Jump to content

Aero-7 är reggad och klar.


Recommended Posts

Efter 6månader och ca 6-700h är nu bilen varit reggad. Reggades den 8juni och jag har hittills kört 36mil. Har hunnit med en nattlig aktivitet och ett blackrace. Bästa notering blev 8.96s 129km/h. Inte illa för 150hk.

Dock blev jag lite förvånad över vikten vid besiktningen. 735kg tom. låter mkt tycker jag. Men det får kompenseras med mer effekt...

En glad nyhet är att jag har fått sponsring av Nordic uhr på mjukvara till bilen. Blir ett steg 3 som ger 270hk och 400mn. Enligt teoretiska beräkningar ska den kunna prestera en hög 10 och 200 blås på 402m. :515:

Nu ska det bara på en lack på huv och skärmar som det nu ligger slipgrund på. Samt skaffa bättre sulor att nöta på strippen. R-däck var ingen höjdare att köra på....

Men hoppas jag för komma ut på bana snart då det är det dom är byggda för.

Hoppas jag kan sporra några andra här att bygga på... vill ha lite motstånd i sommar ;)

Så kom igen nu, skicka iväg frugan på semester och bosätt er i garaget.....

Se7en is the only thing that´s better then sex!

Link to comment
Share on other sites

Ja en träff tycker jag vore på sin plats. Bar att samlas någonstans, ta en fika, köra en sväng.

Förslag på platser att mötas? Och kom med nåt annat än "Gyllene måsen" (mc donalds) ;)

Finns det inget fik i utkanten av stan?

Link to comment
Share on other sites

Går att fika vid/på Guldhedstornet

Bra fika ( har bott där) men mera "off" finns ju inte, vill vi inte stila och parkera på en plats där man kan parkera lite snyggt :toot:

(reklam helt enkelt))

Link to comment
Share on other sites

Röda sten finns ju alltid. men egentligen får man väl inte parkera på grusplanen närmast, men ser att folk gör det ändå. Får ha en stor pittbull i passagerarstolen som vaktar mot lapplisor... Där syns man och det är gott fika.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tänkte uppdatera med lite info om sommaren, samt lite bilder vi tog vid Tjolöholm slott.

Har även varit på semester hem till norrland. Blev 320mil på 3 veckor. Så den har testats ordentligt. Dock så fick jag 20 mil i regn, gick hyfsat bra så länge man höll farten uppe.

Har kört Anderstorp långa. bästa tid 1.56.3s

Falkenberg 53.8s.

Kinnekulle. Kommer nu på lördag 2/9

Strippen.

402m. 12.4s 181km/h. 60fot. 2.0s

201m 8.0s 147km/h.

Alla dessa tider har gjorts med grundladdtryck 0.8bar.

Laddar nu 1.35bar.

Har bytt till 9-5 Aero turboaggregat, Nordic Uhr steg3. ca 290hk och 410nm.

Så det börjar röra på sig :eclipsee_steering:

Untitled-5.jpg-for-web-LARGE.jpg

Untitled-1.jpg-for-web-LARGE.jpg

Untitled-11.jpg-for-web-LARGE.jpgUntitled-9.jpg-for-web-LARGE.jpg

Untitled-13.jpg-for-web-LARGE.jpg

Untitled-12.jpg-for-web-LARGE.jpg

Fler bilder finns på hemsidan.

Link to comment
Share on other sites

>>Borken

Samma här... fast samtidigt tycker jag ju att de sakerna jag gör själv blir bättre än de jag ser på de olika kit'en eftersom de blir precis som jag själv vill ha det. Försöker motivera mig själv med att det kommer att bli riktigt bra när bygget blir klart...

>>Acke

Låter vettigt med en större IC eftersom den Jocke körde med först var lite underdimensionerad redan för 175 hk i gamla Saab 900:an...

>>apex

Motorn är från början från en Saab 9000 2.0 ltt -97. Har för mig att det är en Tiger Cat E1 som till väldigt stor del bygger på Sierrans hjulupphängning. Växellådan är visst en Getrag 265 från BMW(?)

Bilder finns här: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewto...&highlight=

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

Jo, vridet är ganska underhållande att leka med. Vid 1.2bar kommer bakdelen på 3:ans växel med r-däck på. :D Sist jag var på streetrace så spann det 201m. Dock så var det lite sandigt här och var. Men snygga streck blev det.

Jo sen sitter det en ny intercooler på plats, har bara inte hunnit med att ta kort på den. Största problemet är att få plats med oljekylaren. Har fortfarande ingen vettig placering.

Link to comment
Share on other sites

Det finns kompakta & bra vatten / olje värmeväxlare av sandwich modell att sätta mellan block/ filter på en del volvo. Kolla in dom, inte helt fel istället för stor oljekylare.

kan det vara intressant så har jag en som bara ligger o dräller. Den satt på min motor när jag hämtade den så den har bara varit med 750 mil sedan ny..

Link to comment
Share on other sites

VW golf har en sådan vattenkyld/värmd oljekylare, man får även upp temperaturen snabbare med en sådan.

alternativt så kan man ha en liten oljekyl med en liten kylfläkt på. som Dynapac hade på småvältarna.

Link to comment
Share on other sites

Jo, vridet är ganska underhållande att leka med. Vid 1.2bar kommer bakdelen på 3:ans växel med r-däck på. :D Sist jag var på streetrace så spann det 201m. Dock så var det lite sandigt här och var. Men snygga streck blev det.

Jo sen sitter det en ny intercooler på plats, har bara inte hunnit med att ta kort på den. Största problemet är att få plats med oljekylaren. Har fortfarande ingen vettig placering.

Kul ! !!!!

vill inte va negativ men har du testat den på någon rulle ??? Jag vet att killarna på jobbet är tveksamma till att man få får 290hp ur en 2.3 med Aero snurran och detta var väl en 2,0 .

Är det en moddad turbo på något vis ? Jag skall ju köra samma Hw spec så det vore kul att veta

Du skall inte förbi Kullen till helgen ?

Link to comment
Share on other sites

>>LUPUS

Nordic har bevisligen bromsat en 9-5 Aero till 300 hk i deras Rototestanläggning så visst kan du få 300 hk med även den lilla turbon (ihop med högre bränsletryck) - i alla fall i ett par sekunder innan den börjar bygga upp värme.

Jag skall också köra med en TD04 15T fast jag har fått tag på ett #6 avgashus istället för #5 som sitter på 9-5 Aero - och sedan har jag trimkammar och ett extraktorgrenrör också liggande så jag tror att jag skall kunna uppnå mitt mål på 250 hk STABILT och inte bara några få sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för trådkapning så är det lite det jag menar, man får ut ca 290-300 med en 2.3 Aero. med 2.0 känns det som om den turbon jobbar på övertid. ( i och för sig har vi ju snyggare insug och avgas men ändå ) Och nu har vi inte ens pratat om hur länge den ger 300 hp

OBS egentligen inte något negativt om allt detta men jag är bara skeptisk till överbevisad :prop:

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Vattenkyld/värmd oljekylare! Jag har en mercakylare 200E som jag taenker anvaenda. Nedre delen av denna kylare har separata intag, skruvfaesten saosom en oljekylare. Min fundering aer om det aer naogon slags oljekylare. Har inte sett dylikt foerut. Naogon som vet vad det kan vara aemnat foer.

Mina ao,ae och oe tydligen farit sin kos :mad:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

har oxå en kylare Mb 190-84 den har samma ``kylslinga´´ i botten den var dock inte inkopplad då den satt på en manuell bil... köptes ny av min kompis ...(gratis för mig :D )

skulle tro att det är för automat... borde fungera som oljekylare/värmare...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Kul ! !!!!

vill inte va negativ men har du testat den på någon rulle ??? Jag vet att killarna på jobbet är tveksamma till att man få får 290hp ur en 2.3 med Aero snurran och detta var väl en 2,0 .

Är det en moddad turbo på något vis ? Jag skall ju köra samma Hw spec så det vore kul att veta

Du skall inte förbi Kullen till helgen ?

Detta är siffror som Robert Uhr själv har sagt när jag frågade honom. Det är en programvara som med t25:an ska ge 270hk 400nm. Och med denna snäppet större skulle den ge ca 290hk. En skillnad kan vara att jag har 3" avgas utan kat bla. Men jag vet inte??

Jo jag var på kullen i lördags. grymt skoj var det. blev mkt körning till slut när de flesta gav sig hemåt. :D

Link to comment
Share on other sites

Då går den bra ! för under minuten på kullen börjar bli riktigt snabbt.

En Porsche GT2 med en bra förare och några 100 varv körde på 58 för några veckor sedan.

De sk Badstrarna ( badster.se) ligger oxå där någon stans och de är inte långsamma alls

.....hmmm du skall inte kolla om det går att åka till Gatebil på rudskogen i helgen (om det finns platser kvar) ?

jag drar på lördag morgon och det vore kul att se bilen där. De gillar ju framför allt "breisladd" och det lär den väl fixa :prop:

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr blir det nog ingen Gatebil. Hade varit grymt skoj att köra men, planering och framför allt pengar sätter stopp för det. Men på söndag ska det sättas en ny 201m tid. Ska inte vara omöjligt att köra en 7:a.(Ha-ha, :515: ) Har kört 8.0 och det var på grundladd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mitt stora problem är att få ned effekten i backen. Sierrans bakvagn funkar inte alls, trots upprätade cambervinklar. Så det blir vinterns projekt att komma på ngt nytt där. Har kört 155km/h på 201m, så effekten finns där :eclipsee_steering:

Det är ganska basic-trim på den. Nordic steg-3, 15T-turbo från 9-5 aero, annan IC, grövre avgas. Sportfilter.

Link to comment
Share on other sites

Har kört 12.4s 181km/h på 402m. Och detta var med 0.9 i ladd. Och med kalla r-däck. Fatta vad skoj det kunde bli med M/T bak :P Ska byggas om i vinter så det ryms i hjulhusen. En sjua med M/T, det hör inte till vanligheterna. :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Finns en med M/H istället för M/T

Och fler lär vi bli =) kanske till sommaren om jag ligger i..

Vad väger bilen din? 12.4 är snabbt med så lågt ladd.

Edited by Tobbe
Link to comment
Share on other sites

Tjenare.

Snygg bil!!

Jag kör med Volvo 850t5 motor i min sjua och laddar 1bar. Har som snabbast kört 7.45s/155km/h på 201m med turbon. Numera kör jag med en kompressor från en Jaguar XKR istället och då presterar bilen 7.55/145km/h (det kostar ca 40hk att driva kompressorn på maxvarv....). Däremot är bilen mycket rappare i starten och 1 bars laddtryck finna ALLTID att tillgå. Jag kör då med M/T däck på Meca raceway i Malmö.... :racesmile:

Har för mig att jag kört 7.8s med R-däck på ett blackrace.... Tyvärr har jag inga tider på 402m

Bilen har Volvo 740 bakaxel och väger 680kg tom

Link to comment
Share on other sites

Tom? min Dutton väger 654 fulltankad på alla vätskor o domkraft verktyg m.m.och det tyckte jag var mycket. men för att ha GSI motorn så behövs detför ASB.Jag har inte precis kämpat för att spara vikt. kanske har du en bur som väger?

Link to comment
Share on other sites

Tom? min Dutton väger 654 fulltankad på alla vätskor o domkraft verktyg m.m.och det tyckte jag var mycket. men för att ha GSI motorn så behövs detför ASB.Jag har inte precis kämpat för att spara vikt. kanske har du en bur som väger?

Eller är GSi-motorn lätt? Min väger 610 kg... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dax att uppdatera lite.

Var ute på nyårsafton och gjorde ett "Polskt vindtunneltest". Finns någon fördel med 10 grader varmt och sol vid årsskiftet :blink:

Finns ett jäkla baksug bakom bilen som går uppåt. Däremot så går luften uppåt mellan diffen och bakre biten. Kanske nåt att utnyttja till kylarplacering.

DSC01526.JPG-for-web-LARGE.jpg

DSC01534.JPG-for-web-LARGE.jpg

I övrigt är den ganska nedmonterad i dagsläget. Håller på att göra fästen till 4-länken. Och hela elsystemet är urplockat. Lutar åt att det blir ett Vems-sprut.

Fordbakvagn%20005.jpg-for-web-LARGE.jpg

Fordbakvagn%20006.jpg-for-web-LARGE.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...