Danielsson Posted December 6, 2025 Posted December 6, 2025 (edited) Jag och ChatGPT är oense om hur mycket hänsyn man ska ta till belägg-slitage när man beräknar nödvändig slaglängd på pedalen/huvudcylinder. Jag har alltid tagit för givet att om vi har ex 0.5mm spel till skivan på nya belägg, och vi sedan efter ett tag har slitit ner 3mm på belägget. Så är spelet till skivan fortfarande ~0.5mm, inte 3.5mm. Stämmer detta antagande? Om det inte stämmer så betyder ju det att pedalen skulle ta längre ner när belägget är nedslitet 3mm än när det är nytt. Edited December 6, 2025 by Danielsson Quote
Göran Nilsson Posted December 6, 2025 Posted December 6, 2025 2 timmar sedan, Danielsson sade: Jag och ChatGPT är oense om hur mycket hänsyn man ska ta till belägg-slitage när man beräknar nödvändig slaglängd på pedalen/huvudcylinder. Jag har alltid tagit för givet att om vi har ex 0.5mm spel till skivan på nya belägg, och vi sedan efter ett tag har slitit ner 3mm på belägget. Så är spelet till skivan fortfarande ~0.5mm, inte 3.5mm. Stämmer detta antagande? Om det inte stämmer så betyder ju det att pedalen skulle ta längre ner när belägget är nedslitet 3mm än när det är nytt. Ditt antagande stämmer, om det blir ett annat resultat ,än 0,5mmm, så är det något fel i bromssystemet. 1 Quote
Danielsson Posted December 6, 2025 Author Posted December 6, 2025 Tackar! Viktigt att inte lita blint på datorerna... 🙂 Quote
Morty Posted December 7, 2025 Posted December 7, 2025 Kolven och belägget stannar ute och dras inte tillbaka till ursprungsposition när du släpper pedalen. Mängden bromsvätska i behållaren sjunker däremot med slitna belägg och behållaren bör därför inte vara för liten. Quote
Recommended Posts