torparn Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Efter önskemål från Michael lägger jag upp några bilder på hur jag löst monteringen av min diff...hela paketet sitter upphängt i en ram med sex gummibussningar. Även bromsarna sitter där... Tar gärna emot synpunkter, både plus å minus :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 det ser bra och genomtänkt ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 (edited) intressanta bilder... Fråga sitter diffen fast monterad med den främre bulten under medbringaren?? och resten gummiupphängt... blir det inte en vridande rörelse vid inbromsning?? bara en tanke. annars helt klart ett smidigt paket om man nu måste plocka ner enheten.. :racesmile: upps såg nu ett litet silent block (gummibussning)... Edited June 2, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 (edited) Tar gärna emot synpunkter, både plus å minus :) Tips....På den andra bilden från vänster ser det ut som om fästet längst bak på klumpen(på den kåpan man skruvar av för att komma åt diffen)är stumt? Det är inte så bra att ha ett stumt fäste och fjädrande på dom andra. Samma fäste ser ut så här på Westfield-bilar (liten bild men du vet ju vad(var du ska titta). Edited June 2, 2006 by Megablade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 3, 2006 Share Posted June 3, 2006 (edited) Efter önskemål från Michael lägger jag upp några bilder på hur jag löst monteringenav min diff...hela paketet sitter upphängt i en ram med sex gummibussningar. Även bromsarna sitter där... Tar gärna emot synpunkter, både plus å minus :) Tjusigt! :) Hur mycket erfarenhet/beräkning ligger det bakom okfästets placering på röret? Direkt från 8mm(?) gods till 2mm(?) känns som ett stort steg särskilt som det är en bit ute på ett rör. Edited June 3, 2006 by leto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted June 3, 2006 Share Posted June 3, 2006 Snyggt, men håller lagren i diffhuset? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 3, 2006 Share Posted June 3, 2006 (edited) menar du för snedbelastningen vid inbromsning??? jag funderade på om man monterar en trumbroms,då bilen ,7:an inte väger så mycket så borde bromskraften räcka och dom är inte lika värme alstrande ??? + att man kommer ifrån snedbelastningen ??!! eller vad tror /vet ni?? jag skulle i sådant fall montera broms skölden i en centrerande ring på var sida om diffen i ett paket som bultas som ett paket med långa bultar med distans rör tvärs över/under diffen till motstående sidan. och med en arm fram till övre infästningsbulten för att ta broms momentet...någon som förstår :blink: vet inte om det är bra.. vad tror ni??? bromstrumman bultas fast med drivaxel bultarna... trumbromsar brukar ha ett ganska så litet service behov. :D kommentarer tack. :racesmile: Edited June 6, 2006 by Jocke E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 3, 2006 Share Posted June 3, 2006 Jag har hört att de kommer att ta stryk! Hoppas det är fel för det verkar vara en trevlig konstruktion! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted June 3, 2006 Author Share Posted June 3, 2006 Vad gäller bakre fästet och även det övre så är det stumt monterat ja, men i vaggan som i sin tur är gummiupphänd... Lagren får säkert större påfrestning, men å andra sidan så väger ju bilen inte ens hälften av donatorbilen så framtiden får utvisa hur länge det håller... :P Bromsokens fästplåt ligger det varken erfarenhet eller beräkningar bakom :P vi får se vad SFRO säger...det blir iaf en ganska rak dragande kraft mot röret, samt att bromskrafterna inte blir så stora bak med så lätt bil... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted June 3, 2006 Share Posted June 3, 2006 Mycket elegant! Det ska bli intressant att höra vad SFRO säger, och senare hur det funkar när du börjar köra. Vi förväntar oss rapporter! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 3, 2006 Share Posted June 3, 2006 misstänker att medbringarna är "lösa" d.v.s. inpressade och håller sig på plats med fjäderringar. och då kan det flexa ut och släppa.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 4, 2006 Share Posted June 4, 2006 (edited) varför flexa ut??? det är ju inte en dragande kraft rakt ut på axeltappen?? eller?? Edited June 4, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 4, 2006 Share Posted June 4, 2006 jag tänkte på hög säkerhet, bromsoken kan kärva på alla möjliga håll och då var tanken där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 4, 2006 Share Posted June 4, 2006 (edited) tanken är nog inte att förbise...man bör nog se till att bromsskivorna/trummor kommer så långt in mot bakaxelklumpen som det bara är möjligt så att det inte blir möjlighet till onödiga rörelser.. det är en av anledningara till att jag överväger trum broms som går att sätta långt in och bromskraften är sas på 2 sidor=jämnare belastning :D så tror jag kan bli bra...så liten hävarm som möjligt.. ingen direkt exakt vetenskap detta...i alla fall för mig...lite trial and error - testa tills det funkar..+ lite kreativt tänkande.. :) :racesmile: Edited June 6, 2006 by Jocke E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted June 4, 2006 Share Posted June 4, 2006 Hur påverkas knuten av att man sätter skivan inuti knuten? Om ni förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sätta skivan på utsidan knuten men det kanske är bättre att sätta skivan så nära lagret i diffen som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 4, 2006 Share Posted June 4, 2006 tror !!! att knuten skiter i vilket så länge den inte blir för het så fettet kokar ...och damasken brinner :( men som ovan så är det säkert av godo ju längre in man kan få vikten och broms momentet för att skona lagren .. vem vet dom kanske håller jätte bra men man kan ju försöka förbättra livsvillkåren om man nu ändå är i bygg tagen... men va fan vet jag... :blink: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted June 4, 2006 Share Posted June 4, 2006 varför flexa ut??? det är ju inte en dragande kraft rakt ut på axeltappen?? eller?? Inte helt otrolig att det blir det. Efter som okets fäste inte sitter i linje med skivan får du ett moment som vill vrida oket, skivan kommer att hålla emot och resultatet blir att skivan vill ställa sig snett. Om det blir en kraft utåt på skivan beror på hur fästet flexar. Eller har jag tänkt fel nånstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 4, 2006 Share Posted June 4, 2006 sedan får man tänka på att en axel som sitter som på dessa slutväxlar "glappar" i Splinesen, en som är gjord för att ha skivor på sitter med en speciell lagring och är utan glapp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted June 5, 2006 Author Share Posted June 5, 2006 Vad menar du få för lagring? Jag har då inte märkt nåt glapp i splinesen, observera att det inte är en sierra-diff med drivaxlarna direkt instuckna i diffen, utan medbringarna sitter i förspända lager... Men som sagt...framtiden får utvisa hur det håller :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 sedan får man tänka på att en axel som sitter som på dessa slutväxlar "glappar" i Splinesen, en som är gjord för att ha skivor på sitter med en speciell lagring och är utan glapp. tänkte mig att kolla glappet med en indikatorklocka, när jag väl får loss klumpen från bakvagns bryggan. som det är nu ligger hela skiten ute i ösregnet och jag har dragit av 3 styck torxs tappar :banghead: skit konstruktion...varför inte i garaget frågar ni...blev av med mekplatsen på motorgården pga ägarbyte.. vi var 10 st som fick flytta ut hastigt och lustigt och mitt lilla garage är överfult... planerar dock ett nytt kombinerat med pannrum på 8*12 m garage delen 8*8 m.. :D min fru sa..jamen då måste ju du bygga ett redigt garage..vi får gå till banken och låna 100 000 sedan får du bygga ett..goa fru :notworthy: !! nu blir det vinkelslipen av med bult skallarna och sedan får jag försöka få loss dom från driv flänsen med en muttertång eller genom att svetsa fast en mutter på skit bult skaften... :mad: som skrivit innan kommer jag att satsa på trumbroms.. får c om det fumgerar.. annars slänger jag väl axeln och hämtar mig någon annan gratis axel. finns massor av skrotade bilar som bara står och dräller.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted June 5, 2006 Author Share Posted June 5, 2006 Inte helt otrolig att det blir det. Efter som okets fäste inte sitter i linje med skivan får du ett moment som vill vrida oket, skivan kommer att hålla emot och resultatet blir att skivan vill ställa sig snett. Om det blir en kraft utåt på skivan beror på hur fästet flexar. Eller har jag tänkt fel nånstans? Du har rätt i att det blir en vridande kraft på ok-fästet, jag kommer att förstärka det "sidledes"... En del sned-rörelse kommer nog att tas upp av gejdrarna, eftersom det är flytande ok... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Vad menar du få för lagring? Jag har då inte märkt nåt glapp i splinesen, observera att det inte är en sierra-diff med drivaxlarna direkt instuckna i diffen, utan medbringarna sitter i förspända lager... Men som sagt...framtiden får utvisa hur det håller :) Då har du säkert en lagring som klarar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 10, 2006 Share Posted June 10, 2006 (edited) http://seven.dp-graphics.nl/rear-36.jpg http://seven.dp-graphics.nl/rear-12.jpg http://seven.dp-graphics.nl/rear-14.jpg hemsidan tänkte bara visa lite hur man kan göra...hittade detta i netherlands...(reservation för stavningen..) iofs tror jag det var en sierra klump och inte scorpa.. men det e ju bara en halv tumm he he.. :racesmile: Edited June 11, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 11, 2006 Share Posted June 11, 2006 Snyggt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 11, 2006 Share Posted June 11, 2006 Ruskigt snyggt ... men man blir lite fundersam när man ser vad som hänt med bilen.. hoppas att det inte berodde på bromsarna :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 11, 2006 Share Posted June 11, 2006 (edited) tja kör man inte med grejerna så håller dom längre... :D men allt går att laga .. och så skedde här oxå... sedan att dom skarvade rören mitt på.. hmm iofs ett lätt fordon men bara 1,5 mm gods i rören. :blink: :racesmile: Edited June 11, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted June 11, 2006 Share Posted June 11, 2006 Tjusigt!! Man blir avis... En superbra idé som bilfabrikerna har övergivit. Skulle passa på min med! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 11, 2006 Share Posted June 11, 2006 tänker mig ett besök på en hoj skrot...undrar vad 2 beg skivor/ok kan kosta, om diametern är tillräckligt stor så borde dom räcka till en lätt 7 a.. handbromsen, ett gokart bromsok på kardanen...kanske.. :blink: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted June 11, 2006 Author Share Posted June 11, 2006 (edited) Är tveksam till om handbroms på kardanen är godkänt...teoretiskt sett har du ju ingen broms då om ena hjulet slirar... :) Men mc-bromsar vore inte dumt, riktigt lätta å bra...frambromsar från nån stor sporthoj ska väl räcka till utan problem...på www.sporthoj.com kan det nog finnas grejer till salu... Edited June 12, 2006 by Jocke E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 11, 2006 Share Posted June 11, 2006 vi får fråga therealpinto vad han tycker om kardan handbroms/parkeringsbroms... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted June 11, 2006 Share Posted June 11, 2006 Är tveksam till om handbroms på kardanen är godkänt...teoretiskt sett har du ju ingen bromsdå om ena hjulet slirar... :) ........ Volvos C303 har ju handbroms på kardanen iaf. Men den vart ju godkänd på 70-talet. Och låser du kardanen låser du väl bägge hjul bak? Efersom kardanen då är still så kan ju inte diffen snurra... Eller har jag missat något? /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted June 11, 2006 Author Share Posted June 11, 2006 (edited) Nja, om ett hjul inte har grepp så snurrar ju bara det baklänges och det andra bromsar i princip ingenting, precis som när ett hjul spinner när du gasar iväg....fast tvärtom :) en diffbroms förbättrar ju situationen men du har fortfarande en slirning i diffen... Edited June 12, 2006 by Jocke E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 jag frågade therealpinto.. svaret QUOTE i en av trådarna om scorpio bakaxel med mittmonterade bromsar.. spånade jag om gokart bromsok till en parkerings broms skiva på kardanen ...är det lagligt tro?? mvh Michael Ja, det är det, så länge konstruktionen är säker. /Gustaf som sagt det är okey om man gör det bra.. men det fattar ju alla att man vill ha säkra grejor för ens egen skull... däremot på en vinterbil skulle jag inte vilja parkera i en hal backe med kardanbroms, om man inte har diff spärr.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 22, 2006 Share Posted June 22, 2006 nu blir det vinkelslipen av med bult skallarna och sedan får jag försöka få loss dom från driv flänsen med en muttertång eller genom att svetsa fast en mutter på skit bult skaften... :mad: som skrivit innan kommer jag att satsa på trumbroms.. får c om det fumgerar.. annars slänger jag väl axeln och hämtar mig någon annan gratis axel. finns massor av skrotade bilar som bara står och dräller.. :racesmile: De få skruvar vi dragit av eller kapat (resten släppte med värme) gick att skruva loss med fingrarna när det var isärplockat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 22, 2006 Share Posted June 22, 2006 (edited) efter 3 torx åt helvete tog jag och kapade bort alla bult skallar.. tog bort bärarmarna från balken, med knutarna borta gick det att skruva bort bultarna med fingrarna hur lätt som hellst, jag vart förvånad då jag svor några minuter innan.. klumpen sitter provisoriskt monterad nu... :D Edited June 22, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 22, 2006 Share Posted June 22, 2006 bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 22, 2006 Share Posted June 22, 2006 (edited) på en upp pallad scorpa klump med rörstumpar... näää Jag letar mc broms skivor.. till rätt pris och då jag vill ha klumpen så långt fram som möjligt så mitt de dion rör kan passera bakom så står det still, jag har mailat till olika skrotar med pris förfrågningar då jag ju jobbar lowcost.. även varit på en lokal mc firma och kollat på beg bromsok .. R1 skivor 330 mm. :D med 4 kolvs ok :racesmile: ...kanske.. vet inte om dom ev har för bra broms effekt.. har även tittat på 2 kolvs ok GPZ.. för mig är det inte bara att handla första bästa då min budget är knapp :( ja det var ju typiskt att det skulle drabba mig då jag tjatar hela tiden..om bilder..men det är inte bara för mig..glöm inte att fler här behöver inspiration.. kan ju var fler som bygger efter kajsa varg metoden., ett är säkert det tar myyycket tid i alla fall.. :racesmile: Edited June 23, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 22, 2006 Share Posted June 22, 2006 (edited) intetsägande bild.. som sagt inte så mycket att se än.. :D Edited June 22, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 23, 2006 Share Posted June 23, 2006 Ska du ha MC bromsar på den. tänk bara på att kyla dem bra för på en MC får de riktigt med kylning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 23, 2006 Share Posted June 23, 2006 Ja Nygrens har du väl redan provat ang. skivor. Hojbiten i Mönsterås är har varit bra att handla av, har du hört med dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 23, 2006 Share Posted June 23, 2006 ja hos Nygren springer man titt som tätt..men inte så mycket intresant där nu.. och hojbiten skall besökas snart igen.. om hoj bromsar behöver mer kylning än bil bromsar...tja skulle vara att massan e mindre.. :D tja vi får c. svårigheten är som jag ser det, att få lagom bromskraft, så därför kommer jag nog att sattsa på hellre för stora bromsok, än för små...det går ju att justera ner bromskraften.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 23, 2006 Share Posted June 23, 2006 Massan är mindre ja. smala skidor är det. och bilen tyngre får jobba mer. du har ju Kari också (MC Doktorn) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 23, 2006 Share Posted June 23, 2006 (edited) Svenska MC-Skrotar BIKE Trollhättan MC-demontering 0520 - 48 80 39. Vardagar 10-16, lunch 12-13, www.biketrollhattan.se, demontering@biketrollhattan.se Anderberg Motor Ödåkra 042 - 20 41 56 , Lunch 12.30 - 13.30 , Stänger 17.00 Anderberg MC-skrot i Fleninge Helsingborg Tel:042 - 20 41 56, Fax:042 - 20 41 77 Hoj-biten i Mönsterås Tel: 0499 - 100 52, Fax: 0499 - 137 90. Vardagar 10.00 - 17.00 April - Augusti Lördagar/Saturday 10.00 - 13.00 MC-Shopen i Karlstad 054 - 53 11 39, 53 46 40. Här säljs bara Suzuki delar! MC-Tekno i Karlstad: Affären 054 - 85 40 75 , Verkstaden 054 - 85 38 30. Det är på förmiddagar ni ska vända er till tel 054 - 85 48 80 och prata med Jonny så får ni säkert hjälp med att hitta det ni söker. Rolands begagnade MC-delar Göteborg 031 - 15 52 17, Fax 031 - 15 83 45 Segerljungs MC i Vännäs 0935 - 250 03. Denna firma importerar även billiga nya delar från England c:a 50% av det svenska priset. Skillingaryds MC-delar 0370 - 711 33 Spinning Wheel i Stockholm 08 - 530 300 15. Vardagar 9.00 - 17.00. Maj - Augusti Lördagsöppet 10.00 - 14.00. Stefags MC-delar i Kil (Fagerås) 0554 - 154 05 Bike Point i Borås Göteborgsvägen 35, 504 41 Borås. 033 - 23 51 59 Thuvessons i Fjällkinge 044 - 507 66 Firma Jannes MC-skrot i Skillingaryd 0370 - 711 33. Örebro MC-demontering, Bil- och MC-Skrot 019 - 32 17 00 Fax: 019 - 32 15 80 Örebro MC-Service 019 - 13 75 40 Cross, Enduro, Beg Delar Wallins Motor (BMW, Honda) i Göteborg 031 - 15 71 71, Fax: 031 - 15 47 04 Trollhättan MC avsäger sig allt ansvar gällande ovanstående hopsamlade uppgifter! MC Doktorn tänkte jag inte på. kan ju titta in vet inte hur mycket han har... Edited June 24, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matchless Posted June 25, 2006 Share Posted June 25, 2006 Jag var inne på en lösning med trumbroms på kardan, tar väldigt lite plats... Finns tex här: Sam's motor Nu blev det traditionell handbroms för mej, men kanske nästa bygge :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.