pixbo Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Hej,jag behöver tanke-hjälp.Bygger med egentillverkad bakaxel,Dedion-typ.Tänkte ha 5-länkat,precis som till stel bakaxel(4 länkar+panhardstag).Tyvärr så blir placeringen av panhardstaget knepigt på grund av konstruktionen.Tar i ev. tank. Så jag tänkte att man kanske kunde skippa panhardstaget och köra med övre länkstagen vinklade inåt 45 grader. Bifogar en bild där jag kladdat lite i Paint. Detta är inte min bil,men jag har plankat konstruktionen på bilden.Bry er inte om stötdämpar-atrappen,den skall inte sitta just där på min kärra. Vad tror ni?Är jag ute och cyklar? mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Pandardstaget ska vara så långt som möjligt bara för att det inte ska påverka något längdmässigt, helst tvärs hela bilen. Sen bör staget ligga så nära horisontellt som möjligt (också längd förändring). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Hej Man kan köra med vinklade stag (Taunus har den konstruktionen på sin stela axel) men man får lite problem eftersom det alltid blir lite "binding" i lederna - gummibussningar brukar krävas, nylon eller liknande blir för stumt. Nu har man inte så mycket fjädringsväg på en Locost så det kan funka hyfsat men jag rekommenderar ändå en vanlig "5-länksupphängning". /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted February 5, 2004 Author Share Posted February 5, 2004 HejMan kan köra med vinklade stag (Taunus har den konstruktionen på sin stela axel) men man får lite problem eftersom det alltid blir lite "binding" i lederna - gummibussningar brukar krävas, nylon eller liknande blir för stumt. Nu har man inte så mycket fjädringsväg på en Locost så det kan funka hyfsat men jag rekommenderar ändå en vanlig "5-länksupphängning". /Gustaf Då kör jag med 5-länkat.Tack så mycket. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Det går väl att göra på detta viset också. Lite trångt under diffen bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 det där verkar vara en smart lösning... tror jag :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 det där verkar vara en smart lösning... tror jag :) Tänk på att infästnings punkten av "A" länken i axeln ger dig krängcentrum bak :) För övrigt skall de vara en mycket lätt och bra lösning. Går nog själv dock på de-dion + panhard eller wattlänk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sviluppo Posted February 5, 2004 Share Posted February 5, 2004 Kan du inte ha wattlänk istället för panhard? Har du en liknade vältriangulerad struktur som bilen på bilden så ska det väl tåla sidokrafterna? Kika på en Alfetta/75a bakaxel för konstruktionsråd/delar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted February 6, 2004 Share Posted February 6, 2004 Om man vill vara lite krångligare bygger man en mumford-link! Kolla här... http://www.geocities.com/markianfox/ Det blir fin-fint vettu! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 7, 2004 Share Posted February 7, 2004 Det var en avanserad lösning:) Men den borde ju fungera kannon! Fick inte upp bilden, någon annan som får det? /m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted February 7, 2004 Share Posted February 7, 2004 Det var en avanserad lösning:) Men den borde ju fungera kannon! Fick inte upp bilden, någon annan som får det? /m Funkade för mej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted February 7, 2004 Share Posted February 7, 2004 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flying finn Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Håller på att göra en andra Locost. - DeDion axel - Pinto motor - Type 9 växellåda Har också funderat på hur man ska göra, panhard eller watt-länk, tror änd att det blir med ett panhard-stag. Bilder från bygget och lite till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts