Sonett7 Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Jag köpte en motor där motornumret visade sig vara helt bortrostat och eftersom detta måste vara läsbart vid registreringsbesiktningen kontaktade jag SBP för att få reda på hur jag skall lösa detta. Jag skrev: Jag håller på att bygga ett amatörbyggt fordon och har köpt en motor från en Saab 9-3 årsmodell -99. När jag fick hem motorn såg jag att själva ytan där Saab skrivit motornumret är kraftigt rostangripet och att märkningen är gjord med väldigt ytliga siffror och detta har medfört att denna märkning är oläslig. Med anledning av detta kontaktade jag SFRO och fick meddelandet att det bara skulle vara att stansa in motornumret igen, men eftersom det i slutändan är Svensk Bilprovning som gör registreringsbesiktningen tänkte jag kontakta Er för att se vad reglerna säger. Den informationen jag fått säger att det SBP enbart går på motornumret för att avgöra vilken effekt motorn har och då måste ju motornumret vara läsbart. Bilen som motorn kommer från hade chassinummer YS3DE55T6XXXXXXXX och med hjälp av det kan jag få reda på vad motornumret skall vara hos Saab. Hoppas ni kan hjälpa mig. Med vänlig hälsning Mats Friberg, Helsingborg Svaret från SBP Det finns inget hinder mot nystansning av korrekt motornummer. Motorns prestanda kan styrkas på annat sätt än genom motornummer, t.ex med Intyg,i detta fallet från SAAB. Detta avgör Besiktningsmannen för aktuellt fordon. Blev lite förvånad att de egentligen inte är hårdare med detta eftersom jag skulle kunnat ta en 2.3-liters motor från en Saab 9000 Aero med 225 hästar och sedan bara kunnat stansa in ett nummer som säger att det är en 2.0 ltt med 150 hästar eftersom det nästan är omöjligt att se skillnad på dem om man inte är mycket insatt... :ph34r: Quote
svante Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Känns väl skönt att en myndighet litar på dig? Förbruka inte det förtroendet då vi alla blir lidande av det... Quote
Sonett7 Posted January 26, 2004 Author Posted January 26, 2004 Känns väl skönt att en myndighet litar på dig? Förbruka inte det förtroendet då vi alla blir lidande av det... Visst känns det bra och ni andra kan vara helt lugna - jag kommer inte att fiffla med motornumret utan bara stansa in samma nummer som funnits där från början. Blev mest förvånad eftersom de skall har verkat så hårda på att det är själva motornumret som anger motoreffekten men att det utan omsvep är OK att själv stansa in motornumret :blink: Quote
svante Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 kör med pinton själv och där lär det ta tid innan det rostar bort... 3-4mm upphöjda siffror se bild de syns i ovankant... Quote
Sonett7 Posted January 26, 2004 Author Posted January 26, 2004 Hmm... senast jag kollade på ett Pintoblock så fanns det ett annat motornummer som mer liknar det som sitter på de äldre varianterna av Saabmotorer. Skall finnas nåt med 10-12 siffror och bokstäver på motorns högra sida (om jag minns rätt). Quote
SJUAN Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Det nummret är jutnummret som talar om ifall det är en 2,0 eller 1,6 205 är ett 2 liters förstärkt block (Kraftigare jutning tål större borrning) har jag för mej. Quote
svante Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 okej... fel av mig, visste inte får väl leta efter fler siffror (om dom inte redan är bortrostade). Quote
Niklas Engdahl Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Men vad händer om man har en motor, säg SAAB 2,0ltt, och motornummret är bortrostat OCH man har inget chassinummer att knyta ihop den med? Hur gör man då? Är det bromspapper som gäller då eller? :blink: Quote
Rikard Larsson Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Så är det för mig med. Köpte min motor (saab 900 -96) löst och hur jag än letar hittar jag inte numret (ska sitta vit vevaxelgivaren på en liten "konsoll" typ, har hittat där det borde stå, men där är bara rost...) Quote
Thomas Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 nog borde numren vara stansade och är det då rostigt så kan man ta en bit smärgelduk o putsa lite lätt sedan dra på lite olja och torka av den igen så brukar numren träda fram. sen kan man kanske stansa om dem igen så de syns bättre, eller klarlacka över dem. Quote
Jörgen Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Problemet med SAAB motorerna är ju att där motornumret sitter så är det mycket utsatt för salt och annat skit som stänker upp ifrån vägen. Numret sitter vänt framåt i färdriktningen. På min 9000 -94 så knackade jag bort ca: 4hekto rost ifrån framsidan och inget på baksidan, visst.. det är ju ett sätt att lätta bilen på :prop: men jag hade nog tänkt att lätta på andra ställen. Jörgen Quote
Micael Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 När jag regbessade min locost så kollade sbp-mannen ner i motorrummet och sa "ok". Sen var det klart. Han kan omöjligt ha sett motornummret och troligen inte memorerat det heller. SFRO skrev heller inte upp det. Så det där med motornummer verkar vara lite High Chaparall Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.