Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har numer omvärderat min syn på BEC, det är locost. i princip gratis.

You have seen the light :D

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Snarare tvärtom.

Nu förstår jag varför ni håller på att trasslar med BEC-skräp. Det är för att ni är snåla.

Posted

Snarare tvärtom.

Nu förstår jag varför ni håller på att trasslar med BEC-skräp. Det är för att ni är snåla.

Jag håller med, BEC e verkligen en riktig sparbössa ;)

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Lite bilder på nya motorn (delar).

Tänk vad lite färg kan göra.

post-60-126002909809_thumb.jpg

post-60-126002910832_thumb.jpg

post-60-126002912156_thumb.jpg

post-60-12600291641_thumb.jpg

post-60-126002917369_thumb.jpg

post-60-126002928943_thumb.jpg

Edited by Micael
Posted

Jag borde komma på studiebesök, går i liknande tankar för närvarande.

Posted

Du är välkommen.

Men det har inte hänt så mycket i graraget sen sist (föruom att det är stökigare och smutsigare)

Avgasrören går ju ut på samma sida på både Pinto och Duratec. Så bytet för dig Stigge borde vara en ganska smal sak.

Övriga tankar om Duratec

Duratec INTE är Lo(w)cost (har för mig att jag har gnällt över detta tidigare). Slitdelar (ringar,lager, packningar, etc) till motorn är mer än dubbelt så dyrt till en Duratec som det är till en Zetec (silvertop).

Bara sen sån sak som lyftare. Duratecen har ju solida lyftare, till skillnad mot Zetec (Silvertop) som har självjusterande hudraliska (som falerar i bland, som ni vet).

Duratecens lyftare har dessutom inte utbytbara shims, utan man får köpa hela lyftare (Buckets) i olika höjder om man vill justera.

Vidare finns det inga fasta lägen varken för kamdrev,vev,tändskiva,remhjul. Allt sitter med friktion.

Många viktiga funktioner och fästen är inbyggda i blocket. Så det finns mycket som kan gå sönder och göra ett block oanvändbart.

Nåt som är lite ballt är oljepumpen. Det är en egen enhet som sitter med fyra bultar. Den drivs av en liten kedja via veven. Den är helt fristående och skulle säkert gå att använda som extern oljepump till andra motorer.

Den är liksom inte den del av en "bröstplåt" eller liknande den liknar mer en liten torrsumpspump fast utan alla in och utgångar.

Posted

Micael: --- Men det har inte hänt så mycket i graraget sen sist (föruom att det är stökigare och smutsigare) ---

Du lyckades med mera?? Vi har sett bilder från din "skräptunne-locost-bil". Synd att jag inte hittar bilden och kan länka in den. Vad är det som du gjort för att få det skräpigare eller har grannarna hittat ditt gragre börjat använda det som återvinningsstation? Näråtervinningsstation alltså.

Posted

Jag är en mästare på att stöka till det. Nu har jag i och för sig sålt av alla zetecprylar, men den platsen tog snabbt upp av duratecs och bronco grejer.

Jag kan säja att broncodelar tar upp plats. Bara en ventil från en 302:a (V8 5.0 liter) är lika stor som tre ventiler från en zetec :)

Posted

Och vänder du Bronco ventilen uppoch ner så funkar den utmärkt som en Barstol eller hur?

Posted (edited)

Här är bilderna! Lätt att hitta sökte bara på "soptunna". Hmmm upp till bevis Micael om du har det stökigare nu? För det är väl inte Photoshop-at?

locost 004 (Large).JPGlocost 011 (Large).JPG

Edited by cealm
Posted

jag vågar inte lägga upp någon garagebild. Det känns som att det bara är att slå till på en Duratec. Måste bara få lite mer utrymme = sälja av lite prylar.

Posted

Och vänder du Bronco ventilen uppoch ner så funkar den utmärkt som en Barstol eller hur?

Japp, eller som parasoll

:)

Posted (edited)

Bara det bästa är gott nog till Åman3 (motorn)

"NASCAR Performance" :) :)

post-60-126047424566_thumb.jpg

Edited by Micael
Posted

Det står "Original equipment quality" på lådan..... Hoppas att de syftar på annan originalkvalitet än Ford i så fall.

Posted (edited)

Mahle står som garant.

och på sent 70 tal och fram till i början på 90 talet när jag körde på Clevite CL77 lager så kanske de var ännu bättre. who knows?

Edited by Thomas
Posted

Dom var billiga i allafall (500:- inkl frakt på ebay).

Det är ramlager, dom burkar hålla på Duratecarna.

Det som pajar är vevstakslager, där bör man satsa på HD.

Allt enligt rykten.

Posted

clevite är bra. körde med deras CL77 på 80-talet

Dom är bättre nu. 80-talet är ju länge sen, tekniken går framåt

Posted

Allt går inte framåt min käre watson. men som väl är så gör det mesta det. :notworthy:

  • 3 weeks later...
Posted

Liten uppdatering från "sledgehammer technology" i Vallentuna

Investerat i en snabb styrväxel 2,3 varvare.

Ny fin sprängkåpa, gav upp försöken med att bygga en adapterplatta.

Och inte nog med det, har också investerat i ett Raceline Lowline wetsump också (beggad) :)

givetvis ett lättare svänghjul samt startmotor

Det som saknas nu är:

ringar

vevstakslager

packningar och bultar

koppling

trottel hus alt kompressor (då roligt komma!)

Sen åker vi till staterna(Las Vegas) i vår, då blir det nya bromsar i fram, troligen Outlaw M-16

Posted (edited)

Micael: Du vet att det finns motor-enarmade-banditer i Las Vegas.

Stoppa i pengar och dra i armen:

Får du tre:

ringar eller vevstakslager eller packningar och bultar eller koppling eller trottel hus alt kompressor så har du just vunnit dessa. du märker det genom att det skramlar till i banditen och så väller vinsten ut. Hoppas att de passar till just din motor.

Men som alltid håll dig ifrån outlaws även om det kan locka med M-16.

Edited by cealm
Posted

Kan du ge en fingervisning om hur mycket kringutrustningen kostar mellan tummen och armbågen?

Typ svänghjul, koppling, tråg, sprängkåpa, startmotor.

Jag vet ju att du är "ekonomiskt försiktig", men för en vanlig slösaktig medborgare? :hypocrite:

Blir mer och mer sugen på att skaffa en Duratec. Kanske inte i år men kommande vinter.

Pinton får hänga med ett år till tror jag. Ska bara hitta nån firma med rullande väg och MS-kunnande för optimering.

Posted

Ska man köpa allt nytt från ex burton så landar det på typ 10k plus frakt. Då är det sprängkåpa,svänghjul,koppling,slavcylinder, urtrampningaslager.

Vill man sen ha ett fint tråg så är det 5 k till.

Så i stora drag pratar vi 15-20k innan man är på banan. Plus motor då.

Posted

Ska man köpa allt nytt från ex burton så landar det på typ 10k plus frakt. Då är det sprängkåpa,svänghjul,koppling,slavcylinder, urtrampningaslager.

Vill man sen ha ett fint tråg så är det 5 k till.

Så i stora drag pratar vi 15-20k innan man är på banan. Plus motor då.

Jag gasar tills det rasar med Pinton först - men jag är inte lika skicklig som du i det avseendet.;)

Posted

Men det är ju bara för att du finåker hela tiden. :)

Posted

:icon_oops:

okej då...

Förhoppningar finns om att kunna lattja lite i sommar, nu har jag semesterdagar att ta ut.

  • 3 weeks later...
Posted

Mmmmm frestande.

Det är ju precis vad jag behöver, men jag funderar mer och mer på en kompressor.

men tack för tipset :)

Posted

Ha ha, kunde inte hålla mig.

Jag slog till på dom :)

Tackar för tipset Trigger :)

Posted

Så sa anders också :)

Men min lista plan är att starta lite före alla och bromsa lite senare. Då borde jag komma först.

Posted

Japp, den och min lättade kopplingspedal gör att jag blir farligt vass i vår.

  • 1 month later...
Posted

Lite uppdateringar på mitt motorbyte.

Motorn är numer på plats. Dock är det pluggen som sitter där. Den riktiga motorn sitter fortfarande i motorstativet.

Och så här blev mitt nya locostgrenrör (300 bagis för rören på Biltema).

post-60-126817277518_thumb.jpg

post-60-126817279579_thumb.jpg

post-60-126817283056_thumb.jpg

  • 3 months later...
Posted

lite uppdaterade bilder på skrothögen.

post-60-127801604921_thumb.jpg

post-60-127801615315_thumb.jpg

post-60-127801617178_thumb.jpg

post-60-12780161902_thumb.jpg

post-60-127801639014_thumb.jpg

Posted

ser fint ut Micael.. dyker du upp på Kinnekulle nåt iår..jag ska dit nästa helg o sedan blir det 12-14 aug..

rena festivalen... hoppas vi ses

Posted (edited)

Snyggt Micael med avgasrören. Jag gillar verkligen det där "revbensjällsutseendet" önskar att jag hade två likadana på min V8a-kärra. Kanske Biltema rören känns lite tunnväggiga för min del. Kommer gå på "svart-rörkrökar" istället.

Idag har jag blockhuggare, suck!! Varför? Visste väl inte bättre förra året! Nej avgasrören skall vara så kort sträcka som det går att få innanför ramrören.

Edited by cealm
Posted

faktum är att det är båda motorerna du ser. Det är en HPD (Hop Plockade Delar).

det var ju en fin topp och en fin botten

:)

Posted

Är det nån som har kollat på nyheterna? Dom borde visa att seismografen i Uppsala gav 10,7 på richsterskalan!!!! Jag startade nämligen upp Duratecen i kväll.

Det mesta verkar funka. Oljetryck, kylning, etc. Dock hade jag ingen laddning samt ett litet oljeläckage (från min fina oljetrycksadapter).

Sen gick den som en påse skridskor, men å andra sidan körde jag den på min gamla zetec-map.

Posted

Är det nån som har kollat på nyheterna? Dom borde visa att seismografen i Uppsala gav 10,7 på richsterskalan!!!! Jag startade nämligen upp Duratecen i kväll.

Det mesta verkar funka. Oljetryck, kylning, etc. Dock hade jag ingen laddning samt ett litet oljeläckage (från min fina oljetrycksadapter).

Sen gick den som en påse skridskor, men å andra sidan körde jag den på min gamla zetec-map.

Tyckde jag kände något.

//Per

Posted

Nu är laddningen fixa.

Den nya japanska generatorn ville tydligen ha 12+ på en tåt. jag trodde generatorer skulle generera ström, inte göra av med det.

Nu laddar den i allafall fina 14 volt.

I morgon är det oljeleäckage som ska fixas

Posted

Japanska generatorer har ofta en I (Ignition) anslutning som ska till +15 och en S (sense) som ska kompensera för spänningsfall.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...