Jump to content

Stålkvallité i ramen


Björn P

Recommended Posts

Hej allihop

Jag har äntligen fått tummen ur och kontaktat min närmsta SFRO-....person. Han gav mig lite magont kan man säga. Angårende ramen så Krävde han intyg från stålleverantören angående sträckgränser och shriver: ..."vara alltså MINIMUM Re (Sträckgräns) på 250N/mm. Intyg krävs. "

Vad som får mig att fundera att han samtidigt bifogade ett textstycke som skulle in i nästkommmande bok med texten: "En ram till en bil med torrvikt under 750 kg och en motoreffekt på ca 130 hk skulle med fördel kunna byggas i DIN 2395 HBT 100/40/2 mm. (ST35 sträckgräns min 235N/mm)."

Jag vill inte starta min relation med honom genom att dividera fram och tillbaka så jag släpper frågan lös i forumet... Vilket krav gäller?

Angivet är även enheten N/mm, När jag kastar ett öga i Bilben (Karlebro handbok alltså) så mämns bara N/mm2. Samma enhet snackar min stålleverantör om och ska så småningom fixa ett intyg. Vad är skillnaden? Vad är skillnaden mellan Rm och Re?

Link to comment
Share on other sites

N/mm måste vara felskrivning, det är N/mm2 som åsyftas, det är ju spänning man talar om alltså kraft/areaenhet.

Förr var det sigma s för sträckgräns och sigma b för brottgräns, Re är sträckgräns (det spänning varvid materialet föbörjar "flyta" och Rm är brottgräns (där brister det)

Lycka till med ditt byggande !

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Jaha nya regler på G, vad har vanligt sketstål för sträckgräns tro? Lutar det år att lägga ner bygget eller ska man försöka få ut ett intyg från järnhandeln :-(

/janne

Link to comment
Share on other sites

Är det helt kört om man har kört med 1312( S235JRG2) Rel 220 n/mm2?

Konstruktionen måste ju spela in annars blir ju siffrorna helt meningslösa????

Fan jag var övertygad om att det gick bra med 1312 i ramen.... :(

H en uppgiven Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tippa att 98 % av alla sjuor har samma kvalité i ramen som du Janne !!

Borde alltså funka väl.

Jo jag är medveten om det, men samtidigt går man ju och oroar sig för att SFRO smäller på med nya specar på stålet och då är ju jag och många med mig rökta (alt får man väl gå och köpa 40 m 1412 istället, kan ju bli ett fint svetsbord).

/janne

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om jag känner mig som en högre makt men jag kan ju försöka svara...

Nya regler är inte på gång, därmot kanske ett förtydligande av vilka krav som ska ställas på material, och det då i relation till vilka kvaliteter som man hyfsat enkelt får tag på.

St 35 duger normalt sett alldeles utmärkt till en ram, runt 220 N/mm2 är okej. Vi har just haft årsmöte med SFRO och bland annat diskuterat detta.

Materialintyg bör man alltid skaffa när man köper sina rör/profiler, det förekommer tyvärr att "järnhandlare" säljer material som knappt duger till staket.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om jag känner mig som en högre makt men jag kan ju försöka svara...

Nya regler är inte på gång, därmot kanske ett förtydligande av vilka krav som ska ställas på material, och det då i relation till vilka kvaliteter som man hyfsat enkelt får tag på.

St 35 duger normalt sett alldeles utmärkt till en ram, runt 220 N/mm2 är okej. Vi har just haft årsmöte med SFRO och bland annat diskuterat detta.

Materialintyg bör man alltid skaffa när man köper sina rör/profiler, det förekommer tyvärr att "järnhandlare" säljer material som knappt duger till staket.

/Gustaf Ulander, SFRO

Tack, nu kan man andas igen!

:)

/janne

Link to comment
Share on other sites

heralue. Du verkar kunna detta om stål... Jag har , precis som Borken byggt med S235JRG2. Idag fick jag ett intyg av moin stålleverantör som i sin tur fått ett intyg av den svenska importören. På detta intyg står "Chemical composition , mechanical properties mm. Och på denna står att Re: 345 Mpa och Rm 421 Mpa. Om jag förstått dig rätt så är Re när metallen övergår från elastisk deformation till plastisk deformation och Rm måste då vara då materialet övergår från plastisk deformation till brått, eller?

Med de förutsätttningarna (om de nu är rätt) så har jag hittat i en omräkningstabell att 10 MPa är ungefär 1 kp/mm2 och 0,1 kp/mm2 är ungrfär 1 N/mm2 vilket ger: 1MPa=1N/mm2. Det innebär att jag har ett intyg att mitt stål; S235JRG2 har Re: 345 N/mm2. Kan detta stämma?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...