Jump to content

Moose1


Recommended Posts

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 4 weeks later...

Du är välkommen.

Men det har inte hänt så mycket i graraget sen sist (föruom att det är stökigare och smutsigare)

Avgasrören går ju ut på samma sida på både Pinto och Duratec. Så bytet för dig Stigge borde vara en ganska smal sak.

Övriga tankar om Duratec

Duratec INTE är Lo(w)cost (har för mig att jag har gnällt över detta tidigare). Slitdelar (ringar,lager, packningar, etc) till motorn är mer än dubbelt så dyrt till en Duratec som det är till en Zetec (silvertop).

Bara sen sån sak som lyftare. Duratecen har ju solida lyftare, till skillnad mot Zetec (Silvertop) som har självjusterande hudraliska (som falerar i bland, som ni vet).

Duratecens lyftare har dessutom inte utbytbara shims, utan man får köpa hela lyftare (Buckets) i olika höjder om man vill justera.

Vidare finns det inga fasta lägen varken för kamdrev,vev,tändskiva,remhjul. Allt sitter med friktion.

Många viktiga funktioner och fästen är inbyggda i blocket. Så det finns mycket som kan gå sönder och göra ett block oanvändbart.

Nåt som är lite ballt är oljepumpen. Det är en egen enhet som sitter med fyra bultar. Den drivs av en liten kedja via veven. Den är helt fristående och skulle säkert gå att använda som extern oljepump till andra motorer.

Den är liksom inte den del av en "bröstplåt" eller liknande den liknar mer en liten torrsumpspump fast utan alla in och utgångar.

Link to comment
Share on other sites

Micael: --- Men det har inte hänt så mycket i graraget sen sist (föruom att det är stökigare och smutsigare) ---

Du lyckades med mera?? Vi har sett bilder från din "skräptunne-locost-bil". Synd att jag inte hittar bilden och kan länka in den. Vad är det som du gjort för att få det skräpigare eller har grannarna hittat ditt gragre börjat använda det som återvinningsstation? Näråtervinningsstation alltså.

Link to comment
Share on other sites

Jag är en mästare på att stöka till det. Nu har jag i och för sig sålt av alla zetecprylar, men den platsen tog snabbt upp av duratecs och bronco grejer.

Jag kan säja att broncodelar tar upp plats. Bara en ventil från en 302:a (V8 5.0 liter) är lika stor som tre ventiler från en zetec :)

Link to comment
Share on other sites

Här är bilderna! Lätt att hitta sökte bara på "soptunna". Hmmm upp till bevis Micael om du har det stökigare nu? För det är väl inte Photoshop-at?

locost 004 (Large).JPGlocost 011 (Large).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

jag vågar inte lägga upp någon garagebild. Det känns som att det bara är att slå till på en Duratec. Måste bara få lite mer utrymme = sälja av lite prylar.

Link to comment
Share on other sites

Mahle står som garant.

och på sent 70 tal och fram till i början på 90 talet när jag körde på Clevite CL77 lager så kanske de var ännu bättre. who knows?

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Dom var billiga i allafall (500:- inkl frakt på ebay).

Det är ramlager, dom burkar hålla på Duratecarna.

Det som pajar är vevstakslager, där bör man satsa på HD.

Allt enligt rykten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Liten uppdatering från "sledgehammer technology" i Vallentuna

Investerat i en snabb styrväxel 2,3 varvare.

Ny fin sprängkåpa, gav upp försöken med att bygga en adapterplatta.

Och inte nog med det, har också investerat i ett Raceline Lowline wetsump också (beggad) :)

givetvis ett lättare svänghjul samt startmotor

Det som saknas nu är:

ringar

vevstakslager

packningar och bultar

koppling

trottel hus alt kompressor (då roligt komma!)

Sen åker vi till staterna(Las Vegas) i vår, då blir det nya bromsar i fram, troligen Outlaw M-16

Link to comment
Share on other sites

Micael: Du vet att det finns motor-enarmade-banditer i Las Vegas.

Stoppa i pengar och dra i armen:

Får du tre:

ringar eller vevstakslager eller packningar och bultar eller koppling eller trottel hus alt kompressor så har du just vunnit dessa. du märker det genom att det skramlar till i banditen och så väller vinsten ut. Hoppas att de passar till just din motor.

Men som alltid håll dig ifrån outlaws även om det kan locka med M-16.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kan du ge en fingervisning om hur mycket kringutrustningen kostar mellan tummen och armbågen?

Typ svänghjul, koppling, tråg, sprängkåpa, startmotor.

Jag vet ju att du är "ekonomiskt försiktig", men för en vanlig slösaktig medborgare? :hypocrite:

Blir mer och mer sugen på att skaffa en Duratec. Kanske inte i år men kommande vinter.

Pinton får hänga med ett år till tror jag. Ska bara hitta nån firma med rullande väg och MS-kunnande för optimering.

Link to comment
Share on other sites

Ska man köpa allt nytt från ex burton så landar det på typ 10k plus frakt. Då är det sprängkåpa,svänghjul,koppling,slavcylinder, urtrampningaslager.

Vill man sen ha ett fint tråg så är det 5 k till.

Så i stora drag pratar vi 15-20k innan man är på banan. Plus motor då.

Link to comment
Share on other sites

Ska man köpa allt nytt från ex burton så landar det på typ 10k plus frakt. Då är det sprängkåpa,svänghjul,koppling,slavcylinder, urtrampningaslager.

Vill man sen ha ett fint tråg så är det 5 k till.

Så i stora drag pratar vi 15-20k innan man är på banan. Plus motor då.

Jag gasar tills det rasar med Pinton först - men jag är inte lika skicklig som du i det avseendet.;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Lite uppdateringar på mitt motorbyte.

Motorn är numer på plats. Dock är det pluggen som sitter där. Den riktiga motorn sitter fortfarande i motorstativet.

Och så här blev mitt nya locostgrenrör (300 bagis för rören på Biltema).

post-60-126817277518_thumb.jpg

post-60-126817279579_thumb.jpg

post-60-126817283056_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Snyggt Micael med avgasrören. Jag gillar verkligen det där "revbensjällsutseendet" önskar att jag hade två likadana på min V8a-kärra. Kanske Biltema rören känns lite tunnväggiga för min del. Kommer gå på "svart-rörkrökar" istället.

Idag har jag blockhuggare, suck!! Varför? Visste väl inte bättre förra året! Nej avgasrören skall vara så kort sträcka som det går att få innanför ramrören.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

faktum är att det är båda motorerna du ser. Det är en HPD (Hop Plockade Delar).

det var ju en fin topp och en fin botten

:)

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som har kollat på nyheterna? Dom borde visa att seismografen i Uppsala gav 10,7 på richsterskalan!!!! Jag startade nämligen upp Duratecen i kväll.

Det mesta verkar funka. Oljetryck, kylning, etc. Dock hade jag ingen laddning samt ett litet oljeläckage (från min fina oljetrycksadapter).

Sen gick den som en påse skridskor, men å andra sidan körde jag den på min gamla zetec-map.

Link to comment
Share on other sites

Är det nån som har kollat på nyheterna? Dom borde visa att seismografen i Uppsala gav 10,7 på richsterskalan!!!! Jag startade nämligen upp Duratecen i kväll.

Det mesta verkar funka. Oljetryck, kylning, etc. Dock hade jag ingen laddning samt ett litet oljeläckage (från min fina oljetrycksadapter).

Sen gick den som en påse skridskor, men å andra sidan körde jag den på min gamla zetec-map.

Tyckde jag kände något.

//Per

Link to comment
Share on other sites

Nu är laddningen fixa.

Den nya japanska generatorn ville tydligen ha 12+ på en tåt. jag trodde generatorer skulle generera ström, inte göra av med det.

Nu laddar den i allafall fina 14 volt.

I morgon är det oljeleäckage som ska fixas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...