sorin Posted Saturday at 08:55 PM Posted Saturday at 08:55 PM (edited) Hej Planerar lite för min nästa projekt och hittade denna bild på Facebook . En dum fråga kanske , men kan man koppla en elmotor direkt till en diff som på bilden ? Fördelar , nackdelar med det ? Har kollat på några filmer på You Tube där folk kopplar Netgain motorer på VW Bubbla växellåda . Vad har kopplingen / tryckplattan för funktion ? El är inte min starka sida . // Sorin Edited Saturday at 08:59 PM by sorin Quote
LUPUS Posted Saturday at 10:28 PM Posted Saturday at 10:28 PM Svaret är det beror på 🤔 ofta vill elmotorer upp i 6-10 tusen varv Så normalt set landar man runt 1:8 kanske 1:11 i tot utväxling , där kommer bubbla lådan in , man lägger i lagom växel och glömmer bort det hela. Eller så har man långsam / snabb växel . koppling borde inte behövas om man är snäll vid ändring av utväxling = noll moment och lite rpm matchning Men , är elmotorn konstruerad för låga varv och höga moment kanske direkt på diffen fungerar. men rent praktiskt så skulle jag säga sikta på grejer från en Elbils tillverkare , och plocka på skroten. Tycker alla färdiga eftermarknads system är extremt dyra . och kanske värt att nämna batteriet är den klart dyraste prylen. 🙈 . Men lista range du vill ha , effekt , max hastighet och grov budget så kan vi nog dra ner dig i träsket 😎 Jag sålde precis ett komplett Leaf 110hp paket med AC och DC laddare , batteri , motor , växellåda och 12 dcdc för mindre än vad den motorn kostar i usa med controller ( Snabb googla usa priser) Quote
bexander Posted 22 hours ago Posted 22 hours ago Min första elbil hade vanlig växellåda med koppling/svänghjul. Skall man göra snabba växlingar (typ racing) kanske det är bra annars går det fint att växla genom att bara släppa gasen och byta växel och låta synkringarna göra jobbet. Då tar växlingen 1-2 sekunder. Dock som jag körde den bilen använde jag alltid 2:ans växel och inget kopplande så resten av växellådan var överflödig. Vilken prestanda är du ute efter? Beror också på vad för reduktion du kan få direkt i diffen? Ju mer desto bättre. Vet att det finns 1:5 för rallybruk till vissa bilar. Borde kunna funka vettigt direkt på kardan med ex en Leaf-motor (har 1:8,2 i original). Enligt mig är Leaf-motorerna väldigt prisvärda och enkla att ha och göra med. Upp till 160kW och 340Nm. Tesla-motorerna kostar mer men kan också ge mer toppeffekt. Jag tror största motorn ger runt 400kW. Kan du delge mer information om vad du vill bygga blir det lättare att ge bra råd. Quote
Tomas Posted 19 hours ago Posted 19 hours ago Vet inte om det får plats i ditt projekt Sorin men annars kan det här vara ett alternativ. Hyper 9 med en Citroën C-zero/Mitsubishi i-miev reduktionsväxel 1 Quote
tpau Posted 17 hours ago Posted 17 hours ago Jag tänker inte säga att jag vet men en fundering av nyttan av en koppling mellan en växellåda och en elmotor. Elmotorn har ett enormt tröghetsmoment (tänk snurrande cyckelhjul) och minsta avvikelse i linjering mellan växellåda och elmotor kan knäcka stål. En koppling innehåller diverse maskinelement för att ta upp brytkrafter, fel-linjering och torsionssvängningar, det kan nog minska lasten in i växeln från elmotorn. /T 1 Quote
sorin Posted 17 hours ago Author Posted 17 hours ago Tack för alla svar . För ca 20 år sedan började jag bygga en 356 Speedster . Av olika anledningar blev den aldrig klar och projektet såldes vidare. Men nu ska cirkeln slutas . Jag har köpt en nerplockad Bubbla 66-a . Tidigare ägare har börjat med renoveringen så bottenplattan är renoverad med nya delar men inte kortat än . Sambon som är delägare i projektet vill ha en original likt Mango Green ,jag är inte så konservativ och vill ha en Widebody Nardo Grey . 🙂 🙂 Tyvärr hittar jag ingen Widebody som jag gillar . Finns en super fin på Instagram om ni söker på 356blackbastard . Har varit i kontakt med byggaren men han är inte så glad att dela med sig . Gillar mina andra fossila bilar men skulle vilja ha en eldriven också. Har inte funderar så mycket på effekt och räckvidd då elbil är nytt för mig så allt råd och tips ,fördelar , nackdelar är välkomna . Det kan också bli så att jag bygger den först med bubbla motorn som ombyggd fordon och konverterar senare till el . // Sorin 2 Quote
LUPUS Posted 13 hours ago Posted 13 hours ago Bubbla lådan finns färdiga adaptrar till Leaf och jag har mycket svårt att tro du kan hitta något mera prisvärt. effekt mässigt kan det kanske bli knepigt , du går väl på ombyggt fordon och då är det väl 60-70 hp som gäller . 1 Quote
LUPUS Posted 11 hours ago Posted 11 hours ago Sedan måste jag tillägga att när jag blir stor skall jag oxå bygga en 356 🥰 1 Quote
Tomas Posted 10 hours ago Posted 10 hours ago Mitsubishi Outlander motor kan också vara ett alternativ om man vill gå el-vägen. Billigare än Leaf men mindre effekt. Däremot kan det ju vara en fördel med Hyper 9 eftersom den är luftkyld 1 Quote
Tomas Posted 10 hours ago Posted 10 hours ago Sen måste du bygga om till irs bakvagn om du inte vill använda original växellådan. Antar att din 66'a inte har det 1 Quote
bexander Posted 9 hours ago Posted 9 hours ago Jag röstar också för att Mitsubishi Outlander bakre motorn kan vara ett bra alternativ i en sådan lätt bil. Den är väger ~10-15kg mindre än en Leaf-motor. Finns adapter att köpa så att den bultar på vw-lådan. Jag drömmer också om en 356 någon gång i livet... 1 Quote
Tomas Posted 8 hours ago Posted 8 hours ago Nåt annat att tänka på eftersom det i grunden är en bubbla, att både korta plattan/byta kaross OCH elkonvertera blir för stor förändring för att det ska räknas som ombyggd fordon. Det kommer bli amatörbyggt fordon. Det finns en 356 Speedster i Sverige med el (Hyper 9) så det är ju fortfarande fullt genomförbart Quote
sorin Posted 7 hours ago Author Posted 7 hours ago 14 minuter sedan, Tomas sade: Nåt annat att tänka på eftersom det i grunden är en bubbla, att både korta plattan/byta kaross OCH elkonvertera blir för stor förändring för att det ska räknas som ombyggd fordon. Det kommer bli amatörbyggt fordon. Det finns en 356 Speedster i Sverige med el (Hyper 9) så det är ju fortfarande fullt genomförbart Jag är medveten om att om det blir el då måste det bli amatörbyggd . Kollade Lupus Sabbel tråd . Det blir nästan enklare att bygga eget ram från början än att starta med bubblans bottenplatta . Då kan man bygga med dubbla A armar runt om och få en mycket bättre och modernare chassi än bubblans . Hur hög är Leaf motorn ? 100-150 Hk och ca 20 mil range verkar inte vara omöjligt eller ? Quote
LUPUS Posted 3 hours ago Posted 3 hours ago Ganska enkelt att flytta ”pdm” laddare etc till ”bredvid” så inget design problem i höjd är min gissning Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.