Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej allihop!

Hoppas att någon kan hjälpa mig reda ut ett par frågetecken kring en bil. Såg denna på blocket:

https://www.blocket.se/annons/blekinge/esther_seven_2_0_2000_gatlegal_/1002353154

Skrmbild2025-04-05070127.thumb.png.299cb045b39a80d7e3cb3797f384a0ac.png

Företaget Esther känner man ju till, blev dock lite fundersam då bilen ovan är reggad som en "Ester 7"...

Skrmbild2025-04-05065547.thumb.png.2acd1eec91b9a41b3597184df57dc2a6.png

Identifieringsnumret ser också annorlunda ut jämfört med andra Esther byggen jag sett... Är det någon som vet något om denna bil? Är det ett Esther bygge eller något annat? Finns ägaren eller rentav byggherren på detta forum kanske?

Väl mött!

Posted

⚠️Reservation att det har ändrats sedan jag reggade sist.

Den som har registrerat bilen kan välja typ valfritt namn som fabrikat.

VIN nummer är lite mer uppstyrt, en fast del beroende på fordonstyp, ett serienummer från SFRO och sen valfritt. Detta ser ut att vara innan de nya reglerna

Kan du inte ta ut tidigare ägare och sen bara att försöka hitta kontaktvägar till dessa (hitta.se, facebook,...etc)

Posted
10 minuter sedan, Jocke4U sade:

Skickat PM

Hej!

Stort tack för ditt meddelande och för hjälpen med att hitta de tidigare ägarna! 😄 Ska se om det kan gå att komma i kontakt med någon av herrarna så att man kanske kan få veta lite mer om bilen 🙂 

Är lite sugen på den men vill ju veta lite mer detaljerat vad det är för något först, har hört att de bilar och ramar som byggts av Estherfabriken i Ugglerum ska hålla genomgående god kvalitet och då vill man ju veta om detta faktiskt är en av dem så att man inte råkar köpa något som någon slumpmässig amatör byggt ihop och sen försöker låtsas att den är byggd av Estherfabriken... Det felstavade namnet i regpapprena gjorde mig lite skeptisk, men om det nu är så att en privatperson köpt en ram att bygga bil på så kan de ju ha använt en annan stavning vid registrering just för att Esther är ett registrerat företag och att privatbyggda bilar på deras ramar inte får kallas för Esther... Jag vet inte riktigt, ska se om det kan gå att fråga nuvarande ägaren eller rentav byggherren ifall någon av dem går att få tag på. Firman som säljer bilen borde ju kunna förmedla kontakt med ägaren åtminstone, men han har bara ägt bilen ett drygt år så han kanske inte vet så mycket...

Posted

Värt att tänka på är att startbyggsatsen bara är starten.

Även en byggsats med lågt rykte kan resultera i mycket bra bilar, och ibland tyvärr även tvärt om. SFRO hjälper oss att säkra att bilarna som blir besiktade håller en hög nivå lite oavsett vem som gjorde ramen.

Att köpa en sjua innebär nog att man måste se den på plats.

Posted (edited)
42 minuter sedan, tpau sade:

Värt att tänka på är att startbyggsatsen bara är starten.

Även en byggsats med lågt rykte kan resultera i mycket bra bilar, och ibland tyvärr även tvärt om. SFRO hjälper oss att säkra att bilarna som blir besiktade håller en hög nivå lite oavsett vem som gjorde ramen.

Att köpa en sjua innebär nog att man måste se den på plats.

Visst är det så, håller helt med dig. Men innan jag ens åker för att titta på en potentiellt intressant bil så vill jag ju veta vad det är jag rimligen kan förvänta mig.

Finns det nu en hyfsat känd firma som bygger Super seven replikor under ett visst namn så blir åtminstone jag lite skeptisk om någon amatör bygger en egen och registrerar den som en lätt felstavning av den kända firmans namn, det känns liksom inte helt ärligt om du frågar mig utan jag blir snarare misstänksam och undrar om det finns ett särskilt/oärligt syfte med att använda ett liknande namn. Exempelvis att spekulanter som inte har full koll ska anta att det är en kvalitetsbil byggd av den kända firman och därför inte bemöda sig med att syna den i sömmarna vid inspektion eller bara att de hoppas på att en köpare ska betala ett högre pris än bilen är värd för att de tror att det är en känd tillverkare som byggt den. Så det var väl mest det jag ville reda ut i detta fallet. 

Jag har inte superkoll på just Esther, jag fick för mig att de byggde kompletta bilar och att det var dessa som rgistrerades som "Esther" men jag kanske har helt fel i detta. De kanske sålde byggsatser och/eller ramar också varför namnet är upp till byggherren? Kan ju vara så att byggherren köpte ett gds-kit och sen reggade bilen med en alternativ stavning av firmans namn för att påvisa släktskapet då man kanske inte helt sonika kan ge bilen det aktuella tillverkarnamnet för att detta är ett registrerat företagsnamn... Så det behöver absolut inte vara något klandervärt bakom valet av namn, jag vill bara säkerställa att det inte är det innan jag går vidare.

Och ja, bestämmer jag mig för att den är tillräckligt intressant och att det inte ligger något suspekt skäl bakom valet av namn så ska jag givetvis åka och titta på den innan jag bestämmer mig för att köpa den 🙂

Edited by Bushido
Posted

Idnummret låter som något en firma skulle sätta på den tiden man fick sätta vad man ville( ref. Min har id Vedde007) som VIN eller vad det kallas.
Har någon annan på forumet en Esther som kan bekräfta VIN formatet så är ju ramen i alla fall en fabriksbyggd Esther, men de såldes som kit så bygget kan vara av annan part.

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Jag började skriva på ett svar men insåg att jag bara skrev samma sak igen…

Har den ett stuk som du vill ha?

Är ramen rak eller har den varit i diket eller ett räcke?

Är svetsar för alla hjupuphängningar ok eller har det spruckit någonstans.

Priset, ja jag kan tycka att en sjua i gott skick som är körklar borde vara där någonstans, speciellt om du köper från en firma. 

Pratar du märke finns det egentligen bara ett som kostar mer än andra och det börjar med C. Annars är det tycke smak och utrustning som brukar avgöra. Hemsvetsade ramar är ofta tillverkade med mycket kärlek.

/T

Posted
43 minuter sedan, tpau sade:

Pratar du märke finns det egentligen bara ett som kostar mer än andra och det börjar med C. Annars är det tycke smak och utrustning som brukar avgöra. Hemsvetsade ramar är ofta tillverkade med mycket kärlek.

/T

Det har ju funnits ett gäng antal olika fabrikat genom tiderna, Mohr Rush, Westfield , Caterham bland annat

//Nisse