Jump to content

Locost med Kadett GSi


Recommended Posts

iofs skall man inte önska sig olyckor... nej nej nej...

men om det sas skulle ha hänt... och du givetvis klarat dig oskadd... tänk då kunde du ju byggt en ny helrätt 7:a... :D men helt klart vill vi INTE ha olyckor...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Verkar som om jag kan får en Volvo 360 att plocka lite prylar av, av snubbe på jobbet. En vxllåda är ju aldrig fel att ha på lager. Hastighetsmätare vore mumma. :)

Hastighetsmätare? Jag tror jag har ett instrumenthus från en 360 på vinden. Har haft ett par stycken...

Link to comment
Share on other sites

iofs skall man inte önska sig olyckor... nej nej nej...

men om det sas skulle ha hänt... och du givetvis klarat dig oskadd... tänk då kunde du ju byggt en ny helrätt 7:a... :D men helt klart vill vi INTE ha olyckor...

:racesmile:

Ja, det hade kanske varit intressant.....lr köpa Locost-Cobran med Volvospis ;)

...... instrumenthus från en 360 på vinden

Åhå, intressant! Jag kanske får anledning att återkomma till ämnet! :)

Link to comment
Share on other sites

Noterbart är även att det lager som är monterat i huset ser ut att vara av den version (minns inte beteckningen) med dubbla stoppskruvar i inneringen för att fästa mot axeln. Den lösningen är inte självcentrerande, d.v.s. vid minsta undermått så kommer axeln lite ur centrering i lagret.

Här borde det varit förband med konisk spännhylsa som självcentrerar, både för balansens skull

och för att hålla i axeln axiellt (i längsled)

Lite ont om plats gissar jag att det är:

2 enkelradiga kullager med konisk spännhylsa kanske får plats, men var hittar man dem på SKF:s hemsida??

Link to comment
Share on other sites

Har du ont om utrymme så har INA kompaktare lager med konisk spännhylsa till lagerhus.

har för mej att den serien börjar på 36XXXXXX har du axeldiametern så ska jag bläddra i mina

kataloger i morgon om du inte hittar dom själv på nätet...

Link to comment
Share on other sites

SKF säljer ju lösa spännhylsor för deras standardlager. Då kan man ju få såna med cylindrisk infästning.

Ska ta den en sväng till Mantorp i morgon. Hoppas allt lirar, sen är det väl dags snart att plocka ner kardan & drivaxlar :D

Link to comment
Share on other sites

Framhjulet, höger, brukar "hoppa" lite om man lägger om styrningen helt och puttar omkring bilen. Som att geometrin spelar in på nåt vis....att hjulet svänger för lit/för mkt. Är det nåt att bry sig om?

Vad är Y-lagerhus förresten? Sökte på Google men fick bara upp den här tråden!! :D

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Om hjulet hoppar som du skriver så är nog ackerman lite fel. Egentligen inget att bry sig om såvida det inte står alldeles åt skogen. Märks bara i riktigt låg fart, typ puttning eller runt snäva gathörn.

Link to comment
Share on other sites

Vad bra!

Testade bilen på bana idag! Wow, allt funkade! Körde ifrån flera bilar.. :515:

Inget oljeläck

Inget bensinläck

Inget kylvattenläck

Inget oljemoln

Inget i chassit som hoppade isär/gick sönder

Kylning fanns

Oljelampa fanns osv, osv

...allt var lugnt och fint :racesmile:

..utom kardan och vxll :wacko:

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Haha, tänkte jag inte ens på! :D

Hittar inte min Vectra verkstadshandbok

På min seven kommer ett runt don från motorn som signaler plockas ifrån. Jag drog ur sladden till varvräknaren.... o nu vet jag inte var den ska sitta!!

Vilken färg har signalsladden fr motorn?

Link to comment
Share on other sites

Njae, hade sonen med. Det var Barndag inte bandag. 1500 spänn för att köra på en biltidnings-träff? Jag kör ju gratis på Mantorp annars... :blink:

Men det hade varit kul om klubbpolarens Sylva hade varit med o satt Ferarrisarna på plats. Lr nån SAAB-turbo-seven med 300 pållar. :515:

Link to comment
Share on other sites

Placerade mig sjua i ÖSK:s slalomcup för <5kg/hk bilar med R-däck..... av ett 20-tal bilar :racesmile:

...sanningen är annars att jag har kört fler lopp än de andra, så att jag har samlat poäng.... o ibland var det bara fyra tävlande, så då kom man 4:a :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...