Micael Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 Efter att ha blivit ifrånkörd så in i bengen nere på Mantorp har jag bestämt mig för att sätta mina trimmningsplaner i verket. Nedan är mitt recept. :) Steg 1 Turbo, har en T3:a IC, har en gammal saab 900 IC Nytt plenum med Saabs röda "431" spridare, måste inköpas Nytt grenrör, har materialet samt fläns mot topp och turbo Downpipe, måste införskaffas kompsänkningsplatta i aluminium, måste inföskaffas Megasquirt, har jag Med detta borde jag kunna kliva över 200 hk sträcket med en moderat laddning. Steg 2 2.0 liters block borrat till 2.1 liter kadett GSI kolvar portad topp ställbara kambrev ev annan turbo Borde kunna ge 300 hk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zwempha Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 Du skulle ju kunna mappa den för E85. Då kan du ladda på rejält utan att oroa dig för kompet. Mvh Sven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 14, 2006 Author Share Posted July 14, 2006 Men då behöver man ganska stora spridare va? Spridare är dyrt...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 Vad har du för motor nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 14, 2006 Author Share Posted July 14, 2006 Det är en Zetec 1.8 105. Jag har byggt eget plenum och grenrör och det påverkar säkert prestandan negativt. Jag gjorde inga uträkningar på det, utan jag ville bara få ihop bilen till besiktning. Men nu ska det bli andra bullar av :) Ett stort probelm på Zetecarna är att dom har sidmatade spridare, till skillnad fråna i princip alla andra bilar som har toppmatade. Men... Nissan 200 Sx har också sidmatade spridare, som tydligen passar. Dom flödar 375 cc/min @ 3 bar vilket är precis vad jag vill ha. Min tanke vara annars att köra med Saab spridare och bygga om insuget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted July 14, 2006 Share Posted July 14, 2006 Det är en Zetec 1.8 105. Jag har byggt eget plenum och grenrör och det påverkar säkert prestandan negativt. Jag gjorde inga uträkningar på det, utan jag ville bara få ihop bilen till besiktning.Men nu ska det bli andra bullar av :) Ett stort probelm på Zetecarna är att dom har sidmatade spridare, till skillnad fråna i princip alla andra bilar som har toppmatade. Men... Nissan 200 Sx har också sidmatade spridare, som tydligen passar. Dom flödar 375 cc/min @ 3 bar vilket är precis vad jag vill ha. Min tanke vara annars att köra med Saab spridare och bygga om insuget. Lite tankar runt ditt trimmande: •Skit i kompsänkningen med platta; du får en massa trassel med att få det att hålla tätt, får dona med längre kamrem och det blir svårt att få det att lira bra utan att ha justerbara kamdrev. •Spridare kryllar det av med beganade som säljs av folk som uppgraderar. Det figurerar ofta 500cc+, 4 stycken för under en tusing i STCS forum under sälj. •Vad gäller fuel-railen så borde den gå att vända mha en liten konsol eller liknande så den passar "vanliga" spridare. Så därmed låter väl E85 lite mer attraktivt? :D Bygga en fuel-rail är inte särskilt svårt om man kan bygga ett grenrör.. om det nu skulle behövas en ny alltså. •Gamla Saab 900:ans IC är på det hela taget en ganska unken sak. En beg. Impreza-IC borde gå att hitta, de är oxå ganska små och många Impreza-ägare byter upp sig. Annars finns det små nya för rimlig peng så länge man ska ladda mindre än 2 bar.. •T3 är ett bra agg att utgå ifrån då det finns gott om beg. kullagrade på marknaden för lite pengar. Ketchups-karaktären spelar ju inte heller så stor roll om man har en grundmotor med sugis-komp eftersom du kommer ha såpass bottendrag att det i viss grad kompenserar. :) •Du lär behöva en oljekylare! Håller bara bottendelen för detta så är 200+ hk högst rimligt. Har du bara spridare och hållbarhet för det så kan du nog lura ut ytterligare lite grand. Vet inte så mycket om Zetec men om man ser till slagvolym och hur en modern 16V-motor andas osv. borde det kunna bli kalasbra. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted July 15, 2006 Share Posted July 15, 2006 Vad gör du med turbon vid kontrollbesiktningen? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 15, 2006 Author Share Posted July 15, 2006 Vad gör du med turbon vid kontrollbesiktningen? :unsure: Det tar jag bort :) Bilen skall inte bessas förns 2009 :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 15, 2006 Author Share Posted July 15, 2006 Så vad ni säjer alltså är att om man bara har spridare som klarar den öka bränslemängden för E85 så behöver man inte sänka kompet? Det tål att fundera på. en kompsänkning är mycket mek med och kostnader. Ang bottendelen så ska den klara 350 hk. Men kolvar och stakar vet jag inte så myucket om. Jag testar och rasar skite så hämtar jag en ny på skroten. Det som är lite trist med 1.8 motorn är att den inte har oljespray under kolvarna, vilket 2.0 har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted July 15, 2006 Share Posted July 15, 2006 en liten notering ang kamdreven, på min zetec 2,0:a var det bara att lossa en centrumbult till kamdreven sen gick de att snurra hur mkt som helst... :D (i förhållande till sina kamaxlar) / Jonte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted July 16, 2006 Share Posted July 16, 2006 en liten notering ang kamdreven, på min zetec 2,0:a var det bara att lossa en centrumbult till kamdreven sen gick de att snurra hur mkt som helst... :D (i förhållande till sina kamaxlar)/ Jonte Då gäller det att se till att den bulten är dragen rätt.............kan bli dyrt annars. :( Ska kolla direkt på min egen 2,0:a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 18, 2006 Author Share Posted July 18, 2006 I och med att jag har legat sjuk sen i torsdags så har jag kunnat fundera mer på min turbokonvertering. Jag har reviderat receptet lite. Jag kommer att statsa på E85. Nya receptet Nytt insug med trattar från "Stressmek" behålla spridarbryggan, men byta till Nissan 200 sx spridare. Har hittat fyra för 30£ nytt grenrör behålla IC (Saab 900 OG) tills nån billig och bra dyker upp MS utbyggt med 4 bars mapsensor och WB-lambda turbo T3 Kvar att fundera på BTR? kan man anvädna den som sitter på motorn, elle behöver man en STÖRRE Soppapump, det behövs en större, men vad skall man ta? Dumventil, kan man köra med en från en standardbil eller måste man köpa en mer "fancy"? Vad tror ni om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 18, 2006 Share Posted July 18, 2006 Du behöver en BTR för turbobruk. progressiv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted July 18, 2006 Share Posted July 18, 2006 BTR borde väl funka med vad som helst, allting är ju ställbart via MS ändå... Justerbar är nog bra iofs. om man inte har spridare som räcker till. Angående blänslepump brukar "therealpinto" rekommendera pumparna till Ford scorpio/sierra 2.8 och 2.9. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 19, 2006 Share Posted July 19, 2006 du fär räkna med en halvliter /timme/hästkraft så har du överflöd. 0,4 ltr brukar räcka. men tänk på att ifall du har 1 kilo överladdning så har bränslet 1 kilo mottryck att jobba mot. så att bara spola i mätglas är inte relevant på turbomotorer. därför progressiv BTR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 19, 2006 Author Share Posted July 19, 2006 BTR:en som sitter orginal på bilen har en slang till insuget. Är det en prograsiv. Jag har läst på vissa forum att man skall kuna justera den med en lite skruv och få upp trycket till typ 4 bar. Men är det 4 bar i övertryck jämfört med insugningstrycket då? Så laddar vi en bar så kommer BTR skicka ut 5 bar i fuelrailen, eller tänker jag fel nu? Det betyder ju att en bränsle pump måste klara att leverera tillräckligt med soppa i det trycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 19, 2006 Share Posted July 19, 2006 Den är linjär. dvs en progressiv höjer mer än laddtrycket annars så är man tillbaks på ruta 1. man kan även trycka BTR:en i ett skruvstäd mellan 2 hylsor och ha tryckluft inkopplat o en manometer och regulator . när du pressar ihop den så stärks fjädern så trycket höjs,,,, ps. det behövs inte mycket för att höja ett 1/2 kilo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 19, 2006 Share Posted July 19, 2006 BTR:en som sitter orginal på bilen har en slang till insuget. Är det en prograsiv. Jag har läst på vissa forum att man skall kuna justera den med en lite skruv och få upp trycket till typ 4 bar. Men är det 4 bar i övertryck jämfört med insugningstrycket då? Så laddar vi en bar så kommer BTR skicka ut 5 bar i fuelrailen, eller tänker jag fel nu?Det betyder ju att en bränsle pump måste klara att leverera tillräckligt med soppa i det trycket. Det är riktigt... Sätter du 4 kg i grundtryck så ökar bränsletrycket linjärt med trycket i insuget om du har en linjär BTR. Det finns ju även regulatorer som ger "utväxlat" förhållande och ökar trycket med ett förhållande på t.ex. 1,5:1 Det där kan kräva en del av din bränslepump...... det är riktigt.... Jag har pump liggande om du skulle behöva i framtiden... (eller någon annan för den delen) http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=2407 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 20, 2006 Share Posted July 20, 2006 Steg 22.0 liters block borrat till 2.1 liter kadett GSI kolvar Varför vill du borra upp blocket till 2.1 liter? Är det för att få dit bättre kolvar eller är det volymökningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 22, 2006 Author Share Posted July 22, 2006 Varför vill du borra upp blocket till 2.1 liter?Är det för att få dit bättre kolvar eller är det volymökningen. Det är at flera anledningar. Dels så är det volymökningen, dels så är dom smidda redan från standard. Det gör att man får volymökning och smidda kolvara för samma pris som bara smidda zetec kolvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 22, 2006 Share Posted July 22, 2006 Har själv varit i samma tankar....men har blivit avrådd från det, av en som har jobbat som tekniskt support på Ford. Tydligen så är det ganska tunna/veka cylinder väggar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 22, 2006 Author Share Posted July 22, 2006 Är det säkert. Ford har ju vissa kvalitetskrav att uppfylla. Men på en Locost som går 500 mil per år så är det nog ingen fara. Rasar den får man bygga en ny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 Ta reda på sanningshalten angående cylinderväggarna noga innan du bestämmer dej för att borra.... Stämmer det att godset är tunnt och du borrar och sedan kör med överladdning så kommer du att få svikt i väggarna och det vill du inte ha... Tunnare cylinderväggar har en tendens att bli allt annat än runda / cylindriska vid överladdning även om allting annat är som det ska i maskinen. Kör du med lite högre cylindertryck vilket du kan få av olika anledningar (t.ex. tillfälliga spikningar) eller bra med laddtryck så kommer du att rasa din motor inom kort. och då pratar vi inte litet ras utan ett av modell stort & dyrt. Har du tur spricker en cylinder in till vattenmanteln och sedan får du byta bottendel. Vatten rinner ner i oljan, alternativt kompressions / förbränningstryck går ut i vattnet och blåser dina slangar.... Vattnet kan även läcka genom en spricka in i cylindern när du parkerat och fylla upp delvis. När du vrider om nyckeln så får du "hydrating" och kröker vevstaken.... Har du inte samma flyt så brister hela väggen och kollapsar och du kan i stort sett inte spara nånting, och då blir det dyrt. Ja, ja... nog med negativa saker nu ...... Effektvinsten av att gå upp från 2 till 2,1 L i slagvolym kan du kompensera med laddtryck utan att äventyra säkerheten om du nu har ett block med tjockare cylinderväggar. Så effektmässigt ser jag ingen självklar fördel med borrning om man inte är på den säkra sidan med blockets hållfastighet. Jag vill inte skrämma dej på något vis men som sagt...Ett tips är att kolla först - borra sedan. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 24, 2006 Author Share Posted July 24, 2006 En ev borrning ligger långt fram i tiden. Givetvis kommer jag att göra en grundlig riskbedömmning innan blocket borras. Det är dock ingen ovanlig åtgärd att borra upp en 2.0 till 2.1 så än så länge är jag inte orolig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 24, 2006 Author Share Posted July 24, 2006 dumpa fåård motorn :turtle: o satsa på en (riktig motor)http://www.blocket.se/vi/8612949.htm?ca=11_s :D :D 6 vxl sekvensiell får du på köpet mja... lite för dyrt för min smak. Desstutom måste man ha en backväxel, ny kardan, etc.......... Jag är en snål rackare (man skulle nästan kunna tro att jag är smålänning. Det var nån som sa att det var en rospigg som utvandrade söder ut och skapade småland, just för att det var för mycket slöseri i roslagen. Jag kanske är släkt med honom :blink: ) Men lite frestande är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted July 25, 2006 Share Posted July 25, 2006 Men då behöver man ganska stora spridare va? Spridare är dyrt...... "Är dom små tar man två" Ett alternativ till dyra stora spridare kan vara att ha en extra rad mindre spridare, då får man även möjlighet att köra på en rad vid låglast och begge raderna vid höglast, gör så man slipper ha extremt liten öppningstid vid låglast. (vid extremt liten dutycyckle blir doseringen inexakt, och det är då svårare att få till en jämn och bra tomgång.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 26, 2006 Share Posted July 26, 2006 då får man även möjlighet att köra på en rad vid låglast och begge raderna vid höglast Sprutet har inte stöd för det. (Om du inte har laddat någon annan kod i processorn till boxen Micael) Jag tror dock inte att det är något problem med en enkel rad spridare om du ska upp till 300hkr. Det räcker med spridare runt 500cc/min @ 4 bar utan att plåga dom med för långa öppettider vid fullast för att nå dit. Så "små" spridare brukar kunna ligga tillräckligt stilla och fint och vara stabila nog även med så korta öppettider som du behöver på tomgång, även om du väljer högohms (saturated) spridare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 19, 2006 Author Share Posted August 19, 2006 Jag har ändrat mig. Det blir ingen turbo!! Nu ska jag satsa på en N/A motor istället. Första steget blir MC-spjällhus Megasquirt nytt insug nytt grenrör andra steget nya kammar portning komphjöning extra spridar brygga utanför spjällen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 (edited) extra spridar brygga utanför spjällen Vet inte hur dom första spjällhusen till Zetec motorn ser ut men...är inte dom delade och på delen mot motorn så sitter spridarna :unsure: vad är det för typ av spridare som sitter på dom? Känns som det är lite onödigt med 2 st spridarrader på en sugmotor....räcker bra med 4st Saab spridare :thumbsup: Edited August 19, 2006 by super7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 extra spridar brygga utanför spjällen Jag tror du är inne på lite overkill i detta fallet. Jag kör 4 hyfsat stora högohms ("saturated") spridare och det kräver korta öppningstider på tomgång och lågvarv. Men Megasquirt är duktigt och det är nya fräsha ACCEL spridare så det är stabila AFR värden även med korta öppningstider på lågvarv. Betänk då att det är vanliga saturated och inte peak n´hold som är ännu snabbare.... Med sådana kan du ju gå upp ännu mer i spridarflöde med bibehållna lågvarvsegenskaper. Men jag har svårt att tro du någonsin kommer behöva det med en N/A motor. Letar du upp vettiga spridare och kör dom via megasquirt så kan du säkert klara dej hela vägen med en ensam spridarrad. Spara pengarna eller lägg dom på något annat i ditt kommande motorbygge.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 19, 2006 Author Share Posted August 19, 2006 (edited) Men det är ju coolhetsfaktorn man måste tänka på :D Planen är att använda spridarna som sitter i mc-spjällhusen och strunta i spridarbryggan från zetecen. Jag har siktat in mig på spjälhus från GSXR 750-1000 från -00 dom skall tydligen vara 4 separata spjällhus som går att jusetera i sidled. Dessutom skall dom sakna det där extra spjället som styrs av ecu:n. Ska forska lite mer på det BTW: jag såg på trippmätaren att jag (vi) hade kört 32 mil på Gelleråsen. det rullar på utan att man märker det. Edited August 19, 2006 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 :blink: eeeeh.... :wacko: "coolhetsfaktorn" var inget jag tog hänsyn till i mitt resonemang iofs..... :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 20, 2006 Author Share Posted August 20, 2006 skämt å sido. Som jag skrev så ligger det i steg två. vi får se när det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.