Marcus a Posted January 20, 2004 Posted January 20, 2004 Hallå! Hur får man till ett bra fungernade pedalställ. Vad är det för delar som kan vara bra att ha? bromcylinder m.m.? Har ju bromsystem från en sierra men den är ju så jäkla stor:) Tacksam för många bra svar:) Mvh Marcus Quote
Arrowsmith Posted January 20, 2004 Posted January 20, 2004 Jag har ett pedalställ från en nissan micra som jag byggt om lite. Ska du inte ha bromsvåg så kan jag rekomendera det. Jag tog även micrans lilla bromsservo och på det servot så passar huvudcylindern från en volvo 240 direkt "bolt on" Till den bakre kretsen har jag sedan en willwood regulator med justerratt. den stryper trycket med upp till 57% Det tycker iallafall jag blev en smidig lösning. Det finns bilder på min hemsida om du vill se.... http://surf.to/hmb Quote
plyshe Posted January 20, 2004 Posted January 20, 2004 Ja hej på dig igen då Marcus! Alfa romeo har jättefina ställ m ett fäste i alu o ett fint litet servo! Kopplingen är hydralisk men går att bygga om t vajer. kan få köpa ett ställ av mig för billigt... Quote
svante Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 Gjorde mitt av T och L-profiler, billigare än så kan det nog inte bli.. Köpte visserligen stålet på K-Rauta så jag betalade väl ett överpris.. bifogar bild Quote
svante Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 tack, skulle bara satt det lite längre bakåt men där är en rattstång ivägen... en bild till... Quote
Marcus a Posted January 21, 2004 Author Posted January 21, 2004 Var och köpte lite järn idag och har knåpat lite med det nu på eftermidagen, och tror att jag kan få till det ganska bra med sierra bromsen. Den är ju onödligt stor men den är ju gratis:) Det kommer nog att lösa sej det här med... såsmåning om! bromsvåg, vad är det? Quote
svante Posted January 21, 2004 Posted January 21, 2004 bromsvåg är en anordning som balanserar pedalkraften till två mindre bromscylindrar, en till frambroms och en till bakbroms. Det gör att du kan fintrimma bromssystemet. Quote
Acke Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 brukar finnas på jänkebilar (eller knipa till bromsrören me en svetstång.. :blink: ) detta för att när du ställer dig å värmer däck så bromsar bilen mer på framdäcken vilket inte sliter lika mycket på bromsar m.m inte så bra trafiksäkerhet om det inte e ställbart dock... ;) Quote
Gripenland Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 brukar finnas på jänkebilar (eller knipa till bromsrören me en svetstång.. :blink: )detta för att när du ställer dig å värmer däck så bromsar bilen mer på framdäcken vilket inte sliter lika mycket på bromsar m.m inte så bra trafiksäkerhet om det inte e ställbart dock... ;) Acke, tänker inte du på Line-lock? Bromsvågen har normalt ganska liten justermån, dvs inte tillräckligt för att "stänga" av en bromskrets. Quote
Acke Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 jupp... så kan det vara... visste faktiskt inte att det var skillnad på dom... :huh: Quote
Arrowsmith Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Jag har en linelock på mitt bromssystem. den är elektriskt styrd och kommer ha en tryckknapp i ratten för att kunna få en bra launch från startlinjen på strippen t.ex. Med linelock kan man även lättare suga upp ett visst laddtryck på startlinjen för att få en snabbare start utan att rödlykta (förhoppningsvis).... ACKE: Linelock funkar så att - du trycker på bromsen så att du låser framhjulen. - trycker på knappen i ratten (i mitt fall då) obs ! inte tuten :P - ventilen stänger och håller kvar bromstrycket i den främre kretsen även efter att du släppt pedalen. Du får en fot "över" i starten istället för att "diagonal gasa" med högerfoten på sned framhjulen förblir låsta tills du släpper knappen när "granen" "gått ner" . Quote
Marcus a Posted January 22, 2004 Author Posted January 22, 2004 Arrowsmith det låter ju som en ounbärlig sak du har:) Vill också ha en sån! Vart får man ta i det? kostnad? Om man ska trycka på bromsen så man låserframhjulen då låser man ju bakhjulen också, eller? Då borde ju bromsarna i bak ligga på när man låst framhjulen ju. Quote
Arrowsmith Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Råkade lägga upp en bild på en willwood bromstrycksregulator först.... har dock bytt nu marcus så var du snabb får du kika igen... du låser ju alla hjulen när du trycker på pedalen men ventilen sitter bara på röret till främre kretsen så när du släpper pedalen så släpper trycket på bakbromsarna som vanligt och behåller bara trycket på främre kretsen på så vis... Quote
Marcus a Posted January 22, 2004 Author Posted January 22, 2004 Såklart=) Vad kostar den då? Vart kan man köpa? Quote
Arrowsmith Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 tja du .... de finns väl lite överallt.... jag köpte min från usa men det finns säkert flera firmor i sverige som har linelocks... man kan hitta en hos t.ex. hansen racing i sthlm. kostar 2247:- (#mor 44050) komplett med monteringsdetaljer. Noterbart är dock att det är ett riktigt ockerpris desutom i en 1 1/2 år gammal prislista...... Importerar du den själv så kostar den dej lite styvt tusenlappen tullad och klar med frakt idag. Quote
Acke Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 ja där ser man.. man lär sig något nyttigt här varje dag.. :D jag gillar ju rattlåsracing så en sådan får ja nog införskaffa längre fram... ;) Quote
therealpinto Posted January 23, 2004 Posted January 23, 2004 Hej Det kan vara bra att veta att en line-lock inte brukar gillas av Bilprovningen. Det finns en paragraf i VVFS som säger att man inte får ha manuellt manövrerbara avstängskranar eller liknande (ungefär) och rätt många anser att liine-lock är just en sådan. Man kan fundera på vad som händer om ventilen hänger sig i låst läge (utan att pedalen är nedtryckt) - får man ingen bromsverkan fram då? /Gustaf Ulander, SFRO Quote
Marcus a Posted January 23, 2004 Author Posted January 23, 2004 Får stopp på bilen får man alltid på ett eller annat sätt:) Man kan iaf få snabba starter, det är också viktigt!!! Quote
Arrowsmith Posted January 23, 2004 Posted January 23, 2004 HejDet kan vara bra att veta att en line-lock inte brukar gillas av Bilprovningen. Det finns en paragraf i VVFS som säger att man inte får ha manuellt manövrerbara avstängskranar eller liknande (ungefär) och rätt många anser att liine-lock är just en sådan. Man kan fundera på vad som händer om ventilen hänger sig i låst läge (utan att pedalen är nedtryckt) - får man ingen bromsverkan fram då? /Gustaf Ulander, SFRO Hänger sej ventilen i "oaktiverat" läge så kommer du inte att kunna stänga den på elektromagnetisk väg. Eftersom ventilen är styrd av en pilotskyttel (som på en vanlig pneumatisk ventil) så är det inte någon direkt mekanisk koppling mellan elektromagneten som aktiverar ventilen och ventilets slid. Själva ventilen är därför inte "stark" i manövreringen och kommer därför att förbli öppen även vid manövreringen om den skulle kärva det minsta. Det innebär att du kommer att få bibehållen funktion i ditt bromssystem trots aktivering om den kärvar. Resultatet skulle bi en rödlyktning eller deepstage på strippen (-gud förbjude). Skulle du aktivera din ventil och den skulle fastna i stängt läge (hur det nu skulle gå till) tryck knappen skulle väl kunna fastna inne eller något (ventilen är i sej monostabil med fjäderretur och även då hjälp av det innestängda bromsoljetrycket). Skulle det hända så kommer du bara få ett motorstopp förmodligen eller så skulle du väl kunna elda upp din lamell om du har för svag tryckplatta...... Om nu svensk bil bekämpning skulle bli ledsna över en linelock : - gör det något om den sitter där men förblir oinkopplad vid besiktning? då funkar den ju bara som en koppling vid övergången mellan rör och slang i mitt fall. Det finns väl inga regler för vad du får använda för T-rör och skarvkopplingar eller?? Kan du svaren "pinto" ? Quote
Marcus a Posted January 23, 2004 Author Posted January 23, 2004 Det är ju alltid så att ju fler komponenter som du kopplar in ju mer kan ju krångla och ställa till problem... Keep it stupid simpel...(?) Quote
Arrowsmith Posted January 23, 2004 Posted January 23, 2004 Keep it stupid simpel...(?) No way, because I'm simply stupid Quote
Marcus a Posted January 24, 2004 Author Posted January 24, 2004 :) så kan det kanske också vara... Quote
BeLo Posted January 25, 2004 Posted January 25, 2004 Hallå! Hur får man till ett bra fungernade pedalställ. Vad är det för delar som kan vara bra att ha? bromcylinder m.m.? Har ju bromsystem från en sierra men den är ju så jäkla stor:) Tacksam för många bra svar:) Mvh Marcus Hej! Jag kör själv med bromscylinder från Sierra. Stor? Nja, inte om man skrotar bromsservot. Jag bultade mitt direkt på ett pedalställ från Escort. Som handsken! (Bifogar bild) Bengt Quote
Baalzamon Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 BeLo: Blir den inte tungbromsad utan bromsservo då? Quote
therealpinto Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Hej Sitter det en line-lock i systemet som inte är inkopplad så lär Bilprovningen knappast säga nåt. Det är inte säkert att de märker den alls. Däremot kan SFRO säga ifrån, detta pga att vi också måste följa de regler som Vägverket har satt upp. Ett råd är att inte ha den monterad vid besiktningen. Det är ju bara att sätta dit ett rör istället... För övrigt är det klokt att stryka Bilprovningen medhårs... ;-) /Gustaf Quote
Sonett7 Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 För övrigt är det klokt att stryka Bilprovningen medhårs... ;-) Det är ju en inställning som funkar bra vid all kontakt med dem ;) Kul när man kan få igenom den trimmade bruksbilen med enbart positiva kommentarer från besiktningsmannen :- "Fan vad den går! Hur mycket har du trimmat den???" :D Quote
Kallerman Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 För övrigt är det klokt att stryka Bilprovningen medhårs... ;-) Det är ju en inställning som funkar bra vid all kontakt med dem ;) Kul när man kan få igenom den trimmade bruksbilen med enbart positiva kommentarer från besiktningsmannen :- "Fan vad den går! Hur mycket har du trimmat den???" :D Japp, eller som när jag besiktigade min Miata som normalt sett hade turbo (bara plockat ur aggregatet och IC men resten satt kvar): - Du brukar ha turbo på den här normalt sett va? - (kliar sig i huvudet) Ja, jo, det måste jag ju erkänna. - Det måste gå kanon på en sån här lätt bil :D Det är inget jag bryr mig om, är bara intresserad av hur den ser ut när den är här. Eller året efter med turbo-avgassystemet fast utan turbo (alltså den lät rejält) vid provturen skrek han: - FAN VAD DEN LÅTER - JAPP - SÅ HÄR SKA EN BIL LÅTA!! :P Besiktningsmännen är ofta vänligt inställda har jag erfarit om man är lite ödmjuk själv och inte försöker skriva dem på näsan. Ibland stöter man dock på något riktigt ägg tyvärr.. Quote
gka Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Kallerman: Var besiktar du någonstans?? :P Tillbaka till ämnet. Ingen som bygger med stående pedaler? Det skall jag ha sen... jag har ett pedalställ från en BMW 02:a, men det är tungt och man får bygga om det rejält om det ska passa så det är nog lika bra bara låta det tjäna enbart som inspiration. Någon som har bra bilder? Justerbart pedalställ vore också kul att ha. Quote
Marcus a Posted January 26, 2004 Author Posted January 26, 2004 Hej!Jag kör själv med bromscylinder från Sierra. Stor? Nja, inte om man skrotar bromsservot. Jag bultade mitt direkt på ett pedalställ från Escort. Som handsken! (Bifogar bild) Bengt Utan bromsserv måste det bli jäkla tungt att bromsa.? Har fått ihop allt nu med bromsservo, inte mycket plats kvar men bromservo finns det:) Har bilder if någon är intresserad? Marcus Quote
Acke Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 Utan bromsserv måste det bli jäkla tungt att bromsa.? Har fått ihop allt nu med bromsservo, inte mycket plats kvar men bromservo finns det:) Har bilder if någon är intresserad? Marcus ja kör utan... har man bara lite benmuskler så går det bra..... ;) Quote
BeLo Posted January 26, 2004 Posted January 26, 2004 BeLo:Blir den inte tungbromsad utan bromsservo då? Hur trögtrampat det blir återstår att se. Fråga mig till hösten! ;-) Jag tycker mig se en hel del byggen utan servo, så med bromsar dimensionerade för en dubbelt så tung bil tror jag nog det går. Bengt Quote
Marcus a Posted January 27, 2004 Author Posted January 27, 2004 Bromsarna är konstruerade för att användas med servo så varför köra utan:)? Kan bli ganska tungt att bromsa efter några varv på banan när bromsarna börjar mattas av lite... Kan bli tungbromsat även med servo tycker jag! Quote
Loterus Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 Hallå! Hur får man till ett bra fungernade pedalställ. Vad är det för delar som kan vara bra att ha? bromcylinder m.m.? Har ju bromsystem från en sierra men den är ju så jäkla stor:) Tacksam för många bra svar:) Mvh Marcus hej, jag kör med pedalställ från en volvo 745a.. bromsservon e gigantisk men den får plats ändå.. Quote
Acke Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 Hmm.. ja förstår inte varför ni skall ha servo för ??? de e la en sportbil ??? ;) såhär ser min ut å de går utmärkt att bromsa.... bild på broms och koppling Quote
Loterus Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 Hmm.. ja förstår inte varför ni skall ha servo för ???de e la en sportbil ??? ;) såhär ser min ut å de går utmärkt att bromsa.... bild på broms och koppling varför göra d jobbigare försig än va man behöver? ;) funderar på o köpa en elservo pump till styrningen t.o.m :ph34r: men blir nog ingen förmodligen.. får se :unsure: Quote
Marcus a Posted February 8, 2004 Author Posted February 8, 2004 Skrivet 2004-02-08, 11:49-------------------------------------------------------------------------------- Hmm.. ja förstår inte varför ni skall ha servo för ??? de e la en sportbil ??? såhär ser min ut å de går utmärkt att bromsa.... bild på broms och koppling Så du menar att hjälpmedel som bromservo, styrserevo, abs, antislad m.m. bara är till för personbilar och om man har det så är det ingen sportbil ;) :) ? Quote
Acke Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 jepps... billar me "lull-lull" är inget för riktiga män... ;) min tanke är, varför när det inte behövs ?? det tar plats, väger och behövs inte... så varför använda det ??? varför anstränga sig och lägga tid på det ?? gäller det en vardagsbil så är det en annan sak... B) Quote
Arrowsmith Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 jepps... billar me "lull-lull" är inget för riktiga män... Vi är många som ska lägga det på minnet tills vi ska spinna åttor runt dej medan du axxar för fullt Acke :D :D :D :D Om vi så ska vara kallade för kärringar eller inte Quote
Acke Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 jaja.. nu skall vi inte bli sådanna... :) det hänger lika mycket på föraren som på bilen så bara för att en bil e anpassad för "die-hard" körning så behöver det inte betyda att föraren e bra.. ;) (lika bra att komma me dåliga ursäkter i god tid.. :D ) Quote
Marcus a Posted February 8, 2004 Author Posted February 8, 2004 Ne nu får du ta och tänka om acke:) Efter 20 varv runt vilken bana som helst så kan det nog vara bra att ha bromservo:) Quote
Arrowsmith Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 jaja.. nu skall vi inte bli sådanna... :)det hänger lika mycket på föraren som på bilen så bara för att en bil e anpassad för "die-hard" körning så behöver det inte betyda att föraren e bra.. ;) (lika bra att komma me dåliga ursäkter i god tid.. :D ) Bara lugn Acke..... Jag tillhör den lunga och fina delen av befolkningen i landet..... :rolleyes: jag har inte alls blivit "sådan" ... Hyser dock viss agg mot "kärring-epitetet" sedan min f.d. sambo började göka grannen .... <_< Quote
Acke Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 Hmm.. du har inte sett mina vader förstår jag.... :D ;) jag har än sålänge inte haft några problem med att bli trött i benen, men vem vet om man kör på riktig bana... då kanske man märker skillnad.... Quote
Rune Næss Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 Jeg må støtte Acke fult ut. Bygger man for vei og komfor så monter servo, men er meningen å kjøre på bane så er det ikke noe å ha i bilen. Det er tunkt og unødvendig, husk at bilen bare veier 500kg. I Racing serien så er det ingen som har det og vi kjorer både to og fire timers løp uten å savne det. Quote
Gripenland Posted February 8, 2004 Posted February 8, 2004 Det kan bli problem med servo vid bankörning. När man går från fullgas till broms innan en kurva saknar man vaccum i insuget= dålig servoverkan. När man sen har bromsat i några ögonblick kommer vaccumet efter som man släppt gaspedalen = bra servoverkan= lätt att låsa hjulen. Bromsarna blir "inkonsekventa" pga variationen i servoverkan om man inte ser till att har ett bra lager av vaccum att tillgå. Quote
gka Posted February 9, 2004 Posted February 9, 2004 Samma sak med styrservo tycker jag, man får bättre känsla utan. Kan det bli så hemskt trögt på en så lätt bil om man har hyfsat "normal" styrgeometri egentligen? Quote
Arrowsmith Posted February 9, 2004 Posted February 9, 2004 Ska man köra mycket bana så bör man säkert använda vakuum reservoar a´la Mercedes, i synnerhet även om man ska köra överladdat och inte sugmotor. Styrservo däremot bör vara ganska onödigt i en så lätt bil. Quote
Marcus a Posted February 9, 2004 Author Posted February 9, 2004 Hur som helst så är det iaf skönt med bromsservo:) tycker JAG! Quote
Acke Posted February 9, 2004 Posted February 9, 2004 ja det är ju du som skall köra din bil så givet gör du som du vill... :D:D Quote
Kallerman Posted February 9, 2004 Posted February 9, 2004 Min erfarenhet är att lite tyngre bromsar är lättare att modulera än lätttrampade sådana, även om man vänjer sig så är det för lätt att låsa upp och man tappar "känslan" av precis när det låser upp. Det är ungefär som sex med kondom att ha bromsservo. :P :blink: :unsure: :rolleyes: :D Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.