Jump to content

Inte nytt bygge, men trimmning


Recommended Posts

Efter att ha blivit ifrånkörd så in i bengen nere på Mantorp har jag bestämt mig för att sätta mina trimmningsplaner i verket. Nedan är mitt recept. :)

Steg 1

Turbo, har en T3:a

IC, har en gammal saab 900 IC

Nytt plenum med Saabs röda "431" spridare, måste inköpas

Nytt grenrör, har materialet samt fläns mot topp och turbo

Downpipe, måste införskaffas

kompsänkningsplatta i aluminium, måste inföskaffas

Megasquirt, har jag

Med detta borde jag kunna kliva över 200 hk sträcket med en moderat laddning.

Steg 2

2.0 liters block borrat till 2.1 liter

kadett GSI kolvar

portad topp

ställbara kambrev

ev annan turbo

Borde kunna ge 300 hk

Link to comment
Share on other sites

Det är en Zetec 1.8 105. Jag har byggt eget plenum och grenrör och det påverkar säkert prestandan negativt. Jag gjorde inga uträkningar på det, utan jag ville bara få ihop bilen till besiktning.

Men nu ska det bli andra bullar av :)

Ett stort probelm på Zetecarna är att dom har sidmatade spridare, till skillnad fråna i princip alla andra bilar som har toppmatade.

Men... Nissan 200 Sx har också sidmatade spridare, som tydligen passar. Dom flödar 375 cc/min @ 3 bar vilket är precis vad jag vill ha. Min tanke vara annars att köra med Saab spridare och bygga om insuget.

Link to comment
Share on other sites

Det är en Zetec 1.8 105. Jag har byggt eget plenum och grenrör och det påverkar säkert prestandan negativt. Jag gjorde inga uträkningar på det, utan jag ville bara få ihop bilen till besiktning.

Men nu ska det bli andra bullar av :)

Ett stort probelm på Zetecarna är att dom har sidmatade spridare, till skillnad fråna i princip alla andra bilar som har toppmatade.

Men... Nissan 200 Sx har också sidmatade spridare, som tydligen passar. Dom flödar 375 cc/min @ 3 bar vilket är precis vad jag vill ha. Min tanke vara annars att köra med Saab spridare och bygga om insuget.

Lite tankar runt ditt trimmande:

•Skit i kompsänkningen med platta; du får en massa trassel med att få det att hålla tätt, får dona med längre kamrem och det blir svårt att få det att lira bra utan att ha justerbara kamdrev.

•Spridare kryllar det av med beganade som säljs av folk som uppgraderar.

Det figurerar ofta 500cc+, 4 stycken för under en tusing i STCS forum under sälj.

•Vad gäller fuel-railen så borde den gå att vända mha en liten konsol eller liknande så den passar "vanliga" spridare.

Så därmed låter väl E85 lite mer attraktivt? :D

Bygga en fuel-rail är inte särskilt svårt om man kan bygga ett grenrör.. om det nu skulle behövas en ny alltså.

•Gamla Saab 900:ans IC är på det hela taget en ganska unken sak.

En beg. Impreza-IC borde gå att hitta, de är oxå ganska små och många Impreza-ägare byter upp sig.

Annars finns det små nya för rimlig peng så länge man ska ladda mindre än 2 bar..

•T3 är ett bra agg att utgå ifrån då det finns gott om beg. kullagrade på marknaden för lite pengar.

Ketchups-karaktären spelar ju inte heller så stor roll om man har en grundmotor med sugis-komp eftersom du kommer ha såpass bottendrag att det i viss grad kompenserar. :)

•Du lär behöva en oljekylare!

Håller bara bottendelen för detta så är 200+ hk högst rimligt.

Har du bara spridare och hållbarhet för det så kan du nog lura ut ytterligare lite grand.

Vet inte så mycket om Zetec men om man ser till slagvolym och hur en modern 16V-motor andas osv. borde det kunna bli kalasbra. :)

Link to comment
Share on other sites

Så vad ni säjer alltså är att om man bara har spridare som klarar den öka bränslemängden för E85 så behöver man inte sänka kompet?

Det tål att fundera på. en kompsänkning är mycket mek med och kostnader.

Ang bottendelen så ska den klara 350 hk. Men kolvar och stakar vet jag inte så myucket om. Jag testar och rasar skite så hämtar jag en ny på skroten. Det som är lite trist med 1.8 motorn är att den inte har oljespray under kolvarna, vilket 2.0 har.

Link to comment
Share on other sites

en liten notering ang kamdreven, på min zetec 2,0:a var det bara att lossa en centrumbult till kamdreven sen gick de att snurra hur mkt som helst... :D (i förhållande till sina kamaxlar)

/ Jonte

Link to comment
Share on other sites

en liten notering ang kamdreven, på min zetec 2,0:a var det bara att lossa en centrumbult till kamdreven sen gick de att snurra hur mkt som helst... :D (i förhållande till sina kamaxlar)

/ Jonte

Då gäller det att se till att den bulten är dragen rätt.............kan bli dyrt annars. :(

Ska kolla direkt på min egen 2,0:a.

Link to comment
Share on other sites

I och med att jag har legat sjuk sen i torsdags så har jag kunnat fundera mer på min turbokonvertering. Jag har reviderat receptet lite. Jag kommer att statsa på E85.

Nya receptet

Nytt insug med trattar från "Stressmek"

behålla spridarbryggan, men byta till Nissan 200 sx spridare. Har hittat fyra för 30£

nytt grenrör

behålla IC (Saab 900 OG) tills nån billig och bra dyker upp

MS utbyggt med 4 bars mapsensor och WB-lambda

turbo T3

Kvar att fundera på

BTR? kan man anvädna den som sitter på motorn, elle behöver man en STÖRRE

Soppapump, det behövs en större, men vad skall man ta?

Dumventil, kan man köra med en från en standardbil eller måste man köpa en mer "fancy"?

Vad tror ni om det?

Link to comment
Share on other sites

BTR borde väl funka med vad som helst, allting är ju ställbart via MS ändå...

Justerbar är nog bra iofs. om man inte har spridare som räcker till.

Angående blänslepump brukar "therealpinto" rekommendera pumparna till Ford scorpio/sierra

2.8 och 2.9.

Link to comment
Share on other sites

du fär räkna med en halvliter /timme/hästkraft så har du överflöd. 0,4 ltr brukar räcka. men tänk på att ifall du har 1 kilo överladdning så har bränslet 1 kilo mottryck att jobba mot. så att bara spola i mätglas är inte relevant på turbomotorer. därför progressiv BTR.

Link to comment
Share on other sites

BTR:en som sitter orginal på bilen har en slang till insuget. Är det en prograsiv. Jag har läst på vissa forum att man skall kuna justera den med en lite skruv och få upp trycket till typ 4 bar. Men är det 4 bar i övertryck jämfört med insugningstrycket då? Så laddar vi en bar så kommer BTR skicka ut 5 bar i fuelrailen, eller tänker jag fel nu?

Det betyder ju att en bränsle pump måste klara att leverera tillräckligt med soppa i det trycket.

Link to comment
Share on other sites

Den är linjär. dvs en progressiv höjer mer än laddtrycket annars så är man tillbaks på ruta 1.

man kan även trycka BTR:en i ett skruvstäd mellan 2 hylsor och ha tryckluft inkopplat o en manometer och regulator . när du pressar ihop den så stärks fjädern så trycket höjs,,,, ps. det behövs inte mycket för att höja ett 1/2 kilo.

Link to comment
Share on other sites

BTR:en som sitter orginal på bilen har en slang till insuget. Är det en prograsiv. Jag har läst på vissa forum att man skall kuna justera den med en lite skruv och få upp trycket till typ 4 bar. Men är det 4 bar i övertryck jämfört med insugningstrycket då? Så laddar vi en bar så kommer BTR skicka ut 5 bar i fuelrailen, eller tänker jag fel nu?

Det betyder ju att en bränsle pump måste klara att leverera tillräckligt med soppa i det trycket.

Det är riktigt...

Sätter du 4 kg i grundtryck så ökar bränsletrycket linjärt med trycket i insuget om du har en

linjär BTR. Det finns ju även regulatorer som ger "utväxlat" förhållande och ökar trycket med ett förhållande på t.ex. 1,5:1

Det där kan kräva en del av din bränslepump...... det är riktigt....

Jag har pump liggande om du skulle behöva i framtiden... (eller någon annan för den delen)

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=2407

Link to comment
Share on other sites

Steg 2

2.0 liters block borrat till 2.1 liter

kadett GSI kolvar

Varför vill du borra upp blocket till 2.1 liter?

Är det för att få dit bättre kolvar eller är det volymökningen.

Link to comment
Share on other sites

Varför vill du borra upp blocket till 2.1 liter?

Är det för att få dit bättre kolvar eller är det volymökningen.

Det är at flera anledningar. Dels så är det volymökningen, dels så är dom smidda redan från standard. Det gör att man får volymökning och smidda kolvara för samma pris som bara smidda zetec kolvar.

Link to comment
Share on other sites

Har själv varit i samma tankar....men har blivit avrådd från

det, av en som har jobbat som tekniskt support på Ford.

Tydligen så är det ganska tunna/veka cylinder väggar.

Link to comment
Share on other sites

Är det säkert. Ford har ju vissa kvalitetskrav att uppfylla.

Men på en Locost som går 500 mil per år så är det nog ingen fara. Rasar den får man bygga en ny.

Link to comment
Share on other sites

Ta reda på sanningshalten angående cylinderväggarna noga innan du bestämmer dej för att borra.... Stämmer det att godset är tunnt och du borrar och sedan kör med överladdning så kommer du att få svikt i väggarna och det vill du inte ha...

Tunnare cylinderväggar har en tendens att bli allt annat än runda / cylindriska vid överladdning även om allting annat är som det ska i maskinen.

Kör du med lite högre cylindertryck vilket du kan få av olika anledningar (t.ex. tillfälliga spikningar)

eller bra med laddtryck så kommer du att rasa din motor inom kort. och då pratar vi inte litet ras utan ett av modell stort & dyrt. Har du tur spricker en cylinder in till vattenmanteln och sedan får du byta bottendel. Vatten rinner ner i oljan, alternativt kompressions / förbränningstryck går ut i vattnet och blåser dina slangar.... Vattnet kan även läcka genom en spricka in i cylindern när du parkerat och fylla upp delvis. När du vrider om nyckeln så får du "hydrating" och kröker vevstaken.... Har du inte samma flyt så brister hela väggen och kollapsar och du kan i stort sett inte spara nånting, och då blir det dyrt.

Ja, ja... nog med negativa saker nu ......

Effektvinsten av att gå upp från 2 till 2,1 L i slagvolym kan du kompensera med laddtryck utan att äventyra säkerheten om du nu har ett block med tjockare cylinderväggar. Så effektmässigt ser jag ingen självklar fördel med borrning om man inte är på den säkra sidan med blockets hållfastighet.

Jag vill inte skrämma dej på något vis men som sagt...Ett tips är att kolla först - borra sedan. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

En ev borrning ligger långt fram i tiden.

Givetvis kommer jag att göra en grundlig riskbedömmning innan blocket borras. Det är dock ingen ovanlig åtgärd att borra upp en 2.0 till 2.1 så än så länge är jag inte orolig.

Link to comment
Share on other sites

dumpa fåård motorn :turtle: o satsa på en (riktig motor)

http://www.blocket.se/vi/8612949.htm?ca=11_s :D :D

6 vxl sekvensiell får du på köpet

mja... lite för dyrt för min smak. Desstutom måste man ha en backväxel, ny kardan, etc..........

Jag är en snål rackare (man skulle nästan kunna tro att jag är smålänning. Det var nån som sa att det var en rospigg som utvandrade söder ut och skapade småland, just för att det var för mycket slöseri i roslagen. Jag kanske är släkt med honom :blink: )

Men lite frestande är det.

Link to comment
Share on other sites

Men då behöver man ganska stora spridare va? Spridare är dyrt......

"Är dom små tar man två"

Ett alternativ till dyra stora spridare kan vara att ha en extra rad mindre spridare, då får man även möjlighet att köra på en rad vid låglast och begge raderna vid höglast, gör så man slipper ha extremt liten öppningstid vid låglast. (vid extremt liten dutycyckle blir doseringen inexakt, och det är då svårare att få till en jämn och bra tomgång.)

Link to comment
Share on other sites

då får man även möjlighet att köra på en rad vid låglast och begge raderna vid höglast

Sprutet har inte stöd för det.

(Om du inte har laddat någon annan kod i processorn till boxen Micael)

Jag tror dock inte att det är något problem med en enkel rad spridare om du ska upp till 300hkr.

Det räcker med spridare runt 500cc/min @ 4 bar utan att plåga dom med för långa öppettider vid fullast

för att nå dit. Så "små" spridare brukar kunna ligga tillräckligt stilla och fint och vara stabila nog även med så korta

öppettider som du behöver på tomgång, även om du väljer högohms (saturated) spridare.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har ändrat mig. Det blir ingen turbo!!

Nu ska jag satsa på en N/A motor istället. Första steget blir

MC-spjällhus

Megasquirt

nytt insug

nytt grenrör

andra steget

nya kammar

portning

komphjöning

extra spridar brygga utanför spjällen

Link to comment
Share on other sites

extra spridar brygga utanför spjällen

Vet inte hur dom första spjällhusen till Zetec motorn ser ut men...är inte dom delade

och på delen mot motorn så sitter spridarna :unsure: vad är det för typ av spridare som sitter på dom?

Känns som det är lite onödigt med 2 st spridarrader på en sugmotor....räcker bra med 4st Saab spridare :thumbsup:

Edited by super7
Link to comment
Share on other sites

extra spridar brygga utanför spjällen

Jag tror du är inne på lite overkill i detta fallet.

Jag kör 4 hyfsat stora högohms ("saturated") spridare och det kräver korta öppningstider på tomgång och lågvarv. Men Megasquirt är duktigt och det är nya fräsha ACCEL spridare så det är stabila AFR värden även med korta öppningstider på lågvarv. Betänk då att det är vanliga saturated och inte peak n´hold som är ännu snabbare.... Med sådana kan du ju gå upp ännu mer i spridarflöde med bibehållna lågvarvsegenskaper. Men jag har svårt att tro du någonsin kommer behöva det med en N/A motor.

Letar du upp vettiga spridare och kör dom via megasquirt så kan du säkert klara dej hela vägen med en ensam spridarrad.

Spara pengarna eller lägg dom på något annat i ditt kommande motorbygge..

Link to comment
Share on other sites

Men det är ju coolhetsfaktorn man måste tänka på :D

Planen är att använda spridarna som sitter i mc-spjällhusen och strunta i spridarbryggan från zetecen.

Jag har siktat in mig på spjälhus från GSXR 750-1000 från -00 dom skall tydligen vara 4 separata spjällhus som går att jusetera i sidled. Dessutom skall dom sakna det där extra spjället som styrs av ecu:n.

Ska forska lite mer på det

BTW: jag såg på trippmätaren att jag (vi) hade kört 32 mil på Gelleråsen. det rullar på utan att man märker det.

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...