Göran 62 Posted Sunday at 09:10 AM Posted Sunday at 09:10 AM (edited) Är i färd med att byta motor i min sjua. Den gamla, Zetec Silvertop 1.8, ersätts av en helt ny (crate) Zetec Blacktop 2.0. Längs resan dyker det som vanligt upp lite funderingar som jag hoppas att kunna få lite hjälp med här. Oljetråget som är modifierat (lägre) flyttar jag över från 1.8 till 2.0 motorn. Det passar rakt av. Oljesticka och dess rör passar ej. Beställde via skroten ny oljesticka och ett rör till en Blacktop. Röret, som var 1 cm längre än 1.8:ans, passade med sin infästning i 2.0:ans block. Oljestickan däremot var lång, 73 cm... Vad skall det då vara för mått på oljestickan till en Blacktop och dess rör? Har fått ett mått på att en Blacktop-oljesticka skall vara 50 cm lång, mätt från dess spets till underkant handtag där det möter röret. Oljeröret som jag fick hem var 33,9 cm mätt enligt bilder. Verkar det rätt? Eller har någon ett mer korrekt mått att bistå med? Måtten från blockets fläns till vevaxelns nedre delar är samma på både 1.8:an och 2.0:an (enheten skall vara cm, ej mm). Så oljenivån bör ju därmed vara samma i båda dessa motorer Jag flyttar även över oljepickuppen från 1.8:an till 2.0:an. Det ser olika ut vad det gäller infästningar för pickuppens stöd mellan motorerna. Är det nödvändigt med stöd, finns det risk att den kan vibrera av? Jobbar på en prototyp, kan den funka tro? Har ingen lust att sätta den under ramlageröverfallens bult. Nästa lilla spörsmål blev avstånd mellan sugsilen och tågets botten. Har fått till mig att det skall vara någonstans runt 10 mm. Ej under ca 7 mm. Det visade sig att det hade varit lägre i 1.8:an. Ca 4 på ena sidan och ca 7 på den andra (är lite sned) här blir det att köpa in hårdlödningutrustning och höja detta mått lite. Synpunkter och råd mottages tacksamt. Edited Sunday at 09:13 AM by Göran 62 Quote
tpau Posted Sunday at 12:21 PM Posted Sunday at 12:21 PM Du vill ha med dig så mycket olja som möjligt, men; Vevslängen ska inte träffa oljan när motorn går, då drar det hästkrafter och oljan smörjer sämre, så max oljenivå bör vara precis under lägsta punkt för storändan. kan du mäta nedsticket för oljestickan från blockfoten för den gamla motorn och sen jämföra med den nya? För hårdlödning rekommenderar jag självtändande MAP-gas brännare. Silverlod köpte jag senast på Bauhaus. /T Quote
tpau Posted Sunday at 12:52 PM Posted Sunday at 12:52 PM Just det, jag hade inte monterat pickupen utan stöd, potentialen för skador om den börjar röra sig är för stor, och jag har också läst mig till 8mm mellan botten av sump och pickup. /T Quote
Göran 62 Posted Monday at 05:53 PM Author Posted Monday at 05:53 PM Lite uppdatering, (Nedanstående mått hade jag sedan tidigare men nu har jag lurat ut varför det skiljde 10 mm mellan oljestickans utskick från blockfoten mellan motorerna...) Mått från blockfoten till oljesticka på gammal motor, 12,8 mm. Mått från blockfoten till oljesticka på ny motor, 13,8 mm. Samma oljesticka användes på båda motorerna men rören är olika på respektive motor. På nya motorn är röret 10 mm längre men går 20 mm längre ner i blocket! Därav 10 mm skillnad. Det satt någon slags pass-bussning i den gamla motorns hål för röret. Lurigt. Nu till avståndet från övre markeringen på oljestickan till vevaxelns nedersta delar. På gammal motor var det ca 17 mm och på ny var det ca 23 mm. Får mäta lite mer exakt här. Tänker att jag använder 17 mm som övre mått även på den nya motorn då det funkade på den gamla. Quote
super7 Posted 21 hours ago Posted 21 hours ago 14 timmar sedan, Göran 62 sade: Nu till avståndet från övre markeringen på oljestickan till vevaxelns nedersta delar. På gammal motor var det ca 17 mm och på ny var det ca 23 mm. Får mäta lite mer exakt här. Det är väl olika slag på vevaxlarna så utformningen lär ju vara olika också. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.