Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjingeling!

Har nyss köpt ett chassie, enligt bok har jag lärt mig att det är.

Nu undrar jag vilken Sierra det är jag ska ha tag på egentligen?

Jag har fått ett bra erbjudande på en -93, vet inte ännu vilken motor etc det är, men den är nästan gratis...

Så vad säger ni experter? Är det en Sierra man ska plocka allt från? Vill ha en fungerande bil relativt billigt utan fancy stuff, det kan jag fixa till senare tänkte jag... :)

Mvh Roger, nybyggare ;) :D

Posted

Det där beror ju på ;)

Om vi tittar enbart på fyrcylindriga så har de nyate DOHC motor medans de äldre har pinto, och då är det ju en smaksak vilken du vill ha. Finns mer trim till Pinto, men DOHC är modernare.

det skiljer även mellan M75 vxllåda och Typ9 den äldre typ9 är mindre men något tungre.

Men det viktiga är nog om det är skivor eller trummor bak.

Posted

beror lite på vad du skall ha bilen till... skivor e ju effektivare, men skall du ha bilen som "glassätarbil" å köra lugna söndagsutflykter så fungerar trummor mer än bra...

skall du köra bankörning så är skivor effektivare...

sedan går det oftast att bygga om från trummor till skivor, men det är givetvis enklare om du hittar en me skivor från början.. :)

sedan väljer du trummor å senare inte e nöjd så e de inte svårare än att man gör om å gör "rätt"....

en bra 1 prioritering brukar vara att få bilen körbar,sedan kan man snöa in på detaljer för att anpassa bilen efter ens egna personliga behov...

Posted
en bra 1 prioritering brukar vara att få bilen körbar,sedan kan man snöa in på detaljer för att anpassa bilen efter ens egna personliga behov...

Du förstår mig alldeles! :)

Jag är inställd på några års jobb... :D

Posted

Hej!Chassiet du köpte,är det för stel eller delad bakaxel?

De flesta sierror var trumbromsade.Dohc motorn är högre än pinton.MT 75 lådan kan du sätta spaken där du vill,då det är ett utvändigt länkage till spaken.På motor med typ 9 kommer spaken långt fram.Den är dock smidigare och lättare.

Dohc motorn är 8v,precis som pinton.

Pinton är lättmekad.Vet av egen erfarenhet.

Om du har vägarna förbi Pixbo,ovanför Mölndal,kan du kolla in pinto/typ 9 installation med deDion axel.

välkommen in i träsket!

mvh pixbo ;)

Posted

Chassiet är för delad bakaxel, men jag kan bygga om om det krävs.

Jag eftersöker ju enkelhet.

Så vilken årsmodell ska jag gå på? Eller vad ska modellen heta?

Har jag vägarna förbi Götet(vilket händer lite då o då) så tittar jag gärna förbi!

Fick förresten med mall för nedre bärarmar fram, så jag kanske kan svetsa ihop några stycken om fler vill ha... Så fort verkstaden är färdig...

Posted

Jag köpte en scorpio som jag skrotade.Meningslöst.Så billiga som prylarna är på blocket och skroten,är det bara krångligt att skrota själv.

Det är min erfarenhet.

Jag har köpt en massa delar,då jag inte visste vad jag behövde.

Motor och låda kostar runt 2000:-,spindlar 500-1000:-,diff med drivaxlar och hubbar ca 1000:- etc.

Det är inte lätt att bli av med en strippad bil.Skrotarna är njugga,upptäckte jag.

Elsystemet tog jag ut,men gjorde nytt iallafall.Klumpigt med det gamla.

mvh pixbo :)

Posted
Det är inte lätt att bli av med en strippad bil.Skrotarna är njugga,upptäckte jag.

mvh pixbo :)

Öh, jag ringde en sån som annonserar i dagstidningen och några dar senare kom det en snubbe som hämtade vraket, och jag fick en femhundring för besväret :) puckot sabbade dock asfalten :(

H Janne

Posted

Hmmm, det kan du ju ha rätt i att det är skönt att slippa dela på bilen själv... Dessutom slipper man ju ha en skrotbil stående. Det ser ju så trist ut.

Vilken tur att detta forum finns!! :notworthy:

Så jag ska leta efter en pintomotor o resten av delarna från en Scorpio. Vilken årsmodell snackar vi då?

Hoppas ni inte tröttnar på mina frågor!! :prop:

Posted

Annars är en taunus en ideal donator om man hittar en sån idag. Man kan plocka åtminstånde pinto motor, typ 9 låda, bred stel bakaxel, spindlar och styrväxel.

H Janne

Posted

Hej!Om man får tag i en pinto"205" motor,kom i sierran -85 tror jag,så är det blocket starkare och toppen är det bättre flöde i.Förgasaren fram tillochmed -85,32/36 dgav,lämpar sig bra för medeltrimmade motorer,120-130 hk.

Jag har konverterat till förgasare,och det ångrar jag inte.Orginalinsuget är för högt,och krångligt att bygga om.

Taunusspindlar är lite enklare att jobba med,då du inte behöver en adapter för McPherson-dämparen.

Sierran har kraftigare lagring och en bättre geometri,har jag hört.Jag har dock Taunus,och det fungerar mycket bra.

Då du ändå behöver korta ev styrväxel,fungerar nog de flesta utan servo.Jag har Escort Mk2-76.

Stel bakaxel är enklast,komforten är ändå inte prio 1 på en Locost.Jag har deDion av det skälet att jag hade en diffklump,men inte såg fram emot alla vinklar som skulle klaras av med IRS.

post-66-1145472238.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Visst går det att använda en Granada men det är egentligen bara motor, låda och spindlarna fram samt kanske bromsar som man har nytta av. Bakvagnen har inte lika smidiga lagerhus som Sierra/Scorpio, styrväxeln är jättebred.

Dessutom har en 2.0 -77 nästan helt säkert en lågkompressionsvariant av Pintomotorn på 88 hästar, som inte är sådär överdrivet kul.

En Sierra 2.0i 1985-87 är en mycket bättre donator...

/Gustaf

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...
Posted
En Sierra 2.0i 1985-87 är en mycket bättre donator...

Varför inte '88?

Tänkte också bygga locost med Sierra som donatorbil, givetvis med Pinto.

Vilket var det sista året med pinto i Sierra och från när hade pinton insprutning?

Man vill ju gärna även ha typ9-låda, så jag undrar i vilka modeller och åm den fanns?

Har även hört att en opel kadett GSi-motor passar på en typ9-låda utan adapter, stämmer det, passar även en M75-låda? Skulle det även betyda att en Saab-motor (fr.o.m. '94) passar på en sådan låda utan adapter?

Hoppas det inte blev för många frågor :D

Posted
Har även hört att en opel kadett GSi-motor passar på en typ9-låda utan adapter, stämmer det, passar även en M75-låda? Skulle det även betyda att en Saab-motor (fr.o.m. '94) passar på en sådan låda utan adapter?

Saabs kortmotor (fr.o.m. '94) passar inte till typ9-lådan utan den passar ihop med ett antal Opellådor och därmed tror jag inte att GSI-motorn passar ihop med typ9-lådan iheller.

Sök på forumet så hittar du en hel del info. i ämnet.

Mvh

MM

Posted

Pinton fanns med sprut från 1984/85, 1988b/1989 var sista året (1989 finns både Pinto och DOHC).

Anledningen till att man bör undvika 1988 är att många fick katalysator då - och det är i och för sig inget problem. Men samtidigt sänktes kompressionen (till runt 8,5:1), insprutningen gjordes mer komplicerad och effekten rasade också. Därför tycker jag 1987 är ett bättre val.

/Gustaf

Posted (edited)
Saabs kortmotor (fr.o.m. '94) passar inte till typ9-lådan utan den passar ihop med ett antal Opellådor och därmed tror jag inte att GSI-motorn passar ihop med typ9-lådan iheller.

Sök på forumet så hittar du en hel del info. i ämnet.

...

Jo, jag sökte men hittade inget av relevans, tyckte jag. Dock såg jag någonstans (efter att ha postat frågan) att det fanns sprängkåpor till typ9-lådan att köpa så att en GSi-motor skulle passa...?

Pinton fanns med sprut från 1984/85, 1988b/1989 var sista året (1989 finns både Pinto och DOHC).

Anledningen till att man bör undvika 1988 är att många fick katalysator då - och det är i och för sig inget problem. Men samtidigt sänktes kompressionen (till runt 8,5:1), insprutningen gjordes mer komplicerad och effekten rasade också. Därför tycker jag 1987 är ett bättre val.

/Gustaf

Jaha, jag trodde effektsänkningen berodde enbart på katalysatorn, vilket kompförhållande var det innan?

Mer komplicerad insprutning, men den har väl alltid varit elektrisk (på sierran)?

Edited by elwood
  • 2 weeks later...
Posted

Pinton har genom tiderna i princip funnits med tre kompressionsförhållanden:

9.2:1 (högkompsmotorn, 1971-75, 1978/79-88a ungefär)

8.2:1 (lågkompsmotor, 1976-77/78 ungefär, speciellt i bilar med automatlåda)

8.5:1 (katmotorn, 1988/89)

Det är kolvarnas höjd som avgör kompressionen, i övrigt är motorerna lika, i princip. Lägre kolvar ger lägre kompression.

/Gustaf

Posted
...

Det är kolvarnas höjd som avgör kompressionen, i övrigt är motorerna lika, i princip. Lägre kolvar ger lägre kompression...

Ok, gissade det.

Över till något annat, nu känner jag mig väldigt frågevis, alla sierror har väl inte haft 5vxl? Det fanns väl de med 4vxl? Vilka modeller/åm har 5vxl? (framför allt då typ9)

Posted

I Sverige hade i praktiken alla manuella Sierra femväxlade lådor. Typ 9 alltid bakom Pinto, dvs 1983-88b i normala fall.

/Gustaf

  • 3 years later...
Posted

Hej!

Har fått napp på en Sierra -86.

Eftersom att -87 verkar vara mest "eftertraktad" borde väl -86:an funka bra?

Skulle kosta 1500-1000kr vilket verkar rimligt.

MVH Filip Arvidsson

Posted

Jodå jag bor strax norr om ludvika.

Intressant, men måste väl nästan ha en hel bil att plocka delar från?

Tänkte plocka det mesta från en och samma bil, bensin kostar det också :(

Sierran jag fått napp om var i Mora och det är ungefär som till dig.

MVH Filip Arvidsson

Posted

Då gissade jag rätt, borde bli MVG på geografikuren om Grangärde. Jag vill minnas det finns skyltar med just Grangärde på vägen mot Borlänge och på den vägen har jag åkt alldeles för mycket förr i tiden. Men minnet fungerade. Bra test det också.

Det är sant att du behöver mer än motor och växellåda. Ändrar du dig på något sätt eller om någon annan är intresserad av motor och växellåda så finns självplocket så länge bilen finns kvar.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...