Jump to content

Locost med Kadett GSi


Recommended Posts

Så där, tråget på plats. Ska hälla i olja o se om allt e tätt. Måste fixa nåt provisoriskt till insuget innan provtur kan företas.

Före o efter :wub:

post-688-1154172582.jpg

post-688-1154172618.jpg

post-688-1154172663.jpg

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 738
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

har du problem med vevhusventilation? är det mycket som kommer? är det vid bankörning eller gata?

du kan även göra så här att du tar ventilationen som kommer från bottendelen upp till ventilkåpan på vänster sida och leder den till atmosfären eller catchtank. man kan också sätta dit ett T-rör och leda en del in i ventilkåpan.

Link to comment
Share on other sites

Biltillbehörsbutik kanske? de brukar ha sånt hemma även de som säljer industriförnödenheter.

det är ren luft som går där så det behöver inte vara någon märkvärdig slang.

Link to comment
Share on other sites

En liten fråga apropå ingenting...

Hur fungerar det med 3-p-bälterna i mk-stolarna?

Jag har likadana och har förökt få till det med 3-p men får det inte att sitta riktigt bra, bälteslåset hamnar för långt in på midjan så att det skaver och flyttar man ut det utanför hålet i stolen blir det svårt att knäppa/knäppa upp det...

har du några tankar/erfarenherer kring detta?

mvh

/ Jhonatan

Link to comment
Share on other sites

Det går säkert att löda! Men är det inte enklare å slipa ner å svetsa om?

/Janne

Har testat men det är ingen kul skarv och jag e ingen licenssvetsare.

3-p bälten? Måste få ihop bil och få dit stolen, först.... :(

Link to comment
Share on other sites

Kortade en oljeplugg från Mekonomen...men den blev lite väl kort...

När jag drog åt den pajade gängan, på skruven hoppades jag

Men sen hittade jag min ursprungliga kortade Opel-plugg... MEN DEN GÅR INTE I!!!

Gängpaj m.a.o. ...bara att lyfta tråget igen o leta upp nån med en ...M14 gängtapp

Fan vad jobbigt!! :(

Åxå fick jag nåt bamsebromsfel på bruxisen nyss, skönt att MC:n fungerar iaf

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Hjälpsamt folk på forumet, det är kul! Trevligaste forumet utan konkurrens!

Är inne på ett BMW-mcforum o skriver lite, men det är en hög träbockar. De märker ord och skriver små spetsfundigheter. Inte mkt skruva&teknik..... Men det enda som förenar dem är ju att de köpt en motorcykel! :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Fick tag på en gängtapp...men pluggen är kort så jag är rätt sugen på en Helicoil-lagning..

Det var faktiskt en gammal dragracing-snubbe som lånade ut, utan att känna mig. Han driver en liten service-verkstad i Finspång. Han hade en kompressormatad 1963 vette i början av 1970-talet.... :notworthy: orange

Link to comment
Share on other sites

Fick ett nytt , grönt, kylarlock av en konstruktionschef på Volvo som jag känner. Han har läst den här tråden med stort intresse. Jag kanske kan posta hans kommentarer?

Det ska vara en ny, förbättrad, typ av kylarlock enl. uppgift.

Det bildas en pöl i de nya sätena om vatten passerar överdraget.... det är faktiskt bra!

post-688-1156603188.jpg

post-688-1156603205.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det bildas en pöl i de nya sätena om vatten passerar överdraget.... det är faktiskt bra!

du kan ju borra ett dräneringshål genom stol och golv... eller varför är det bra???

Link to comment
Share on other sites

Alla kylar lock i stort sett har en inbyggd fjäderbelastad övertrycksventil.

Dessa finns i olika utförande med olika fjäderförspänning. Locken rukar vara

märkta med öppningstryck i t.ex. Kpa .

Apex nya gröna har väl då ett högre öppningstryck än hans gamla tydligen.....

Link to comment
Share on other sites

Ja, fast det står 150 kPa på båda.....

Har ett skumt fel oxå, får inte liv i oljetryckslampan :(

Om jag kollar resistansen genom oljetrycksbrytaren i kontaktdonet vid torpeden, så är den 0 ohm. Men om jag kopplar in oljetryckslysdioden där så lyser den inte. Däremot gör den det om jag jordar dess kontakt... :blink:

...... lr om jag kopplar den till laddlampgivaren

FATTAR INGET!!

Link to comment
Share on other sites

jo locken ska öppna vid olika tryck.

ang. oljetr.lampan har du mätt på givaren både med och utan tryck? man kan mista sig på en del instrument så att oändligt högt motstånd visar 0. har du en summer så kan du testa med den.

Link to comment
Share on other sites

jo locken ska öppna vid olika tryck.

ang. oljetr.lampan har du mätt på givaren både med och utan tryck? man kan mista sig på en del instrument så att oändligt högt motstånd visar 0. har du en summer så kan du testa med den.

Saken e den att jag vill ha en bombsäker oljetryckslampa INNAN jag startar motorn :D

Instrumentet visar 0.000 vid 0 Ohm och 1 vid avbrott

Link to comment
Share on other sites

Jordfläta till motorn?

Den glömde jag efter motorbyte i en 360 jag hade. Motorn gick inge bra och plötsligt blev gasen trög. Undersökning visade att jag jordat motorn i gasvajern vars plasthölje smält och krullat ihop sig. Jag fick cykla till Volvohandlaren...

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

generarorn jordar. du har 12v+ på lampan sedan jordar generatorn. när generatorn laddar så ger den 12v + ut på kabeln till lampan och 12v+ på lampan och 12v + från generatorn tar ut varan så skillnaden blir 0 och då slocknar den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...