sorin Posted 15 hours ago Posted 15 hours ago (edited) Hej Planerar lite för min nästa projekt och hittade denna bild på Facebook . En dum fråga kanske , men kan man koppla en elmotor direkt till en diff som på bilden ? Fördelar , nackdelar med det ? Har kollat på några filmer på You Tube där folk kopplar Netgain motorer på VW Bubbla växellåda . Vad har kopplingen / tryckplattan för funktion ? El är inte min starka sida . // Sorin Edited 15 hours ago by sorin Quote
LUPUS Posted 14 hours ago Posted 14 hours ago Svaret är det beror på 🤔 ofta vill elmotorer upp i 6-10 tusen varv Så normalt set landar man runt 1:8 kanske 1:11 i tot utväxling , där kommer bubbla lådan in , man lägger i lagom växel och glömmer bort det hela. Eller så har man långsam / snabb växel . koppling borde inte behövas om man är snäll vid ändring av utväxling = noll moment och lite rpm matchning Men , är elmotorn konstruerad för låga varv och höga moment kanske direkt på diffen fungerar. men rent praktiskt så skulle jag säga sikta på grejer från en Elbils tillverkare , och plocka på skroten. Tycker alla färdiga eftermarknads system är extremt dyra . och kanske värt att nämna batteriet är den klart dyraste prylen. 🙈 . Men lista range du vill ha , effekt , max hastighet och grov budget så kan vi nog dra ner dig i träsket 😎 Jag sålde precis ett komplett Leaf 110hp paket med AC och DC laddare , batteri , motor , växellåda och 12 dcdc för mindre än vad den motorn kostar i usa med controller ( Snabb googla usa priser) Quote
bexander Posted 7 hours ago Posted 7 hours ago Min första elbil hade vanlig växellåda med koppling/svänghjul. Skall man göra snabba växlingar (typ racing) kanske det är bra annars går det fint att växla genom att bara släppa gasen och byta växel och låta synkringarna göra jobbet. Då tar växlingen 1-2 sekunder. Dock som jag körde den bilen använde jag alltid 2:ans växel och inget kopplande så resten av växellådan var överflödig. Vilken prestanda är du ute efter? Beror också på vad för reduktion du kan få direkt i diffen? Ju mer desto bättre. Vet att det finns 1:5 för rallybruk till vissa bilar. Borde kunna funka vettigt direkt på kardan med ex en Leaf-motor (har 1:8,2 i original). Enligt mig är Leaf-motorerna väldigt prisvärda och enkla att ha och göra med. Upp till 160kW och 340Nm. Tesla-motorerna kostar mer men kan också ge mer toppeffekt. Jag tror största motorn ger runt 400kW. Kan du delge mer information om vad du vill bygga blir det lättare att ge bra råd. Quote
Tomas Posted 4 hours ago Posted 4 hours ago Vet inte om det får plats i ditt projekt Sorin men annars kan det här vara ett alternativ. Hyper 9 med en Citroën C-zero/Mitsubishi i-miev reduktionsväxel 1 Quote
tpau Posted 2 hours ago Posted 2 hours ago Jag tänker inte säga att jag vet men en fundering av nyttan av en koppling mellan en växellåda och en elmotor. Elmotorn har ett enormt tröghetsmoment (tänk snurrande cyckelhjul) och minsta avvikelse i linjering mellan växellåda och elmotor kan knäcka stål. En koppling innehåller diverse maskinelement för att ta upp brytkrafter, fel-linjering och torsionssvängningar, det kan nog minska lasten in i växeln från elmotorn. /T 1 Quote
sorin Posted 2 hours ago Author Posted 2 hours ago Tack för alla svar . För ca 20 år sedan började jag bygga en 356 Speedster . Av olika anledningar blev den aldrig klar och projektet såldes vidare. Men nu ska cirkeln slutas . Jag har köpt en nerplockad Bubbla 66-a . Tidigare ägare har börjat med renoveringen så bottenplattan är renoverad med nya delar men inte kortat än . Sambon som är delägare i projektet vill ha en original likt Mango Green ,jag är inte så konservativ och vill ha en Widebody Nardo Grey . 🙂 🙂 Tyvärr hittar jag ingen Widebody som jag gillar . Finns en super fin på Instagram om ni söker på 356blackbastard . Har varit i kontakt med byggaren men han är inte så glad att dela med sig . Gillar mina andra fossila bilar men skulle vilja ha en eldriven också. Har inte funderar så mycket på effekt och räckvidd då elbil är nytt för mig så allt råd och tips ,fördelar , nackdelar är välkomna . Det kan också bli så att jag bygger den först med bubbla motorn som ombyggd fordon och konverterar senare till el . // Sorin 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.