Skoterjocke Posted June 18, 2006 Share Posted June 18, 2006 Efter 6månader och ca 6-700h är nu bilen varit reggad. Reggades den 8juni och jag har hittills kört 36mil. Har hunnit med en nattlig aktivitet och ett blackrace. Bästa notering blev 8.96s 129km/h. Inte illa för 150hk. Dock blev jag lite förvånad över vikten vid besiktningen. 735kg tom. låter mkt tycker jag. Men det får kompenseras med mer effekt... En glad nyhet är att jag har fått sponsring av Nordic uhr på mjukvara till bilen. Blir ett steg 3 som ger 270hk och 400mn. Enligt teoretiska beräkningar ska den kunna prestera en hög 10 och 200 blås på 402m. :515: Nu ska det bara på en lack på huv och skärmar som det nu ligger slipgrund på. Samt skaffa bättre sulor att nöta på strippen. R-däck var ingen höjdare att köra på.... Men hoppas jag för komma ut på bana snart då det är det dom är byggda för. Hoppas jag kan sporra några andra här att bygga på... vill ha lite motstånd i sommar ;) Så kom igen nu, skicka iväg frugan på semester och bosätt er i garaget..... Se7en is the only thing that´s better then sex! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted June 18, 2006 Author Share Posted June 18, 2006 Skickar med 2 bilder, inte riktigt de senaste men nära på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted June 18, 2006 Share Posted June 18, 2006 Grattis!! Det ser snyggt ut, Kanske dags för en miniträff med bilar från Gbg med omnejd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted June 18, 2006 Share Posted June 18, 2006 Man får gratullera :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted June 19, 2006 Author Share Posted June 19, 2006 Ja en träff tycker jag vore på sin plats. Bar att samlas någonstans, ta en fika, köra en sväng. Förslag på platser att mötas? Och kom med nåt annat än "Gyllene måsen" (mc donalds) ;) Finns det inget fik i utkanten av stan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 Går att fika vid/på Guldhedstornet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted June 20, 2006 Author Share Posted June 20, 2006 Går att fika vid/på Guldhedstornet Vi får meddela i tid då, om du ska hinna ned från fagersta... :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 Går att fika vid/på Guldhedstornet Bra fika ( har bott där) men mera "off" finns ju inte, vill vi inte stila och parkera på en plats där man kan parkera lite snyggt :toot: (reklam helt enkelt)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted June 20, 2006 Author Share Posted June 20, 2006 Röda sten finns ju alltid. men egentligen får man väl inte parkera på grusplanen närmast, men ser att folk gör det ändå. Får ha en stor pittbull i passagerarstolen som vaktar mot lapplisor... Där syns man och det är gott fika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted June 21, 2006 Share Posted June 21, 2006 Eriksberg? Där finns ett flertal fik och man kan parkera på torget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted August 29, 2006 Author Share Posted August 29, 2006 Tänkte uppdatera med lite info om sommaren, samt lite bilder vi tog vid Tjolöholm slott. Har även varit på semester hem till norrland. Blev 320mil på 3 veckor. Så den har testats ordentligt. Dock så fick jag 20 mil i regn, gick hyfsat bra så länge man höll farten uppe. Har kört Anderstorp långa. bästa tid 1.56.3s Falkenberg 53.8s. Kinnekulle. Kommer nu på lördag 2/9 Strippen. 402m. 12.4s 181km/h. 60fot. 2.0s 201m 8.0s 147km/h. Alla dessa tider har gjorts med grundladdtryck 0.8bar. Laddar nu 1.35bar. Har bytt till 9-5 Aero turboaggregat, Nordic Uhr steg3. ca 290hk och 410nm. Så det börjar röra på sig :eclipsee_steering: Fler bilder finns på hemsidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted August 29, 2006 Share Posted August 29, 2006 Mycket läcker :thumbsup: :wub: Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Snyggt! Hur tycker du att det fungerar att köra med 410 Nm i vridmoment? Hur ligger insugstemperaturen med tanke på den relativt lilla IC:n? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 ICn skall vara bytt till en större.... ( iaf jobbades de på den för någon vecka sedan.. :) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Grymt snygg! :notworthy: :notworthy: Jag svär ve och förbannelse över att bygga med lösvirke hade jag kört kitvägen hade jag kanske vart klar nu! :( /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Grymt koncept! :notworthy: Är det SAABs 2.0l/150 hk? Vilket chassi? Växellåda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 (edited) >>Borken Samma här... fast samtidigt tycker jag ju att de sakerna jag gör själv blir bättre än de jag ser på de olika kit'en eftersom de blir precis som jag själv vill ha det. Försöker motivera mig själv med att det kommer att bli riktigt bra när bygget blir klart... >>Acke Låter vettigt med en större IC eftersom den Jocke körde med först var lite underdimensionerad redan för 175 hk i gamla Saab 900:an... >>apex Motorn är från början från en Saab 9000 2.0 ltt -97. Har för mig att det är en Tiger Cat E1 som till väldigt stor del bygger på Sierrans hjulupphängning. Växellådan är visst en Getrag 265 från BMW(?) Bilder finns här: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewto...&highlight= Edited August 30, 2006 by Friberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Joo, fast jag är inte så duktig :blink: Men det är kul att se vilken byggkvalité som är möjlig!! :notworthy: /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted August 30, 2006 Author Share Posted August 30, 2006 Jo, vridet är ganska underhållande att leka med. Vid 1.2bar kommer bakdelen på 3:ans växel med r-däck på. :D Sist jag var på streetrace så spann det 201m. Dock så var det lite sandigt här och var. Men snygga streck blev det. Jo sen sitter det en ny intercooler på plats, har bara inte hunnit med att ta kort på den. Största problemet är att få plats med oljekylaren. Har fortfarande ingen vettig placering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Det finns kompakta & bra vatten / olje värmeväxlare av sandwich modell att sätta mellan block/ filter på en del volvo. Kolla in dom, inte helt fel istället för stor oljekylare. kan det vara intressant så har jag en som bara ligger o dräller. Den satt på min motor när jag hämtade den så den har bara varit med 750 mil sedan ny.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 VW golf har en sådan vattenkyld/värmd oljekylare, man får även upp temperaturen snabbare med en sådan. alternativt så kan man ha en liten oljekyl med en liten kylfläkt på. som Dynapac hade på småvältarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 30, 2006 Share Posted August 30, 2006 Jo, vridet är ganska underhållande att leka med. Vid 1.2bar kommer bakdelen på 3:ans växel med r-däck på. :D Sist jag var på streetrace så spann det 201m. Dock så var det lite sandigt här och var. Men snygga streck blev det.Jo sen sitter det en ny intercooler på plats, har bara inte hunnit med att ta kort på den. Största problemet är att få plats med oljekylaren. Har fortfarande ingen vettig placering. Kul ! !!!! vill inte va negativ men har du testat den på någon rulle ??? Jag vet att killarna på jobbet är tveksamma till att man få får 290hp ur en 2.3 med Aero snurran och detta var väl en 2,0 . Är det en moddad turbo på något vis ? Jag skall ju köra samma Hw spec så det vore kul att veta Du skall inte förbi Kullen till helgen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 >>LUPUS Nordic har bevisligen bromsat en 9-5 Aero till 300 hk i deras Rototestanläggning så visst kan du få 300 hk med även den lilla turbon (ihop med högre bränsletryck) - i alla fall i ett par sekunder innan den börjar bygga upp värme. Jag skall också köra med en TD04 15T fast jag har fått tag på ett #6 avgashus istället för #5 som sitter på 9-5 Aero - och sedan har jag trimkammar och ett extraktorgrenrör också liggande så jag tror att jag skall kunna uppnå mitt mål på 250 hk STABILT och inte bara några få sekunder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Med risk för trådkapning så är det lite det jag menar, man får ut ca 290-300 med en 2.3 Aero. med 2.0 känns det som om den turbon jobbar på övertid. ( i och för sig har vi ju snyggare insug och avgas men ändå ) Och nu har vi inte ens pratat om hur länge den ger 300 hp OBS egentligen inte något negativt om allt detta men jag är bara skeptisk till överbevisad :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Hejsan! Vattenkyld/värmd oljekylare! Jag har en mercakylare 200E som jag taenker anvaenda. Nedre delen av denna kylare har separata intag, skruvfaesten saosom en oljekylare. Min fundering aer om det aer naogon slags oljekylare. Har inte sett dylikt foerut. Naogon som vet vad det kan vara aemnat foer. Mina ao,ae och oe tydligen farit sin kos :mad: m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Naogon som vet vad det kan vara aemnat foer. på beskrivningen låter det som att kylaren kommer från en automatare.... De brukar ha en oljeslinga i kylaren för oljekylning till automatlådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 har oxå en kylare Mb 190-84 den har samma ``kylslinga´´ i botten den var dock inte inkopplad då den satt på en manuell bil... köptes ny av min kompis ...(gratis för mig :D ) skulle tro att det är för automat... borde fungera som oljekylare/värmare... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted September 3, 2006 Author Share Posted September 3, 2006 Kul ! !!!!vill inte va negativ men har du testat den på någon rulle ??? Jag vet att killarna på jobbet är tveksamma till att man få får 290hp ur en 2.3 med Aero snurran och detta var väl en 2,0 . Är det en moddad turbo på något vis ? Jag skall ju köra samma Hw spec så det vore kul att veta Du skall inte förbi Kullen till helgen ? Detta är siffror som Robert Uhr själv har sagt när jag frågade honom. Det är en programvara som med t25:an ska ge 270hk 400nm. Och med denna snäppet större skulle den ge ca 290hk. En skillnad kan vara att jag har 3" avgas utan kat bla. Men jag vet inte?? Jo jag var på kullen i lördags. grymt skoj var det. blev mkt körning till slut när de flesta gav sig hemåt. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted September 3, 2006 Author Share Posted September 3, 2006 Lägger in bilder på ic oxå. Gjorde helt klart skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest rg500 Posted September 6, 2006 Share Posted September 6, 2006 Va fick du för tid på kinekulle ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted September 8, 2006 Author Share Posted September 8, 2006 Fick aldrig chansen till fritt spår. Men hade en bekant som klockade 1.03. Och det var bara under 4varv av 30. Så under minuten är ingen problem att komma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 8, 2006 Share Posted September 8, 2006 Då går den bra ! för under minuten på kullen börjar bli riktigt snabbt. En Porsche GT2 med en bra förare och några 100 varv körde på 58 för några veckor sedan. De sk Badstrarna ( badster.se) ligger oxå där någon stans och de är inte långsamma alls .....hmmm du skall inte kolla om det går att åka till Gatebil på rudskogen i helgen (om det finns platser kvar) ? jag drar på lördag morgon och det vore kul att se bilen där. De gillar ju framför allt "breisladd" och det lär den väl fixa :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krister Posted September 8, 2006 Share Posted September 8, 2006 Åhhhh... Grattis !!! Vad jag blir avundsjuk. :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted September 8, 2006 Author Share Posted September 8, 2006 Tyvärr blir det nog ingen Gatebil. Hade varit grymt skoj att köra men, planering och framför allt pengar sätter stopp för det. Men på söndag ska det sättas en ny 201m tid. Ska inte vara omöjligt att köra en 7:a.(Ha-ha, :515: ) Har kört 8.0 och det var på grundladd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 Tjena! Hur har det gått med körningen? =) otroligt nyfiken, och vad är det som inte är std med motorn nu längre? (ic,avgas,chip?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted October 15, 2006 Author Share Posted October 15, 2006 Mitt stora problem är att få ned effekten i backen. Sierrans bakvagn funkar inte alls, trots upprätade cambervinklar. Så det blir vinterns projekt att komma på ngt nytt där. Har kört 155km/h på 201m, så effekten finns där :eclipsee_steering: Det är ganska basic-trim på den. Nordic steg-3, 15T-turbo från 9-5 aero, annan IC, grövre avgas. Sportfilter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 (edited) Det låter riktigt bra! vad fick du för tid och 60-footare? har förresten kört 139km/h på 201m med en 15T 6ans avgashus på 1360kg bil. Edited October 16, 2006 by Jocke E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted October 15, 2006 Author Share Posted October 15, 2006 Tidsmässigt är det bästa 8.0s 147km/h 2.0 i 60-fot. Men i höst har jag haf lite högre sluthastigheter men sämre tider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 Jag tror det sitter en låg 12a på 402 iaf =) Trodde att det skulle behövas mer för att åka så pass snabbt med en seven. sånna siffror ger fart på elden i garaget =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted October 15, 2006 Author Share Posted October 15, 2006 Har kört 12.4s 181km/h på 402m. Och detta var med 0.9 i ladd. Och med kalla r-däck. Fatta vad skoj det kunde bli med M/T bak :P Ska byggas om i vinter så det ryms i hjulhusen. En sjua med M/T, det hör inte till vanligheterna. :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 Finns en med M/H istället för M/T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted October 16, 2006 Share Posted October 16, 2006 (edited) Finns en med M/H istället för M/T Och fler lär vi bli =) kanske till sommaren om jag ligger i.. Vad väger bilen din? 12.4 är snabbt med så lågt ladd. Edited October 16, 2006 by Tobbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted October 17, 2006 Author Share Posted October 17, 2006 (edited) väger 730kg klar för banan utan förare. Edited October 17, 2006 by Skoterjocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Staffan Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Tjenare. Snygg bil!! Jag kör med Volvo 850t5 motor i min sjua och laddar 1bar. Har som snabbast kört 7.45s/155km/h på 201m med turbon. Numera kör jag med en kompressor från en Jaguar XKR istället och då presterar bilen 7.55/145km/h (det kostar ca 40hk att driva kompressorn på maxvarv....). Däremot är bilen mycket rappare i starten och 1 bars laddtryck finna ALLTID att tillgå. Jag kör då med M/T däck på Meca raceway i Malmö.... :racesmile: Har för mig att jag kört 7.8s med R-däck på ett blackrace.... Tyvärr har jag inga tider på 402m Bilen har Volvo 740 bakaxel och väger 680kg tom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Tom? min Dutton väger 654 fulltankad på alla vätskor o domkraft verktyg m.m.och det tyckte jag var mycket. men för att ha GSI motorn så behövs detför ASB.Jag har inte precis kämpat för att spara vikt. kanske har du en bur som väger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Tom? min Dutton väger 654 fulltankad på alla vätskor o domkraft verktyg m.m.och det tyckte jag var mycket. men för att ha GSI motorn så behövs detför ASB.Jag har inte precis kämpat för att spara vikt. kanske har du en bur som väger? Eller är GSi-motorn lätt? Min väger 610 kg... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 22, 2006 Share Posted October 22, 2006 Gratulerar. är det fulltankad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoterjocke Posted January 5, 2007 Author Share Posted January 5, 2007 Dax att uppdatera lite. Var ute på nyårsafton och gjorde ett "Polskt vindtunneltest". Finns någon fördel med 10 grader varmt och sol vid årsskiftet :blink: Finns ett jäkla baksug bakom bilen som går uppåt. Däremot så går luften uppåt mellan diffen och bakre biten. Kanske nåt att utnyttja till kylarplacering. I övrigt är den ganska nedmonterad i dagsläget. Håller på att göra fästen till 4-länken. Och hela elsystemet är urplockat. Lutar åt att det blir ett Vems-sprut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted January 6, 2007 Share Posted January 6, 2007 Smart vindtunneltest! Härliga bilder! Gillar den mobila billyften. Ikea? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.