Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag skulle dra färdigt bromsrören ikväll men så blev jag tveksam om vilken anslutning som hör till fram/bak.

Finns det nån generell regel för det, är det som jag tror den främre som kopplas till frambromsarna,jag använder en cylinder från WV 1303 om det möjligen är nån som har erfarenhet av dom. Jag har en Girlingcylinder utan behållare till kopplingen, och där är det väl bakre anslutningen som gäller.

Jag borde tagit reda på detta tidigare men ni vet kanske hur det är "det fixar jag sen".

Jag lånade fruns digitalkamera ikväll så jag återkommer med bilder i min byggtråd.

Allt Gott

Bengt

Posted

Vid provkörning märker man om man kopplat fel ;) , det gjorde jag :rolleyes:

Den anslutningen som är närmast tryckstången brukar vara den till frambromsarna.

Posted
Vid provkörning märker man om man kopplat fel ;) , det gjorde jag :rolleyes:

Den anslutningen som är närmast tryckstången brukar vara den till frambromsarna.

Kan det vara samma på en sierra?

Eddy

  • 3 years later...
Posted

Väcker en gamal tråd.

Nån som vet svaret på Eddy,s fråga.

Har för mej att dom två främre hålen är till frambromsarna, eller?

Förresten, nån som vet om det finns adapters till Sierra-huvudcylindern så att man kan sätta vätskebehållarna nån annanstans???

Posted
Väcker en gamal tråd.

Nån som vet svaret på Eddy,s fråga.

Har för mej att dom två främre hålen är till frambromsarna, eller?

Förresten, nån som vet om det finns adapters till Sierra-huvudcylindern så att man kan sätta vätskebehållarna nån annanstans???

Dom främre hålen är på sierra huvudcylindern till frambromsarna.

jag har planerat att tillverka bromsvätskebehålaren i aluminium men vet inte hur jag skall

lösa anslutningen. (orginal i plast är inte så snygg)

Någon som har något tips?

Posted
Dom främre hålen är på sierra huvudcylindern till frambromsarna.

jag har planerat att tillverka bromsvätskebehålaren i aluminium men vet inte hur jag skall

lösa anslutningen. (orginal i plast är inte så snygg)

Någon som har något tips?

Lackera den ;-)

min bromscylinder är från en sierra.

Posted

det ska inte spela någon roll om man kopplar främre röransl. fram eller bak så länge bägge kolvarna i huvudcyl. är likastora och det är de till 99%.

Posted

Är du säker på det? Det sitter ju en massa fjädrar och mollijoxer mellan kamrarna.Har sett nån tråd om just detta men hittar den inte nu.

Posted (edited)

om du kollar noga ser du hur jag gjort..

Sitter en T-koppling i den som är till frambromsarna, T:et till bakbromsarna sitter vid diffen.

post-19-1229692679_thumb.jpg

Edited by svante
  • 2 months later...
Posted

Är fortfarande på jakt efter en lösning så jag kan flytta vätskebehållarna. Funderar på att gänga dit ett par nipplar. Vad tror ni om nåt sånt här? post-65-1237239722_thumb.jpg

Posted

Jag vet iofs inte hur fjordens cyl ser ut men, gänga borde gå bra... det är ju inte tryck på den sidan, många cyl har en gummi plupp intryckt i hålet med matar-slangen nedtryck i... är ju inte raketforskning bara det blir tätt..

lycka till!!

  • 3 years later...
Posted

Hej!

Eftersom det är SM i trådlyft lyfter jag den här drygt 4 år gamla tråden och frågar samma sak som Drake:

Hur bygger man om original cylinder för sep. behållare, Gänga inloppet eller svarva till en bussning med o-ring som har lämplig anslutning och sedan pressa i den i inloppet?

Tar man föressten någon risk med att bara ha en behållare med ett Y kors till cylindern, eller ska man köra med 2st behållare som original?. Kanske rentav inte accepteras på SBP med en behållare för det då inte fullt ut är 2- krets bromssystem?

Mvh

Thomas

Posted

Om man väljer en behållare med Y koppling. Vad händer då om den springer läck eller om slangen lossnar?

Jag kör i alla fall med 2 separata behållare.

/Peter

Posted

Det finns behållare som har olika sekioner så bromsvätskan inte töms ut från icke skadade kretsen. Jah har en behållare till tre huvudcylindrar och samtliga har sin egen säkrade försörjning ifall det går läck på en krets.

Posted

Om man väljer en behållare med Y koppling. Vad händer då om den springer läck eller om slangen lossnar?

Jag kör i alla fall med 2 separata behållare.

/Peter

Hej!

Precis det jag menade, man har inte 2 kretsar fullt ut och därför kanske det inte är godkänt. Är det inte godkänt säkerhetsmässigt för SBP så är det heller inte godkänt för mig.

Mvh

Thomas

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...