Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej.

Är det någon som funderat på att använda stolar från mopedbil?

Håller på att planera ett bygge och vill ha stoppade stolar av vanlig modell.

Har ej mätt några mopedbilsstolar men borde ju va lite smalare än vanliga bilstolar kan jag tycka.

Ingen som har en mopedbil i familjen som kan komme med lite info

//Janne

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Posted

Finns ju rätt små vanliga bilar också ! typ toyota aigo med flera dessa borde också vara rätt små. annars så finns ju intatrim.co.uk mfl

Posted
Finns ju rätt små vanliga bilar också ! typ toyota aigo med flera dessa borde också vara rätt små. annars så finns ju intatrim.co.uk mfl

Jo småbilar har jag också fundering på.

Har hittat ett företag 1 timme från mig som säljer begagnade mopedbildelar så ska se om man kan åka dit och mäta samt provsitta några olika stolar.
Många av stolarna till mopedbilarna är ju dessutom i vinyl/läder vilket är trevligt.

Intatrim har jag kollat och dom har jättefina stolar men vill inte lägga 10-15k för 2 stolar vilket det går på med dagens valutakurs plus moms och tull.

Posted (edited)

Priserna hos intatrim är för ett par stolar men visst dom är inte billiga för det jag hittade ett par begagnade från en tiger seven som hade blivit banbil, gav 2500 för två stolar som var spruckna, fick ta isär dom och plasta ihop dom igen. men nu funkar dom. Sen finns ju lusomotors i portugal till rätt bra priser klassiska sevenstolar för runt 3100 styck plus frakt. 

https://lusomotors.com/wp-content/uploads/2024/12/RCC_CATALOGUE_2024_WEB.pdf

Edited by Kjelland28
Posted

En sjua är mycket smal i cockpit ofta så lite som 42cm, då börjar det bli ont om stolar, sen vill man ha så platt stol som möjligt för att komma lågt ner. Tror det är anledningen till att vi sällan ser fällbara stolar i en sån.

De moppe bilstolarna jag såg såg ut att vara rejält slitna och sakna sidostöd, men priset såg helt klart intressant ut.

Har du kollat generation 1 och 2 mx5 för stolar? Kanske har börjat gå upp i pris dock…

Alternativt om du bygger lite bredare kolla på skruvat de ha en hel del budget stolar.

Posted
Priserna hos intatrim är för ett par stolar men visst dom är inte billiga för det jag hittade ett par begagnade från en tiger seven som hade blivit banbil, gav 2500 för två stolar som var spruckna, fick ta isär dom och plasta ihop dom igen. men nu funkar dom. Sen finns ju lusomotors i portugal till rätt bra priser klassiska sevenstolar för runt 3100 styck plus frakt. 
https://lusomotors.com/wp-content/uploads/2024/12/RCC_CATALOGUE_2024_WEB.pdf

Lusomotors hade ju trevliga stolar.
Tåls att fundera på.

Posted
En sjua är mycket smal i cockpit ofta så lite som 42cm, då börjar det bli ont om stolar, sen vill man ha så platt stol som möjligt för att komma lågt ner. Tror det är anledningen till att vi sällan ser fällbara stolar i en sån.
De moppe bilstolarna jag såg såg ut att vara rejält slitna och sakna sidostöd, men priset såg helt klart intressant ut.
Har du kollat generation 1 och 2 mx5 för stolar? Kanske har börjat gå upp i pris dock…
Alternativt om du bygger lite bredare kolla på skruvat de ha en hel del budget stolar.

Jo jag vet att sjuor är smala men då jag ska bygga med motorpaketet bakom sittbrunnen så kan jag själv bestämma måtten på ramen.

Visst kanske det inte är nått vidare sidostöd på stolar till mopedbilar men tycker ändå denna ser trevlig ut i en glassätarbil.

https://tigfelds.se/mopedbilsdelar/interior/stolsate-forarsida-bellier-b8-beg

MX-5 är här klart intressanta stolar. Finns några ute för runt 4-5000 för 2 så är ju inte så farligt, dock en bit ifrån mig.

• Like 1
Posted

Bygg bilen bredare så du får plats med  valfria stolar. Om du ändrar dig från glassätarbil till trackdaybil. 

Om du bygger med motorn bak så får du mer plats då du kan bygga utan kardantunnel. Så behöver inte bli så bred. Sök på ”midlana”.