Bengt Norell Posted October 26, 2005 Share Posted October 26, 2005 Jag skulle dra färdigt bromsrören ikväll men så blev jag tveksam om vilken anslutning som hör till fram/bak. Finns det nån generell regel för det, är det som jag tror den främre som kopplas till frambromsarna,jag använder en cylinder från WV 1303 om det möjligen är nån som har erfarenhet av dom. Jag har en Girlingcylinder utan behållare till kopplingen, och där är det väl bakre anslutningen som gäller. Jag borde tagit reda på detta tidigare men ni vet kanske hur det är "det fixar jag sen". Jag lånade fruns digitalkamera ikväll så jag återkommer med bilder i min byggtråd. Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted October 27, 2005 Share Posted October 27, 2005 Vid provkörning märker man om man kopplat fel ;) , det gjorde jag :rolleyes: Den anslutningen som är närmast tryckstången brukar vara den till frambromsarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted October 27, 2005 Author Share Posted October 27, 2005 Jag är tacksam för svaret, det känns en aning dumt att chansa. Allt Gott :) Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted October 27, 2005 Share Posted October 27, 2005 Vid provkörning märker man om man kopplat fel ;) , det gjorde jag :rolleyes: Den anslutningen som är närmast tryckstången brukar vara den till frambromsarna. <{POST_SNAPBACK}> Kan det vara samma på en sierra? Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Väcker en gamal tråd. Nån som vet svaret på Eddy,s fråga. Har för mej att dom två främre hålen är till frambromsarna, eller? Förresten, nån som vet om det finns adapters till Sierra-huvudcylindern så att man kan sätta vätskebehållarna nån annanstans??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jögge Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Väcker en gamal tråd. Nån som vet svaret på Eddy,s fråga. Har för mej att dom två främre hålen är till frambromsarna, eller? Förresten, nån som vet om det finns adapters till Sierra-huvudcylindern så att man kan sätta vätskebehållarna nån annanstans??? Dom främre hålen är på sierra huvudcylindern till frambromsarna. jag har planerat att tillverka bromsvätskebehålaren i aluminium men vet inte hur jag skall lösa anslutningen. (orginal i plast är inte så snygg) Någon som har något tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Dom främre hålen är på sierra huvudcylindern till frambromsarna.jag har planerat att tillverka bromsvätskebehålaren i aluminium men vet inte hur jag skall lösa anslutningen. (orginal i plast är inte så snygg) Någon som har något tips? Lackera den ;-) min bromscylinder är från en sierra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 18, 2008 Share Posted December 18, 2008 Upp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted December 19, 2008 Share Posted December 19, 2008 Kan det vara samma på en sierra?Eddy Trodde att jag svarade på den frågan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 19, 2008 Share Posted December 19, 2008 det ska inte spela någon roll om man kopplar främre röransl. fram eller bak så länge bägge kolvarna i huvudcyl. är likastora och det är de till 99%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 19, 2008 Share Posted December 19, 2008 Är du säker på det? Det sitter ju en massa fjädrar och mollijoxer mellan kamrarna.Har sett nån tråd om just detta men hittar den inte nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted December 19, 2008 Share Posted December 19, 2008 (edited) om du kollar noga ser du hur jag gjort.. Sitter en T-koppling i den som är till frambromsarna, T:et till bakbromsarna sitter vid diffen. Edited December 19, 2008 by svante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 19, 2008 Share Posted December 19, 2008 det är 2 oberoende av varandra kolvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 Är fortfarande på jakt efter en lösning så jag kan flytta vätskebehållarna. Funderar på att gänga dit ett par nipplar. Vad tror ni om nåt sånt här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 Jag vet iofs inte hur fjordens cyl ser ut men, gänga borde gå bra... det är ju inte tryck på den sidan, många cyl har en gummi plupp intryckt i hålet med matar-slangen nedtryck i... är ju inte raketforskning bara det blir tätt.. lycka till!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Hej! Eftersom det är SM i trådlyft lyfter jag den här drygt 4 år gamla tråden och frågar samma sak som Drake: Hur bygger man om original cylinder för sep. behållare, Gänga inloppet eller svarva till en bussning med o-ring som har lämplig anslutning och sedan pressa i den i inloppet? Tar man föressten någon risk med att bara ha en behållare med ett Y kors till cylindern, eller ska man köra med 2st behållare som original?. Kanske rentav inte accepteras på SBP med en behållare för det då inte fullt ut är 2- krets bromssystem? Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Om man väljer en behållare med Y koppling. Vad händer då om den springer läck eller om slangen lossnar? Jag kör i alla fall med 2 separata behållare. /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Det finns behållare som har olika sekioner så bromsvätskan inte töms ut från icke skadade kretsen. Jah har en behållare till tre huvudcylindrar och samtliga har sin egen säkrade försörjning ifall det går läck på en krets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elken Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Om man väljer en behållare med Y koppling. Vad händer då om den springer läck eller om slangen lossnar? Jag kör i alla fall med 2 separata behållare. /Peter Hej! Precis det jag menade, man har inte 2 kretsar fullt ut och därför kanske det inte är godkänt. Är det inte godkänt säkerhetsmässigt för SBP så är det heller inte godkänt för mig. Mvh Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.