Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Gör en byggtråd eftersom det finns en så stor kunskapsbank bland medlemmarna här.

Köpte en Boxster av en kompis förra året. Bilen saknar motor och växellåda då den ska användas till annat. Tanken var att stoppa in en Tesla sdu motor i den vilket egentligen passar otroligt bra. Det finns lite olika sätt att styra den motorn på men billigast är att byta ut styrkortet till ett från openinverter. Väldigt många lyckas med att få igång dem men flertalet har även problem och få kan det I värsta fall sluta med förstörd motor. Så det kändes inte jättelockande att gå den vägen. 

Istället har jag bestämt mig gör att försöka stoppa ner en 160kW drivlina från Nissan Leaf som tillsammans med en kontroller från svenska Resolve-Ev är så nära plug and play man kan komma. Med motor, inverter och 40kWh batteri bak och eventuellt pdm'en fram så borde inte tyngdpunkten i bilen ändra sig nämnvärt. Så bromsarna har jag nog tänkt lämna orörda förutom en elektrisk vakuumpump för att få vakuum till bromsservot. 

Nu verkar det krävas mer än att byta motor för att få den godkänt som ombyggt fordon så jag klurar på om det går att bygga om till manuell styrning utan servo. Tips och idéer mottages tacksamt 

20250724_152950.jpg

Edited by Tomas
  • Like 5
Posted

Ett alternativ för styrningen kan väl vara att bygga om från hydraul servo till elservo. Opel Corsa har jag för mig brukar vara en populär donator då själva servot sitter på ratt axeln och inte i styrväxeln. Jag vet dock inte om detta räcker som ombyggnadskrav för SFRO. @therealpinto

Posted

Ja det kan vara ett alternativ. Tror det blir svårt att få plats med det däremot. Annars får jag byta bromsar runt om från någon 911 (996) eller Boxster S (986)

Posted
11 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Ett alternativ för styrningen kan väl vara att bygga om från hydraul servo till elservo. Opel Corsa har jag för mig brukar vara en populär donator då själva servot sitter på ratt axeln och inte i styrväxeln. Jag vet dock inte om detta räcker som ombyggnadskrav för SFRO. @therealpinto

Japp, det är ok förutsatt att man byter ut både själva styrväxeln och rattaxeln.

Posted

Kom fram till att det är enklare att byta bromsar runt om till ok och skivor från en Boxster S eller en 911 (996). Sätter en elektrisk servopump till styrningen

Posted

En annan fråga, byter till lite större skivor/ok men det är vad jag förstår samma 23.82 mm2 huvudbromscylinder på tex Boxster och Boxster S. Så blir det dåligt om jag skulle montera en ibooster elektriskt bromsservo som har 26mm2 huvudbromscylinder?

Posted

Huvudbromscylindrar mäts ju normalt i diametermått, dina mm2 enheter hör nog inte hemma där.

23,8 mm diameter = 445 mm2

26 mm diameter =531 mm2

En större diameter flyttar mer bromsvätska om slaglängden är densamma så det borde vara ok men du får ett kortare slag på pedalen.

Posted

Det är ju om jag räknar rätt 20% större area på 26 mm dvs du kan räkna med cirka 20% högre pedaltryck om allt annat är lika.

Du får jämföra förstärkningen på ibooster kontra original vakuumservo för att det ska gå att bedöma. Sedan kan det ju gå att ändra den mekaniska utväxlingen i pedalen också om det krävs (kan ju vara vettigt för att se till att bromsverkan är okej även med servot ur funktion).

Posted (edited)

Har beställt en vakuumpump från Tesla roadster som har inbyggd tryckstyrning. Så jag börjar med den iallafall och original bromsservo. Den behöver bara en 12v matning. Tror den drog max 5A motför en ibooster som kan dra 40A. Gäller att spara på strömmen i en elbil...

Edited by Tomas
  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted

Det mesta som inte ska vara kvar börjar vara demonterat. Nästa vecka blir det att försöka få motorn på plats

20250913_163953.jpg

20250913_163930.jpg

• Like 4