Michael Th Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 iofs skall man inte önska sig olyckor... nej nej nej... men om det sas skulle ha hänt... och du givetvis klarat dig oskadd... tänk då kunde du ju byggt en ny helrätt 7:a... :D men helt klart vill vi INTE ha olyckor... :racesmile: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Verkar som om jag kan får en Volvo 360 att plocka lite prylar av, av snubbe på jobbet. En vxllåda är ju aldrig fel att ha på lager. Hastighetsmätare vore mumma. :) Hastighetsmätare? Jag tror jag har ett instrumenthus från en 360 på vinden. Har haft ett par stycken... Quote
apex Posted September 11, 2006 Author Posted September 11, 2006 iofs skall man inte önska sig olyckor... nej nej nej...men om det sas skulle ha hänt... och du givetvis klarat dig oskadd... tänk då kunde du ju byggt en ny helrätt 7:a... :D men helt klart vill vi INTE ha olyckor... :racesmile: Ja, det hade kanske varit intressant.....lr köpa Locost-Cobran med Volvospis ;) ...... instrumenthus från en 360 på vinden Åhå, intressant! Jag kanske får anledning att återkomma till ämnet! :) Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Tänk vad man samlar på sig grejer med åren... :o Man kan ganska lätt pilla mätarställnnigen till vad man vill. Du får det om du vill ha det. Quote
apex Posted September 11, 2006 Author Posted September 11, 2006 Kalas!! Gärna! Ett av de enklare vinterprojekten, en riktig mätare. :) Quote
Michael Th Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 de e skönt med en egen mätare :biglaugh2: tänk då kanske du inser hur fort du egentligen kör... :hypocrite: :racesmile: Quote
apex Posted September 12, 2006 Author Posted September 12, 2006 Ja, alla tycker att jag kör som en biltjuv...nu kanske jag börjar åka i SAMMA hastighet som omgivande bilar. Det verkar säkrare på nåt sätt.... :huh: Var ute å brände lite till.... hihi, fan va kul det är! Quote
Michael Th Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 sälj speedsteern och gör en tok super uppdate på 7:an :D du verkar ju gilla den :racesmile: Quote
apex Posted September 12, 2006 Author Posted September 12, 2006 Som busbil med raspande 16V Gsi-motor o stenhårt chassi är den fantastiskt skoj. Kan man bara lösa de sista problemen så kan den nog bli riktigt bra! Quote
apex Posted September 14, 2006 Author Posted September 14, 2006 Noterbart är även att det lager som är monterat i huset ser ut att vara av den version (minns inte beteckningen) med dubbla stoppskruvar i inneringen för att fästa mot axeln. Den lösningen är inte självcentrerande, d.v.s. vid minsta undermått så kommer axeln lite ur centrering i lagret.Här borde det varit förband med konisk spännhylsa som självcentrerar, både för balansens skull och för att hålla i axeln axiellt (i längsled) Lite ont om plats gissar jag att det är: 2 enkelradiga kullager med konisk spännhylsa kanske får plats, men var hittar man dem på SKF:s hemsida?? Quote
Arrowsmith Posted September 14, 2006 Posted September 14, 2006 Har du ont om utrymme så har INA kompaktare lager med konisk spännhylsa till lagerhus. har för mej att den serien börjar på 36XXXXXX har du axeldiametern så ska jag bläddra i mina kataloger i morgon om du inte hittar dom själv på nätet... Quote
apex Posted September 14, 2006 Author Posted September 14, 2006 Axeln är visst 30 mm, var ute o brände lite i sensommarnatten....RAAPPPP-RAPP-BRRRRRRRRUMMMM Quote
Arrowsmith Posted September 15, 2006 Posted September 15, 2006 INA lagret för Y-lagerhus med spännhylsa för 30mm axel heter 362006BTN Quote
apex Posted September 15, 2006 Author Posted September 15, 2006 Kalas! Ska kolla upp det! Kan få en Volvo 360 med B19 och 5-pet för skrotningspengarna, 19000 mil.... man kanske skulle lägga en låda på lager.... Quote
apex Posted September 15, 2006 Author Posted September 15, 2006 362006BTN Mått 30 x 62 x 18 Det borde man ju kunna klämma in ett par ...ska kolla! :notworthy: Quote
apex Posted September 17, 2006 Author Posted September 17, 2006 (edited) Fast om man sätter 2 på rad i ett hus, ett 68 mm rör, hur kommer man åt att spänna konan på mer än en? Edited September 17, 2006 by apex Quote
Arrowsmith Posted September 17, 2006 Posted September 17, 2006 Det kan bli svårt att få fast dom i röret eftersom de inte är cylindriska utvändigt utan gjorda för att monteras i lagerhus (typ nedan). Så fundera på en lösning med Y-lagerhus i stället är mitt tips. Quote
apex Posted September 17, 2006 Author Posted September 17, 2006 Adapterplatta på kopplingskåpan och 2 lagerhus bultade i serie med stift o passbultar... hmmm Quote
apex Posted September 18, 2006 Author Posted September 18, 2006 SKF säljer ju lösa spännhylsor för deras standardlager. Då kan man ju få såna med cylindrisk infästning. Ska ta den en sväng till Mantorp i morgon. Hoppas allt lirar, sen är det väl dags snart att plocka ner kardan & drivaxlar :D Quote
Arrowsmith Posted September 18, 2006 Posted September 18, 2006 SKF säljer ju lösa spännhylsor för deras standardlager. Då kan man ju få såna med cylindrisk infästning. Då bygger dom en hel del och det börjar bli klumpigt vill jag bara varna för... Quote
apex Posted September 19, 2006 Author Posted September 19, 2006 (edited) Framhjulet, höger, brukar "hoppa" lite om man lägger om styrningen helt och puttar omkring bilen. Som att geometrin spelar in på nåt vis....att hjulet svänger för lit/för mkt. Är det nåt att bry sig om? Vad är Y-lagerhus förresten? Sökte på Google men fick bara upp den här tråden!! :D Edited September 19, 2006 by apex Quote
pacman Posted September 19, 2006 Posted September 19, 2006 Om hjulet hoppar som du skriver så är nog ackerman lite fel. Egentligen inget att bry sig om såvida det inte står alldeles åt skogen. Märks bara i riktigt låg fart, typ puttning eller runt snäva gathörn. Quote
Arrowsmith Posted September 19, 2006 Posted September 19, 2006 Y-lagerhus är lagerhuset du sätter ditt y-lager som har konvex ytterring i ;) Söker du på google på y-lager (länk nedan) så får du runt 8160000 svar. Google länk du ser lagerhusen på bilden jag bifogade här ovan. Quote
apex Posted September 19, 2006 Author Posted September 19, 2006 (edited) Vad bra! Testade bilen på bana idag! Wow, allt funkade! Körde ifrån flera bilar.. :515: Inget oljeläck Inget bensinläck Inget kylvattenläck Inget oljemoln Inget i chassit som hoppade isär/gick sönder Kylning fanns Oljelampa fanns osv, osv ...allt var lugnt och fint :racesmile: ..utom kardan och vxll :wacko: Edited September 19, 2006 by apex Quote
Michael Th Posted September 19, 2006 Posted September 19, 2006 tänk det är dagar som denna som behövs för att möta motgångar (kardan strul) lycka till med ny konstruktionen.. :D :racesmile: Quote
apex Posted September 20, 2006 Author Posted September 20, 2006 (edited) En bild från evenemanget...inget oljemoln!! :D Edited September 20, 2006 by apex Quote
apex Posted September 23, 2006 Author Posted September 23, 2006 (edited) Gjorde en liten utflykt till Sviestad i sensommarvädret. Där pågick en sömnig formelbilskurs, men det fann intressanta saker i garaget! En Ariel Atom En Renault Spider En se7en som "Safety car" :D Mer bilder http://www.putfile.com/turtobbe/images/24743 Edited September 23, 2006 by apex Quote
Morty Posted September 23, 2006 Posted September 23, 2006 Jag tyckte om dragkroken på "Safety car:n". Måste erkänna att det är första gången jag ser det. Mvh MM Quote
Michael Th Posted September 23, 2006 Posted September 23, 2006 den högerstyrda 7:an med dragkrok skulle jag gärna ser mer bilder på... framförallt krok konstruktionen.. :racesmile: Quote
apex Posted September 23, 2006 Author Posted September 23, 2006 Haha, tänkte jag inte ens på! :D Hittar inte min Vectra verkstadshandbok På min seven kommer ett runt don från motorn som signaler plockas ifrån. Jag drog ur sladden till varvräknaren.... o nu vet jag inte var den ska sitta!! Vilken färg har signalsladden fr motorn? Quote
Thomas Posted September 23, 2006 Posted September 23, 2006 varvräknare har från tändförstärkaren GN i kadett GSI härvan Quote
Thomas Posted September 23, 2006 Posted September 23, 2006 glömde. den kommer från stift 9 i styrboxen Quote
leto Posted September 23, 2006 Posted September 23, 2006 (edited) Gjorde en liten utflykt till Sviestad i sensommarvädret. Där pågick en sömnig formelbilskurs, men det fann intressanta saker i garaget!En Ariel Atom En Renault Spider En se7en som "Safety car" :D Den Arielen har vi sett förut http://forum.locostsweden.se/index.php?s...67&hl=ariel Edited September 23, 2006 by leto Quote
Michael Th Posted September 23, 2006 Posted September 23, 2006 kanske svårt att få tag i nya bärarmar... :( en sådan skulle stå fint i mitt garage..(mellan körningarna) :racesmile: Quote
apex Posted September 23, 2006 Author Posted September 23, 2006 Man kanske skulle lägga ett bud 477 kkr borde gå att pruta en del på Quote
apex Posted September 23, 2006 Author Posted September 23, 2006 Har hittat minilite i 13" med rätt bultcirkel, men bara 5,5" breda...ska man köpa, lr är de för smala? Quote
Michael Th Posted September 23, 2006 Posted September 23, 2006 till rätt pris.KÖP... behövs ju inte så breda mackor tillliten 7:a.. :D :racesmile: Quote
apex Posted September 23, 2006 Author Posted September 23, 2006 1500.- , nästan gratis!! :blink: Är nöjd med hjulen jag har, men för 1500 spänn kunde det väl vara kul att testa lätta hjul? Quote
apex Posted September 24, 2006 Author Posted September 24, 2006 Tänkte rita ett elschema o kombinera det med Vectrans för C20XE. Tappade jorden till säkringarna när jag mekade och det var lite pyssligt att hitta tebax...... :D Quote
apex Posted September 24, 2006 Author Posted September 24, 2006 Var på Mantorp o kollade på AMS banevent. Flera Porschar o 3 Speedsters men inte en enda seven på banan? Lite bling-tillställning, en massa fina, dyra, bilar men inte så snabba förare. Quote
apex Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Sjunger: *En bandag utan sjuor, är som kärlek utan kyssar o kärlek utan kyssar är väl ingen kärlek säg?* :wub: Quote
Michael Th Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 varför körde du inte??? då hade det ju varit en 7:a... :D Quote
apex Posted September 25, 2006 Author Posted September 25, 2006 Njae, hade sonen med. Det var Barndag inte bandag. 1500 spänn för att köra på en biltidnings-träff? Jag kör ju gratis på Mantorp annars... :blink: Men det hade varit kul om klubbpolarens Sylva hade varit med o satt Ferarrisarna på plats. Lr nån SAAB-turbo-seven med 300 pållar. :515: Quote
Michael Th Posted September 25, 2006 Posted September 25, 2006 det tråkiga är ju att det alltid finns några som gärna slantar upp 1500kr . :mad: om alla vägrade betala skulle kanske priset minska.. :racesmile: Quote
pacman Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Hyfsat lång tråd det här..... Apex blogg.... :o Quote
apex Posted September 26, 2006 Author Posted September 26, 2006 Ja.... jag vet.... :wacko: Jag får byta biltyp när forumet kantrar av tyngden.... :lol: :D Quote
Fredrik i Trollhättan Posted September 26, 2006 Posted September 26, 2006 Blogga på bara. Vi som är intresserade kan scrolla.... Quote
apex Posted September 26, 2006 Author Posted September 26, 2006 Placerade mig sjua i ÖSK:s slalomcup för <5kg/hk bilar med R-däck..... av ett 20-tal bilar :racesmile: ...sanningen är annars att jag har kört fler lopp än de andra, så att jag har samlat poäng.... o ibland var det bara fyra tävlande, så då kom man 4:a :lol: :lol: Quote
apex Posted October 1, 2006 Author Posted October 1, 2006 Stod grindvakt på STCC på Mantorp en uppoffring man får stå ut med om man ska vara med o köra gratis i ÖSK! :D Quote
Michael Th Posted October 1, 2006 Posted October 1, 2006 ohh din stackare... :biglaugh2: fy vad avundsjuk jag blev... :( ja ja mera bilder :D :racesmile: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.