pixbo Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Hej!Jag lyfter över frågan från "Byggen på gång" hit istället. Det verkar som om motorn går för magert.Det blir VÄLDIGT varmt på avgassidan.Blånerade rören på nolltajm.Jag har ett stort öppet filter,samt kortat ner insugningsrören på plenumet med minst 50% för att få plats under huven. Jonte och ni andra med orginalinsprutade pinto med kat,hur har ni det med ovanstående? Finns det något sätt att kolla,förutom tändstiften,om den går magert? Insprutningen justerar väl bara blandningen inom givna parametrar? Mindre filter? Ni kan väl grunna lite,och kommer ni på något,hör av er. mvh pixbo Quote
Marcus a Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 Filterstorleken borde väl inte påverka något alls? LMM sitter ju efter den och det är väl det som avgör? Quote
pixbo Posted July 28, 2005 Author Posted July 28, 2005 Ställde den 8 grader före ö.d.(enligt Haynes manualen). Om den suger tjuvluft,kanske det kan bli så här? mvh pixbo Quote
Jonte Posted July 28, 2005 Posted July 28, 2005 8 grader? Jag har för mig att jag använde 12grader..... Visst blir den varm, men inte överdrivet varm tycker jag. Min går inte perfekt, men det tror jag beror mer på Fords ECU tillsammans med de kortade insugsrören. Hoppas att detta löser sig när jag byter till Megasquirt under vintern. Quote
pixbo Posted July 28, 2005 Author Posted July 28, 2005 12 grader!Det kan ju förklara en del.Jonte,kopplade du in ditt expansionskärl på nippeln vid trycklocket på kylet?Hade du ett VW exp.kärl? Jag får testa att ställa om tändningen. mvh pixbo Quote
pixbo Posted August 1, 2005 Author Posted August 1, 2005 Hej igen!Var på BiliaFord och pratade med en mek som kollade i sin tabell och kom fram till att pinto -88 med kat skall ställas 18 grader före ö.d. Kan det stämma? Det finns inte så många grader på vevaxeln. Om någon vet bättre än jag vore jag tacksam. Annars gör jag som Jonte och kör på 12 grader. mvh pixbo Quote
Jonte Posted August 1, 2005 Posted August 1, 2005 Det var intressant det måste jag kolla. Mina 12 grader kom ur minnet nämligen, å det har varit bättre :D Quote
therealpinto Posted August 4, 2005 Posted August 4, 2005 18 stämmer nog men det är bara att testa. Ställ så högt det går utan att den spikar... /Gustaf Quote
pixbo Posted August 13, 2005 Author Posted August 13, 2005 Hejsan!Ställde om tändningen på ca. 18 grader före Ö.D.Vilken skillnad!Känns inte som om den går lika varmt,och oj,vilket drag(om man jämför med innan,alltså!).100+ känns ganska bra. mvh pixbo Quote
Recommended Posts