sorin Posted 9 hours ago Posted 9 hours ago (edited) Hej Planerar lite för min nästa projekt och hittade denna bild på Facebook . En dum fråga kanske , men kan man koppla en elmotor direkt till en diff som på bilden ? Fördelar , nackdelar med det ? Har kollat på några filmer på You Tube där folk kopplar Netgain motorer på VW Bubbla växellåda . Vad har kopplingen / tryckplattan för funktion ? El är inte min starka sida . // Sorin Edited 9 hours ago by sorin Quote
LUPUS Posted 8 hours ago Posted 8 hours ago Svaret är det beror på 🤔 ofta vill elmotorer upp i 6-10 tusen varv Så normalt set landar man runt 1:8 kanske 1:11 i tot utväxling , där kommer bubbla lådan in , man lägger i lagom växel och glömmer bort det hela. Eller så har man långsam / snabb växel . koppling borde inte behövas om man är snäll vid ändring av utväxling = noll moment och lite rpm matchning Men , är elmotorn konstruerad för låga varv och höga moment kanske direkt på diffen fungerar. men rent praktiskt så skulle jag säga sikta på grejer från en Elbils tillverkare , och plocka på skroten. Tycker alla färdiga eftermarknads system är extremt dyra . och kanske värt att nämna batteriet är den klart dyraste prylen. 🙈 . Men lista range du vill ha , effekt , max hastighet och grov budget så kan vi nog dra ner dig i träsket 😎 Jag sålde precis ett komplett Leaf 110hp paket med AC och DC laddare , batteri , motor , växellåda och 12 dcdc för mindre än vad den motorn kostar i usa med controller ( Snabb googla usa priser) Quote
bexander Posted 1 hour ago Posted 1 hour ago Min första elbil hade vanlig växellåda med koppling/svänghjul. Skall man göra snabba växlingar (typ racing) kanske det är bra annars går det fint att växla genom att bara släppa gasen och byta växel och låta synkringarna göra jobbet. Då tar växlingen 1-2 sekunder. Dock som jag körde den bilen använde jag alltid 2:ans växel och inget kopplande så resten av växellådan var överflödig. Vilken prestanda är du ute efter? Beror också på vad för reduktion du kan få direkt i diffen? Ju mer desto bättre. Vet att det finns 1:5 för rallybruk till vissa bilar. Borde kunna funka vettigt direkt på kardan med ex en Leaf-motor (har 1:8,2 i original). Enligt mig är Leaf-motorerna väldigt prisvärda och enkla att ha och göra med. Upp till 160kW och 340Nm. Tesla-motorerna kostar mer men kan också ge mer toppeffekt. Jag tror största motorn ger runt 400kW. Kan du delge mer information om vad du vill bygga blir det lättare att ge bra råd. Quote
Recommended Posts