Björn P Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Hej alla Först och främst vill jag tacka alla för de svar jag fått på mina tidigare sporadiska frågor. Jag har nu samlat på mig en ansenlig hög med sierradelar mm och skall så småningom påbörja rambygget. Som ni säkert förstår så är detta det största av bilprojekt som jag startat och det ska bli enormt spännande och se om jag kan ro det iland. Jag har suttit och läst alla trådar jag kunde hitta om bakaxelval och breddningar av ramen osv, men blir inte riktigt klok på vilket som gäller. Om jag inte minns fel så får spårvidden inte skilja mer än 3 cm mellan bak och fram (minnet kan svika mig), men om man då väljer en dredare bakaxel, tex sierrans och bygger en dedieon så måste väl framvagnen breddas till samma mått. Förlänger man då A-armarna eller dreddas hela ramen front till akter? Följdfrågan blir ju då... om ramen dreddas så passar väl inga karossdelar om man vill köpa färdiga? Vilka stela bakaxlar kan man använda till bokmåttsram, Ascona, volvo 140, taunus (antagligen för lång), capri. Önskvärt vore ju om man kan få fram en bakaxel med samma bultcirkel som de spindlare jag fått tag i (Taunus) och som passar med de angivna byggmåtten. Boken anger ju escortbakaxel men lycka den som finner en sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Hej Det finns inga formella krav på max avvikelse mellan spårvidd fram/bak. Däremot kan det ju finnas andra skäl att justera... Bokens Escortaxel är egentligen lite för smal, och de flesta som provat olika axlar säger att Capri MkII/III egentligen stämmer bättre i bredd (cirka 2" bredare än Escort). Taunus (och Volvo 140) är cirka 4" bredare än Escort. Med breda skärmar eller "modern" offset (dvs högt ET) på fälgen passar det oftast okej. Sierra har en axel som i bredd är ungefär som Taunus, lite bredare kanske. Eftersom Volvo har 5x108 i bultmönster, och Ford 4x108, så är det ganska enkelt att matcha de två. Att borra om bultmönstret i Taunsunaven till 5X108 är ganska snabbt gjort. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 HejDet finns inga formella krav på max avvikelse mellan spårvidd fram/bak. Däremot kan det ju finnas andra skäl att justera... /Gustaf Jag fick direktiv av Peder Landberg (SFRO) att hålla mej inom max avvikelse i spårvidd mellan fram och bakhjul på min sjua för att få den godkänd. I och med diffad axel var måttet mindre än annars.... Minns inte exakt nu vad max godkänd avvikelse var men det var inga mängder.... Någonstans har jag anteckningarna kvar men hittade dom inte nu trots 10min. bläddrande. Men jag fick iallafall ett mått av honom, det är säkert....och någonstans har jag anteckningarna kvar... Det är inte länge sedan jag såg dom sist.... Därmed rekomenderar jag ett samtal med den SFRO besiktningsman som du ska besiktiga hos... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelle Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Någonstans har jag anteckningarna kvar men hittade dom inte nu trots 10min. bläddrande. Men jag fick iallafall ett mått av honom, det är säkert....och någonstans har jag anteckningarna kvar... Det är inte länge sedan jag såg dom sist.... Hej I min egen ägandes SFRO bygghandbok ,6:e revideringen nämns spårvidden i kapitlet bestämmelser, hjulsystem. Där anges största spårviddsskillnad fram/bak utan diff 100 mm. Med diff 50 mm Det är väl möjligt att reglerna har ändrats sen dess. Min bok har ju några år på nacken /Kjelle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Japp, de rekommendationerna finns i bygghandboken och de ska man förstås följa. Fast det är ingen formell regel ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Japp, de rekommendationerna finns i bygghandboken och de ska man förstås följa. Fast det är ingen formell regel ;-)/Gustaf Som sagt... hör med din besiktningsman..... Fråga om han tycker det är okej att du bryter mot rekomendationerna innan du gör det eftersom det inte är en formell regel. Annars kan du få problem vid SFRO besiktningen eftersom du brytit mot en SFRO rekomendation som står tydligt att läsa i boken men inte är en formell regel... :blink: :blink: :blink: :blink: Slutsats: Fråga din besiktningsman där du ämnar göra din besiktning..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naqref Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Japp, de rekommendationerna finns i bygghandboken och de ska man förstås följa. Fast det är ingen formell regel ;-) Hur ska man tolka det? :) Att allting (vi håller oss inom spårviddsområdet här för enkelhetens skull) är tillåtet om man kan motivera det annars så är det bäst att man följer boken? Drar man ner spårvidden till noll så har vi ju en trike och det är ju tillåtet. Då är det väl lämpligast att man kör utan diffbroms så varför skulle det vara lämpligt med mindre spårviddsskillnad utan diffbroms? (För det var väl diffbroms som avsågs (har boken (upplaga 8) brevid mig men orkar inte läsa igenom hela boken nu?)) Vill f ö ge Gustaf en stor eloge för sitt tålmodiga arbete på forumen (både här och på rejsa) att hjälpa förvirrade motorsjälar! Tack Gustaf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Japp, de rekommendationerna finns i bygghandboken /Gustaf Var hittar man denna bok ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Var hittar man denna bok ? http://www.wheelsmagazine.se/shop/ /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 (edited) Trike är till att börja med specialfall. Där bör man inte ha diffbroms alls, helt rätt (det brukar vara tillräckligt svårt att få de att svänga bra under gaspådrag ändå). När det gäller spårviddsskillnaderna så är det som sagt en rekommendation från SFRO och inte en formell regel, det är Vägverket som sätter reglerna. Med det menas att man i normalfall ska hålla sig inom rekommendationen men också att varje bil måste bedömas enskilt. I särskilda fall skulle man kunna godkänna mer än 100 mm spårviddsskillnad om bilen uppför sig bra, samtidigt som man i andra fall inte ens skulle tillåta 50 mm skillnad om man anser att det är därför bilen beter sig illa. Grundråden är som ni säger, fråga DIN besiktningsman. Men den här saken kommer upp på byggbesiktningen i de allra flesta fall och det brukar räcka så. Jo, jag kikade förresten igenom några av mina besiktningar. Det mär få byggen som har så stora spårviddsskillnader, vanligast på roddar och supersportbilar typ Countach. /Gustaf Edited January 14, 2006 by therealpinto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.