Jump to content

Har en Opel-motor och lite funderingar


Peter V

Recommended Posts

Hej, upptäckte precis det här stället när jag började forska lite om Locost/Super 7 bilar. Har inte riktigt tänkt i de banorna innan men när jag såg ett väldigt snyggt bygge nere på banan i Malmö igår så blev jag riktigt sugen.

Saken är den att jag och en kompis har en Opel GSI 16V motor (C20XE) som sitter i hans gamla kadett som vi vill göra något kul med. Vi har dessutom skaffat turbo och intercooler till den men det är ett senare projekt.

Jag tror att denna motorn skulle kunna passa bra i ett Locost-bygge, dock vet jag inte riktigt vilken låda osv men det finns säkert bra alternativ.

Problemet just nu är att jag pluggar och kommer nog att göra ett bra tag framöver, så budgeten är ju väldigt begränsad. Jag/vi kommer att vilja göra så mycket som möjligt själva både för att hålla kostnaderna nere men framförallt för att lära sig och ha roligt. Det är ingen större brådska med att det ska bli färdigt, naturligtvis så fort som möjligt men det blir nog pengarna som kommer att bestämma.

Den största frågan är hur mycket det kommer att kosta ungefär? Vi kommer som sagt att göra så mycket som möjligt själva och motor har vi redan (iofs kanske inte den största kostnaden).

Varför väljer man att bygga en Locost? Är det för att det finns färdiga ritningar på chassi och hjulupphängningar osv och därmed mycket enklare än att hitta på något själv? Beprövad konstruktion så att säga.

Mitt mål med bygget är att få en så rolig bil för pengarna som möjligt, dvs praktiska egenskaper och utseende är sekundärt, fast de kan bli riktigt snygga!

Tacksam för hjälp!

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

TJo å välkommen.. :D

vad gäller kostnad så tror jag rekordet är 11000:- fast då var inte aluminiumfälgarna inräknade... :)

då fanns iof motor, växellåda och bakaxel redan iom att donatorbilen var en bil han redan ägde...

mer realistiskt är nog 40-50.000:- för under det blir lite marigt.. Det är givetvis mycket upp till en själv då man inte måste renovera bromsok m.m men många gör det nog då det känns bättre då man vet att sakerna fungerar bra samt att det ser snyggare ut.. :)

sedan beror det på om man har bra kontakter och har tillgång till bra maskinpark, känner någon lackerare m.m

varför just sjuorna är så poppis vet jag inte, men det är en lätt bil att bygga och som du säger så är det en mycket beprövad konstruktion och information finns i överflöd... sedan är dom ju snygga oxså.. :wub:

GSImotorn är väll en ganska rolig pjäs så det tycker jag allt att ni skall bygga på.. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag var länge inne på en gsi-motor, men det föll på att det blev rätt dyrt. Vanligast är att man köper en ny spränkåpa med tillbehör så man kan koppla den mot en Ford Typ 9 (Sierra) växellåda. Detta lilla kitt var ganska dyrt.

I och med att ni redan har motorn så blir kostnaden övekomlig ändå.

Link to comment
Share on other sites

Passar inte denna motorn på vxl-låda från Omegan (eller är den lådan för kass ???)

Angående priser så är ju coilovers en ganska stor post (vet i f-n hur det löstes för under 11000:-)

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Utan att egentligen veta så är tydligen omegalådan stor och tung. Men som sagt det finns nog andra som kan detta bättre. Dock kan man nog säja att det är lättare att hitta en juste typ 9 låda.

Link to comment
Share on other sites

Utan att egentligen veta så är tydligen omegalådan stor och tung. Men som sagt det finns nog andra som kan detta bättre. Dock kan man nog säja att det är lättare att hitta en juste typ 9 låda.

Opellådan är inte tyngre än en typ9 låda och skillnaden i storlek är knappt märkbar :thumbup:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Där ser man. som jag sa så visste jag inte egentligen :D

Men varför väljer folk att konvertera till typ 9 med allt vad det innebär om en Omegalåda passar rakt på och är typ samma som en typ 9?

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med alla svar!

Det verkar inte som jag är helt fel ute i alla fall, angående växellådan så tror jag att man kan använda sig av vissa lådor från Rekord/Manta 1.8, Omegan som ni nämner, eller en kraftigare från Senator/Monza men den är nog inte lika vanlig. Dessa ska nog passa rakt på i princip men det finns även en del andra Opel-lådor som kan passa med lite modifiering.

Jag räknar inte med att kunna genomföra bygget för 11000:- för då blir det nog inte så bra, men om jag kan få den körbar för kanske 30000:- så hade det varit kanon. Sedan vill man ju ha snygga fälgar, r-däck, trim, snygg lack osv men det kan man ta senare i så fall när man får råd.

Nu har jag i alla fall beställt boken "How to build... £250", väghållningsboken och SFRO-boken har jag redan så det är bara att börja läsa :)

Förresten har vi ju hela kadetten som donatorbil, skulle man kunna använda t ex bromsarna från den?

Vad finns det för vanliga stötdämpar-kit att välja på och hur mycket kostar de ungefär?

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Vad finns det för vanliga stötdämpar-kit att välja på och hur mycket kostar de ungefär?

De vanligaste är nog AVO, Spax eller GAZ. Går att köpa i Sverige men normalt är det inga problem att köpa direkt från England.

Skulle tro att en uppsättning dämpare och fjädrar inkl frakt smäller loss på 5000-7000 kr (lite beroende på pundkurs).

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med alla svar!

Det verkar inte som jag är helt fel ute i alla fall, angående växellådan så tror jag att man kan använda sig av vissa lådor från Rekord/Manta 1.8, Omegan som ni nämner, eller en kraftigare från Senator/Monza men den är nog inte lika vanlig.  Dessa ska nog passa rakt på i princip men det finns även en del andra Opel-lådor som kan passa med lite modifiering.

De opel-lådor som passar mot "småblockarn" är som du säger de från Manta/Rekord 1.8, vilka inte finns i drivor direkt, jag har aldrig sett en Manta 1.8 i sverige, däremot ett par rekord 1.8 som televerket haft.

Rimmligare är då Omegalådorna, och då passar alla som inte suttit ihop med en 2.4 liters fyra eller en raksexa.

Eller som någon skrev, Ford typ9. färdiga sprängkåpor finns för rimliga pengar.

sen kan man självklart passa ihop den med vilken växellåda som helst med adapterplattor eller omsvetsade kåpor, men det blir ju mer jobb.

Skall ni bygga billigt, och har utrymme och tid så skaffa några donatorbilar, det brukar finnas en del att få mot avhämtning, som trots grova rostangrepp ändå har en hel del delar som är användbara.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har funderat lite mer...

Jag har en ford sierra -87 ståendes med kass motor som jag hade tänkt att sälja för en väldigt billig peng (fint skick förutom motorn), men det slog mig att den är ju kanske inte helt fel att använda som donatorbil nr2. Efter att ha forskat lite så verkar det som att jag kan använda i alla fall bakaxel och växellåda, navspindlarna kanske inte är så lyckade dock efter en snabb titt på dem.

Det verkar som det är ett vettigt alternativ med typ 9 lådan för att den ska vara lagom stor och modifierbar, och dessutom kan man köpa en sprängkåpa för ca 2000:- i england så att den passar direkt på motorn. Opel Omega lådan kan också vara ett alternativ om man får tag i en billigt. Någon som vet vad de kan ligga på ungefär?

Någon som är lite mer Sierra-kunnig som vet om det funkar bra att använda den som en donator och i så fall vad man mer kan plocka från den? Det är en vanlig 2.0 SOHC "Laser".

Jag forskar vidare men uppskattar alla tips och råd!

Edited by Peter V
Link to comment
Share on other sites

Rattstången och kuggstången har jag använt från Sierran!

Glöm inte att spara plastkåporna runt ratten om du använder rattstången (det gjorde jag...)

Kuggstången är ganska lätt att plocka isär och att korta ytterhöljet fixar man själv. Att korta själva kuggstången i ena änden lämnade jag bort, för det är rejält hårt material och man behöver nog en svarv för att få till gängan i änden bra.

BeLo

Link to comment
Share on other sites

Har funderat lite mer...

Jag har en ford sierra -87 ståendes med kass motor som jag hade tänkt att sälja för en väldigt billig peng (fint skick förutom motorn), men det slog mig att den är ju kanske inte helt fel att använda som donatorbil nr2. Efter att ha forskat lite så verkar det som att jag kan använda i alla fall bakaxel och växellåda, navspindlarna kanske inte är så lyckade dock efter en snabb titt på dem.

## en komplett sierra är väl vad man nu för tiden anser vara den perfekta donatorn ! i stort sett allt går att använda om man följer den delade bakvagns versionen.

Det verkar som det är ett vettigt alternativ med typ 9 lådan för att den ska vara lagom stor och modifierbar, och dessutom kan man köpa en sprängkåpa för ca 2000:- i england så att den passar direkt på motorn. Opel Omega lådan kan också vara ett alternativ om man får tag i en billigt. Någon som vet vad de kan ligga på ungefär?

### min omega låda kosta 600 kr ! 2,0 -88 billigare än så blir det inte.

Någon som är lite mer Sierra-kunnig som vet om det funkar bra att använda den som en donator och i så fall vad man mer kan plocka från den? Det är en vanlig 2.0 SOHC "Laser".

Jag forskar vidare men uppskattar alla tips och råd!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har samlat på mig lite fler frågor om det är någon som har lust att hjälpa mig:

-Efter att ha kollat upp lite mer så verkar det som man kan använda navspindlarna från Forden också om man köper "svampar" till dem som man fäster övre leden i. Funkar detta bra i så fall?

-Om man använder fordens bakaxel måste man bredda chassit om man utgår från bokchassit? Verkar finnas olika meningar här, alternativet kan ju vara att korta axlarna men det kanske bara är bra med ett bredare chassi.

-Har laddat hem och skrivit ut McSorleys ritningar eftersom han ska ha rättat till vissa fel som finns i bokchassit. Stämmer dessa ritningar eller innehåller de också fel?

-Har läst att man kan använda navspindlarna från en framhjuldriven bil till bakvagnen, dock kan man få problem med bump-steering pga det fixerade styrstaget. Hur löser man detta, eller är det ett försumbart problem?

Funderar på att köpa rören och kapa upp dem på en gång i en verkstad med en kallsåg som jag kan få tillgång till. Det borde ju underlätta en hel del jämfört med kapning med vinkelslip eller dylikt. Därför är det ju viktigt att ritningarna stämmer.

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Share on other sites

-Efter att ha kollat upp lite mer så verkar det som man kan använda navspindlarna från Forden också om man köper "svampar" till dem som man fäster övre leden i. Funkar detta bra i så fall?

Sierans spindlar fungerar, de ger i förhållande till taunusspindeln ökad spindelaxellutning och minskad styrradie.

-Om man använder fordens bakaxel måste man bredda chassit om man utgår från bokchassit? Verkar finnas olika meningar här, alternativet kan ju vara att korta axlarna men det kanske bara är bra med ett bredare chassi.

Bästa lösningen, om du inte vill ha en jättebil, är att korta axeln, men det kan även gå att få ner spårvidden med fälgar med mycket negativ ET. Eller köra med breeda bakskärmar.

Ett alternativ kan ju vara att ta reda på vilka andra drivaxlar som har samma fattning, (spilnes/fläns) vet att exempelvis VW har kört med samma splines som sierra på sina drivknutar, och de med fläns torde inte vara allt för svåra att hitta alternativ till.

-Har läst att man kan använda navspindlarna från en framhjuldriven bil till bakvagnen, dock kan man få problem med bump-steering pga det fixerade styrstaget. Hur löser man detta, eller är det ett försumbart problem?

Genom att placera toestagets infästning i chassiet på rätt plats, då slipper man bumbster.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...