Jump to content

Besiktning med turbokonvertering?


Zwempha

Recommended Posts

pasarpå att nyttja tråden. Jag har en VAG 1.8t som jag styr med ett VEMS hur ställer sig sbp till det? Effekten lär inte vara högre än orginal då jag fegar med ladtryck....

Kommer jag behöva bromsa (eff intyg)motorn för detta?

Link to comment
Share on other sites

Diravis senaste inlägg är ju ganska oroande. Man är alltså helt i händerna på BP helt oavsett bromsintyg, om jag förstår det rätt. Vad är det i så fall som avgör vad som är en rimlig effektökning? Hur det ser ut under huven, eller?

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

Det är egentligen ganska enkelt, bygg så det ser rimmligt ut.

Om du turbokonverterar en C20XE så lär inte besiktningmannen tro på att den ger 155 hkr, snarare 200-250, bygger du däremot utifrån en pinto så kan 155 hkr vara rimligt, bara det inte är allt för maffiga delar.

Bygger du ärligt skall det inte vara problem, försöker du däremot blåsa SBP så är de inte helt dumma.

Link to comment
Share on other sites

I frågan om bromsintyg tycker jag det verkar bero helt på besiktningsmannen och hans dagsform.

Jag har registreringsbesiktigat en volvo 140 för några år sedan med överladdad rejält ilsken B20 och

typade om den till 101kW utan vare sej bromsintyg eller seriösa papper.

Jag skrev en liten lapp med unjefär innebörden "hej hej, det är ca.140hkr i den här motorn".

Besiktningsmannen bara glodde på lappen och sedan på mej och frågade om jag byggt motorn själv.

Jag svarade ja, och han lade lappen i en plast mapp han hade. Senare efter provkörningen (vilken jag inte var med på) kommenterade han bara att han tyckte att jag "borde ta det här med SBP på lite större allvar"

och se till att använda bilen med försiktighet och fundera på att skaffa bättre bromsar än originalen.

Såhär några år efteråt kan man tycka det är lite oseriöst att släppa igenom.....

post-151-1148498892.gif

post-151-1148499349.gif

Link to comment
Share on other sites

En underbar historia! *S*

EN tanke jag har haft är (eftersom FK-snurrorna inte växer på träd) är att klämma på grejor motsvarande FK:ns på en vanlig B230F. Högre kompression lär ju knappast vara ngt problem med lågt laddtryck, och eftersom jag tänkt köra på E85 vad det lider så är den högre kompressionen snarare en fördel.

Receptet skulle vara 230F med original allt utom grenrör med FK:ns turbo och spridare.

Motorstyrningen skulle ske via MS.

Vad tror folket om möjligheterna att få igenom en sådan här sak som att ge ca 140 pållar?

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen behövs inget effektintyg. Syns det ens att det sitter VEMS på bilen?

/Gustaf

det beror på om han vill kolla in insprutnings "låddan" för den står d ju vems på :prop:

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om V8 dubbelturbo ca 165-180kW med 1100-1200kg. Skulle det vara besiktningsbart som rimligt? Originalmotorn ligger på 130kW.

Tror att jag kommer att hamna någonstans där med de grejor och den kaross med tak jag tänkt mig.

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

Här i stan brukar Bilprovningen räkna cirka 10% per 0,1 bar i laddtryck som det absolut minsta en turbokonvertering ger. Laddtryck under 0,3 bar brukar man också se mycket misstänksamt på.

V8 dubbelturbo är alltid känsligt effektmässigt. Seriösa effektintyg och en motorspec som motiverar effekten lär behövas.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Här i stan brukar Bilprovningen räkna cirka 10% per 0,1 bar i laddtryck som det absolut minsta en turbokonvertering ger. Laddtryck under 0,3 bar brukar man också se mycket misstänksamt på.

V8 dubbelturbo är alltid känsligt effektmässigt. Seriösa effektintyg och en motorspec som motiverar effekten lär behövas.

/Gustaf

Så om jag bygger seriöst, ärligt och väldokumenterat ska det inte vara några större problem då.

Vad händer om det trots allt inte går igenom?

/Sven

Link to comment
Share on other sites

:blink: :blink:

Eeeehhh!

Det dräller ju av dom......

Det kan väl inte vara så svårt att hitta en lämplig B230FK ???

Har varit runt på skrotarna i GBG-trakten ett par vändor... i den mån de finns har de 35.000+ mil på sig.

Och så ska de ha häftigt med kosing för dem.

Det bästa jag kommit i närheten av var en för 7000:- och med 22k mil, utan turbo, grenrör och motorstyrning.

Kungälvs Bildemontering skulle ha 16 laxar för en liknande iofs med turbo men snigeln köper man ju från ngn uppgraderare för 1500:-.

Blev faktiskt själv lite snopen över hur svårt det verkar vara.

Min gissning är att nästan alla bilar som kvaddas hamnar hos ngn av de stora försäkrings-skrotarna och därmed blir det inte så många som kommer till de övriga skrotfirmorna.

En komplett B230F med generator, startmotor spridare osv får man å andra sidan för 1500:- urskuvad och klar.

Relativt enkelt att hitta en med få mil på dessutom... 70% av alla 2/7/9-serie-bilar som såldes 88-96 hade ju den motorn så det är ju inte så konstigt.

Faktum har varit att jag fått bättre pris på Saab B204E vilket är väldigt intressant.

Dock har de legat på ca 5 lakan och de pengarna har jag inte riktigt haft på fickan än så..

Link to comment
Share on other sites

Så om jag bygger seriöst, ärligt och väldokumenterat ska det inte vara några större problem då.

Vad händer om det trots allt inte går igenom?

/Sven

Tja, antingen så får du fixa ett bättre (tydligare, seriösare, med detaljerat) effektintyg eller ett som visar högre effekt som ASB tror på (och då gäller det ju att tjänstevikten "räcker till").

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej.......

Ring till Liljas skrot i Kalmar och fråga, de skrotar bara Volvo Renult. Jag letade efter en 2.0t motor från en V/s 40 och ringde runt en hel del. De pris jag fick från skrotar var allt mellan 10-16000 med eller utan turbo, startmotor och generator. När jag ringde Liljas fick jag en 99 som gått 8000mil för 8000 kr. det var med allt och jag fick ta allt som jag behövde av det elektriska. Det blev en mass prylar pluss bälten rattstång med ratt, handbroms broms servo och tank armatur. När jag komm hem såg jag att dert saknades ett par rör på motorn och fästen, jag ringde och utan problem skickade de det som sknades pluss lite extra skruv och slangar.

Jag är mycket nöjd med köpet hoss dem och med tanke på vad andra skrotar jag handlar på ska ha betalt för all små prylar som behövs till bygget.

MVH

Lars H

Link to comment
Share on other sites

Splash tips låter tveklöst bra... får kolla upp det senare.. det råder finasiell kris just nu då en kund bestämde sig för att flytta en hel j-la kampanj till hösten.. smidigt när man tackat nej till andra uppdrag.

Är ju tyvärr en rätt bra bit att åka så man får väl se till att de har ett par stycken att välja mellan.Så¨var

Jag kollade faktiskt bildelsbasen först och ringde på 2 motorer.. men prissättningen var närmast pervers.

Så jag insåg att "öga mot öga"-metoden sannolikt skulle generera bättre priser.

Det var nog åxå fallet då jag besökte skroten i Skepplanda som haft en de ville ha 9 laxar för på telefon men kunde släppa för 6 lakan vid besök på plats.. men jag tyckte ändå det var lite mycket för en motor med 23k mil på.

Jag kanske har lite för dåligt med tålamod... vad det lider kanske man kan hitta ngt bra ändå.

Vore ju enklast att bygga med en FK eftersom växellådor mm. finns obegränsat av. :)

Link to comment
Share on other sites

He-he.. en B200FT har lite för många pållar och för lågt komp respektive liten slagvolym för mina önskemål.

Dessutom är det en topp från en 230 så det KAN bli kink med besiktning. Dock så ska väl vissa B230FT ha kommit med 530-topp och inte 531.

Kunde kanske funkat att ha i sin gamla 245:a, men Hudik e lite långt bort.

PS: Såg precis att det fattas frostpluggar i motorn = kan vara frusen och ha sprickor i blocket. DS.

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tja...räkna med att behöva skaffa bromspapper även på en turbo-Pinto. Bättre att räkna med det, och

bli glatt överraskad, än tvärtom.

160 hk ger ju en normal turbo-Pinto på rätt lågt laddtryck ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...