Jump to content

Svenskt väder


Olofson

Recommended Posts

Hej!

Bygga eller inte...? Bygga, självklart! Det har bara varit en tidsfråga - och nu är det väl praktiskt taget bara en liten inbetalning som ska göras, så börjar gubbarna på Westfield att plocka ihop mitt starter kit. :wohow: Under tiden ska jag lägga beslag på en Mondeo V6 2.5l att slakta, och leta upp diff, låda och lite sådant.

Nu är det bara det att jag är totalt såld på Westfields vindavvisare, i kombination med V8-huven. Det *ska* se ut så, helt enkelt! :) Den vanliga rutan är lite för klassisk/brittisk för min smak, och sedan blir det ju lite extra "fyra hjul + motor"-känsla om man inte har en massa glas ivägen. ;)

Frågan är bara vad man gör om man är ute och åker lite längre och det blir skyfall... Blir blöt, antar jag! :lol:

Någon som har några kul idéer, förutom det uppenbara; vattentålig inredning + bottenplugg, alternativt länspump? ;)

Hade lite funderingar runt integralhjälm i kombination med någon vidareutveckling av de där vindskydden som en del spänner upp över passagerarsidan i sittbrunnen... (Det är ju mest frågan om en nödlösning när man är utan suflett och inte har någonstans att ta vägen.)

Funderade annars på att modifiera scuttlen (forfarande ingen som har någon översättning på det?) så att man kan byta mellan vindavvisare och ruta, men det skulle nog bli ganska krångligt, misstänker jag... Och så hjälper det ju ändå inte om man råkar ha vindavvisaren på när man är långt hemifrån!

Link to comment
Share on other sites

Kul med ytterligare en 7 på vägarna.

Jag använder min bil som en vanlig bruksbil och ibland är det fint väder på morgonen och ösregn när man skall hem från jobbet. Så länge man har fart är det endast axlarna och huvet som blir blöt, problemet kommer vid alla "Rödljus" som alltid lyser rött :icon_angry: . Jag har funderat på ett kapell med en vattentät dragkedja i mitten, så när man åker själv kan man täcka halva bilen.

Annars kom min svärmor med ett kul förslag sy ett kapell med uttag för ärmar och huvud. :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Kul med ytterligare en 7 på vägarna.

Annars kom min svärmor med ett kul förslag sy ett kapell med uttag för ärmar och huvud. :icon_blink:

haha.. de skulle ja vilja se... :wohow:

själv har jag bara blivit "fast" i en regnskur å då va de bara att stanna vi närmsta bensinstation å vänta ut det...

man kör som sagt oftast inte ut om vädret ser ut att vara allt för dåligt, men som sagt så går de alltid att lösa temporärt... :)

Link to comment
Share on other sites

Kul med ytterligare en 7 på vägarna.

Jag använder min bil som en vanlig bruksbil och ibland är det fint väder på morgonen och ösregn när man skall hem från jobbet. Så länge man har fart är det endast axlarna och huvet som blir blöt, problemet kommer vid alla "Rödljus" som alltid lyser rött :icon_angry: . Jag har funderat på ett kapell med en vattentät dragkedja i mitten, så när man åker själv kan man täcka halva bilen.

Annars kom min svärmor med ett kul förslag sy ett kapell med uttag för ärmar och huvud. :icon_blink:

Westfield har ett kapell som verkar ha en dragkedja i mitten. Man får väl nästan ha något sådant i vilket fall som helst. (Och min morfar är skräddare, och har sytt det mesta från kostymer, via läder, till bilklädslar. :))

Ett "regnställskapell" är faktiskt en idé jag har funderat lite på! :D Det är nog ingen helt ny idé. Tror jag har sett något sådant någonstans...

Link to comment
Share on other sites

En svensk översättning på Schuttel kan ju vara Skyttel, den hörs ofta bland de lite äldre rejsare jag pratat med.

Ett alternativ kan ju vara en löstagbar ruta, eventuelt delad med mittlist, att montera tillsammans med knäppetält över bågen.

Gör ju inget om det tar en minut eller två att montera grejerna.

Själv kör jag med Goretexjacka och regnbyxor kombinerat med skinnluva och googles vid regn, regndropparna gör inte gott i ansiktet vid hastigheter över 40 km/h så ett ansiktskydd kan nog vara av nöden, alternativt intergralhjälm, kan motorcyckelisterna så kan vi. :)

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag med Goretexjacka och regnbyxor kombinerat med skinnluva och googles vid regn, regndropparna gör inte gott i ansiktet vid hastigheter över 40 km/h så ett ansiktskydd kan nog vara av nöden, alternativt intergralhjälm, kan motorcyckelisterna så kan vi. :)

Kör inte alla så när man skall köra fort? Jag har svårt att tänka mig köra utan något skydd för ansiktet - en humla (eller Norrländsk mygga) i pannan i 100 knyck är nog inte speciellt mysigt heller...

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag med Goretexjacka och regnbyxor kombinerat med skinnluva och googles vid regn, regndropparna gör inte gott i ansiktet vid hastigheter över 40 km/h så ett ansiktskydd kan nog vara av nöden, alternativt intergralhjälm, kan motorcyckelisterna så kan vi. :)

Kör inte alla så när man skall köra fort? Jag har svårt att tänka mig köra utan något skydd för ansiktet - en humla (eller Norrländsk mygga) i pannan i 100 knyck är nog inte speciellt mysigt heller...

Jag hade nog tänkt mig integralhjälm när det ska gå undan lite, av flera orsaker. Man vill ju t ex inte få stenskott i skallen... :(

Löstagbar ruta har jag också funderat på, men det blir lite klurigt att få ihop det med Westfields vindavvisare, tror jag, iaf om det ska bli någorlunda snyggt. (Den har runda fina former åt alla håll, liksom.)

Link to comment
Share on other sites

nu sluter ju min skinluva ganska tätt mot mina googles, så inga humlor i pannan.

Sen så kanske sörläningarna är rätt för lite mygg, men vadå ;) Lite skall ju en kar tåla ;)

Vi har en sörlänning på forumet som fått en ek-oxe på näsan under färd.

Vi får se om han hör av sej i denna tråden för att berätta storyn....

Jag har hört den innan, inge kul upplevelse vad det lät...

Link to comment
Share on other sites

finns inte mysk oxar på ön han bor lyckligtvis... :lol:  :lol:

Enligt rykten så skulle han sett oxen på långt håll men han inte ducka!

Vem av dessa 2 hade högst hastighet ? :lol:

Link to comment
Share on other sites

jag har duckat för en hummla... ja är iof glad att jag inte fick den i plytet, men intergralhjälm hela tiden låter inte roligt..

då duckar jag hällre.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt MC med öppen hjälm i 30 år och kan inte riktigt förstå varför man skulle vilja titta ut genom en ruta i en integralhjälm!?! Då kan man väl lika gärna åka täckt!?! ;)

Kan intyga att humlor gör ont och att regndroppar rensar ansiktsporerna effektivt redan i 70 knyck, men inte åker vi väl 7:or för att det är bekvämt? :blink:

Bengt

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

Kul att du har kommit så långt med dina Westfieldplaner Olofsson!

Det är en magisk känsla att hämta upp grejerna när de anlänt...

Du kan nog dock tyvärr iskallt räkna med att en tredjedel av de prylar du beställt är restade och kommer långt senare, så var det för mig...

Om du bor i närheten av Götet är du välkommen på ett Garagebesök...

Bygger Westfield SEIW

Link to comment
Share on other sites

Luften är inte alltid fri. :) Jag kommer ihåg en gång för länge sedan när jag körde moppe. Jag hade integralhjälm och körde med visiret uppe. Plötsligt såg luften en bit fram liksom suddig ut, men jag fattade inte vad det var. Som tur var fällde jag ned visiret iaf, och precis då åkte jag igenom en.... bisvärm! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Kul att du har kommit så långt med dina Westfieldplaner Olofsson!

Det är en magisk känsla att hämta upp grejerna när de anlänt...

Du kan nog dock tyvärr iskallt räkna med att en tredjedel av de prylar du beställt är restade och kommer långt senare, så var det för mig...

Om du bor i närheten av Götet är du välkommen på ett Garagebesök...

Bygger Westfield SEIW

Får väl hoppas att grejorna kommer i någorlunda rätt ordning bara, så att det blir lite flyt på det... Idén är att jag och farsan (som har gått i pension) ska bygga på heltid och få bilen reggad innan hösten, om möjligt. Har köpt det mesta Westfield original för att spara tid och få lätta, snygga och trevliga saker - och med tanke på tidsplanen så behöver vi nog lite marginal för motorfästen, koppling/sprängkåpa, avgas, insug och annat som blir special med V6:an. (Den lilla aluminiumbiten har ju inga fästen på sidorna t ex! :) Det hindrade dock inte Westfields ÅF i Holland, så vi ska nog också reda ut det.)

Tackar för inbjudan! Bor i Varberg, så det är ju inte speciellt långt bort! :)

Link to comment
Share on other sites

Kul att du har kommit så långt med dina Westfieldplaner Olofsson!

Det är en magisk känsla att hämta upp grejerna när de anlänt...

Du kan nog dock tyvärr iskallt räkna med att en tredjedel av de prylar du beställt är restade och kommer långt senare, så var det för mig...

Om du bor i närheten av Götet är du välkommen på ett Garagebesök...

Bygger Westfield SEIW

Får väl hoppas att grejorna kommer i någorlunda rätt ordning bara, så att det blir lite flyt på det... Idén är att jag och farsan (som har gått i pension) ska bygga på heltid och få bilen reggad innan hösten, om möjligt. Har köpt det mesta Westfield original för att spara tid och få lätta, snygga och trevliga saker - och med tanke på tidsplanen så behöver vi nog lite marginal för motorfästen, koppling/sprängkåpa, avgas, insug och annat som blir special med V6:an. (Den lilla aluminiumbiten har ju inga fästen på sidorna t ex! :) Det hindrade dock inte Westfields ÅF i Holland, så vi ska nog också reda ut det.)

Tackar för inbjudan! Bor i Varberg, så det är ju inte speciellt långt bort! :)

oj, en till i varberg... nu är vi tre i varberg, med omnejd... perfekt ju :D ... en lokal liten garageträff snart kanske... :wohow:

Link to comment
Share on other sites

oj, en till i varberg... nu är vi tre i varberg, med omnejd... perfekt ju  :D ... en lokal liten garageträff snart kanske...  :wohow:

Då är det ju snart dags för lokal klubb! :lol:

Hos mig blir det nog inte så mycket "garage" i träffen iofs - för i källaren (det lilla hörn som inte är upptaget av maskinparken) står farsans Lotus Europa, och i det f d garaget bor jag! Det får bli ett provisorium med lite svängrum ute på gården för större delen av bygget. :)

Link to comment
Share on other sites

oj, en till i varberg... nu är vi tre i varberg, med omnejd... perfekt ju  :D ... en lokal liten garageträff snart kanske...  :wohow:

Då är det ju snart dags för lokal klubb! :lol:

Hos mig blir det nog inte så mycket "garage" i träffen iofs - för i källaren (det lilla hörn som inte är upptaget av maskinparken) står farsans Lotus Europa, och i det f d garaget bor jag! Det får bli ett provisorium med lite svängrum ute på gården för större delen av bygget. :)

hehe, nää... men lite kan man väl kanske kika?! i garaget hemma är det skittrångt... en röd sierra upptar hela ytan... å de som den inte upptar, upptar alla delar som jag har plockat... haha.... det är förjävla stökigt... det påpekade både morsan å flickvännen :D

vart i varberg bor du?? vi är nämligen två stycken som håller till i Veddige...

Link to comment
Share on other sites

hehe, nää... men lite kan man väl kanske kika?! i garaget hemma är det skittrångt... en röd sierra upptar hela ytan... å de som den inte upptar, upptar alla delar som jag har plockat... haha.... det är förjävla stökigt... det påpekade både morsan å flickvännen  :D

vart i varberg bor du?? vi är nämligen två stycken som håller till i Veddige...

Jag förstår inte det; alla bara klagar när man har fått till en fin organiserad oordning... :whistling:

Jag håller till på S. Näs.

Vad är det som byggs i Veddige, mer specifikt?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte det; alla bara klagar när man har fått till en fin organiserad oordning... :whistling:

Jag håller till på S. Näs.

Vad är det som byggs i Veddige, mer specifikt?

nää, ja vet... jag hittar ju allt (eller?) :lol:

jag håller på att bygga en enligt boken... jag kommer att köra alla mått som finns i boken, tror jag... kanske bredda lite, det får vi se... sen så kommer jag att köra med pinto-motorn och typ9-lådan... sierrans delade axel i en DeDion upphängning.... det är väl ungefär så planerna ser ut... MS-system ska väl tilläggas....

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte det; alla bara klagar när man har fått till en fin organiserad oordning... :whistling:

Jag håller till på S. Näs.

Vad är det som byggs i Veddige, mer specifikt?

nää, ja vet... jag hittar ju allt (eller?) :lol:

jag håller på att bygga en enligt boken... jag kommer att köra alla mått som finns i boken, tror jag... kanske bredda lite, det får vi se... sen så kommer jag att köra med pinto-motorn och typ9-lådan... sierrans delade axel i en DeDion upphängning.... det är väl ungefär så planerna ser ut... MS-system ska väl tilläggas....

Tänk på att du då behöver byta generatorn för det finns inte en chans att den får plats...

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att du då behöver byta generatorn för det finns inte en chans att den får plats...

nää, jag har också hört detta någonstans... vad rekommenderar du för en??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...