Libell Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Jag har numer omvärderat min syn på BEC, det är locost. i princip gratis. You have seen the light :D Quote
Micael Posted November 10, 2009 Author Posted November 10, 2009 Snarare tvärtom. Nu förstår jag varför ni håller på att trasslar med BEC-skräp. Det är för att ni är snåla. Quote
Triggerhappy Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Snarare tvärtom. Nu förstår jag varför ni håller på att trasslar med BEC-skräp. Det är för att ni är snåla. Jag håller med, BEC e verkligen en riktig sparbössa ;) Quote
Thomas Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Här är gottiset Michael http://www.sbdev.co.uk/ http://www.sbdev.co.uk/Main.htm Quote
Micael Posted December 5, 2009 Author Posted December 5, 2009 (edited) Lite bilder på nya motorn (delar). Tänk vad lite färg kan göra. Edited December 5, 2009 by Micael Quote
stigge Posted December 5, 2009 Posted December 5, 2009 Jag borde komma på studiebesök, går i liknande tankar för närvarande. Quote
Micael Posted December 5, 2009 Author Posted December 5, 2009 Du är välkommen. Men det har inte hänt så mycket i graraget sen sist (föruom att det är stökigare och smutsigare) Avgasrören går ju ut på samma sida på både Pinto och Duratec. Så bytet för dig Stigge borde vara en ganska smal sak. Övriga tankar om Duratec Duratec INTE är Lo(w)cost (har för mig att jag har gnällt över detta tidigare). Slitdelar (ringar,lager, packningar, etc) till motorn är mer än dubbelt så dyrt till en Duratec som det är till en Zetec (silvertop). Bara sen sån sak som lyftare. Duratecen har ju solida lyftare, till skillnad mot Zetec (Silvertop) som har självjusterande hudraliska (som falerar i bland, som ni vet). Duratecens lyftare har dessutom inte utbytbara shims, utan man får köpa hela lyftare (Buckets) i olika höjder om man vill justera. Vidare finns det inga fasta lägen varken för kamdrev,vev,tändskiva,remhjul. Allt sitter med friktion. Många viktiga funktioner och fästen är inbyggda i blocket. Så det finns mycket som kan gå sönder och göra ett block oanvändbart. Nåt som är lite ballt är oljepumpen. Det är en egen enhet som sitter med fyra bultar. Den drivs av en liten kedja via veven. Den är helt fristående och skulle säkert gå att använda som extern oljepump till andra motorer. Den är liksom inte den del av en "bröstplåt" eller liknande den liknar mer en liten torrsumpspump fast utan alla in och utgångar. Quote
cealm Posted December 6, 2009 Posted December 6, 2009 Micael: --- Men det har inte hänt så mycket i graraget sen sist (föruom att det är stökigare och smutsigare) --- Du lyckades med mera?? Vi har sett bilder från din "skräptunne-locost-bil". Synd att jag inte hittar bilden och kan länka in den. Vad är det som du gjort för att få det skräpigare eller har grannarna hittat ditt gragre börjat använda det som återvinningsstation? Näråtervinningsstation alltså. Quote
Micael Posted December 6, 2009 Author Posted December 6, 2009 Jag är en mästare på att stöka till det. Nu har jag i och för sig sålt av alla zetecprylar, men den platsen tog snabbt upp av duratecs och bronco grejer. Jag kan säja att broncodelar tar upp plats. Bara en ventil från en 302:a (V8 5.0 liter) är lika stor som tre ventiler från en zetec :) Quote
cealm Posted December 6, 2009 Posted December 6, 2009 Och vänder du Bronco ventilen uppoch ner så funkar den utmärkt som en Barstol eller hur? Quote
cealm Posted December 6, 2009 Posted December 6, 2009 (edited) Här är bilderna! Lätt att hitta sökte bara på "soptunna". Hmmm upp till bevis Micael om du har det stökigare nu? För det är väl inte Photoshop-at? Edited December 6, 2009 by cealm Quote
stigge Posted December 6, 2009 Posted December 6, 2009 jag vågar inte lägga upp någon garagebild. Det känns som att det bara är att slå till på en Duratec. Måste bara få lite mer utrymme = sälja av lite prylar. Quote
Thomas Posted December 6, 2009 Posted December 6, 2009 http://www.sbdev.co.uk/Main.htm här är lite godis. ja sen finns Burtons o många fler. http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=duratec&_sacat=0&_trksid=p3286.m270.l1313&_odkw=dutton&_osacat=0 http://cgi.ebay.co.uk/Duratec-pair-Kent-camshafts_W0QQitemZ140359790353QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item20ae186f11 http://cgi.ebay.co.uk/Duratec-camshafts-Pair-Piper-BP320_W0QQitemZ140359790012QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item20ae186dbc Quote
Micael Posted December 6, 2009 Author Posted December 6, 2009 Och vänder du Bronco ventilen uppoch ner så funkar den utmärkt som en Barstol eller hur? Japp, eller som parasoll :) Quote
Micael Posted December 10, 2009 Author Posted December 10, 2009 (edited) Bara det bästa är gott nog till Åman3 (motorn) "NASCAR Performance" :) :) Edited December 10, 2009 by Micael Quote
Thomas Posted December 10, 2009 Posted December 10, 2009 clevite är bra. körde med deras CL77 på 80-talet Quote
Morty Posted December 10, 2009 Posted December 10, 2009 Det står "Original equipment quality" på lådan..... Hoppas att de syftar på annan originalkvalitet än Ford i så fall. Quote
Thomas Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 (edited) Mahle står som garant. och på sent 70 tal och fram till i början på 90 talet när jag körde på Clevite CL77 lager så kanske de var ännu bättre. who knows? Edited December 11, 2009 by Thomas Quote
Micael Posted December 11, 2009 Author Posted December 11, 2009 Dom var billiga i allafall (500:- inkl frakt på ebay). Det är ramlager, dom burkar hålla på Duratecarna. Det som pajar är vevstakslager, där bör man satsa på HD. Allt enligt rykten. Quote
Robban1 Posted December 13, 2009 Posted December 13, 2009 clevite är bra. körde med deras CL77 på 80-talet Dom är bättre nu. 80-talet är ju länge sen, tekniken går framåt Quote
Thomas Posted December 13, 2009 Posted December 13, 2009 Allt går inte framåt min käre watson. men som väl är så gör det mesta det. :notworthy: Quote
Micael Posted January 2, 2010 Author Posted January 2, 2010 Liten uppdatering från "sledgehammer technology" i Vallentuna Investerat i en snabb styrväxel 2,3 varvare. Ny fin sprängkåpa, gav upp försöken med att bygga en adapterplatta. Och inte nog med det, har också investerat i ett Raceline Lowline wetsump också (beggad) :) givetvis ett lättare svänghjul samt startmotor Det som saknas nu är: ringar vevstakslager packningar och bultar koppling trottel hus alt kompressor (då roligt komma!) Sen åker vi till staterna(Las Vegas) i vår, då blir det nya bromsar i fram, troligen Outlaw M-16 Quote
cealm Posted January 2, 2010 Posted January 2, 2010 (edited) Micael: Du vet att det finns motor-enarmade-banditer i Las Vegas. Stoppa i pengar och dra i armen: Får du tre: ringar eller vevstakslager eller packningar och bultar eller koppling eller trottel hus alt kompressor så har du just vunnit dessa. du märker det genom att det skramlar till i banditen och så väller vinsten ut. Hoppas att de passar till just din motor. Men som alltid håll dig ifrån outlaws även om det kan locka med M-16. Edited January 2, 2010 by cealm Quote
stigge Posted January 2, 2010 Posted January 2, 2010 Kan du ge en fingervisning om hur mycket kringutrustningen kostar mellan tummen och armbågen? Typ svänghjul, koppling, tråg, sprängkåpa, startmotor. Jag vet ju att du är "ekonomiskt försiktig", men för en vanlig slösaktig medborgare? :hypocrite: Blir mer och mer sugen på att skaffa en Duratec. Kanske inte i år men kommande vinter. Pinton får hänga med ett år till tror jag. Ska bara hitta nån firma med rullande väg och MS-kunnande för optimering. Quote
Micael Posted January 3, 2010 Author Posted January 3, 2010 Ska man köpa allt nytt från ex burton så landar det på typ 10k plus frakt. Då är det sprängkåpa,svänghjul,koppling,slavcylinder, urtrampningaslager. Vill man sen ha ett fint tråg så är det 5 k till. Så i stora drag pratar vi 15-20k innan man är på banan. Plus motor då. Quote
stigge Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Ska man köpa allt nytt från ex burton så landar det på typ 10k plus frakt. Då är det sprängkåpa,svänghjul,koppling,slavcylinder, urtrampningaslager. Vill man sen ha ett fint tråg så är det 5 k till. Så i stora drag pratar vi 15-20k innan man är på banan. Plus motor då. Jag gasar tills det rasar med Pinton först - men jag är inte lika skicklig som du i det avseendet.;) Quote
Micael Posted January 3, 2010 Author Posted January 3, 2010 Men det är ju bara för att du finåker hela tiden. :) Quote
stigge Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 :icon_oops: okej då... Förhoppningar finns om att kunna lattja lite i sommar, nu har jag semesterdagar att ta ut. Quote
Triggerhappy Posted January 19, 2010 Posted January 19, 2010 Nått för dig? http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=128553 Eller har du redan grejor? Quote
Micael Posted January 19, 2010 Author Posted January 19, 2010 Mmmmm frestande. Det är ju precis vad jag behöver, men jag funderar mer och mer på en kompressor. men tack för tipset :) Quote
Micael Posted January 25, 2010 Author Posted January 25, 2010 Ha ha, kunde inte hålla mig. Jag slog till på dom :) Tackar för tipset Trigger :) Quote
Mildseven Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 Bra Micael Tur att det inte blev kompressor för då hade de blivit mer effekt :prop: :prop: //Per Quote
Micael Posted January 26, 2010 Author Posted January 26, 2010 Så sa anders också :) Men min lista plan är att starta lite före alla och bromsa lite senare. Då borde jag komma först. Quote
Micael Posted January 26, 2010 Author Posted January 26, 2010 Japp, den och min lättade kopplingspedal gör att jag blir farligt vass i vår. Quote
Mildseven Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 Det är kanske en början till att byta ut Ford motorn till en MC motor hajbusa kanske :D :D :D :D Per Quote
Micael Posted March 9, 2010 Author Posted March 9, 2010 Lite uppdateringar på mitt motorbyte. Motorn är numer på plats. Dock är det pluggen som sitter där. Den riktiga motorn sitter fortfarande i motorstativet. Och så här blev mitt nya locostgrenrör (300 bagis för rören på Biltema). Quote
auditsq Posted July 1, 2010 Posted July 1, 2010 ser fint ut Micael.. dyker du upp på Kinnekulle nåt iår..jag ska dit nästa helg o sedan blir det 12-14 aug.. rena festivalen... hoppas vi ses Quote
cealm Posted July 2, 2010 Posted July 2, 2010 (edited) Snyggt Micael med avgasrören. Jag gillar verkligen det där "revbensjällsutseendet" önskar att jag hade två likadana på min V8a-kärra. Kanske Biltema rören känns lite tunnväggiga för min del. Kommer gå på "svart-rörkrökar" istället. Idag har jag blockhuggare, suck!! Varför? Visste väl inte bättre förra året! Nej avgasrören skall vara så kort sträcka som det går att få innanför ramrören. Edited July 2, 2010 by cealm Quote
Micael Posted July 2, 2010 Author Posted July 2, 2010 faktum är att det är båda motorerna du ser. Det är en HPD (Hop Plockade Delar). det var ju en fin topp och en fin botten :) Quote
Micael Posted July 9, 2010 Author Posted July 9, 2010 Är det nån som har kollat på nyheterna? Dom borde visa att seismografen i Uppsala gav 10,7 på richsterskalan!!!! Jag startade nämligen upp Duratecen i kväll. Det mesta verkar funka. Oljetryck, kylning, etc. Dock hade jag ingen laddning samt ett litet oljeläckage (från min fina oljetrycksadapter). Sen gick den som en påse skridskor, men å andra sidan körde jag den på min gamla zetec-map. Quote
Morty Posted July 9, 2010 Posted July 9, 2010 Coolt! Då är det bara lite fix kvar innan körning :racesmile: Quote
Mildseven Posted July 9, 2010 Posted July 9, 2010 Är det nån som har kollat på nyheterna? Dom borde visa att seismografen i Uppsala gav 10,7 på richsterskalan!!!! Jag startade nämligen upp Duratecen i kväll. Det mesta verkar funka. Oljetryck, kylning, etc. Dock hade jag ingen laddning samt ett litet oljeläckage (från min fina oljetrycksadapter). Sen gick den som en påse skridskor, men å andra sidan körde jag den på min gamla zetec-map. Tyckde jag kände något. //Per Quote
Micael Posted July 12, 2010 Author Posted July 12, 2010 Nu är laddningen fixa. Den nya japanska generatorn ville tydligen ha 12+ på en tåt. jag trodde generatorer skulle generera ström, inte göra av med det. Nu laddar den i allafall fina 14 volt. I morgon är det oljeleäckage som ska fixas Quote
Christer J Posted July 13, 2010 Posted July 13, 2010 Japanska generatorer har ofta en I (Ignition) anslutning som ska till +15 och en S (sense) som ska kompensera för spänningsfall. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.