ingvar Posted February 11 Posted February 11 Hej Min Gt40 blev hösten 2024 godkänd och klar samt testades lite på norrbottensvägarna vilket innebar ett konstaterande att inför kommande säsong finns några justeringar och åtgärder som behöver göras..... Angående fjädring, vilken styvhet har ni som kört en del med era Gt40:s på fjädrarna, jag kör själv med Pro Tech enkelverkande dämpare och fjädrar som har diametern 2,25 Tum och längd 10 tum samt spring rate 225 Lbs fram och 275 Lbs bak. Min bil väger totalt med full tank och mig i 1105 kilo, 470 Kilo fram och 635 Kilo bak vilket ger en viktfördelning på med viktfördelning 43 % fram och 57 % bak. Jag kan tycka att speciellt fram verkar fjädrarna för mjuka. Stötdämparna har nästan samma lutning, fram 14 Grader och bak 16 grader. Frågar även andra som kör med Pro Tech dämpare om de enbart kör med EN juster mutter under fjädern eller TVÅ t för att säkert låsa inställningen av höjd. Quote
swedishGT40 Posted February 11 Posted February 11 (edited) Hej Ingvar, vad kul att få ut den på vägarna 🙂 Jag har inte kört min egen än, men har betydligt hårdare fjädrar på inrådan från några på forumet som kört sina. 350lbs fram och 400lbs bak. Vissa verkar ha lite hårdare än detta och vissa lite mjukare. Beror nog på föraren och val av motor för totalvikten. Edited February 11 by swedishGT40 Quote
Jocke4U Posted February 11 Posted February 11 Jag kan inte detta men när jag hade min sjua för +10 år sedan så körde J Thomsen (tävlingsförare) min bil på kullen och sen hade vi en locost-garage-träff och mätte upp hjulvinklar med mat/kaffe. Så kan vara bra att rådgöra med en person som kan chassi/hjulupphängning Det resulterade i bl.a. hårdare fjädrar fram (550 lbs) och mycket mer camber....kommer inte ihåg siffrorna 😄 Resultatet blev en bil som var mycket mer förlåtande under stress. Men man måste ju se till hur den ska användas. Sjuan gick mycket bra på bana men även på gata. Spontant känns det som du har för mjuka fjädrar, nya fjädrar kostar ju inte så mycket och enkelt att byta så varför inte testa med det som @swedishGT40 har 😉 (kunde inte hitta vad jag hade till mitt ej avslutade GT40 projekt men @swedishGT40 känns "rätt") Quote
Kjelland28 Posted February 12 Posted February 12 Hej ! Hittade det här om det kan vara till nån hjälp. https://www.gt40s.com/threads/suspension-setup.11749/ Quote
Recommended Posts