steel Posted February 1 Posted February 1 Nu ska det göras rätt från början👍 Förstärkte bordet med ytterligare 2 hjul och lite mer rör. Hjulen från Biltema skulle tåla 130 kg styck, tveksamt, men nu finns det lite marginal. Gäller bara att golvet är jämnt... Ska nu göra layouten på hela elsystemet och få det att fungera med hjälp av en medlem på forumet innan montage i chassie. 2 Quote
steel Posted February 4 Author Posted February 4 Då var det igång igen då 👍 Mäta, mäta och mäta. Fått dit "gamla" bakvagnen och Corvette subframen på plats. Ska nu bygga så grejerna sitter service vänligt och enkelt att modifiera osv. Fortsättning följer. Skaffat kontakter, skärmad och oskärmad kabel. Gaspedal och knappar. Fastnat på crimptång, verkar vara ett träsk med olika käftar beroende på stift. Tänkte varva chassiebygget med lite el emellanåt. Mvh Pär 5 Quote
steel Posted February 13 Author Posted February 13 (edited) Hej, har kommit en bit. Det är väldigt kul i denna fas av bilbyggandet 😀 Bilen blir 1970 mm bred, ca 1500 mm hög, hjulbas 2450 mm och ca 3300 mm lång. Batterierna hamnar i två integrerade lådor mellan hjulen på vardera sidan. Ville inte ha dem under bilen pga åtkomst samt att jag höjt chassiet mellan hjulupphängningarna för bättre markfrigång och vill inte sitta på backen. Man sitter efter varandra lite förskjutet. Mvh Pär Edited February 13 by steel 4 Quote
LUPUS Posted February 13 Posted February 13 Hoppsan , här fanns det lediga kvällar i överflöd 😎 kommer bli snabb 😜 Quote
steel Posted February 13 Author Posted February 13 Är numera nästan pensionär@LUPUS , har tagit hela dagar i anspråk. Tyvärr tappade jag 2 dygn i helgen på socialt umgänge. Borde bli snabb. Fokus på det elektriska nu👍 1 Quote
sorin Posted February 14 Posted February 14 Kul . Om du inte har redan kollat så kan du säkert hitta lite ideer och inspiration här 🙂 🙂 🙂 Quote
steel Posted Sunday at 06:54 PM Author Posted Sunday at 06:54 PM (edited) Hej, har nu kopplat, dragit kablar och lekt med crimptång. Försökt få kablaget anpassat till bilens layout så när allt funkar är det bara att flytta över till chassiet. Tog ett elskåp där jag monterat ett Leash Street module för all övrig el samt tändningslås och DNR reglage. All el till openinverter kortet är klart (tror jag..) samt förberett för HV från batteri. Får finbesök i morgon och då ska vi försöka få igång motorn. Mycket spännande! Edited Monday at 05:30 AM by steel Felstavat 1 Quote
LUPUS Posted Monday at 08:07 AM Posted Monday at 08:07 AM du får gärna lista upp hur systemet skall se ut . ECU , BMS, Dcdc , relästyrning , pre-charge, laddning , tänker du köra BMS via can modulen eller är det hård trådat Quote
steel Posted Thursday at 01:11 PM Author Posted Thursday at 01:11 PM Hej, tänkte (än så länge) enligt följande: Simpbms, inkopplat och funkar. Precharge och kontaktorer via Simpbms.. men vi brände drivsteget i bms på precharge relät, spolen endast 3 ohm, utgången tålde inte den belastningen. Openinverter LDU drop in logic board styr Teslainvertern och då flyttade vi över styrningen kontaktorerna dit. Funkar ! Laddaren Tesla gen2 11kW , Damien M:s charger controller kort. Ej testat. Mätning av inverter för att kolla att allt är ok. Check ! Vi kopplade upp oss mot invertern och gick efter Damien:s instruktionsvideo. Ställde parametrar och gjorde alla test. Precharge, minus och plus kontaktorerna funkade som det skulle. Kopplade in en modul 23 volt i serie med ett värmeelement parallellt med en 30A bilsäkring. Motorn spann igång hur fint som helst fram och back. Kopplade på hela packet. Framåt inga problem, bakåt...problem !?? Overcurrent och tvärstopp. Mätning av inverter, transistorer förstörda. Katastrof !!! Inverter skrot. Analys och frågor ställda på openinverter forum. Alla parametrar korrekta. Troligen inverter skadad från början. Fortsättning följer. 1 Quote
steel Posted 11 hours ago Author Posted 11 hours ago Liten framgång idag. Lyckades få igång en canbusstyrd 3,3 kW LEAR Chevy Volt laddare. Tar väl en evighet att ladda packet men nöjd ändå😀👍 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.