof skulle ja bygga en ram hade jag nog oxså varmzinkat den om inte annat för att de var attans snyggt.. :)

Link to comment
Share on other sites

Finns det något tråkigare än att laga rost på gamla bilar?

Svar: Laga rost på nya bilar. ;)

Angående godstjockleken så kan jag hälsa att det bryr sig inte rosten om. Vänta bara... rost sover inte ;)

Link to comment
Share on other sites

Kom på en grej.

Galvanisering, är det samma sak som förzinkning eller är det något annat? Skulle kunna tänka mig att varmgalv är samma som varmförzinkning och kallgalv är elförzinkning i så fall... kan någon bekräfta om det är så?

Link to comment
Share on other sites

Kom på en grej.

Galvanisering, är det samma sak som förzinkning eller är det något annat? Skulle kunna tänka mig att varmgalv är samma som varmförzinkning och kallgalv är elförzinkning i så fall...  kan någon bekräfta om det är så?

Det är samma matrial(zink) som pålägges men olika sätt att göra det på.

Varmförzinkning , 450 +(galv) blir ett tjockare skikt ,lyktstolpar, räcken etc.

Elförzinkning, 80+, är ett tunnare skikt, oftast sånt som inte är utsatt för ett hårt klimat som saltade vägar etc.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Och jag kom att tänka på en annan grej. Hur går det med chassinumret om man förzinkar, blir det inte väldigt svårt att läsa om man inte har riktigt kraftiga siffror?

Varmgalvning är tjockare så det kan bli svårare att läsa men du kan ju alltid stämpla in det efteråt.

Elzinkning är ett tunt lager så det kan man göra före.

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gängade hål fixar man väl relativt lätt med en gängtapp efteråt. Annars borde man ju kunna dra i bultar i hålen innan också.

Link to comment
Share on other sites

Gängade hål fixar man väl relativt lätt med en gängtapp efteråt. Annars borde man ju kunna dra i bultar i hålen innan också.

Sant! Men i mitt fall gäller det vänstergängad M10 och en sådan gängtapp har jag inte :icon_blink:

Hur som hellst tror jag att du slog huvudet på spiken när du sa att man kan lämna bulten i hålet :thumbup: Skulle man inte kunna lämna de gamla lagren i ett lagersäte, sen förzinka och därefter byta till nya lager? Då borde ju lagersätena med sin presspassning klara sig?

Link to comment
Share on other sites

Rost på våra bilar tror jag är ett litet problem. Jag kommer att spruta ramen med etsande primer ett par varv för att sedan måla m vanlig lackfärg. Det håller bra och går fint att bättra. Håller man sedan rent samt monterar plåtar o annat m silikon eller latex så kommer inte vätan åt. Och vem fan åker seven i hällregn eller på SALT???

Vanliga bilar e proppfulla av punktsvetsade plåtveck o annan skit där rost kommer oavsett behandling.

Om vi tänker lite mera logiskt än de gör på vanliga bilar o använder lite fett här o där o gör tätt o fint så ska det väl inte behöva rosta nått.

Annars tror jag på pulverlack. Det går att få så att det blir som emalj nästan o kostar ca 1500:-

Link to comment
Share on other sites

En kompis till mig har en Westfield ram som är helt upprostad. Han anser inte att den är värd att reparera, så han bygger en ny ram åt bilen istället.

Själv är jag allergisk mot rost :rolleyes: Så vissa delar vill jag förzinka.

Not: Se till att använda syrafri silicon om ni använder det som tätning.

Link to comment
Share on other sites

>>Gripenland

Hur gammal är den ramen och hur har bilen skötts? Har den stått i ett dragit skjul över vintern de senaste 10 åren kanske jag kan tänka mig att den inte ser så vacker ut längre...

Link to comment
Share on other sites

>>Gripenland

Hur gammal är den ramen och hur har bilen skötts? Har den stått i ett dragit skjul över vintern de senaste 10 åren kanske jag kan tänka mig att den inte ser så vacker ut längre...

Ramen är nog minst tio år och han har kört den väldigt mycket. Säkert 10000mil i alla fall. Nu förvarar han den i ett kallgarage men hur det var innan vet jag inte.

Jag vill på inget sätt påstå att alla ramar kommr att var upprostade efter några år utan jag vill bara påvisa att Sjuor inte är imuna mot rost. Allt hänger ju på skötsel och hur man brukar bilen.

Jag har en gammal Bubbla från -58. Den är helt plåtrenoverat och helt befriad från rost. Jag kör den litegrann om sommrarna. Då och då upptäcker man en lite rostfläck från ett stenskott eller så och det känns väldigt frustrerande när bilen är helt rostfri i övrigt. Det är sådant jag vill undvika på min DAX genom att zinka väl valda delar.

Link to comment
Share on other sites

Hellre för mycket rostskydd än för lite, jag tänkte ha bilen bra länge och ja, den kommer gå på grusvägar, i reng, kanske inte så mycket i snö, men nån gång måste man ju prova :). Bilarna ska ju köras, speciellt bilar som dom vi bygger!

Det kan vara så att varmgalv är overkill, minst 25 års rostskydd var det någon som sa och minst 25år räknar jag med att bilen ska rulla. Men som sagt, hellre för mycket än för lite, gäller även motor :twisted: man kan ju alltid släppa på gasen.

Link to comment
Share on other sites

Vad är bäst i som vinterförvaring? Kallgarage, varmgarage?

Fundera på om man kan plasta in bilen och ha en lite avfuktare som står och brumar lite under plasten. Borde inte rosta iaf :)

Link to comment
Share on other sites

Kallt eller varmt tror jag inte spelar någon roll, däremot luftfuktigheten. Avfuktare är ingen dum idé!

Kör man bara soliga dagar och har bilen i ett garage med låg luftfuktighet så kommer man nog inte att ha några problem på många år, även om man inte förzinkar. Kommer inte ihåg hur många procent luftfuktighet det ska vara som max, det står en en gammal Wheels. Jag minns bara att under en viss procent så rostar det nästan ingenting och över en viss gräns så rostar det utav bara hilvitte.

Det dumma med rost är att har det bara kommit igång så verkar det gå ganska fort. Det rostar också bara där man inte ser att det rostar. Och även om det tar relativt lång tid ändå att rosta hål på 2 mm gods, så ska man ju tänka på att från det börjat rosta tills det går hål kör man runt med i genomsnitt 1 mm gods på det stället... ;)

Link to comment
Share on other sites

Har själv haft en del funderingar kring ett bra rostskydd på min bil och som en ren tillfällighet kom jag i kontakt med en bra informationskälla till detta via mitt jobb. International Zinc Association. Det är den svenska bransch organisationen för galvan och zink företag i sverige, jag har ett möte med dem i nästa vecka och har utav rent eget intresse tänkt att fråga om hur man går tillväga vad det kostar och vilket som är bäst, lägger in ett inlägg efter mötet.

tills dess kolla in följande sida, www.zincinfo.se

Link to comment
Share on other sites

Och jag kom att tänka på en annan grej. Hur går det med chassinumret om man förzinkar, blir det inte väldigt svårt att läsa om man inte har riktigt kraftiga siffror?

minna nuffror syns fortfarande efter galvningen utan problem..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

på gamla helikoptrar och flygplan med fackverksram fyller man hela ramen med kvävgas.

dels för att kvävgas inte ineholler nån fukt och dels för att man lätt kan se om man har nån spricka i ramen då man fuller dem med runt 2bar har jag för mig.

det sitter en liten tryckvakt på ramen som blir röd vid för lågt tryck (typ sonna man kan köpa till däcken)

kanske kan va värt att forska mer om eftersom kvävgas inte väger så mycke :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

anledningen att man skulle fylla med kvävgas var ju för att få bort alla vattenpartiklar så att inte rören rostar inefrån.

men de är klart bilen blir ju några gram lättare med helium + att det är kul på fästen så man kanske ska köra med det istället. :D :icon_bach:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...