Zwempha Posted May 21, 2006 Share Posted May 21, 2006 Halloj Vilka regler gäller för att besikta med turbokonverterad motor? Måste man ha bromsintyg på effekten eller finns det någon generell effektökning SBP går efter? Mvh Sven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Det är upp till den enskilda besiktningsmannen (SBP) att avgöra om ditt påstående angående motoreffekt är rimligt, vare sig han kräver bromsintyg eller ej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Det vanligaste är att man kräver bromsintyg, men som Diravi skriver, undantag förekommer. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Det jag egentligen ville säga är att besiktningsmannen inte behöver godta ditt bromsintyg, du måste ha en rimlig effektökning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 pasarpå att nyttja tråden. Jag har en VAG 1.8t som jag styr med ett VEMS hur ställer sig sbp till det? Effekten lär inte vara högre än orginal då jag fegar med ladtryck.... Kommer jag behöva bromsa (eff intyg)motorn för detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 Förmodligen behövs inget effektintyg. Syns det ens att det sitter VEMS på bilen? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zwempha Posted May 24, 2006 Author Share Posted May 24, 2006 Diravis senaste inlägg är ju ganska oroande. Man är alltså helt i händerna på BP helt oavsett bromsintyg, om jag förstår det rätt. Vad är det i så fall som avgör vad som är en rimlig effektökning? Hur det ser ut under huven, eller? Mvh Sven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 Det är egentligen ganska enkelt, bygg så det ser rimmligt ut. Om du turbokonverterar en C20XE så lär inte besiktningmannen tro på att den ger 155 hkr, snarare 200-250, bygger du däremot utifrån en pinto så kan 155 hkr vara rimligt, bara det inte är allt för maffiga delar. Bygger du ärligt skall det inte vara problem, försöker du däremot blåsa SBP så är de inte helt dumma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 I frågan om bromsintyg tycker jag det verkar bero helt på besiktningsmannen och hans dagsform. Jag har registreringsbesiktigat en volvo 140 för några år sedan med överladdad rejält ilsken B20 och typade om den till 101kW utan vare sej bromsintyg eller seriösa papper. Jag skrev en liten lapp med unjefär innebörden "hej hej, det är ca.140hkr i den här motorn". Besiktningsmannen bara glodde på lappen och sedan på mej och frågade om jag byggt motorn själv. Jag svarade ja, och han lade lappen i en plast mapp han hade. Senare efter provkörningen (vilken jag inte var med på) kommenterade han bara att han tyckte att jag "borde ta det här med SBP på lite större allvar" och se till att använda bilen med försiktighet och fundera på att skaffa bättre bromsar än originalen. Såhär några år efteråt kan man tycka det är lite oseriöst att släppa igenom..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted May 25, 2006 Share Posted May 25, 2006 En underbar historia! *S* EN tanke jag har haft är (eftersom FK-snurrorna inte växer på träd) är att klämma på grejor motsvarande FK:ns på en vanlig B230F. Högre kompression lär ju knappast vara ngt problem med lågt laddtryck, och eftersom jag tänkt köra på E85 vad det lider så är den högre kompressionen snarare en fördel. Receptet skulle vara 230F med original allt utom grenrör med FK:ns turbo och spridare. Motorstyrningen skulle ske via MS. Vad tror folket om möjligheterna att få igenom en sådan här sak som att ge ca 140 pållar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 25, 2006 Share Posted May 25, 2006 Förmodligen behövs inget effektintyg. Syns det ens att det sitter VEMS på bilen?/Gustaf det beror på om han vill kolla in insprutnings "låddan" för den står d ju vems på :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zwempha Posted May 26, 2006 Author Share Posted May 26, 2006 Vad tror ni om V8 dubbelturbo ca 165-180kW med 1100-1200kg. Skulle det vara besiktningsbart som rimligt? Originalmotorn ligger på 130kW. Tror att jag kommer att hamna någonstans där med de grejor och den kaross med tak jag tänkt mig. Mvh Sven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 26, 2006 Share Posted May 26, 2006 Eftersom FK-snurrorna inte växer på träd :blink: :blink: Eeeehhh! Det dräller ju av dom...... Det kan väl inte vara så svårt att hitta en lämplig B230FK ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 26, 2006 Share Posted May 26, 2006 Här i stan brukar Bilprovningen räkna cirka 10% per 0,1 bar i laddtryck som det absolut minsta en turbokonvertering ger. Laddtryck under 0,3 bar brukar man också se mycket misstänksamt på. V8 dubbelturbo är alltid känsligt effektmässigt. Seriösa effektintyg och en motorspec som motiverar effekten lär behövas. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zwempha Posted May 26, 2006 Author Share Posted May 26, 2006 Här i stan brukar Bilprovningen räkna cirka 10% per 0,1 bar i laddtryck som det absolut minsta en turbokonvertering ger. Laddtryck under 0,3 bar brukar man också se mycket misstänksamt på.V8 dubbelturbo är alltid känsligt effektmässigt. Seriösa effektintyg och en motorspec som motiverar effekten lär behövas. /Gustaf Så om jag bygger seriöst, ärligt och väldokumenterat ska det inte vara några större problem då. Vad händer om det trots allt inte går igenom? /Sven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted May 27, 2006 Share Posted May 27, 2006 :blink: :blink: Eeeehhh! Det dräller ju av dom...... Det kan väl inte vara så svårt att hitta en lämplig B230FK ??? Har varit runt på skrotarna i GBG-trakten ett par vändor... i den mån de finns har de 35.000+ mil på sig. Och så ska de ha häftigt med kosing för dem. Det bästa jag kommit i närheten av var en för 7000:- och med 22k mil, utan turbo, grenrör och motorstyrning. Kungälvs Bildemontering skulle ha 16 laxar för en liknande iofs med turbo men snigeln köper man ju från ngn uppgraderare för 1500:-. Blev faktiskt själv lite snopen över hur svårt det verkar vara. Min gissning är att nästan alla bilar som kvaddas hamnar hos ngn av de stora försäkrings-skrotarna och därmed blir det inte så många som kommer till de övriga skrotfirmorna. En komplett B230F med generator, startmotor spridare osv får man å andra sidan för 1500:- urskuvad och klar. Relativt enkelt att hitta en med få mil på dessutom... 70% av alla 2/7/9-serie-bilar som såldes 88-96 hade ju den motorn så det är ju inte så konstigt. Faktum har varit att jag fått bättre pris på Saab B204E vilket är väldigt intressant. Dock har de legat på ca 5 lakan och de pengarna har jag inte riktigt haft på fickan än så.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 27, 2006 Share Posted May 27, 2006 Så om jag bygger seriöst, ärligt och väldokumenterat ska det inte vara några större problem då. Vad händer om det trots allt inte går igenom? /Sven Tja, antingen så får du fixa ett bättre (tydligare, seriösare, med detaljerat) effektintyg eller ett som visar högre effekt som ASB tror på (och då gäller det ju att tjänstevikten "räcker till"). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted May 27, 2006 Share Posted May 27, 2006 Hej....... Ring till Liljas skrot i Kalmar och fråga, de skrotar bara Volvo Renult. Jag letade efter en 2.0t motor från en V/s 40 och ringde runt en hel del. De pris jag fick från skrotar var allt mellan 10-16000 med eller utan turbo, startmotor och generator. När jag ringde Liljas fick jag en 99 som gått 8000mil för 8000 kr. det var med allt och jag fick ta allt som jag behövde av det elektriska. Det blev en mass prylar pluss bälten rattstång med ratt, handbroms broms servo och tank armatur. När jag komm hem såg jag att dert saknades ett par rör på motorn och fästen, jag ringde och utan problem skickade de det som sknades pluss lite extra skruv och slangar. Jag är mycket nöjd med köpet hoss dem och med tanke på vad andra skrotar jag handlar på ska ha betalt för all små prylar som behövs till bygget. MVH Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 Tipset Splash talar om är kanon ! Det är volvos egen skrot som de döpt till BEGO. Där har jag varit flera gånger i olika ärenden. ett annat tips är helt enkelt att söka på FBT.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted May 28, 2006 Share Posted May 28, 2006 Splash tips låter tveklöst bra... får kolla upp det senare.. det råder finasiell kris just nu då en kund bestämde sig för att flytta en hel j-la kampanj till hösten.. smidigt när man tackat nej till andra uppdrag. Är ju tyvärr en rätt bra bit att åka så man får väl se till att de har ett par stycken att välja mellan.Så¨var Jag kollade faktiskt bildelsbasen först och ringde på 2 motorer.. men prissättningen var närmast pervers. Så jag insåg att "öga mot öga"-metoden sannolikt skulle generera bättre priser. Det var nog åxå fallet då jag besökte skroten i Skepplanda som haft en de ville ha 9 laxar för på telefon men kunde släppa för 6 lakan vid besök på plats.. men jag tyckte ändå det var lite mycket för en motor med 23k mil på. Jag kanske har lite för dåligt med tålamod... vad det lider kanske man kan hitta ngt bra ändå. Vore ju enklast att bygga med en FK eftersom växellådor mm. finns obegränsat av. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelolsson Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 http://www.blocket.se/vi/8359298.htm?ca=15_s Vet inte om det är vad du är ute efter.. men det är rätt topp iaf va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 (edited) He-he.. en B200FT har lite för många pållar och för lågt komp respektive liten slagvolym för mina önskemål. Dessutom är det en topp från en 230 så det KAN bli kink med besiktning. Dock så ska väl vissa B230FT ha kommit med 530-topp och inte 531. Kunde kanske funkat att ha i sin gamla 245:a, men Hudik e lite långt bort. PS: Såg precis att det fattas frostpluggar i motorn = kan vara frusen och ha sprickor i blocket. DS. Edited June 6, 2006 by Jocke E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krullert Posted August 21, 2006 Share Posted August 21, 2006 Drar upp denna tråd igen. Vad skulle besiktningsmannen tycka om en budgetturbo konv. Pinto? Då borde han fatta att det inte är mycket hk i den utan runt 150-160hk och godkänna va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 22, 2006 Share Posted August 22, 2006 Tja...räkna med att behöva skaffa bromspapper även på en turbo-Pinto. Bättre att räkna med det, och bli glatt överraskad, än tvärtom. 160 hk ger ju en normal turbo-Pinto på rätt lågt laddtryck ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.