Jump to content

Bromsservo eller inte...


torparn

Recommended Posts

Som sagt...behöver man egentligen servo?

Jag har Scorpio-bromsar runt om, men har inte bestämt mig än huruvida jag ska ha servo eller inte :blink:

Vad har ni för erfarenheter??

Om jag kör utan tänkte jag gå ner lite i storlek på huvudcylinder för att det inte ska bli för tungtrampat.

Servot stjäl ju en del plats, visserligen har jag ett servo från en golf I som är litet å bra, men man

vill ju inte ha en massa grejer i onödan :P

Kortfattat:

Fördelar: Lättare installation, bättre känsla i pedalen, vikt :D ,

Nackdelar: Tungtrampat??? , platsbrist

Tacksam för ideer å spörsmål :)

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Som sagt...behöver man egentligen servo?

Jag har Scorpio-bromsar runt om, men har inte bestämt mig än huruvida jag ska ha servo eller inte :blink:

Vad har ni för erfarenheter??

Om jag kör utan tänkte jag gå ner lite i storlek på huvudcylinder för att det inte ska bli för tungtrampat.

Servot stjäl ju en del plats, visserligen har jag ett servo från en golf I som är litet å bra, men man

vill ju inte ha en massa grejer i onödan :P

Kortfattat:

Fördelar: Lättare installation, bättre känsla i pedalen, vikt :D ,

Nackdelar: Tungtrampat??? , platsbrist

Tacksam för ideer å spörsmål :)

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jag kör utan bromsservo och har kvar bromscylindern som jag tog från Sierran jag slaktade.

Det var lite udda i början att behöva trampa till lite hårdare, men det är något man snabbt vänjer sig vid.

Dessutom skulle aldrig servot från sierran fått plats :D

Link to comment
Share on other sites

:) Hej!Man kan ju ha lite längre hävarm på bromspedalen.Det kan räcka.

mvh pixbo :)

det är väl det vanliga att man ändrar utväxlingsförhållandet när man frångår broms servo.. däremot skulle jag inte ändra h cyl storlleken om man kan använda original.. det finns ju fler som fått det att fungera bra med original bromsar fram/bak och original cyl.

jag kommer inte att använda originalbromsar från en bil så därför tycker jag det är bäst med 2 separata cyl och bromsvåg.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Det blev nog lite fel det förra inlägget ??? Provar på nytt !! Mina erfarenheter angånde broms servo eller inte.

När man Rejsar så är det lättare och hitta rätt broms pungt utan servo då motorns under tryck på verkar kraften men i vanlig trafik så är ju ett servo att före dra men en så lätt bil som en seven kopia så fungerar det utmärkt utan. (jag tycker det ser fult ut med servo)

Link to comment
Share on other sites

Scorpion har ju original ett hyfsat smidigt elservo i ABS-enheten, det går ju att använda det om man vill. Inte så tokig lösning faktiskt, det går att använda bara servot utan ABS-funktionen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

När man Rejsar så är det lättare och hitta rätt broms pungt utan servo då motorns under tryck på verkar kraften men i vanlig trafik så är ju ett servo att före dra men en så lätt bil som en seven kopia så fungerar det utmärkt utan. (jag tycker det ser fult ut med servo)

Tur att man kör utan bromsservo då det verkar blivit en kosmetisk detalj!! :biglaugh2:

Håller med dig Fogelberg, tycker att det är lite bättre känsla utan servo vid bankörning.

Kan ev. kännas lite stumt vi vardaglig körning.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl risk att man inte har så mycket vacuum i slutet på långa rakor = man får pressa hårt, sen när motorn bygger upp vacuum igen så har man för hårt bromstryck.... ingen vidare feeling

En lätt bil borde klara sig utan servo, eller också möjligen Therealpintos scorpalösning.

/janne

Link to comment
Share on other sites

Ska man köra med vacuumservo så får man se till att man har backventil på vacuumsidan (brukar sitta på slangen) så att undertrycket bibehålles efter t.ex. en lång fullgasraka.

Link to comment
Share on other sites

Backventil brukar man väl alltid ha på servo?

Vad gäller scorpio-servot som Gustav nämner så har jag lös huvudcyl. på min (2,0 kombi -90), inte ihopbyggt med abs:en som på en del andra...

Att ändra utv. på pedalen är ju en lösning, men det ger ju samma resultat som en mindre

huvydcyl. Det ändrar ju inte balansen mellan fram/bak vilket är det viktigaste...

Tack för tipsen iaf, det lutar väl åt "hardcore"-lösningen utan servo :D

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller scorpio-servot som Gustav nämner så har jag lös huvudcyl. på min (2,0 kombi -90), inte ihopbyggt med abs:en som på en del andra...

Men det är fortfarande "elservo"? Jag hade för mig att nya ABS-systemet med vakuumservo kom mycket senare...?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Men det är fortfarande "elservo"? Jag hade för mig att nya ABS-systemet med vakuumservo kom mycket senare...?

/Gustaf

Jag kan tillägga att jag skrev fel årsmodell, det är naturligtvis en -92:a, kombin kom ju inte förrän då :)

Men däremot är det ett vanligt vacuum-servo...det sitter nån elektrisk sensor på det, som jag antar jobbar ihop med abs:en på nåt sätt, men servot som sådant ser ut precis som på den gamla goda tiden :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...